Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Olleman
« skrivet: 23 januari 2012, 19:24:44 »

Idag har det varit lite utveckling.

Jag gick igenom felkodslistan på fjärrkontrollen (timerlampan blinkade dock inte) och ser till min förvåning att jag har felkod F11. Försökte att radera den så att det inte är en gammal felkod då jag inte känner till historiken på pumpen men koden ligger kvar efter reset. När jag har letat på forumet om F11 så uppkommer en mycket intressant tråd om en bränd diod: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35604.0

Jag har precis detta felet, även mitt kretskort är bränt på det aktuella området. Antar att jag för göra ett försök att laga enl. den tråden...verkar ju dock inte ha samma symptom som de i den tråden då nästan alla verkar ha problem med avfrostningen.

Någon som har några tankar kring detta?


,Olle
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 23 januari 2012, 09:27:57 »

Du skrev i början att den bara betedde sig så runt 0 gradigt eller någon grad kallt och inte vid ca 2 grader varmt ute.
Har du dubbelkollat att det stämmer då det bör vara något varmare utblåstemperatur vid 0 till +2 jämfört med någon minusgrad och den borde då uppnå säkerhetstemperaturen även vid dessa varmare utetemperaturer ?

Jag vet inte vilken fläkthastighet du kör den på men om du har den på fläktläge 4 eller 5 manuellt kanske du kan ändra vinkeln på luftriktarna så du får iväg den varma luften bättre.
Står den på hög önskad innertemperatur och fläktläge 1 så blir det väldigt varmt !!!

Har för mig att det är 60 grader som ska uppnås innan den varvar ner som skydd men det är möjligt att det är ca 60 grader vid givaren  och din termometer inte visar helt rätt om du nu har termometern inne i innerdelen.

Fläkten är alltid satt på MAX, dvs läge 5.

Idag när jag kom upp så låg pumpen stabilt på ett relativt högt effektuttag ca 1,7 KW skulle jag tro (min mätare läser av hela huset och inte bara pumpen). Uteblåset i det här läget var 47 grader varmt. Detta var dock precis innan en avfrostning och den var ordentligt frostig i detta läge.

Mätte cyklerna nu på morgonen vid nollgradigt ute och nu pendlar den istället mellan 45-51 grader. Trodde verkligen att vi var något på spåren med de där 55 graderna men det var verkar tyvärr inte så.

Testade att ställa grovdammsugaren precis utanför dörren och blåsa upp luft ovanför pumpen, tyvärr värmer dammsugaren luften en hel del i sig men det blev iaf ett ordentligt flöde till innerdelen. Jag märkte 1 grad tempsänkning, dvs svägningarna ändrade till 44-50 grader men detta är innanför felmarginalen för vad min termometer mäter. Efter mätte jag ännu en cykel och då var maxvärdet också 50 grader vilket skulle kunna ha att göra med att det var ett mätfel när jag körde med dammsugaren eller så hann det bli lite kallare inneluft under mitt test då dörren stod öppen.

Underligt dock att maxtempen ändrades med 3 grader med en skillnad i utetemp på MAX 1,5 grader jämfört med när jag testade igår.

,Olle
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 januari 2012, 00:55:12 »

Kanske minns fel att den börjar vid 60 grader  och att då har  rätt att med att den börjar vid 55 grader patb  Thumbsup

Får se hur han använder sin fläkthastighet och om den är lågt inställd kanske räcker med att öka den manuellt för att få högre cirkulation och lägre temp.

Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 23 januari 2012, 00:38:14 »

Har för mig att det är 60 grader som ska uppnås innan den varvar ner som skydd men det är möjligt att det är ca 60 grader vid givaren  och din termometer inte visar helt rätt om du nu har termometern inne i innerdelen.

Går tempen över 60ºC så stannar kompressorn helt. Går tempen över 55ºC så minskar frekvensen med 5Hz/30sek, det gör den tills den kommer under 48ºC då tillåts den öka igen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 januari 2012, 00:06:53 »

Du skrev i början att den bara betedde sig så runt 0 gradigt eller någon grad kallt och inte vid ca 2 grader varmt ute.
Har du dubbelkollat att det stämmer då det bör vara något varmare utblåstemperatur vid 0 till +2 jämfört med någon minusgrad och den borde då uppnå säkerhetstemperaturen även vid dessa varmare utetemperaturer ?

Jag vet inte vilken fläkthastighet du kör den på men om du har den på fläktläge 4 eller 5 manuellt kanske du kan ändra vinkeln på luftriktarna så du får iväg den varma luften bättre.
Står den på hög önskad innertemperatur och fläktläge 1 så blir det väldigt varmt !!!

Har för mig att det är 60 grader som ska uppnås innan den varvar ner som skydd men det är möjligt att det är ca 60 grader vid givaren  och din termometer inte visar helt rätt om du nu har termometern inne i innerdelen.
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 23:04:56 »

Där är nog "felet", du sa att pumpen satt ca 4 cm från taket och det är nog för lite för att få tillräckligt med luftflöde för att göra av sig med energin.
Det sitter en givare på värmeväxlaren i innerdelen, "indoor heatexchanger temp", om den mäter över 55 grader så går kompressorn ner i varv tills den kommit under 48 grader och då ökar den igen.
Det låter nästan som om det är den skyddsfunktionen som arbetar, när den stabilicerar sig vad hamnar då på för temp?

Ja, det du säger låter ju väldigt likt vad som händer här...

Pumpen är fortfarande inte helt stabil trots att den gått ett par timmar utan avfrostning nu men det är betydligt färre. Ibland står den still ett tag vid 46-47 grader för att sedan sakta (saktare än när jag provade en massa med börvärde på 29 förut) gå uppåt. När jag läser temp 54 på termometern så vet man att effektsänkningen är nära.

hm...kan jag göra något för att hjälpa pumpen eller rent utav göra heat exchangermätaren lite mindre känslig? Fast det klart, det är ju å andra sidan en skyddsfunktion.

,Olle
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 22 januari 2012, 22:27:59 »

Jo, det förstår jag men pendlar den hela tiden mellan 46-54 grader istället för att hela tiden ligga på 54

Där är nog "felet", du sa att pumpen satt ca 4 cm från taket och det är nog för lite för att få tillräckligt med luftflöde för att göra av sig med energin.
Det sitter en givare på värmeväxlaren i innerdelen, "indoor heatexchanger temp", om den mäter över 55 grader så går kompressorn ner i varv tills den kommit under 48 grader och då ökar den igen.
Det låter nästan som om det är den skyddsfunktionen som arbetar, när den stabilicerar sig vad hamnar då på för temp?
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 21:46:35 »

Poenget med isolering er først å fremst å få redusert varmetapet utendørs. Å isolere de rør og deler som er kalde har ikke noe for seg med tanke på varme, marginalt sett bør de være uisolert så de blei av med kulden/tar opp varme. Dog et det så lite inne i "fryseboksen" der kompressor er at det ikke er noen om en isolerer alt.
Jeg gjorde noen forsøk med og uten isolering på kalde rør, og kunne ikke måle effektendring. Men, med og uten isolering på varme rør derimot er det en annen sak ^-^.
Hvor mye la du på av isolering på inneføler for å gjøre den "tregere"?

Jag tryckte in rockwoll emellan den befintliga isoleringen och sedan också baktill på de rör som kommer ifrån lammelerna/flänsarna. Jag märkte inte direkt någon skillnad.

tbatba: det är den givaren vi talar om. Kan man mäta sig till om den här är "frisk" på nått sätt? Har endast en mycket billig multimeter till mitt förfogande.

,Olle
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 22 januari 2012, 21:31:52 »

Poenget med isolering er først å fremst å få redusert varmetapet utendørs. Å isolere de rør og deler som er kalde har ikke noe for seg med tanke på varme, marginalt sett bør de være uisolert så de blei av med kulden/tar opp varme. Dog et det så lite inne i "fryseboksen" der kompressor er at det ikke er noen om en isolerer alt.
Jeg gjorde noen forsøk med og uten isolering på kalde rør, og kunne ikke måle effektendring. Men, med og uten isolering på varme rør derimot er det en annen sak ^-^.
Hvor mye la du på av isolering på inneføler for å gjøre den "tregere"?
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 22 januari 2012, 21:00:36 »

hej
kan det inte vara innomhus givaren som spökar
inner delen är smutsig eller drar in kall luft som stör inne givaren eller
att den är defekt 
mvh
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 19:58:47 »

Sammen med denne informasjon, og det aller første du skrev, så holder jeg på at det kortsluting.
Når du isolerte ble maskinenen mer effektiv, den gir mer varme som så gjør at "kortslutnigen" blir enda klarere.

Så, jeg ville gjort det "motsatte" som jeg nevnte, i stedet for at føler som måle innetemp kunne være støvete og derfor isolert og skape problem, så gjør så den blir isolert. Legg noen runder med tape rundt den så den ikke like raskt føler temperatursvingninger. Det som da skjer er det samme som å forlenge "Integraltiden" i reguleringen, eller også dempe "derivatleddet". Reguleringen er mer å regne som en PI-regulator, proporsjonal og integral-regulering. Er Integraltiden for kort, blir systemet "nervøst" og oversvinger.

"For the sake of argument" så testade jag detta men pumpen uppvisar precis samma symptom ändå.

TUCSONOR du verkar ju ha en hel del erfarenhet av att tilläggsisolera pumpar, finns det några rör som absolut inte skall isoleras eller kan man med gott samvete isolera alla kopparrör runt kompressorn i utedelen?

,Olle
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 22 januari 2012, 19:05:02 »

hm...kom på en sak. Gav mig på att försöka "tilläggsisolera" enheten lite häromdagen. Problemet med jojjo effekten hade jag sett tidigare men jag funderar på om jag på något sätt kan ha gjort det värre. Jag la isolering även längst bak där det är ett gäng smårör som kommer ifrån kylflänsarna/lamellerna. De här rören kanske absolut _inte_ ska vara isolerade?
Tror egentligen inte att det gjorde varesig till eller frå, enheten såg rätt ok isolerad ut redan och rockwoll gör knappast någon större skillnad ändå.
,Olle
Sammen med denne informasjon, og det aller første du skrev, så holder jeg på at det kortsluting.
Når du isolerte ble maskinenen mer effektiv, den gir mer varme som så gjør at "kortslutnigen" blir enda klarere.

Så, jeg ville gjort det "motsatte" som jeg nevnte, i stedet for at føler som måle innetemp kunne være støvete og derfor isolert og skape problem, så gjør så den blir isolert. Legg noen runder med tape rundt den så den ikke like raskt føler temperatursvingninger. Det som da skjer er det samme som å forlenge "Integraltiden" i reguleringen, eller også dempe "derivatleddet". Reguleringen er mer å regne som en PI-regulator, proporsjonal og integral-regulering. Er Integraltiden for kort, blir systemet "nervøst" og oversvinger.



Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 18:52:57 »

hm...kom på en sak. Gav mig på att försöka "tilläggsisolera" enheten lite häromdagen. Problemet med jojjo effekten hade jag sett tidigare men jag funderar på om jag på något sätt kan ha gjort det värre. Jag la isolering även längst bak där det är ett gäng smårör som kommer ifrån kylflänsarna/lamellerna. De här rören kanske absolut _inte_ ska vara isolerade?

Tror egentligen inte att det gjorde varesig till eller frå, enheten såg rätt ok isolerad ut redan och rockwoll gör knappast någon större skillnad ändå.

,Olle
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 18:28:08 »

Då blir det till att prata med lokal reparatör samt försäkringsbolaget imorgon då...

Tackar för alla tipsen.


,Olle
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 januari 2012, 17:37:26 »

Du behöver ingen drulleförsäkring för att göra en skadeanmälan på tex värmepump, kyl , frys , spis eller tvättmaskin.
Men har du cyklat in i värmepumpen eller tappat en stekpanna på spishällen så är en drulleförsäkring bra  ;D
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 17:14:37 »

Om det är lönt att ta ut en kylmontör för att gå igenom maskinen och då eventuellt leta efter felaktigheter om han/hon tycker något inte är som det ska är väldigt svårt att ge ett rakt svar på !!!!

Finns det någon i er närhet så det inte blir en stor resekostnad och han/hon kan snabbt konstatera vad som eventuellt är fel så lönar det sig säkert.
Tar det flera timmar och reskostnaderna blir höga så springer summan snabbt iväg då dom ligger på ca 500:- i timmen.

Man behöver inte löda något för att byta givare.
Kolla på www.citcop.se vad givaren kostar och jag tror det även finns servicemanualer att ladda ner där så du ser vad givaren heter samt var den är placerad.

Alternativet är att ni gör en skadeanmälan till erat försäkringsbolag.

Det finns en i samma stad så jag får ringa imorgon och höra lite vad han tycker. Börjar nog där innan jag börjar byta givare och grejjer, även om det inte alls verkar svårt så har jag ju egentligen ingen aning om jag är på rätt spår eller inte.

Ursäkta en dum fråga, men skadeanmälan till försäkringsbolaget, kräver inte det någon form av drulleförsäkring? Jag har bara standard hem/villa.

,Olle
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 januari 2012, 17:02:10 »

Om det är lönt att ta ut en kylmontör för att gå igenom maskinen och då eventuellt leta efter felaktigheter om han/hon tycker något inte är som det ska är väldigt svårt att ge ett rakt svar på !!!!

Finns det någon i er närhet så det inte blir en stor resekostnad och han/hon kan snabbt konstatera vad som eventuellt är fel så lönar det sig säkert.
Tar det flera timmar och reskostnaderna blir höga så springer summan snabbt iväg då dom ligger på ca 500:- i timmen.

Man behöver inte löda något för att byta givare.
Kolla på www.citcop.se vad givaren kostar och jag tror det även finns servicemanualer att ladda ner där så du ser vad givaren heter samt var den är placerad.

Alternativet är att ni gör en skadeanmälan till erat försäkringsbolag.
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 16:50:21 »

Det är den lilla plastbehållaren på utsidan som jag menade.

Du har lite för höga förhoppningar om du ska värma 150m2 hus som är byggt 1974 med en maskin en hel vinter !!!
Den du har ger vid +7 grader ca 6,5kw
Vid -7 grader så uppskattar jag att den ger knappt 4kw
vid -15 så levererar den uppskattningsvis ca 3kw

Ditt hus kräver mer effekt än vad denna kan prestera så ni måste hjälpa till med eran ordinarie värmekälla

Jo, det förstår jag men pendlar den hela tiden mellan 46-54 grader istället för att hela tiden ligga på 54 grader så är det ju ändå så att det är åskilliga fler minusgrader utomhus som behövs innan jag behöver stödvärma. Att den håller på såhär är säkerligen inte heller varesig bra för livslängden och säkerligen inte speciellt effektivt heller. Jag bor för övrigt i Vänersborg vid vänerns södra spets så dagarna med grader under -10 är lätträknande.

Du som säljer värmepumpar TSComfort, är det vettigt att låta en kylfirma komma och kika eller är det här (om det nu inte är grasbrist trots allt) ett såpass avancerat felsökningsarbete att de kommer att ta hutlöst betalt för det? Det stör mig att garantin gick ut för typ 2 månader sedan...

Funderar själv just nu mest på den tempmätaren som sitter på ett av kopparrören inanför höljet på utsidan. Det är väl antagligen den som säger att hetgasen är för varm och säger till kompressorn att lugna ner sig. Om felet är här så är det ju antingen tempgivaren eller brist på gas. Är denna givare lätt att byta? Jag är van med lödkolven men kan egentligen inget om elektronik.


,Olle
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 januari 2012, 16:36:16 »

Det är den lilla plastbehållaren på utsidan som jag menade.

Du har lite för höga förhoppningar om du ska värma 150m2 hus som är byggt 1974 med en maskin en hel vinter !!!
Den du har ger vid +7 grader ca 6,5kw
Vid -7 grader så uppskattar jag att den ger knappt 4kw
vid -15 så levererar den uppskattningsvis ca 3kw

Ditt hus kräver mer effekt än vad denna kan prestera så ni måste hjälpa till med eran ordinarie värmekälla
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 16:21:14 »

Fungerar den mer "normalt när det är varmt ute så är det inte någon givare på innerdelen som spökar.
Kolla utetempgivaren om den är inbakad i snö eller is och därigenom ger märkliga driftcykler när det blir kallare men det låter faktiskt lite osannolikt  Sc:,h
Utetempgivaren sitter i en liten plastbehållare på baksidan straxt nedanför locket.
Du kan prova att böja ut den lite så den hamnar mer i "fria luften"

Tack för alla tips!

Är det den som sitter i en plastbehållare som har en massa små hål i sig? Eller är det "under" locket, alltså jag behöver ta bort locket för att hitta den?

Om det är den som har små hål i sig så ser den så fin ut så. Faktum är att pumpen sällan har så mycket is på sig. Det som blir är den vanliga frosten på lamellerna eller vad det heter och den försvinner alltid efter en avfrostningscykel. Detta är såååå irriterande, hittills i år har jag klarat hela huset med bara pumpen men ska den hålla på såhär så kommer det aldrig gå till veckan då det ska bli 5-10 minusgrader.

Fler "felsökningsideér" :)?

,Olle
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 januari 2012, 16:08:57 »

Fungerar den mer "normalt när det är varmt ute så är det inte någon givare på innerdelen som spökar.
Kolla utetempgivaren om den är inbakad i snö eller is och därigenom ger märkliga driftcykler när det blir kallare men det låter faktiskt lite osannolikt  Sc:,h
Utetempgivaren sitter i en liten plastbehållare på baksidan straxt nedanför locket.
Du kan prova att böja ut den lite så den hamnar mer i "fria luften"
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 15:46:14 »

2 cm, vell der er svaret. Den kortslutter, trekker inn sin egen varme. For å avhjelpe kan du prøve å gjøre det motsatte av hva som kunne være problemet, heller gjøre sensor noe tregere med å legge et par runder med tape rundt den. Da klarer pumpen kanskje å regulere seg inn.

"det motsatta" vad skulle det vara menar du?

Jag gissade lite väl kraftigt när jag skrev 2 cm. 4cm är det korrekta avståndet från taket.

Den givaren vi talar om ska väl mäta temperaturen i rummet va? Det är absolut inga 30 grader ovanför pumpen (24-25 grader) när dessa svängningar börja äga rum och problemet verkar vara ungefär lika "illa" om jag har 22 grader eller 30 grader som börvärde. Borde inte problemet "fördröjjas" med ett börvärde på 30 jämfört med 22 om det skulle vara det här problemet?

,Olle
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 22 januari 2012, 14:59:18 »

Jag har faktiskt aldrig haft av hela kåpan förut men gjorde det nu. Sensorn satt fint på sin plats och var inte nämnvärt dammig eller smutsig. Rengjorde dock det jag kunde.

Testade nu att köra pumpen på 30 grader börtemp, 2grader ute. Samma fenomen, den varvar sakta upp och drar max effekt för att efter ett par minuter gå ner på dellast och sedan återigen varva upp. Jag noterar också en skillnad i utblåstemp under den här perioden. Max ligger på 54 grader och min på 46-48 grader. Om 54 låter lite väl mycket så är det inte omöjligt att termometern inte är jätteexakt.

Innerdelen har endast kanske 2 cm till taket men jag antar att de är gjorda för att kunna installeras just väldigt nära taket?
,Olle
2 cm, vell der er svaret. Den kortslutter, trekker inn sin egen varme. For å avhjelpe kan du prøve å gjøre det motsatte av hva som kunne være problemet, heller gjøre sensor noe tregere med å legge et par runder med tape rundt den. Da klarer pumpen kanskje å regulere seg inn.
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 14:49:12 »

Kan det være pumpen varmer seg selv. hly output den ikke blir av med, varmer opp sensor som ligger inne i innedel. Den tror da det er blitt varmt nok, og kjører ned. Blir så kald igjen, og girer opp. Kanskje har sensor løsnet der inne, eller fått mye støv på seg så den er "isolert" og leser tempe noe forsinket?

Tenker på denne sensor: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45415.msg444854#msg444854

Jag har faktiskt aldrig haft av hela kåpan förut men gjorde det nu. Sensorn satt fint på sin plats och var inte nämnvärt dammig eller smutsig. Rengjorde dock det jag kunde.

Testade nu att köra pumpen på 30 grader börtemp, 2grader ute. Samma fenomen, den varvar sakta upp och drar max effekt för att efter ett par minuter gå ner på dellast och sedan återigen varva upp. Jag noterar också en skillnad i utblåstemp under den här perioden. Max ligger på 54 grader och min på 46-48 grader. Om 54 låter lite väl mycket så är det inte omöjligt att termometern inte är jätteexakt.

Innerdelen har endast kanske 2 cm till taket men jag antar att de är gjorda för att kunna installeras just väldigt nära taket?

,Olle
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 22 januari 2012, 13:06:16 »

Kan det være pumpen varmer seg selv. hly output den ikke blir av med, varmer opp sensor som ligger inne i innedel. Den tror da det er blitt varmt nok, og kjører ned. Blir så kald igjen, og girer opp. Kanskje har sensor løsnet der inne, eller fått mye støv på seg så den er "isolert" og leser tempe noe forsinket?

Tenker på denne sensor: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45415.msg444854#msg444854
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 12:43:35 »

Om det är något som är galet med din maskin så är en möjlighet att det är någon av tempgivarna som skickar felaktiga signaler och den försöker kompensera för detta

Den går dock på stadig effekt när det som nu är ca 2 grader ute. Det är när den måste anstränga sig som dom här svängningarna uppstår...

Om en tempgivare nu är trasig så känns det som att det är utanför min kompetens att ordna det själv och att få ut en reparatör låter dyrt...garantin gick dessutom ut för bara några månader sedan. Finns det något sätt att försöka "ringa in" felet?

,Olle
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 januari 2012, 12:31:11 »

Om det är något som är galet med din maskin så är en möjlighet att det är någon av tempgivarna som skickar felaktiga signaler och den försöker kompensera för detta
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 12:16:17 »

Gjorde en ordentlig rengöring i höstas med spolarvätska och vatten och sedan har jag rensat filtrena någon gång i månaden - senast idag. Det är lite svårt att komma åt på "toppen" av innerdelen, där skulle jag nog behöva blåsa med tryckluft. Det ser dock rent och snyggt och ut och dagens rengöring gjorde ingen skillnad.

Men jag kan hursomhelst konstatera att det inte är normalt för pumpen att gå upp och ner i  effekt på detta vis utan något är inte som det ska?

,Olle
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 22 januari 2012, 11:53:55 »

Hur ser innerdelens lameller och filter ut, är det rengjort, kan vara så att lamellerna är igensatta och då får inte pumpen det flöde som den behöver för att göra sig av med energin(värmen).
Då den går upp till maxeffekt på kompressorn så går hetgasen upp för högt i temp och "löser ut" ut på hetgastempen och backar tillbaks i effekt.

Om du har fullt luftflöde så skulle innerdelen kunna växla av mer värme och då skulle inte hetgastempen stegra.
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 22 januari 2012, 11:29:29 »

hm...börjar fundera på om det här skulle kunna vara ännu ett fall av gasbrist. Mina "symptom" stämmer väldigt bra in på denna thread: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22824.0

Skillnaden för mig är dock att jag får utblåstemp på 49grader vid 0 gradig utetemperatur. Har precis samma typ av frostbildning. Får dock ingen "isrand" på mitten som tydligen skall vara en klassiskt indikation på gasbrist. Pumpen är också helt isfri efter avfrostning.

Om det nu finns en "liten" chans att det är gasbrist är ju frågan om det är värt att ta hit en kyltekniker. Vad jag har förstått så landar det gärna på 1500-2000 kr. Maskinen är ju trots allt från 2005 och de senaste verkar onekligen effektivare...

,Olle
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 20 januari 2012, 23:21:37 »

Fullt normalt, pumpen tar bara igen tappet i innetemperaturen som uppstått på grund av avfrostningen som gjordes

Fast varför går den då upp och ner som en jojjo? Det är ju inte bara en gång utan det är säkerligen ett tiotal cykler efter varje avfrostning innan den stabiliserar sig...

Faktum är att jag måste köra pumpen på allt den orkar vid -3 som det är ute nu och med ständiga avfrostningar var 40e min som varar i 13 minuter. Huset är 150m2 (boyta, total golvyta 175m2) byggt 1974 1½ plans med endast passiv ventilation.


,Olle
Skrivet av: Roffe1
« skrivet: 20 januari 2012, 20:39:13 »

Fullt normalt, pumpen tar bara igen tappet i innetemperaturen som uppstått på grund av avfrostningen som gjordes
Skrivet av: Olleman
« skrivet: 20 januari 2012, 16:53:33 »

Hej,

Har en CU12DKE från 2006 men har endast bott i huset och haft erfarenheter av pumpen under denna säsong. Jag köpte nyligen en energimätare som mäter hela husets förbrukning och nu har jag märkt att luftvärmepumpen beter sig lite underligt. Är det ett par plusgrader ute så ligger pumpen och myser på med kanske 1Kw/h stadigt och fint. När det däremot går mot nollan eller kallare (ständigt hög luftfuktighet den här vintern känns det som) så börjar avfrostningarna och när den kommer igång efter dessa så brummar den upp till sin maxeffekt på strax under 2KW men efter ett par min går den sakta ner mot 1,2 (typ) för att sedan jobba upp sig mot sitt MAX igen. Såhär håller den på under de första 20-30 minutrarna. Först därefter stabiliserar den sig på ett visst effektuttag och då är det ju inte långt kvar till nästa avfrostning.

När jag har noterat ovanstående så pumpen alltid fått jobba rätt hårt för att hålla tempen inomhus. Jag har även testat att sätta pumpen på 24 grader och powerful och den beter sig på samma sätt ändå. Är detta normalt?


,Olle

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!