Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal CTC Ecoheat & Ecopart  (läst 705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steffo101

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Gammal CTC Ecoheat & Ecopart
« skrivet: 05 februari 2020, 18:42:20 »
Hej,
Jag har en gammal Eco-het och Ecopart (dålig takhöjd) som jag tror är från 1:a generationen.
Den installerades runt 2003-4 kanske och pumpen har gått med 100% värmepump sedan dess. 7Kw.
Nu när den bryter ihop efter många år hur gör jag då?

Kan jag behålla min Ecoheat elpanna och ha en separat styrning till Eco-parten eller ska jag byta till Zenith?
Kan jag köpa en Ecopart och installera själv som jag gjorde för 15-16 år sedan eller är det andra regler?

Kan jag alternativt byta kompressor i min befintliga Eco-part som reservdel?
Jag är inte ute efter den perfekta lösningen utan en smidig väg vidare när min pump går sönder, någon Kw eller två i månaden betyder inte mycket i mitt gamla hus :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal CTC Ecoheat & Ecopart
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2020, 21:54:36 »
Jag tror inte det finns EcoTolkar som klarar att docka en ny CTC EcoAir mot en EcoEl V1.  :-\
En variant är att istället använda en EcoLogic + EcoAir och docka allt mot din befintliga EcoEl, det skulle funka.
Men du skulle kunna köpa värmepump + styr av en annan tillverkare och docka mot din EcoEl också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad steffo101

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Gammal CTC Ecoheat & Ecopart
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2020, 19:30:16 »
Hej,
Verkar rätt - det finns ingen konvertering.

Det verkar som att jag fÃ¥r byta pumpen och köra  den nya värmepumpen med fastkondensering.
Då fattar jag att den bara laddar pannan men pannans reglerutrustning sköter huset (men kan naturligtvis inte styra pumpen).
Dell det behöver jag en CTC Basic Display

Frågan är hur mycket energi eller annat jag tappar om jag inte oxå byter hela pannan?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 553
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!