Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CU12DKE effektsvägningar vid hÃ¥rdare körning  (läst 10088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2012, 16:50:21 »
Det är den lilla plastbehållaren på utsidan som jag menade.

Du har lite för höga förhoppningar om du ska värma 150m2 hus som är byggt 1974 med en maskin en hel vinter !!!
Den du har ger vid +7 grader ca 6,5kw
Vid -7 grader så uppskattar jag att den ger knappt 4kw
vid -15 så levererar den uppskattningsvis ca 3kw

Ditt hus kräver mer effekt än vad denna kan prestera så ni måste hjälpa till med eran ordinarie värmekälla

Jo, det förstår jag men pendlar den hela tiden mellan 46-54 grader istället för att hela tiden ligga på 54 grader så är det ju ändå så att det är åskilliga fler minusgrader utomhus som behövs innan jag behöver stödvärma. Att den håller på såhär är säkerligen inte heller varesig bra för livslängden och säkerligen inte speciellt effektivt heller. Jag bor för övrigt i Vänersborg vid vänerns södra spets så dagarna med grader under -10 är lätträknande.

Du som säljer värmepumpar TSComfort, är det vettigt att låta en kylfirma komma och kika eller är det här (om det nu inte är grasbrist trots allt) ett såpass avancerat felsökningsarbete att de kommer att ta hutlöst betalt för det? Det stör mig att garantin gick ut för typ 2 månader sedan...

Funderar själv just nu mest på den tempmätaren som sitter på ett av kopparrören inanför höljet på utsidan. Det är väl antagligen den som säger att hetgasen är för varm och säger till kompressorn att lugna ner sig. Om felet är här så är det ju antingen tempgivaren eller brist på gas. Är denna givare lätt att byta? Jag är van med lödkolven men kan egentligen inget om elektronik.


,Olle

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2012, 17:02:10 »
Om det är lönt att ta ut en kylmontör för att gå igenom maskinen och då eventuellt leta efter felaktigheter om han/hon tycker något inte är som det ska är väldigt svårt att ge ett rakt svar på !!!!

Finns det någon i er närhet så det inte blir en stor resekostnad och han/hon kan snabbt konstatera vad som eventuellt är fel så lönar det sig säkert.
Tar det flera timmar och reskostnaderna blir höga så springer summan snabbt iväg då dom ligger på ca 500:- i timmen.

Man behöver inte löda något för att byta givare.
Kolla på www.citcop.se vad givaren kostar och jag tror det även finns servicemanualer att ladda ner där så du ser vad givaren heter samt var den är placerad.

Alternativet är att ni gör en skadeanmälan till erat försäkringsbolag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2012, 17:14:37 »
Om det är lönt att ta ut en kylmontör för att gå igenom maskinen och då eventuellt leta efter felaktigheter om han/hon tycker något inte är som det ska är väldigt svårt att ge ett rakt svar på !!!!

Finns det någon i er närhet så det inte blir en stor resekostnad och han/hon kan snabbt konstatera vad som eventuellt är fel så lönar det sig säkert.
Tar det flera timmar och reskostnaderna blir höga så springer summan snabbt iväg då dom ligger på ca 500:- i timmen.

Man behöver inte löda något för att byta givare.
Kolla på www.citcop.se vad givaren kostar och jag tror det även finns servicemanualer att ladda ner där så du ser vad givaren heter samt var den är placerad.

Alternativet är att ni gör en skadeanmälan till erat försäkringsbolag.

Det finns en i samma stad så jag får ringa imorgon och höra lite vad han tycker. Börjar nog där innan jag börjar byta givare och grejjer, även om det inte alls verkar svårt så har jag ju egentligen ingen aning om jag är på rätt spår eller inte.

Ursäkta en dum fråga, men skadeanmälan till försäkringsbolaget, kräver inte det någon form av drulleförsäkring? Jag har bara standard hem/villa.

,Olle

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2012, 17:37:26 »
Du behöver ingen drulleförsäkring för att göra en skadeanmälan på tex värmepump, kyl , frys , spis eller tvättmaskin.
Men har du cyklat in i värmepumpen eller tappat en stekpanna pÃ¥ spishällen sÃ¥ är en drulleförsäkring bra  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2012, 18:28:08 »
Då blir det till att prata med lokal reparatör samt försäkringsbolaget imorgon då...

Tackar för alla tipsen.


,Olle

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2012, 18:52:57 »
hm...kom på en sak. Gav mig på att försöka "tilläggsisolera" enheten lite häromdagen. Problemet med jojjo effekten hade jag sett tidigare men jag funderar på om jag på något sätt kan ha gjort det värre. Jag la isolering även längst bak där det är ett gäng smårör som kommer ifrån kylflänsarna/lamellerna. De här rören kanske absolut _inte_ ska vara isolerade?

Tror egentligen inte att det gjorde varesig till eller frå, enheten såg rätt ok isolerad ut redan och rockwoll gör knappast någon större skillnad ändå.

,Olle

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2012, 19:05:02 »
hm...kom på en sak. Gav mig på att försöka "tilläggsisolera" enheten lite häromdagen. Problemet med jojjo effekten hade jag sett tidigare men jag funderar på om jag på något sätt kan ha gjort det värre. Jag la isolering även längst bak där det är ett gäng smårör som kommer ifrån kylflänsarna/lamellerna. De här rören kanske absolut _inte_ ska vara isolerade?
Tror egentligen inte att det gjorde varesig till eller frå, enheten såg rätt ok isolerad ut redan och rockwoll gör knappast någon större skillnad ändå.
,Olle
Sammen med denne informasjon, og det aller første du skrev, så holder jeg på at det kortsluting.
Når du isolerte ble maskinenen mer effektiv, den gir mer varme som så gjør at "kortslutnigen" blir enda klarere.

Så, jeg ville gjort det "motsatte" som jeg nevnte, i stedet for at føler som måle innetemp kunne være støvete og derfor isolert og skape problem, så gjør så den blir isolert. Legg noen runder med tape rundt den så den ikke like raskt føler temperatursvingninger. Det som da skjer er det samme som å forlenge "Integraltiden" i reguleringen, eller også dempe "derivatleddet". Reguleringen er mer å regne som en PI-regulator, proporsjonal og integral-regulering. Er Integraltiden for kort, blir systemet "nervøst" og oversvinger.



- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2012, 19:58:47 »
Sammen med denne informasjon, og det aller første du skrev, så holder jeg på at det kortsluting.
Når du isolerte ble maskinenen mer effektiv, den gir mer varme som så gjør at "kortslutnigen" blir enda klarere.

Så, jeg ville gjort det "motsatte" som jeg nevnte, i stedet for at føler som måle innetemp kunne være støvete og derfor isolert og skape problem, så gjør så den blir isolert. Legg noen runder med tape rundt den så den ikke like raskt føler temperatursvingninger. Det som da skjer er det samme som å forlenge "Integraltiden" i reguleringen, eller også dempe "derivatleddet". Reguleringen er mer å regne som en PI-regulator, proporsjonal og integral-regulering. Er Integraltiden for kort, blir systemet "nervøst" og oversvinger.

"For the sake of argument" så testade jag detta men pumpen uppvisar precis samma symptom ändå.

TUCSONOR du verkar ju ha en hel del erfarenhet av att tilläggsisolera pumpar, finns det några rör som absolut inte skall isoleras eller kan man med gott samvete isolera alla kopparrör runt kompressorn i utedelen?

,Olle

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2012, 21:00:36 »
hej
kan det inte vara innomhus givaren som spökar
inner delen är smutsig eller drar in kall luft som stör inne givaren eller
att den är defekt 
mvh
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #24 skrivet: 22 januari 2012, 21:31:52 »
Poenget med isolering er først å fremst å få redusert varmetapet utendørs. Å isolere de rør og deler som er kalde har ikke noe for seg med tanke på varme, marginalt sett bør de være uisolert så de blei av med kulden/tar opp varme. Dog et det så lite inne i "fryseboksen" der kompressor er at det ikke er noen om en isolerer alt.
Jeg gjorde noen forsøk med og uten isolering på kalde rør, og kunne ikke måle effektendring. Men, med og uten isolering på varme rør derimot er det en annen sak ^-^.
Hvor mye la du på av isolering på inneføler for å gjøre den "tregere"?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2012, 21:46:35 »
Poenget med isolering er først å fremst å få redusert varmetapet utendørs. Å isolere de rør og deler som er kalde har ikke noe for seg med tanke på varme, marginalt sett bør de være uisolert så de blei av med kulden/tar opp varme. Dog et det så lite inne i "fryseboksen" der kompressor er at det ikke er noen om en isolerer alt.
Jeg gjorde noen forsøk med og uten isolering på kalde rør, og kunne ikke måle effektendring. Men, med og uten isolering på varme rør derimot er det en annen sak ^-^.
Hvor mye la du på av isolering på inneføler for å gjøre den "tregere"?

Jag tryckte in rockwoll emellan den befintliga isoleringen och sedan också baktill på de rör som kommer ifrån lammelerna/flänsarna. Jag märkte inte direkt någon skillnad.

tbatba: det är den givaren vi talar om. Kan man mäta sig till om den här är "frisk" på nått sätt? Har endast en mycket billig multimeter till mitt förfogande.

,Olle

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #26 skrivet: 22 januari 2012, 22:27:59 »
Jo, det förstår jag men pendlar den hela tiden mellan 46-54 grader istället för att hela tiden ligga på 54

Där är nog "felet", du sa att pumpen satt ca 4 cm från taket och det är nog för lite för att få tillräckligt med luftflöde för att göra av sig med energin.
Det sitter en givare på värmeväxlaren i innerdelen, "indoor heatexchanger temp", om den mäter över 55 grader så går kompressorn ner i varv tills den kommit under 48 grader och då ökar den igen.
Det låter nästan som om det är den skyddsfunktionen som arbetar, när den stabilicerar sig vad hamnar då på för temp?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #27 skrivet: 22 januari 2012, 23:04:56 »
Där är nog "felet", du sa att pumpen satt ca 4 cm från taket och det är nog för lite för att få tillräckligt med luftflöde för att göra av sig med energin.
Det sitter en givare på värmeväxlaren i innerdelen, "indoor heatexchanger temp", om den mäter över 55 grader så går kompressorn ner i varv tills den kommit under 48 grader och då ökar den igen.
Det låter nästan som om det är den skyddsfunktionen som arbetar, när den stabilicerar sig vad hamnar då på för temp?

Ja, det du säger låter ju väldigt likt vad som händer här...

Pumpen är fortfarande inte helt stabil trots att den gått ett par timmar utan avfrostning nu men det är betydligt färre. Ibland står den still ett tag vid 46-47 grader för att sedan sakta (saktare än när jag provade en massa med börvärde på 29 förut) gå uppåt. När jag läser temp 54 på termometern så vet man att effektsänkningen är nära.

hm...kan jag göra något för att hjälpa pumpen eller rent utav göra heat exchangermätaren lite mindre känslig? Fast det klart, det är ju å andra sidan en skyddsfunktion.

,Olle

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #28 skrivet: 23 januari 2012, 00:06:53 »
Du skrev i början att den bara betedde sig så runt 0 gradigt eller någon grad kallt och inte vid ca 2 grader varmt ute.
Har du dubbelkollat att det stämmer då det bör vara något varmare utblåstemperatur vid 0 till +2 jämfört med någon minusgrad och den borde då uppnå säkerhetstemperaturen även vid dessa varmare utetemperaturer ?

Jag vet inte vilken fläkthastighet du kör den på men om du har den på fläktläge 4 eller 5 manuellt kanske du kan ändra vinkeln på luftriktarna så du får iväg den varma luften bättre.
Står den på hög önskad innertemperatur och fläktläge 1 så blir det väldigt varmt !!!

Har för mig att det är 60 grader som ska uppnÃ¥s innan den varvar ner som skydd men det är möjligt att det är ca 60 grader vid givaren  och din termometer inte visar helt rätt om du nu har termometern inne i innerdelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: CU12DKE effektsvägningar vid hårdare körning
« Svar #29 skrivet: 23 januari 2012, 00:38:14 »
Har för mig att det är 60 grader som ska uppnÃ¥s innan den varvar ner som skydd men det är möjligt att det är ca 60 grader vid givaren  och din termometer inte visar helt rätt om du nu har termometern inne i innerdelen.

Går tempen över 60ºC så stannar kompressorn helt. Går tempen över 55ºC så minskar frekvensen med 5Hz/30sek, det gör den tills den kommer under 48ºC då tillåts den öka igen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!