Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blev extra VVB rätt inkopplad?  (läst 1167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blev extra VVB rätt inkopplad?
« skrivet: 20 december 2020, 16:45:48 »
Installerade en extra VVB till våran F1255 och funderar på ifall det verkligen blev rätt? Tyckte jag följde princip ritningen från Nibe men är lite fundersam nu. Det jag främst är fundersam på är ifall det blev rätt blandningsventiler, det sitter 2 st ESBE VTA323. Ska ena kanske vara en VTD300 istället som växlar till VVB när man först tömt F1255 på varmvatten? Det finns VVC också som syns på bilden.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blev extra VVB rätt inkopplad?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2020, 17:03:55 »
Ut frÃ¥n VP ( röd ) in pÃ¥ VVB (blÃ¥ ) ut frÃ¥n VVB ( röd )  och därefter en blandningsventil till tappställe. DÃ¥ blir det billigaste värmningen av KV till VV genom VP och VVB spetsar om det behövs. VVB-s EL-termostat sätts dÃ¥ mindre än vad VP är inställd pÃ¥.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blev extra VVB rätt inkopplad?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2020, 20:49:11 »
Har kopplat så men nu har jag VVC också och har en extra blandningsventil eftersom det stod i principchemat att det skulle vara en extra då och jag är fundersam på ifall det blev rätt kopplat.

Menar du att man ska ställa VVB på en lägre temp än VP?
VP har jag på lyx läget vilket jag tror är 54grader eller nåt sånt. VVB står på 60grader. Hur blir det med legionella i VVB om jag skulle sänka den till tex 50grader, den har ju ingen legionella funktion?
Eller ska man höja VP till >60grader och låta den spetsa med el ifall kompressorn inte klarar av att värma?



Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Blev extra VVB rätt inkopplad?
« Svar #3 skrivet: 30 september 2022, 11:00:36 »
Lyfter denna gamla tråd då jag skall byta VVB som sitter efter VP och funderar så det blir rätt.

1. Vågar jag sätta VVB på lägre temp än VV från VP som föreslås? VP ger oftast strax över 50 och bör bli risk för legionella i VVB då?

2. Har VVC som bara går genom VVB. Ingen blandningsventil idag och har inte heller upplevt behov av blandningsventil. Bättre att skippa blandningsventil då jag annars leder tillbaka kallare vatten som behöver värmas av VVB istället för VP?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!