Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med ivt greenline c5  (läst 8970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med ivt greenline c5
« skrivet: 18 maj 2020, 19:22:24 »
Hej alla kunniga
Jag köpte mig ett hus förra året med en bergvärmepump från ivt allt va frid å fröjd fram tills nu och då jag inte är kunnig inom detta område vänder jag mig till er om hjälp

Saken är den att det ända som leverade värme just nu är elkasseten jag blir inte klok på mina värden häller
Som för nuvarande är
Gt1 Till 22.3 Nuv 14,6
Gt2 12,9
Gt3 Från 52,5 nuv 47,3
Gt6 36,9
Gt8 44,2
Gt9 38,2
Gt10 6,0
Gt11 7,5

Det jag reagerat pÃ¥ är att gt10 och 11 borde väl vara tvärt om ?  Gt6 borde vara varmare (vid tillfället gÃ¥r ej kompressor)

Hade ute en tekniker som konstaterade att kompressorn ej gick så han kopplade ur den och 3dagar senare kom en annan kille och skulle koppla in den och mäta vad som var fel men då funkade den enl honom (vet ej ännu har jag inte hört den gå) men han fyllde på kylvätska i systemet och sa att jag skulle se om det funkade bättre nu.

Har ni några tips vad som kan strula för mig ? Eller som man kan kika efter?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2020, 06:28:46 »
Stabila tekniker ser jag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2020, 08:29:01 »
När kompressorn går brukar GT6 vara 75-85 grader. När den står still kan det bli lite vad som helst. Att temperaturen är 37 grader kan bero på värmeläckage från varmvattenberedaren eller att kompressorn gick tidigare och inte har hunnit svalna.

Gick köldbärarpumpen när avläsningen gjordes? Stod den still säger värdena på GT10 och GT11 inte mycket. Det är ofta givarna visar fel med någon grad så det kan vara felvisning. På min pump är det en differens på 1,3 grader när den borde vara noll.

Finns det inget larm som visas? Larmen visas i meny 11. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2020, 09:32:41 »
För att ta reda på differensen mellan GT10 och 11 som Roland talar om kan du handköra köldbärarpumpen (menyn 5.3). Då har köldbäraren garanterat samma temperatur vid båda temperaturgivarna (efter ett kort tag). Om temperaturerna inte visar det beror det på att en eller båda givarna visar fel. Det är mycket vanligt och inget att hetsa upp sig för om det bara är någon eller några få grader

Men irriterande är det förstås när man vet att det inte behöver vara så. Alla 11 temperaturgivarna på min temperaturlogger låg tex inom 0,3 grader när den var nyinköpt
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2020, 13:13:39 »
Har nu hittat felet.
Det är kompressorn som överhettar och därav stannar
Det är det inbyggda överhettningsskyddet i den som löser och inte det bakom plåten därav får jag inget larm om det. Mer än att som jag sett den senaste tiden att elpatronen får hoppa igång.
Låter man den svalna så hoppar den igång i ca 15 minuter igen sen stannar den. Och vägrar starta även om man tvångstatuerats den via menyn.

Ny kompressor skulle ligga på 30+ så får nog bli en helt ny pump ist...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2020, 20:01:45 »
1fas kompressor? Koppla förbi det interna och kör till det rasar totalt. Det kan lika gärna vara fel i öh skyddet, som i komprwssor. Koppla bort o gasa till det rasar, kan hålla en vecka, kan hålla år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2020, 20:51:35 »
Det jag inte blir klok på är värdena i första inlägget?
Det ser ut som den gör varmvatten, fast inte?
Har växelventilen fastnat? (inte så ovanligt fel)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2020, 20:58:27 »
 8)vilken ventil är det i dessa pumpar (kan bara nibe)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2020, 21:13:51 »
Det är trefaskompressor i C5, C4 har enfas.

Det jag inte blir klok på är värdena i första inlägget?
Det ser ut som den gör varmvatten, fast inte?

Jag tolkar inlägget sÃ¥ att kompressorn har stannat och elpatronen värmer. GT9 är placerad pÃ¥ returen uppströms  anslutningen av beredarretur sÃ¥ vid varmvattenberedning säger GT9 inte sÃ¥ mycket om vad det är för temperatur pÃ¥ VBin.

 
Har nu hittat felet.
Det är kompressorn som överhettar och därav stannar
Det är det inbyggda överhettningsskyddet i den som löser och inte det bakom plåten därav får jag inget larm om det.
Det är lite oklart för mig vad som menas. Är det motorskyddet MB1 som stannar kompressorn eller är för högt värde pÃ¥ GT6 som stannar kompressorn. Har för mig att vid 120 grader stannar kompressorn. Fast i sÃ¥ fall ska det visas i  larmlistan. 
Vad visar GT6 strax innan pumpen stannar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2020, 22:00:40 »
Bubblar det i synglaset?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2020, 22:06:23 »
Hej igen

Gt6 pendlar bara mellan 30-45 grader spelar ingen roll om den går eller ej? (Kanske givar fel)
 
Och som sagt det är inte det motorskyddet pÃ¥ pumpen som gÃ¥r att Ã¥terställa utan nÃ¥gon skydd som sitter inbyggt i kompressorn. 

Och nej inga bubblor i glaset under den tid som den går men efter den har stannat kommer det bubblor.

VäxelVentilen mellan beredare och radior fungerar om det var den du syftade på?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2020, 23:50:05 »
Hej igen

Gt6 pendlar bara mellan 30-45 grader spelar ingen roll om den går eller ej? (Kanske givar fel)
 
Och som sagt det är inte det motorskyddet pÃ¥ pumpen som gÃ¥r att Ã¥terställa utan nÃ¥gon skydd som sitter inbyggt i kompressorn. 

Och nej inga bubblor i glaset under den tid som den går men efter den har stannat kommer det bubblor.

VäxelVentilen mellan beredare och radior fungerar om det var den du syftade på?
Min teori, kompressorn utsliten, får inte runt köldmediet som den ska. Hade det varit blockerat i systemet och kompressorn frisk skulle den löst på hp. Mediet ska även kyla kompressorn, nu verkar den gå utan att göra jobbet och istället bli överhettad så att interna skyddet löser ut. Men det är bara vad jag tror, kan ha fel.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2020, 00:39:06 »
Röret där kylmedlet gÃ¥r i till kompressorn alltsÃ¥ det med synglaset ska det vara varmt eller kallt när kompressorn gÃ¥r?  För när den gÃ¥r nu är delen med glaset varmt fram till en ventil där blir det kallt men när den stannar sÃ¥ blir det kallt hela vägen ?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2020, 09:39:50 »
Röret där kylmedlet gÃ¥r i till kompressorn alltsÃ¥ det med synglaset ska det vara varmt eller kallt när kompressorn gÃ¥r?  För när den gÃ¥r nu är delen med glaset varmt fram till en ventil där blir det kallt men när den stannar sÃ¥ blir det kallt hela vägen ?
Det är rätt det röret ska bli varmt och efter exp.ventilen ska det bli kallt. Man kan kolla kompressorn. När kompressorn gått en stund så att ett av rören är varmt så ska det andra vara kallt, känn med fingrarna, håll fingrarna på det kalla röret och stanna kompressorn, om det kalla röret nu ökar snabbt i temperatur är det fel i kompressorn, ventiler eller den inbyggda säkerhetsventilen som läcker. Ett annat scenario är att kolvarna är otäta, ungefär som en gammal cykelpump med torr packning, inget tryck. Det borde servicefolket konstaterat genom att koppla in manometerställ och avläsa hög & lågtryck. Och även sett ev. fel i expansionsventilen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2020, 11:52:37 »
Det verkar som om kompressorn kan gå ungefär en kvart innan den stannar. Det vore bra med värden på GT8, GT9, GT10 och GT11 när kompressorn har gått ca 10 minuter och har värmt huset.

Vid sådana här tillfällen är det mycket värdefullt med data på differenserna GT8/GT9 och GT10/GT11 när pumpen gick som den ska gå men i brist på det är bara att försöka bedöma om värdena är rimliga.

Ett annat scenario är att kolvarna är otäta, ungefär som en gammal cykelpump med torr packning, inget tryck.

Det borde ge hög hetgastemperatur (GT6). Kompressorn tillför då normal effekt till ett lägre massflöde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!