Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 offerter med olika borrdjup, dock kräver deras kalkyler samma aktiva borrdjup  (läst 3385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Har fått en offert från Nibe nu med en Nibe 1245 12 kW med ett borrhål på 230 m (aktiv borrhålslängd 206 m krävde deras kalkyl).

FrÃ¥n Thermia har jag fÃ¥tt ett förslag pÃ¥ optimum G2 12 kW med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 200 m (aktivt borrhÃ¥lslängd krävde 200 m i deras kalkyl  Sc:,h  ). 

Känns som att nibe är mer rätt ute..

Förlorar man i effekt av att borra så djupt som 230 m eller är det helt ok? Skulle man förespråka 2 hål istället (ingen bra idé hos oss med tanke på att vi har ca 50 m till berg)?

Tacksam för synpunkter!

Joahn B
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
borrdjupet är kopplat till ert hus årsförbrukning, inte till själva pumpens effekt.. något som ofta missuppfattas. dessutom kommer du med ett djupare hål kunna få högre temperatur på brine vilket ger ökad verkningsgrad på pumpen.

ett gott tips är att alltid ta till lite extra på borrdjupet, de sista metrarna är inte så dyra och ligger man på marginalen kan det vara det som gör att hålet håller sig bra framöver. dessutom är det svårt att garantera "aktivt" borrdjup så många säljare säger, det vet man först efter att ha låtit det stå ett tag så vattnet får rinna tillbaka och stabilisera sig..

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Tack för bra svar!

Det lutar nog åt Nibe då dom ger mig 30 m djupare hål. Deras offert är även 10000 kr lägre.

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Pratade med Thermia-insallatören idag och frågade rakt ut varför Nibe ansåg att man behövde borra 30m djupare. Han påstod att Thermias VP med scrollkompressor inte behövde ett lika djupt hål som Nibes VP med kolvkompressorer. I mina öron låter det lite knepigt... Har han rätt?
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Såg att du hade 50 meter till berget. Även om vattennivån ligger 1meter ned från markytan, så är de 50 meterarna värda betydligt mindre. De 50 metrarna motsvarar kanske bara 15 meter som finns i berg. Så det gäller att den som säljer vet vad han sysslar med.
Slutresultatet i ditt fall kan innebära att du får ett hål som motsvarar 150-160 meter aktivt hål i stället för de 200 som du och kalkyprogrammet räknar med.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pratade med Thermia-insallatören idag och frågade rakt ut varför Nibe ansåg att man behövde borra 30m djupare. Han påstod att Thermias VP med scrollkompressor inte behövde ett lika djupt hål som Nibes VP med kolvkompressorer. I mina öron låter det lite knepigt... Har han rätt?

Det han säger med detta är ju att Niben har bättre COP än Thermian eftersom den tar mer energi från berget om den behöver ett djupare hål.
Märkligt att säljaren påstår att det han säljer är sämre än konkurrerande anbud.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De olika borrdjupen de får fram i sina kalkyler beror på att de laddat sina kalkylprogram med olika uppgifter.
Det finns många olika saker som kan skilja:

Tidigare förbrukning
Värmesystemets verkningsgrad (brukar anges till 95% för elpanna, 80% för ved)
Bergets värmeledningsförmåga
Bergart
mm, mm

Aktivt borrdjup i sand/jord kan inte räknas som aktivt borrhål även om det är vattenfyllt, så dina 50 meter i marken kan räknas som max 25 meter aktivt djup, om du har vatten ändå upp...

Nibe har nog räknat mindre fel än Thermia, och Thermias uttalande om att deras scroll inte kräver lika djupt borrål är bara nonsens från en säljare som inte vet vilka parametrar som påerkar borrdjupet i kalkylen.
Att de inte tagit till borrdjupet när du har 50 meter till berget tyder också på att de inte riktigt vet vad som gäller, eller så har de sett att "det fungerar ändå".

Att borra mer än 200 meter brukar i vissa fall vara svårt, om du köper värmepump, försök få dem att garantera borrdjupet, eller stå för kostnaderna om det krävs ett andra borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Tack alla som lägger tid på att skriva bra svar. För mig är det mkt värdefulla synpunkter.
Ska diskutera med med Nibe och Thermia och se vad dom kan erbjuda vad gäller borrningen och försöka få garantier... Det blir ju lite av en chansning när vi har så pass långt till berget (enligt statistiken iaf, dock ingen som har borrat av våra grannar, utan statistiken kommer ngr gator längre ifrån..) och så stort hus som kräver en 12 kW VP.
Vårt hus är ett 1,5 plans timmerhus med inredd källare från 1969. Med källaren har jag en uppvärmd yta på 310 m2 och vi är 4 st i familjen och har bubbelbadkar. Har tidigare eldat med ved och det har gått åt ca 45 m3 ostaplad ved/år. Har haft en elförbrukning på 10000 kW/år, då värmer jag varmvattnet under sommaren med elpatron.

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
45 m2 ostaplad ved är ju inte så mycket låter mycket med 12 kw vp eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Enligt mitt kalkylprogram innebär det ca 18 kW som max effektbehov.
En 12 kW värmepump ger ca 70% effekttäckningsgrad och 97% energitäckningsgrad.

En 10 kW värmepump ger under 60% effekttäckningsgrad, vilket jag tycker är lite väl lite.

Borrdjupet (förutsatt att backman 39 bor i stockholm) blir 201 meter med 0 grader på inkommande KB och 230 meter om man sättar in +1 grad på inkommande KB.
Detta om man förutsätter att bergarten utgörs av granit.
Med tanke på att det är runt 50 meter till berget, och normalt ca 5 meter till grundvattnet så borde det borras 1 X 248 meter eller 2 X 150 meter.
I vart fall enligt mitt kalkylprogram.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Med 45 m2 räknas det som kapad ved men ej travad eller ? jag förbrukar ca 40m2 och vid ca -10 har jag ett effektbehov av 6 kw vet inte vad det ger för max effektbehov men 18kw låter mycket fast det beror på vad det är för ved.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Hej igen! Stort tack Rickard för att du tar dig tid. Jag bor i Motala.

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
Hur effektiv pumpen är påverkar ju inte uttaget ur berget.. bara hur mycket el det går åt att få ur den energi som huset behöver...

oavsett pump kommer aldrig mer energi att kunna tas ur berget än vad som går åt för huset....
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!