Väljer man en äldre bil så vill det till att man kan skruva själv, eller har nära kontakt med någon som kan.
Inte för att fel brukar vara speciellt dyra att åtgärda, men med en verkstad inblandad så..
Kör en Volvo 744 GL -89 för tillfället. Gav 1.500 kr för den med lite småfix på köpet och dags att betala skatten och bes.
Har kört flera hundra problemfria mil med den i vinter, men härom dagen så började motorn hacka till då och då när vi var ute och åkte.
Konstaterade att det är bränslepumpen som börjar bli dålig. Går säkert att köra så ett bra tag till om man vill, men en ny pump kostar under 500 kr och så håller den troligtvis 35.000 mil till.
Skulle t.ex. kamremmen gå av så köper man bara en ny på närmsta mack, byter den längs vägkanten med en vanlig hylsnyckelsats och sen är det bara att köra vidare till dit man ska efter någon halvtimme.
Antar att kamkedje/rembrott på en modernare bil är lite bökigare att få rätsida på.
Hehe...
Vad gäller säkerhet så litar jag mer på rejäla deformationszoner och en hög front (säger bara viltkollision) än femtioelva pruttkuddar i nyllet om det smäller.
Bränsleförbrukningen är en faktor så klart, men inga större konstigheter att konvertera till etanol och sen kör man för 10-11 kr/milen.
Fortfarande mer än en modern bil bränslemässigt, men sett till totalekonomin så...
Är man riktigt sniken så skaffar man en 240 från 1975 och stoppar i en modern dieselmotor.
Inga avgaskrav (V8 eller elmotor går lika bra att stoppa i), skattefri (65 spänn om året), bes. vartannat år, inget krav på vinterdäck, billig försäkring...