Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 april 2012, 22:30:08 »

Ny bil under 60 000 SEK !!

http://www.hyundai-shop.at/
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 april 2012, 19:48:09 »

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 april 2012, 12:17:41 »

vad tycks om den?

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=212894730

Är dock ej godkänd för trafiken ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 17:43:09 »

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 17:27:38 »

Tur ändå att det finns folk som köper nya bilar så att en annan kan göra bra affärer. ;)

Om det lönar sig att laga beror på anser jag.. Bilens grundskick, om det är någon "roligare" och mer eftertraktad modell?.. Om man trivs med den? Ja mycket som spelar in.

Står själv i valet och kvalet nu med sambons Ford Focus -99.
Båda drivaxlarna är slut (tydligen rätt vanligt!) och bilfan har inte ens gått 25.000 mil...
Nya axlar för drygt 4.000 kr är det billigaste som jag hittat.
Meca etc.. ville ha en bra bit över 9.000 kr för delarna!
Bilen är kanske värd 10-12.000 i helt skick? Motorn läcker dessutom olja, rosten börjar komma i skärmkanterna och kopplingen bör snart bytas..
Men det är hennes bil och hon tycker den är jättefin så...  ::)

Skulle inte laga den .... Bulgarien är rätt stället för den ;-).

Har träffat en kille som hade en Astra Caravan för 200 EUR. Men den är sålt.
Han har 2 stk kvar.

Opel Astra, röd, bensin, 3 dr,1997, 600 EUR
Opel Astra, grön, 1995, bensin, 3 dr, 700 EUR
Opel Kadett, GSI, 1991, bud

Astrorna är lite rostiga, men inga större reparationer. Godkända för trafiken (enl. honom).
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 17:21:00 »

@ GDS Jan

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=211901844

Bil för Sverige-resor ;-) ?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 16:56:43 »

@ Volvo245GT

Belv erbjudit en Opel Astra, bensin, 3 dörrar, 1997, röd, nya bromsar samt andra delar, godkänd för trafiken, 600 EUR (5400 SEK)

Bra erbjudande?

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 16:54:09 »

Jag skulle inte göra resan Tyskland-Sverige, som du skriver i en annan tråd, med en sån bil.

Mn det gjorde jag .... ;)

Opel Corsa: Österrike - Sverige: 3 gånger ... fullpackad med solfångare på hemresan :-)

Colten var också i Sverige :-)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 11 april 2012, 16:38:04 »

Citera
Vad gäller säkerhet så litar jag mer på rejäla deformationszoner och en hög front (säger bara viltkollision) än femtioelva pruttkuddar i nyllet om det smäller.
Jo fast deformationszonen i äldre volvo är inte i samma standard som nyare bilar.
Äldre volvo har inget effektivt system som hindrar motorn att deformera torpedväggen och därmed också utrymmet i kupén.

Se själv, och det är enbart en i en hel rad tester gjorda med samma resulat.
Fifth Gear - Renault Modus v Volvo 940 Crash Test

Skulle jag köpa en äldre volvo än den jag har så skulle det bli en tidig V70n eller sen V70.
Går att få för en rimlig peng.
En liten bil skulle jag inte köpa på grund av att massan är avgörande mellan två moderna bilar.
Sen finns det större bilar med god bränsleekonomi också.

Och om någon nu undrar så kör jag själv en Volvo för säkerhetens skull. ;)
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 11 april 2012, 13:05:41 »

245... Det är ju bara att fixa, sen går det ett tag igen.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 12:59:25 »

@ GDS-Jan

Det är ett bra köp. Bra vinterdäck + att den går att starta!

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=209304594

Jag skulle inte göra resan Tyskland-Sverige, som du skriver i en annan tråd, med en sån bil.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 april 2012, 12:46:49 »

@Ewald
Du länkar ju bara till en massa mikrobilar. Varför inte ta steget fullt ut på en gång? http://www.mopedbil.se/
 wave
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 11 april 2012, 12:41:43 »

Tur ändå att det finns folk som köper nya bilar så att en annan kan göra bra affärer. ;)

Om det lönar sig att laga beror på anser jag.. Bilens grundskick, om det är någon "roligare" och mer eftertraktad modell?.. Om man trivs med den? Ja mycket som spelar in.

Står själv i valet och kvalet nu med sambons Ford Focus -99.
Båda drivaxlarna är slut (tydligen rätt vanligt!) och bilfan har inte ens gått 25.000 mil...
Nya axlar för drygt 4.000 kr är det billigaste som jag hittat.
Meca etc.. ville ha en bra bit över 9.000 kr för delarna!
Bilen är kanske värd 10-12.000 i helt skick? Motorn läcker dessutom olja, rosten börjar komma i skärmkanterna och kopplingen bör snart bytas..
Men det är hennes bil och hon tycker den är jättefin så...  ::)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 10:41:34 »

@ GDS-Jan

Det är ett bra köp. Bra vinterdäck + att den går att starta!

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=209304594
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 10:40:02 »

Jag är inte bra på tyska men "rost" och "kaputt" förstod jag  :)

Haha ... en har ingen batteri, trasig backruta, ingen av bilarna är godkänd för trafiken ....  help
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 10:36:31 »

3 stk "bilar" för 4500 SEK (500 EUR)

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=208994503

 coolsmiley  *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Jag är inte bra på tyska men "rost" och "kaputt" förstod jag  :)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 10:33:14 »

3 stk "bilar" för 4500 SEK (500 EUR)

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=208994503

 coolsmiley  *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 11 april 2012, 10:29:56 »

@ Joka

Dacia finns sedan många år och säljs en en begränsad omfattning.
Även om jag skulle köpa en Dacia om jag inte skulle ha råd med ngn annan bil tror jag inte att måga är interesserade av Dacia.

I Österrike är det främst Volkswagen och Opel som folket köper. Sen växer Seat och Hyundai. Toyota och Mitsubishi säljs inte ... Toyota t.ex. är Norges mestsåla bilmärke, men säljs i betydligt mindre omfattning i Österrike. Mazda är mer populärt.

Tror personligen att Dacia kommer att få sig ett bättre rykte och bättre bilar.
Se hur det var för Skoda, billig skit som idag är "good shit"  ;)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 10:12:06 »

Har alltid varit min favorit bil tidigare. Skulle kunna köpa den. Men att använda den som vanlig bil är väl inte längre att tänka på

http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=209304594
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 10:03:45 »

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 09:46:28 »

Mitt koncept har hittills varit:

Köpa en ny och billig bil och köra den så länge att det är ekonomisk mht reparationer.

Utgår t.ex. inte att jag kommer att vara inblandad i en bilolycka osv.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 09:38:42 »

@ Joka

Dacia finns sedan många år och säljs en en begränsad omfattning.
Även om jag skulle köpa en Dacia om jag inte skulle ha råd med ngn annan bil tror jag inte att måga är interesserade av Dacia.

I Österrike är det främst Volkswagen och Opel som folket köper. Sen växer Seat och Hyundai. Toyota och Mitsubishi säljs inte ... Toyota t.ex. är Norges mestsåla bilmärke, men säljs i betydligt mindre omfattning i Österrike. Mazda är mer populärt.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 09:34:33 »

Hur gammal är den där bilen du har då?
Finns det inte garanti kvar så lönar det sig knappast om den är några år och är av modellen "billigare" bil och du inte kan göra det själv...
Vindrutan går på försäkringen, avgasröret är slittage och sånt man får räkna med.
Däremot det där med manchetten runt växelspaken kan bli en svår nöt att knäcka  ;)

Min nuvarande bil är 8 månader gammal, en Mitsubishi Colt. Mer än 28 000 km har den gått.

Den förra bilen gick 175 000 km utan (större) problem. Men som blev det allt fler problem och slutligen gick motorn sönder.

Bilens värde var då ca. 14000 - 15000 EUR i bra skick. Fick ca. 10 000 SEK tror maskinskadan och andra defekter. Bilen var inte ens 7 år gammal. Opel Corsa.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 11 april 2012, 09:32:02 »

Vi får se vad Mitsubishin håller.

Märken jag föredrar: Mitsubishi, Toyota, Hyundai,Volvo, ev. Suzuki, Nissan, ev. Opel igen ...

inte särskillt förtjust i: Volkswagen, Renault, Dacia, Alfa Romeo, Peugeot, .. men beror på priset.

De märkena du föredrar skulle inte få sätta sitt hjul i mitt garage  ;)
Opel och Volvo är snygga bilar men..., nje...
Men smak och tycke är olika bland oss  :)
Men däremot Ewald så tror jag personligen att Dacia kommer at komma starkt  tummenupp
De säljs på Volvo med Renault motorer, billig att köpa och inte dumma att köra heller  tummenupp
Så var det för Skoda med en gång i tiden, en billig "skit bil" som idag är både snygg, ligger bra i pris och har ett seriöst märke bakomsig  :)

Skrivet av: "joka"
« skrivet: 11 april 2012, 09:26:24 »

Hur gammal är den där bilen du har då?
Finns det inte garanti kvar så lönar det sig knappast om den är några år och är av modellen "billigare" bil och du inte kan göra det själv...
Vindrutan går på försäkringen, avgasröret är slittage och sånt man får räkna med.
Däremot det där med manchetten runt växelspaken kan bli en svår nöt att knäcka  ;)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 april 2012, 09:17:38 »

@ VolvoGT (och andra)

Skulle det löna sig att byta en motor på en bil? När bilen också har andra defekter som spricka i vindrutan, avgasrör, manschetten (vid axeln) ...

Hur är bedömningen? Eller är det bättre att sälja bilen billigare då?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 22:31:46 »

@ Volvo

Tycker du t.ex. att en liten motor som t.ex. 1,0 liter med 3 cylindrar går sönder snabbare jämfört med en större och kraftigare motorn?

Annars räknar jag:

Ny bil för t.ex. 82 000 SEK
Restvärde efter t.ex. 8 år: 15 000 SEK

67 000/8 = 8375 SEK per år ... ca. 700 SEK per månad. Rimlig kostnad. Räknar man till däcken och service etc. blir det väl 1000 SEk per månad ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 22:22:23 »

Vi får se vad Mitsubishin håller.

Märken jag föredrar: Mitsubishi, Toyota, Hyundai,Volvo, ev. Suzuki, Nissan, ev. Opel igen ...

inte särskillt förtjust i: Volkswagen, Renault, Dacia, Alfa Romeo, Peugeot, .. men beror på priset.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 10 april 2012, 22:06:31 »

Hej

Förutom Ford så vurmar jag mkt för Volvo!
Volvo är alltid trafiksäkra. Köp den här så åker du ståndsmässigt i flera år:

http://www.blocket.se/stockholm/2st_Volvo_245_Nybesiktad_och_korklar_38911020.htm?ca=4&w=3

Den rymmer flera solpaneler i bagaget...
Hade en 245 i 8 år vilken guldbil. Skitbra men Tråkig ! Men den gjorde den var gjord för... Transporter.

M v h tyke  :D
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 april 2012, 21:59:31 »

Tyska bilar är dyra bilar. Sen är japanska bilar bättre än tyska ... hade en gång problem med en Volkswagen verkstad osv.

Skoda är ju dessutom ett tjekiskt märke ;)

Gillar VW koncernen starkt, bra bilar åven om de gör vissa (Skoda) i Tjeckien  tummenupp
Heter det "Tjeckien"  Sc:,h
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 21:55:42 »

Jag kan inte väldigt mycket om bilar. Klarar av att byta däcken ... men inte att byta motorn.

Dessutom var det svårt att få en ny motor till min Corsa. Sen sade de att det måste vara en 1,0 l mottor, en 1,2 l motor passade inte. Vad tycker du om det? Hela elektroniken måste passa ihop osv. ...

Jag kör ganska mycket ...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 april 2012, 21:46:00 »

Jo men jag är trött på att skruva på gammal bråte.
Nu tjänar jag pengar och får lön varje månad så jag tar hellre en nyare på avbetalning och slipper en hackande motor och en verktygslåda i baggagen  ;)
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 10 april 2012, 21:30:44 »

Väljer man en äldre bil så vill det till att man kan skruva själv, eller har nära kontakt med någon som kan.
Inte för att fel brukar vara speciellt dyra att åtgärda, men med en verkstad inblandad så..

Kör en Volvo 744 GL -89 för tillfället. Gav 1.500 kr för den med lite småfix på köpet och dags att betala skatten och bes.
Har kört flera hundra problemfria mil med den i vinter, men härom dagen så började motorn hacka till då och då när vi var ute och åkte.
Konstaterade att det är bränslepumpen som börjar bli dålig. Går säkert att köra så ett bra tag till om man vill, men en ny pump kostar under 500 kr och så håller den troligtvis 35.000 mil till.

Skulle t.ex. kamremmen gå av så köper man bara en ny på närmsta mack, byter den längs vägkanten med en vanlig hylsnyckelsats och sen är det bara att köra vidare till dit man ska efter någon halvtimme.
Antar att kamkedje/rembrott på en modernare bil är lite bökigare att få rätsida på. :P Hehe...

Vad gäller säkerhet så litar jag mer på rejäla deformationszoner och en hög front (säger bara viltkollision) än femtioelva pruttkuddar i nyllet om det smäller.

Bränsleförbrukningen är en faktor så klart, men inga större konstigheter att konvertera till etanol och sen kör man för 10-11 kr/milen. :) Fortfarande mer än en modern bil bränslemässigt, men sett till totalekonomin så...

Är man riktigt sniken så skaffar man en 240 från 1975 och stoppar i en modern dieselmotor.
Inga avgaskrav (V8 eller elmotor går lika bra att stoppa i), skattefri (65 spänn om året), bes. vartannat år, inget krav på vinterdäck, billig försäkring...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 21:29:05 »

Men jag ska inte ha nåt japp-crap utan en tysk diesel  tummenupp

Tyska bilar är dyra bilar. Sen är japanska bilar bättre än tyska ... hade en gång problem med en Volkswagen verkstad osv.

Skoda är ju dessutom ett tjekiskt märke ;)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 april 2012, 21:27:29 »

@ joka

Idag får man nya bilar för 80 000 SEK  .... Mitsubishi Colt t.ex. :) ... eller mindre ... 71000 SEK osv.

Men jag ska inte ha nåt japp-crap utan en tysk diesel  tummenupp
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 21:26:14 »

I Österrike kostar det pengar att registrera bilen. Köper man äldre bilar byter man oftare .... även det kostar.

Problemet är att det är dyrt att byta motor osv. ... reparationer är dyra.

Nya bilar går utan problem de första åren (eller 150.000 km)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 21:23:24 »

@ joka

Idag får man nya bilar för 80 000 SEK  .... Mitsubishi Colt t.ex. :) ... eller mindre ... 71000 SEK osv.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 april 2012, 21:09:12 »

en betald bil är alltid en billig bil...

Och hur ser den uträkningen ut om man får vara nyfiken  ???
Har idag en Passat Diesel -04 som jag gör sista bet i Aug på.
Den har kostat mig cirka 1200kr i ränta på det lånet det senaste året (fram till Aug -12).
När det var ett år kvar på avbetalningen hade jag en skuld på 25000kr och ett värde på bilen på runt 60000kr.
Idag är värdet enligt bilhandlare uppåt 50000kr i inbyte mot en bil med ett pris på 180000kr som är ett år, miljöbil och med 2-3000mil på mätaren (Skoda Octavia).
Jag länmar in nyckeln till min gamla bil, får en "ny" till ett pris av samma månadskostnad som den gamla avbetalningen  tummenupp
Behåller jag min nuvarande bil som är betald i Augusti kommer den från det datumet kosta mig cirka 20000kr i bara skatt, kamrem och nya stötdämpare innan julen.
En ganska dålig affär på en "betald" bil enligt mig som dessutom drar 1-1,5 dl mer per mil.
Nej tacka vet jag ett rejält billån att betala på i månaden, en skapligt ny bil i garaget samt att de pengar jag inte la emellan sitter på banken och jag kan ha dem till vad jag vill och veta att min bil är värd iaf cirka 50000 mer än lånet  tummenupp
Inte alla som har råd att ha ett fett lån på en Octavia heller  ;)

 wave

 
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 17:55:09 »

Jag kommer fram till att det inte löner sig med stora, äldre bilar. Frakten är egentligen billig. Skulle aldrig löna sig att hämta ... om man inte kör till Sverige ändå.

Tåget eller bussen är oftas billigast.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 17:38:55 »

Den drar dubbelt så mycket som min Colt.
Att köra 100 km blir väl 65 SEK dyrare. 1000 km --> 650 SEK; 10000 km --> 6500 SEK; 30 000 km ---> ca. 20 000 SEK !!!

Bara pga den drar mer bensin!

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=211829197
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 10 april 2012, 17:38:21 »

Ska du åka gammal/ äldre bil så får man vara beredd på reparationer, fixar man inte själv får man lämna bort och då börjar det kosta.

En bra sida där man ser vad bilen kostar att äga, det är dyrare mil än de flesta tror.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Bilkalkylen/Bilkalkylen/?WT.ac=Köpa/Int/Bilkalkylen
Skrivet av: //GG
« skrivet: 10 april 2012, 17:29:15 »

en betald bil är alltid en billig bil...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 17:20:08 »

En 240 är betydligt mindre krocksäker än en ny colt.
Läste i slutet av 90-talet att en ny Toyota Corolla var krocksäkrare då än en 10 år gammal 740.

Nya bilar har ju i regel bättre teknik. Sen är viktigt vad en bil drar per mil. Bensin respektive diesel har blivit allt dyrare. Nyare bilar är i regel mer bränslesnåla!

Men Volkswagen Lupo drog mindre än vad den nya Volkswagen up! gör vad jag vet.

Sen är det ju så att maskinskador och andra defekter blir ganska vanliga vid äldre bilar. Eller? Ngn som kör en gammal bil och kan berätta om vad som går sönder?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 17:18:14 »

Det är ett bra erbjudande!
Köpa denna Volvo? Bättre köp än den på blocket?

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=211829197
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 10 april 2012, 17:11:35 »

En 240 är betydligt mindre krocksäker än en ny colt.
Läste i slutet av 90-talet att en ny Toyota Corolla var krocksäkrare då än en 10 år gammal 740.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 17:10:45 »

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 17:02:41 »

Volvo är alltid trafiksäkra. Köp den här så åker du ståndsmässigt i flera år:

http://www.blocket.se/stockholm/2st_Volvo_245_Nybesiktad_och_korklar_38911020.htm?ca=4&w=3

Den rymmer flera solpaneler i bagaget...

Ja, rätt transportbil. En sådan ska man ha. Bra pris! Då får tyskarna inga transportjobb mer  :D

Vad drar den på 100 km? Det är ca. 2000 - 2500 km mellan Sverige och Österrike.  :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 april 2012, 16:30:13 »

5000 SEK .... det motsvarar ca. 550 EUR. Det är oftas gamla bilar som ej är trafiksäckert, dvs ej längre är godkäna.

Volvo är alltid trafiksäkra. Köp den här så åker du ståndsmässigt i flera år:

http://www.blocket.se/stockholm/2st_Volvo_245_Nybesiktad_och_korklar_38911020.htm?ca=4&w=3

Den rymmer flera solpaneler i bagaget...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 16:17:39 »

Volvo bilar är ganska dyra bilar förresten. Min Opel gick 175 000 km, men sen gick motorn sönder. Att reparera en bil kan bli dyrare än att fixa en ny.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 april 2012, 16:16:12 »

Själv så har jag tre krav på en ny bil:
Bakhjulsdriven, pris max 5.000 kr och Volvo-emblem i grillen.
Sen när man tröttnat på åket så säljer man den för ett par tusen mer än vad man gav, eller skrotar och säljer av delarna för dubbelt så mycket... tummenupp

Det är ju också en möjlighet ;)

5000 SEK .... det motsvarar ca. 550 EUR. Det är oftas gamla bilar som ej är trafiksäckert, dvs ej längre är godkäna.

Kollade nyligen på begagnade bilar. 10 år gamla kostar mellan 1500 och 2500 EUR ... minst.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!