Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CU12DKE effektsvägningar vid hÃ¥rdare körning  (läst 10089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« skrivet: 20 januari 2012, 16:53:33 »
Hej,

Har en CU12DKE från 2006 men har endast bott i huset och haft erfarenheter av pumpen under denna säsong. Jag köpte nyligen en energimätare som mäter hela husets förbrukning och nu har jag märkt att luftvärmepumpen beter sig lite underligt. Är det ett par plusgrader ute så ligger pumpen och myser på med kanske 1Kw/h stadigt och fint. När det däremot går mot nollan eller kallare (ständigt hög luftfuktighet den här vintern känns det som) så börjar avfrostningarna och när den kommer igång efter dessa så brummar den upp till sin maxeffekt på strax under 2KW men efter ett par min går den sakta ner mot 1,2 (typ) för att sedan jobba upp sig mot sitt MAX igen. Såhär håller den på under de första 20-30 minutrarna. Först därefter stabiliserar den sig på ett visst effektuttag och då är det ju inte långt kvar till nästa avfrostning.

När jag har noterat ovanstående så pumpen alltid fått jobba rätt hårt för att hålla tempen inomhus. Jag har även testat att sätta pumpen på 24 grader och powerful och den beter sig på samma sätt ändå. Är detta normalt?


,Olle

Utloggad Roffe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2012, 20:39:13 »
Fullt normalt, pumpen tar bara igen tappet i innetemperaturen som uppstått på grund av avfrostningen som gjordes

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2012, 23:21:37 »
Fullt normalt, pumpen tar bara igen tappet i innetemperaturen som uppstått på grund av avfrostningen som gjordes

Fast varför går den då upp och ner som en jojjo? Det är ju inte bara en gång utan det är säkerligen ett tiotal cykler efter varje avfrostning innan den stabiliserar sig...

Faktum är att jag måste köra pumpen på allt den orkar vid -3 som det är ute nu och med ständiga avfrostningar var 40e min som varar i 13 minuter. Huset är 150m2 (boyta, total golvyta 175m2) byggt 1974 1½ plans med endast passiv ventilation.


,Olle

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2012, 11:29:29 »
hm...börjar fundera på om det här skulle kunna vara ännu ett fall av gasbrist. Mina "symptom" stämmer väldigt bra in på denna thread: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22824.0

Skillnaden för mig är dock att jag får utblåstemp på 49grader vid 0 gradig utetemperatur. Har precis samma typ av frostbildning. Får dock ingen "isrand" på mitten som tydligen skall vara en klassiskt indikation på gasbrist. Pumpen är också helt isfri efter avfrostning.

Om det nu finns en "liten" chans att det är gasbrist är ju frågan om det är värt att ta hit en kyltekniker. Vad jag har förstått så landar det gärna på 1500-2000 kr. Maskinen är ju trots allt från 2005 och de senaste verkar onekligen effektivare...

,Olle

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2012, 11:53:55 »
Hur ser innerdelens lameller och filter ut, är det rengjort, kan vara så att lamellerna är igensatta och då får inte pumpen det flöde som den behöver för att göra sig av med energin(värmen).
Då den går upp till maxeffekt på kompressorn så går hetgasen upp för högt i temp och "löser ut" ut på hetgastempen och backar tillbaks i effekt.

Om du har fullt luftflöde så skulle innerdelen kunna växla av mer värme och då skulle inte hetgastempen stegra.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2012, 12:16:17 »
Gjorde en ordentlig rengöring i höstas med spolarvätska och vatten och sedan har jag rensat filtrena någon gång i månaden - senast idag. Det är lite svårt att komma åt på "toppen" av innerdelen, där skulle jag nog behöva blåsa med tryckluft. Det ser dock rent och snyggt och ut och dagens rengöring gjorde ingen skillnad.

Men jag kan hursomhelst konstatera att det inte är normalt för pumpen att gÃ¥ upp och ner i  effekt pÃ¥ detta vis utan nÃ¥got är inte som det ska?

,Olle

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2012, 12:31:11 »
Om det är något som är galet med din maskin så är en möjlighet att det är någon av tempgivarna som skickar felaktiga signaler och den försöker kompensera för detta
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2012, 12:43:35 »
Om det är något som är galet med din maskin så är en möjlighet att det är någon av tempgivarna som skickar felaktiga signaler och den försöker kompensera för detta

Den går dock på stadig effekt när det som nu är ca 2 grader ute. Det är när den måste anstränga sig som dom här svängningarna uppstår...

Om en tempgivare nu är trasig så känns det som att det är utanför min kompetens att ordna det själv och att få ut en reparatör låter dyrt...garantin gick dessutom ut för bara några månader sedan. Finns det något sätt att försöka "ringa in" felet?

,Olle

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2012, 13:06:16 »
Kan det være pumpen varmer seg selv. hly output den ikke blir av med, varmer opp sensor som ligger inne i innedel. Den tror da det er blitt varmt nok, og kjører ned. Blir så kald igjen, og girer opp. Kanskje har sensor løsnet der inne, eller fått mye støv på seg så den er "isolert" og leser tempe noe forsinket?

Tenker på denne sensor: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45415.msg444854#msg444854
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2012, 14:49:12 »
Kan det være pumpen varmer seg selv. hly output den ikke blir av med, varmer opp sensor som ligger inne i innedel. Den tror da det er blitt varmt nok, og kjører ned. Blir så kald igjen, og girer opp. Kanskje har sensor løsnet der inne, eller fått mye støv på seg så den er "isolert" og leser tempe noe forsinket?

Tenker på denne sensor: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45415.msg444854#msg444854

Jag har faktiskt aldrig haft av hela kåpan förut men gjorde det nu. Sensorn satt fint på sin plats och var inte nämnvärt dammig eller smutsig. Rengjorde dock det jag kunde.

Testade nu att köra pumpen på 30 grader börtemp, 2grader ute. Samma fenomen, den varvar sakta upp och drar max effekt för att efter ett par minuter gå ner på dellast och sedan återigen varva upp. Jag noterar också en skillnad i utblåstemp under den här perioden. Max ligger på 54 grader och min på 46-48 grader. Om 54 låter lite väl mycket så är det inte omöjligt att termometern inte är jätteexakt.

Innerdelen har endast kanske 2 cm till taket men jag antar att de är gjorda för att kunna installeras just väldigt nära taket?

,Olle

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2012, 14:59:18 »
Jag har faktiskt aldrig haft av hela kåpan förut men gjorde det nu. Sensorn satt fint på sin plats och var inte nämnvärt dammig eller smutsig. Rengjorde dock det jag kunde.

Testade nu att köra pumpen på 30 grader börtemp, 2grader ute. Samma fenomen, den varvar sakta upp och drar max effekt för att efter ett par minuter gå ner på dellast och sedan återigen varva upp. Jag noterar också en skillnad i utblåstemp under den här perioden. Max ligger på 54 grader och min på 46-48 grader. Om 54 låter lite väl mycket så är det inte omöjligt att termometern inte är jätteexakt.

Innerdelen har endast kanske 2 cm till taket men jag antar att de är gjorda för att kunna installeras just väldigt nära taket?
,Olle
2 cm, vell der er svaret. Den kortslutter, trekker inn sin egen varme. For å avhjelpe kan du prøve å gjøre det motsatte av hva som kunne være problemet, heller gjøre sensor noe tregere med å legge et par runder med tape rundt den. Da klarer pumpen kanskje å regulere seg inn.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2012, 15:46:14 »
2 cm, vell der er svaret. Den kortslutter, trekker inn sin egen varme. For å avhjelpe kan du prøve å gjøre det motsatte av hva som kunne være problemet, heller gjøre sensor noe tregere med å legge et par runder med tape rundt den. Da klarer pumpen kanskje å regulere seg inn.

"det motsatta" vad skulle det vara menar du?

Jag gissade lite väl kraftigt när jag skrev 2 cm. 4cm är det korrekta avståndet från taket.

Den givaren vi talar om ska väl mäta temperaturen i rummet va? Det är absolut inga 30 grader ovanför pumpen (24-25 grader) när dessa svängningar börja äga rum och problemet verkar vara ungefär lika "illa" om jag har 22 grader eller 30 grader som börvärde. Borde inte problemet "fördröjjas" med ett börvärde på 30 jämfört med 22 om det skulle vara det här problemet?

,Olle
« Senast ändrad: 22 januari 2012, 16:00:51 av Olleman »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2012, 16:08:57 »
Fungerar den mer "normalt när det är varmt ute så är det inte någon givare på innerdelen som spökar.
Kolla utetempgivaren om den är inbakad i snö eller is och därigenom ger märkliga driftcykler när det blir kallare men det lÃ¥ter faktiskt lite osannolikt  Sc:,h
Utetempgivaren sitter i en liten plastbehållare på baksidan straxt nedanför locket.
Du kan prova att böja ut den lite så den hamnar mer i "fria luften"
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2012, 16:21:14 »
Fungerar den mer "normalt när det är varmt ute så är det inte någon givare på innerdelen som spökar.
Kolla utetempgivaren om den är inbakad i snö eller is och därigenom ger märkliga driftcykler när det blir kallare men det lÃ¥ter faktiskt lite osannolikt  Sc:,h
Utetempgivaren sitter i en liten plastbehållare på baksidan straxt nedanför locket.
Du kan prova att böja ut den lite så den hamnar mer i "fria luften"

Tack för alla tips!

Är det den som sitter i en plastbehållare som har en massa små hål i sig? Eller är det "under" locket, alltså jag behöver ta bort locket för att hitta den?

Om det är den som har små hål i sig så ser den så fin ut så. Faktum är att pumpen sällan har så mycket is på sig. Det som blir är den vanliga frosten på lamellerna eller vad det heter och den försvinner alltid efter en avfrostningscykel. Detta är såååå irriterande, hittills i år har jag klarat hela huset med bara pumpen men ska den hålla på såhär så kommer det aldrig gå till veckan då det ska bli 5-10 minusgrader.

Fler "felsökningsideér" :)?

,Olle

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2012, 16:36:16 »
Det är den lilla plastbehållaren på utsidan som jag menade.

Du har lite för höga förhoppningar om du ska värma 150m2 hus som är byggt 1974 med en maskin en hel vinter !!!
Den du har ger vid +7 grader ca 6,5kw
Vid -7 grader så uppskattar jag att den ger knappt 4kw
vid -15 så levererar den uppskattningsvis ca 3kw

Ditt hus kräver mer effekt än vad denna kan prestera så ni måste hjälpa till med eran ordinarie värmekälla
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!