Jonas, om du inte redan justerat parametern i STORE.SET som styr hur många Hz kompressorn ökar/minskar per minut så kan det vara ett bra tips för att få den att sluta med onödiga stoppen som jag ser i loggen att du lider av - som alla vi andra också lider av.
Enligt diskussion i denna tråd så har vi kommit fram till att just P=2 är avgörande för att hjälpa den att inte jaga upp GM mot noll med onödiga stopp till följd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66402.0Det du konkret gör:
1. Formatera ett USB minne med FAT32
2. Stoppa in minnet i maskinen, gå in i USB menyn och välj att spara inställningar.
3. Ta USB minnet till en dator, öppna STORE.SET filen och ändra på parameter 47101 så att det blir 2 isf 1, se bild.
4. Samtidigt kan du ställa om 47099 från 126 till 127. Det hjälper GM att hålla sig lite längre ner i registret när den skall hitta balans
5. Spara STORE.SET och sätt in USB-minnet i maskinen igen, återställa inställningar från USB.
Nu kommer din maskin att reglera Hz snabbare med 2 Hz/minut vilket är en fördel då den skall hinna bromsa i tid. Då slipper man onödiga stopp.
1:a värdet efter parametern anger det du vill ha som aktuellt värde, och det andra är default värdet. Man ska egentligen ändra båda för att behålla inställningen efter omstart. Men jag m.fl. har märkt att Nibe skriver över dessa i alla fall efter omstart så man får göra om proceduren. Du får testa om din behåller värdet genom att åter läsa ur inställningarna till USB efter att du läst in dina egna. Kolla sedan om den behållit nya default värdet som du satte eller om det bara gäller den aktuella sessionen, tills nästa omstart.
Se också över GM start kompressor, denna kan stå på -120 eller -150, tillsats GM minst 400, detta får du avgöra själv vad som funkar bäst hos dig.
Allt detta är en workaround, det är ingen slutgiltig lösning men den bästa som finns just nu i väntan på bättre reglermjukvara från Nibe.
Problemet har av flera påtalats i mer än ett års tid till Nibe support osv men de gör inget åt det. Även jag har skrivit utförligt och via installatören låtit det gå till Nibes produktavdelning men de verkar inte vara så responsiva...
Lycka till med fortsatta intrimningen!