Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gump
« skrivet: 16 juli 2020, 03:31:50 »

Jag tror att växlaren är ok då. Är de en Honeywell flixa expansionsventil. (Koppar mässing ventil) så är de hyffsat vanligt att de går kass. De hakar upp sig och ibland går dom bättre.

Kolla med tång amperemätare om kompressorns motor är frisk. Steg 2 kolla om hetgas sjunker när ventil skruvas upp. Steg 3. Byt expansionsventil.

Men ta en Danfoss orif/tube. Då kommer de funka tills kompressorn rasar antagligen.

Jag vet vad du menar. Vissa kompressorer har internt skydd.men Gt6 hetgas  ska hålla ungefär 30 kanske 40 grader max över värmebärare ut.

Är de för hetgas fattas soppa eller väldigt strypt expansionsventil upphakad.

Är de för låg hetgas är de för öppet. Men då borde den inte lösa som den gör.

Jag har varit med om att reglercentraler ballat ur.

Jag själv fick LP larm fast de inte var så. Larm borta med ny central.

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 juli 2020, 21:27:35 »

http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_CDE_sv_4.5.pdf

Vet inte om detta är rätt manual. I så fall verkar det som att det bara är 4kW som har enfaskompressor och övertempkontakt.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 juli 2020, 20:55:49 »

Är det det fler än 3 ledningar ( vid 1 fas kompressor ) eller fler än 4    ledningar ( vid 3 fas kompressor ) så  kan det sitta ett termokontakt i lindning för att stoppa vid för temp i den. Kan bara ses på plats eller i EL-schemat.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 juli 2020, 20:32:00 »

Vem säger att kompressorn har inbyggt överhettningsskydd, jag tror inte det faktiskt.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 15 juli 2020, 19:52:37 »

Pumpen är från 2003
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 15 juli 2020, 19:49:08 »

Grejen är den att får inget larm
Det är alltså inte hetgasen som slår i från utan kompressorn har ett inbyggt överhettningsskydd som löser alltså inget man kan se eller återställa (utan att skruva i sär givetvis) får den stå ca 1h så går den igen.

Jag var ej hemma när han fyllde på gasen så vet ej hur mycket han fick i.

Men nu har den gått  men den behöver ju inte pruducera någon värme att tala om. Räknar med bekymmer när det börjar bli lite kallare igen
Skrivet av: gump
« skrivet: 15 juni 2020, 02:20:40 »

Tyckte mig läsa att den är "påfylld" ?

Om så är fallet. Hoppas jag dom hade koll. Mängden gas är ett riktmärke. På typskylten.

Men de borde inte vara anledningen till överhettningslarmen. För lite gas kan ge överhettning däremot
Skrivet av: gump
« skrivet: 15 juni 2020, 02:16:32 »

Vad är det för årtal på den ?

Det är väldigt viktigt att veta.

Förångaren slaggar gärna igen på de gamla.

Eftersom värmepumpen är "slut"..

Kan du göra följande.

Öppna expansionsventilen.
Skruva upp så att ventilen öppnar mera. Kolla på hetgasen. Om den sjunker. Fungerar kylkretsen.

Om du skruvar upp utan att hetgasen sjunker är antingen expansionsventilen kass Eller så är växlaren kass Eller båda. Nu kostar de ju typ minst 5000kr å få expansionsventilen bytt. Är växlaren tätt är de väl en 20k till.

MEN!!!

Jag gjorde ett litet test.
Hade bytt expansionsventilen för trodde förångaren. (Växlaren på kalla sidan) var riktig.

Varnade kunden innan ingrepp att värmepumpen är förmodligen slut. Inget att kosta på.

Hetgasen stack iväg med ny expansionsventil. Så jag dela mellan förångaren och expansionsventil.

Sedan skjöt jag kvävgas och backspola förångaren. Nånstans vid 10 bar sa de POFF!

Så satte ihop allt å nu går den där värmepumpen sen en månad tillbaka. Gått i 20 år nu. Efter 2000 nån gång bytte ivt växlare på alla maskiner. Så peoblemet finns bara på de gamla ivt pumparna.

Nu kan ju växlaren börja läcka om man gör så hära.
Och skruva inge långt på expventilen. Är skruven jäms med ventilen är du toklångt fel.
Man ska igentligen inte göra så hör utan manometer ställ. Men de är ju ändå något som är trasigt.

Om de är en expansionsventil i mässing. Flica ventilen så brukar den låta väldigt illa, fastän den har en överhettning och hög hetgas.

"Bör" vara ok att lätta på ventilen. Om du gör de sakta typ kvarts varv i taget. Men sjunker hetgasen så låt bli. Så den inte får vätskeslag.
Skrivet av: gump
« skrivet: 11 juni 2020, 15:00:10 »

Bara skummat igenom. Om jag kommer ihåg att läsa din tråd så kan jag eventuellt komma med massa bra tips. Jag har nyligen fixat till en "utdömd" värmepump.

Men måste läsa först vad som hänt med din vp och vad du testat.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 09 juni 2020, 22:56:16 »

Nu hade den stannat igen efter en dusch...
Så är nog nått fel med kompressorn att den inte kyler sig tillräckligt.   Aja de va ju värt ett försök iaf och får tacka för alla tips.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 juni 2020, 17:30:38 »

Jag tycker inte man ska fästa så stort avseende vid differensen GT8/GT9 vid radiatordrift den här årstiden. Köldbäraren är runt 6 grader vilket betyder att pumpen ger ca 30% högre effekt än vintertid när köldbäraren är runt noll grader. Differensen blir lägre då.

 
Den ger ju bevisligen bra värme och ok värden?


Om den ger bra värme = den effekt den ska ge vet vi inte. Att temperaturerna är normala ger inte hela bilden.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 07 juni 2020, 15:09:14 »

Kan ej stänga bypass
Ska prova lufta elementen i morgon för att vara säker på att det inte är luft som ställer till det.



Värmebärarpumpen är 8stegs den står på 4nu
Externa på 3/3
Och kölbärar 2/3

8 steg, ja du skulle kunna prova att höja 2 snäpp för att se om GT 8 och GT 9 går närmare mot 7-8 grader i diff, borde bli bättre på varmvattensidan med. Blir det bättre värden så får du nog ta det därifrån.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 07 juni 2020, 14:57:55 »

Kan ej stänga bypass
Ska prova lufta elementen i morgon för att vara säker på att det inte är luft som ställer till det.

Värmebärarpumpen är 8stegs den står på 4nu
Externa på 3/3
Och kölbärar 2/3
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 07 juni 2020, 14:24:30 »

Du kan som test prova att koppla ur externa pumpen, sätt värmebärarpumpen i kontinuerlig drift och ställ den på 2:an eller 3:an beroende på värden, ( kanske måste stänga bypas för att det ska funka?)ställ sommarurkoppling på max så cirkulerar det inte på vv- sidan bakvägen som förebyggande.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 07 juni 2020, 14:06:50 »

Nja svårt att säga när den stannar då den inte gjort det när jag har vart vid den nu de senaste.

Men det borde ha varit under vv den stannade igår då det var rätt varmt ute så borde ha gått i sommardrift, men inte säker. Känns som det är när den får arbeta en längre tid t.ex börjar med varmvatten i ca 20-30min om du har tagit en dusch sen går den över till radiator ca 25min sen tillbaka till varmvatten igen då har den gått ca 1h och då dör den innan bör värdet är uppnått.  Det känns som det är där den där iaf, men som sagt har inte hänt under mina tester så vet ej helt hundra.

Ang att den går varm
Vad händer om jag ökar värmebärar pumpen mer då?
Borde det inte hjälpa till att öka flödet i radiatorerna?
Man borde väl kunna öka den tills man ser att det börjar gå på fel håll i bypassen?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 07 juni 2020, 12:14:16 »

Start av radiatorvärme
Gt1 22,4 20,6 / 25,4.    Bypass 25,6
Gt2 11,1
Gt till 42,2 nuv 47,2
Gt6 33,9
Gt8 25,6
Gt9 25,6 /24,5
Gt10 7,3 /7,9
Gt11 12,8 /11,2


Efter 5 min
Gt1 från 27,4 nuv 22,1 /26,9     Bypass 27,5
Gt2 11,0
Gt3 till 42,5 nuv 46,5
Gt6 75,8
Gt8 38,5
Gt9 27,7. / 26,3
Gt10 6,0 / 7,0
Gt11 5,3 /

Efter 10 min
Gt1 från 27,4 nuv 24,3 /28,9.  Bypass 29,6
Gt2 11,0
Gt3 till 42,5 nuv 46
Gt6 72,6
Gt8 39,9
Gt9 30,2 / 28,3
Gt10 6,0/7,2
Gt11 5,3/ 8,0

Efter 15 min
Gt1 27,4 nuv 25,8 / 30,2. Bypass 31,1
Gt2 11.0
Gt3 till 42,5 nuv 45,6
Gt6 66,9
Gt841.3
Gt9 32,1 / 30,0
Gt10 5,5 /6,5
Gt11 5,1 / 7,7
efter 21 minuter vid rätt temp så slog den över till varmvatten igen


Här är lite värden jag har gjort på min anläggning, dock så har jag ett betydligt större system med 2 volymtankar, värmer 300 kvm och en E11 från 2003 osv...  Min gt1 är utbytt sen tidigare så jag tror att min gt9 är lite dålig men det funkar bra tillsvidare.

Efter 5 min

Gt1 23,1
Gt6 62
gt 8 30,5
gt9 22,4

Efter 10 med sänkt externa pump från 3 till 2.
Gt1 23,9
gt6 66,5
gt8 34
gt9 26
 
I detta läge märker man att gt6 ökar i värde gt8 ökar och gt9 ökar pga att externa flödet är lägre. Bypasen ej mätt men man känner att det går åt fel håll.
Ställer nu tillbaka till 3.

15 min

gt1 23,9
gt6 66,7
gt8 33,6
gt9 25,5

Nu ser du att värdena sjunkit gt8 gt9, gt6 samma, pga att flödet ökat även efter att den gått 5 min till så högre flöde gör att mer kallt vatten kommer till pannan som gör att den får gå på lägre temeraturer.


Tycker dina värden från gt1 till gt 8 är alldeles för hög (efter 5 min 16 grader mot min 7 grader)( förvisso visade din gt1 lite fel men skillnaden är för hög tycker jag) vilket gör att kompressor måste gå onödigt varmt. Kanske du har en för klen extern pump eller så är det dåligt flöde på slingan.

Vad jag förstår så har pannan fungerat hela tiden när den gör varmvatten men stannar när den gör elementvatten?
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 07 juni 2020, 11:19:16 »

Jo att givare till gt1 visar fel konstaterade jag ju och bytte till denna som visar bättre iaf men fortfarande fel
Och gt6 är troligt vis med givarfel då den är den givaren jag kopplade bort i början som var väldigt svajjig.

Men faktum kvarstår att kompressorn stannar?

Den ger ju bevisligen bra värme och ok värden?
Kan de vara så enkelt att den är så utsliten att den funkar tills den blir för varm helt enkelt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 juni 2020, 08:23:57 »

Det är flöde åt rätt håll i bypassen. Är det flöde åt rätt håll ska bypasstemperaturen vara lika med GT1 och GT9 när pumpen värmer huset. Är det flöde åt fel håll är bypasstemperaturen lika med GT8. Värdena för värmning av huset när pumpen har gått ett tag visar att bypasstemperaturen är ungefär lika med GT9 men betydligt lägre än GT8.

GT1 visar ungefär 5 grader för låg temperatur. Det är förmodligen därför det har varit problem med temperaturen inomhus i vintras.

Värdena på hetgastemperaturen (GT6) är rimliga när pumpen värmer huset fast det är konstigt att temperaturen sjunker när pumpen har gått ett tag. Det normala är att hetgastemperaturen stiger i takt med att GT9 stiger. 

Differensen GT8-GT9 är ett mått på vilken effekt pumpen ger. Efter 5, 10 och 15 minuter är differensen 10,8 , 9,7 och 9,2 grader.  Effekten sjunker lite väl mycket med tanke på att köldbärar- och värmebärartemperaturerna inte ändras så mycket.

Det skulle vara intressant att se om pumpen ger den effekt den ska ge. Det kan man göra genom att gå in i meny 5.4 och välja alternativet till som ger värmning med enbart elpatron. Värdena man då får för GT8 och GT9 när huset värms kan man jämföra med differensen GT8/GT9 när pumpen värmer huset. Det blir en lite grov jämförelse för elpatronen är inte på exakt 3 eller 6 kW och nätspänningen är inte exakt 230 V men det visar om något är helt fel. Inkopplad elpatroneffekt ser man i meny 8.5.

Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 06 juni 2020, 22:45:39 »

Start av radiatorvärme
Gt1 22,4 20,6 / 25,4.    Bypass 25,6
Gt2 11,1
Gt till 42,2 nuv 47,2
Gt6 33,9
Gt8 25,6
Gt9 25,6 /24,5
Gt10 7,3 /7,9
Gt11 12,8 /11,2


Efter 5 min
Gt1 från 27,4 nuv 22,1 /26,9     Bypass 27,5
Gt2 11,0
Gt3 till 42,5 nuv 46,5
Gt6 75,8
Gt8 38,5
Gt9 27,7. / 26,3
Gt10 6,0 / 7,0
Gt11 5,3 /

Efter 10 min
Gt1 från 27,4 nuv 24,3 /28,9.  Bypass 29,6
Gt2 11,0
Gt3 till 42,5 nuv 46
Gt6 72,6
Gt8 39,9
Gt9 30,2 / 28,3
Gt10 6,0/7,2
Gt11 5,3/ 8,0

Efter 15 min
Gt1 27,4 nuv 25,8 / 30,2. Bypass 31,1
Gt2 11.0
Gt3 till 42,5 nuv 45,6
Gt6 66,9
Gt841.3
Gt9 32,1 / 30,0
Gt10 5,5 /6,5
Gt11 5,1 / 7,7
efter 21 minuter vid rätt temp så slog den över till varmvatten igen
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 06 juni 2020, 22:16:34 »

Nu hade kompressorn stannat igen...
Fick igång den efter brutit strömmen en timme.
När jag slog på brytaren igen så pös det i från kompressorn precis som den släppte nån ventil med tryck på?? Då hoppade den igång igen iaf.

Värden vid start.  Produktion av varmvatten
Gt1 till 22,4 nuv 21,6   /25,8 mätt på röret
Gt2 11,2
Gt3 Till 42,5 nuv 40,2
Gt6 26,2
Gt8 27,3
Gt9 28,5.  /26,0
Gt10 8,1   /9,1
Gt11 9,5.  /11,3


Efter 5 minuter drift
Gt1 Till 22,4 nuv 20,4 / 25,4
Gt2 11,2
Gt3 från 47,5 nuv 43,4
Gt6 86,5
Gt8 46,8
Gt9 31,1 / 29,3
Gt10 6,5 / 7,5
Gt11 6,4 / 8,7

Efter 10 min drift
Gt1 till 22,4 nuv 21,5 / 26,3
Gt2 11,2
Gt3 från 47,5 nuv 46,6
Gt6 91
Gt8 49.1
Gt9 34,6 / 32,4
Gt10 6,1 / 7,1
Gt11 6,4 / 8,6

Radiator kommer om en stund hade glömt slå till strömmen till pumpen
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 juni 2020, 17:59:15 »

Det krävs isolering ovanpå givarna för att det ska bli tillförlitliga värden.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 06 juni 2020, 16:56:45 »

Köpt 2 termometrar till så ska köra ett test ikväll igen
Har satt dom på retur (gt1) och på bypass
Sen har jag på
Gt6
Gt9
Gt10
Gt11

Däremot får jag konstiga värden på gt 10-11
Båda har anläggning mot rören utanför pumpen men fast jag kört cirkulation i 10 min får jag 6,8 och 9,1 grader
Skrivet av: youji
« skrivet: 05 juni 2020, 17:21:16 »

Känns som flödes problem om det är filter som är igensatt eller cirkulationspumpen som strular.Thermia har samma larmfuktion och startar om 10 minuter om dub får hög retur(skydda kompressorn)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 juni 2020, 14:43:49 »

Håller med om den går för varmt. Det är därför jag tjatar om flöde åt fel håll i bypassen hela tiden. Men om det är så eller inte beror på vilket värde på returtemperaturen som är det rätta, värdet från GT1 eller den externa givaren.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 05 juni 2020, 10:02:58 »

Då utetemperaturen var under 16 grader var det inte sommarurkoppling som gällde. Det betyder att det var cirkulation i radiatorsystemet vilket i sin tur betyder att returen bör ha samma temperatur som inomhustemperaturen när pumpen står still eller har gått så kort tid att vattnet inte har hunnit cirkulera ett varv. Det kan ta 10 minuter. Jag tycker därför att GT1:s värde på 23,4 grader verkar rimligare än 28,7. Ca 29 grader inomhus borde ha känts rätt påtagligt.

Vilken temperatur är den rätta? Det är en viktig faktor vid analys av temperaturvärdena.


Tycker han går för varmt för att göra elementvatten, måste va dåligt flöde. Hade de varit minusgrader ute så lär den producera väldigt hög temp.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 juni 2020, 09:50:26 »

Då utetemperaturen var under 16 grader var det inte sommarurkoppling som gällde. Det betyder att det var cirkulation i radiatorsystemet vilket i sin tur betyder att returen bör ha samma temperatur som inomhustemperaturen när pumpen står still eller har gått så kort tid att vattnet inte har hunnit cirkulera ett varv. Det kan ta 10 minuter. Jag tycker därför att GT1:s värde på 23,4 grader verkar rimligare än 28,7. Ca 29 grader inomhus borde ha känts rätt påtagligt.

Vilken temperatur är den rätta? Det är en viktig faktor vid analys av temperaturvärdena.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 05 juni 2020, 00:21:21 »

Gick att få till ett test ikväll han dock inte med när den starta så har bara värden från den vart i drift ca 5-10min

Gt1 från 27 nuv 23,4   /28,7 ej helt hundra värde då sladden är skarvad
Gt2 15,4
Gt3 Till 42,5 nuv 43,8
Gt6 73,6.   /60,2
Gt8 39,5
Gt9 29,5.    /27,8
Gt10 6,9.    Har ej kalibrerade temp från termometer
Gt11 5,8.   Har ej kalibrerade temp från termometer

Efter ytligare 5 min
Gt1 27 nuv 25,5 / 30,2
Gt2 15,4
Gt3 42,5 nuv 43,6
Gt6 81,6 / 63,9
Gt8 41,3
Gt9 31,5 /29,5
Gt10 6,0
Gt11 5,6

Yttligare 5 min nu nådde den rätt temp och skiftade till varmvatten

Gt1 till 22.1 nuv 27,3 / 31,8
Gt2 15,3
Gt3 47,5 nuv 43,6
Gt6 78,3 / 66,8
Gt8 43,1
Gt9 33.1 / 31.1
Gt10 5,9
Gt11 5,6

Efter 8 minuter med varmvatten
Gt1 22,1 nuv 25,7 / 30,1
Gt2 15,2
Gt3 från 47,5 nuv 47,1
Gt6 79,2
Gt8 49,0
Gt9 36,7 / 34,4
Gt10 5,7
Gt11 5,6
 
Stannade precis efter detta då den nådde rätt temp
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 juni 2020, 16:10:31 »

Värmekurva 3.5 är helt normalt för ett radiatorhus. Vad är det för värden på anpassning värmekurva vid lägre utetemperaturer, t.ex vid -10? Man vrider ratten för att dem.

Jag tror att de blir svårt att få någon lösning på det här problemet utan att det går att köra uppvärmning av huset och utgå från de temperaturer som det då blir.

Min teori på det här stadiet, som kan vara helt fel, är att pumpen har gått med flöde åt fel håll i bypassen en längre tid. Kompressorn har fått arbeta för hårt och är inte helt frisk. 
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 03 juni 2020, 20:36:00 »

Den står på

Värme öka/minska - 3,5
Finjustering värme - 2.0
Anpassning värmekurva
Ute 20c kurva 22c
Ute 15c kurva 24,8
Värmekurvans kopplingsdiff - 5.0
Sommarurkoppling 16,0 grader

Jag har bara radiatorer i huset ja.
Och ja det har varit både kallt och varmt i huset under vintern varmt som fan vissa nätter och kallare på kvällen.
Alla termostater på elementen är fullt öppna
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 juni 2020, 20:13:52 »

Har fått larm några gånger på hög returtemp


Pumpen larmar när returen går över 48 grader. Om det var flöde åt rätt håll i bypassen betyder det att temperaturen på vattnet fram till radiatorerna måste har varit 55-60 grader. Med tanke på att det var en mild vinter är jag rätt övertygad om att det aldrig behövdes så hög framledningstemperatur. Det skulle ha blivit väldig varmt inne, radiatorerna skulle ha blivit så varma att värmeutstrålningen kändes på avstånd. 

Är det enbart radiatorer i huset? Finns det termostater på radiatorerna?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 03 juni 2020, 18:40:08 »

Har varit väldigt svajigt med värmen i vinter lika så med ute tempen så trodde de berodde på de.

Har fått larm några gånger på hög returtemp
Men trodde de berodde på att den hade gått så länge pumpen orkade sen gick eltillskott in och då steg temp för snabbt.

Ska kika av tillskottstimmar nu när jag kommer hem och kolla under veckan så det inte ändrar sig.
Sen återstå att se när utetemperatur sjunker under 25 så man kan prova köra lite värme om de funkar som de ska.

Hur ser inställningen ut för värmen? Kurva, finjustering, tempdiff.

Kanske du behöver justera grundflöden på element osv?

Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 03 juni 2020, 18:26:32 »

Har varit väldigt svajigt med värmen i vinter lika så med ute tempen så trodde de berodde på de.

Har fått larm några gånger på hög returtemp
Men trodde de berodde på att den hade gått så länge pumpen orkade sen gick eltillskott in och då steg temp för snabbt.

Ska kika av tillskottstimmar nu när jag kommer hem och kolla under veckan så det inte ändrar sig.
Sen återstå att se när utetemperatur sjunker under 25 så man kan prova köra lite värme om de funkar som de ska.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 03 juni 2020, 09:57:20 »

Kan nog ha löst felet med att kompressorn stannade.
Kolla igenom instruktionsboken ordentligt och hittade att värmebärare ut är Max 55grader och med vv stop på 52,5 och trasig givare på gt1 så skenade tempen på värmebärare förbi gränsvärdet.
Det är min teori iaf. Återstå att se så fort det blir lite svalare ute så man kan köra lite värme.

Dock förklarar de ej dåligt tempskillnad på kb...

Gissar på att ditt varmvatten kan ha spökat med för hög temp, Du hade tidigare (Vv till ligger på 47,5 och från på 52,5) Så frågan är när du nu sänkt om detta hjälpte eller om du kan ha lite problem på elementsidan med...?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 juni 2020, 07:20:34 »

Om GT1:s felvisning var enda problemet så att pumpen värmde radiatorerna till alldeles för hög temperatur skulle det ha märkts. Med över 50 grader på framledningen skulle det snabbt ha blivit för varmt inne.   
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 02 juni 2020, 23:25:13 »

Kan nog ha löst felet med att kompressorn stannade.
Kolla igenom instruktionsboken ordentligt och hittade att värmebärare ut är Max 55grader och med vv stop på 52,5 och trasig givare på gt1 så skenade tempen på värmebärare förbi gränsvärdet.
Det är min teori iaf. Återstå att se så fort det blir lite svalare ute så man kan köra lite värme.

Dock förklarar de ej dåligt tempskillnad på kb...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 juni 2020, 20:44:45 »

Vi har samma pump och ungefär lika djupa borrhål. Med den köldbärarpump som var installerad vid leverans i min pump (har bytt köldbärarpump) var deltaT för köldbäraren 2,3 grader när köldbärarpumpen var inställd på högsta hastighet, 3,2 grader på lägsta fart. Lägre differens än 2,3 grader gick det inte att få. Differenserna är korrigerade för givarnas felvisning.

Dåligt flöde i köldbärarkretsen ger högre differens KBin/KBut. En låg differens kan inte orsakas av dåligt flöde. Dåligt flöde måste ge en högre differens än vid normalt flöde. 

Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 02 juni 2020, 17:26:33 »

Tog den extra givaren jag hade satt på gt6 och satte på gt1 den visar inte helt 100 enl den andra termometern jag har där men skiljer 2-3 grader så mycket bättre.
Där i mot inte lätt att köra värme i dessa dagar med +30 grader ute och 25-26 inne så får avvakta lite.

Men vad kan orsaka den låga diffen på kb?

Den blir ju sämre om man sänker hastigheten på kb-pump så kan ju vara dåligt flöde?
Har mellan 1/3 och halvt i expansionskärlet  så bör ej vara dåligt med medel.

Som sagt kan de vara luft? Vart luftar man lättast? Har nån ventil på båda rörern strax innan det går in i pumpen som blir högsta punkt eller ska man lufta på kb-pumpen nån stans?

Kylväxlaren?
Kompressorn ? Borde väl inte ge någon värme alls då?

Hålet i backen är 126m aktivt
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 juni 2020, 11:01:06 »


Från 37grader till 47,5 det tog nu 28minuter


Varmvattenberedaren är vad jag vet på  165 liter, därtill kommer vatten i manteln. Totalt blir det kanske 200 L. För att värma den mängden vatten 10,5 grader åtgår 8820 kJ. Då det tog 28 minuter var effekten 5,25 kW.

Men det är eftersläpning i värmeöverföringen mellan mantel och beredare så hela varmvattenberedaren har inte värmts 10,5 grader.

Köldbärartemperaturen ligger runt 7 grader. Med så hög köldbärartemperatur ska pumpen ge 30-35% högre effekt än vid noll grader som är den temperatur som effekten specificeras vid. Jag tycker det fattas effekt men pumpen verkar ge högre effekt än vad den låga köldbärardifferensen tyder på.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 01 juni 2020, 22:43:03 »

Nu har du kört ett antal starter på varmvattnet och vad jag förstår så har den inte stannat någon gång förutom när den gått klart? Under samma period har du inte kört elementvatten?

Även om gt1 visar fel så kan du prova att köra, du märker ganska snart om värden drar iväg. Får du hög diff på GT 8 och 9 så kolla hastighet på externa och interna pump, kanske du hade dessa på fullt? Ha extra termometer på gt1 och efter externa pumpen. Stäng av om den skenar...
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 01 juni 2020, 21:14:23 »

Hej igen
Kört ett nytt test på vv nu med en större diff
Från 37grader till 47,5 det tog nu 28minuter

Har värden om det skulle vara intressant men dom är liknande mot alla andra. Men fortfarande samma sak med kb diff på 0,5grader Max

Kan det vara luft i den? Det bubblar lite i bland
Vart liftar man den iaf? Har provat vid expansionskärlet då släpper den lite tryck men bubblar ändå.

För det verkar vara cirkulation i rören iaf för båda vibrerar när kb pumpen går.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 31 maj 2020, 21:35:40 »

Givare på gt1 är kass mötte och får fel Ohm ska se om jag kan få tag på en potentiometer och sätta en vanlig givare under morgondagen ställde även tillbaka kölbärarpumpen på Max IOM det var större skillnad där.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 31 maj 2020, 21:29:07 »


Sänkte köldbärar pumpen ett snäpp den stod på Max så får vi se om det gör någon skillnad.

Nytt test med vv
Innan start
Gt3 till 42,5 nuv 41.8
Gt6 19,5 /24
Gt8 39,4
Gt9 32 / 30
Gt10 16,6/22
Gt11 17,5/22

Efter 5min
Gt3 43,6
Gt6 47,3/54
Gt8 47,2
Gt9 34,8
Gt10 7,0/13,3
Gt11 6,9 13,3

Efter 10
Gt3 46,7
Gt6 54,7/60
Gt8 49,4
Gt9 38/35
Gt10 6,8/13
Gt11 7/13

Uppnådd temp efter 13 min

Men nu utan någon diff på gt10-11???
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 maj 2020, 19:56:27 »

Det är svårt att förstå sig på pumpen. Tittar man på differensen GT10/GT11 ligger den vid drift på ca en grad. Det är ett lågt värde som normalt innebär att pumpen inte ger full effekt. Å andra sidan tog varmvattenkörningen 7 minuter vilket är ett helt normalt värde. Hur djupt är borrhålet? Vilken hastighet är köldbärarpumpen inställd på?

Att GT1 visar så mycket fel är konstigt. Är det problem med givarna brukar det vara köldbärargivarna eller utegivaren och möjligen hetgasgivaren. Övriga givare brukar aldrig krångla. 
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 31 maj 2020, 18:48:02 »

Men prova går ju, du har termometrarna som hjälper om temperaturer börjar dra iväg rejält så då stänger du av isf. Men funkar pannan på varmvattensidan så kan man tycka att det inte är fel på pannan. Börjar den leva rövare när du kör elementsidan så har du problemet där säkert.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 31 maj 2020, 17:37:42 »

Kommer dock få ett bekymmer med radiator vattnet för den givaren visar ca 10-15g fel kom jag fram till förra mätningen så behöver låna en från någon stans ?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 31 maj 2020, 16:12:15 »

Har nu monterat termometer på gt6 gt8-9-10-11

Värden i pumpen (stillastående)    Efter att cirkulation i5
Gt6 23,2 termometer 27,2.           25  28
Gt8 41,4 termometer 38,6            31 32
Gt9 32,1 termometer 29,9            24 23
Gt10 9,2 termometer 14,9.           7 12
Gt11 10,5 termometer 14,5.         8 12

Pumpen han slå till några sekunder under tiden mellan cikalation och mätning



Vi start av pump på varmvatten     Efter 5min
Gt3 från 47,5 nuv 43                   Från 47,5 45,5
Gt 6 28,5 /35,6.                           62,4 62,3
Gt8 31,2 33,5.                            48,4 43,4
Gt9 24,8 24,2                             32,2 30,2
Gt10 7,3 12,7.                            7,1 12,5
Gt 11 7,5 12,3                            7,3 11,5


Vid stop efter 7 min för att det var rätt temp
Gt 3 nuv 47,7
Gt6 63,7 57,0
Gt 49,5 44.0
Gt9 34,2 32,7
Gt10 6,9 12,5
Gt11 7,5 11,8


På gt10 och 11 med termometer så ser det ut som pannan tar ut någon grad även om dom visar ett högt värde. Du kanske kan sänka pumpen på kalla sidan 1 snäpp och se om diffen ökar lite, skriv upp innan du ändrar.

Prova att spola varmvatten ett tag och se om den startar som den ska och värden håller sig. Tänk på att den står stilla i 15 min innan den startar igen.

Funkar den på varmvattensidan och inte stannar efter några ggr så kan du ställa ner varmvattnet till lägsta och köra elementvatten och kolla värden, sätt en termometer efter yttre cirkulationspumpen och en på röret som kommer upp från pannan och mät av, du kan spara gt 6,8 9 och skriva upp dessa värden med.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 31 maj 2020, 14:43:58 »

Har nu monterat termometer på gt6 gt8-9-10-11

Värden i pumpen (stillastående)    Efter att cirkulation i5
Gt6 23,2 termometer 27,2.           25  28
Gt8 41,4 termometer 38,6            31 32
Gt9 32,1 termometer 29,9            24 23
Gt10 9,2 termometer 14,9.           7 12
Gt11 10,5 termometer 14,5.         8 12

Pumpen han slå till några sekunder under tiden mellan cikalation och mätning



Vi start av pump på varmvatten     Efter 5min
Gt3 från 47,5 nuv 43                   Från 47,5 45,5
Gt 6 28,5 /35,6.                           62,4 62,3
Gt8 31,2 33,5.                            48,4 43,4
Gt9 24,8 24,2                             32,2 30,2
Gt10 7,3 12,7.                            7,1 12,5
Gt 11 7,5 12,3                            7,3 11,5


Vid stop efter 7 min för att det var rätt temp
Gt 3 nuv 47,7
Gt6 63,7 57,0
Gt 49,5 44.0
Gt9 34,2 32,7
Gt10 6,9 12,5
Gt11 7,5 11,8




Skrivet av: nisse175
« skrivet: 28 maj 2020, 09:44:58 »

Den stod alltså i sommardrift när jag nämnde på. Bypassen inte när jag mätte. Sommardriftutan att den gjorde vv.   
Gt6 blev riktig efter byte av givare.
Men har inga mer givare där av undran om lura systemet med gt1 och 9

Bör väl inte vara någon fara då vv aldrig går över 49 ?


Du kan prova att bara köra varmvatten. Skriv upp värden du har för elementvatten och varmvatten, ställ ner tex finjustering så lågt som möjligt så den inte startar och gör elementvatten. Ställ vv på 45 grader som är standard och tempdiff på 5 grader. Spola en stund så han får dra igång att göra vv och läs av värden. Sätt extra termometer på gt 8,9,10,11 och jämför om det är lika eller i närheten, kolla vilka värden det är om den stannar eller när den stannar för att den är klar. Kolla även gt6.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 28 maj 2020, 09:41:41 »

Den stod alltså i sommardrift när jag nämnde på. Bypassen inte när jag mätte. Sommardriftutan att den gjorde vv.   
Gt6 blev riktig efter byte av givare.
Men har inga mer givare där av undran om lura systemet med gt1 och 9

Bör väl inte vara någon fara då vv aldrig går över 49 ?
Minns jag rätt kan man kalibrera givarna med motstånd, parallellt eller i serie beroende på vad man vill uppnå. Finns väl en givartabell med angiven resistans man kan följa. Men som sagt jag minns kanske fel.
Skrivet av: ErikMedk
« skrivet: 28 maj 2020, 09:08:20 »

Den stod alltså i sommardrift när jag nämnde på. Bypassen inte när jag mätte. Sommardriftutan att den gjorde vv.   
Gt6 blev riktig efter byte av givare.
Men har inga mer givare där av undran om lura systemet med gt1 och 9

Bör väl inte vara någon fara då vv aldrig går över 49 ?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!