Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snart en ny vinter...inverter eller inte???  (läst 18444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #45 skrivet: 21 september 2006, 10:22:02 »
Airwell är inte inverterstyrd.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #46 skrivet: 03 oktober 2006, 08:21:03 »
Har också bestämt mig för att köra på Acqua inVerter. Bara att hoppas att mina förhoppningar infrias... :)

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #47 skrivet: 06 oktober 2006, 19:50:29 »
Hejsan!

Hur går det för er som beställt Acqua Invertern...? Har någon fått den installerad ännu? Vad har ni fått för pris?
Hur lång väntetid har ni fått angivet? Pratade med dem idag och nu får man vänta till början av dec på leverans.

En annan fråga om inverter tekniken. Hur fungerar den i ett system med relativt hög temperatur (mitt nuv system maxade på 60 gr förra vintern). Är inverter bättre ur det hänseendet om man jämför med konventionella pumpar?
Just nu funderar jag på CTC ecoair, Thermia Atria och denna Acqua...

Är det någon som kan motivera Thermians högre kostnad?

Bra forum detta!  Thumbsup

110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #48 skrivet: 07 oktober 2006, 08:41:24 »
Hallå,

En lite fråga: I början av tråden angavs att den offererade pumpen var 11,3kW (och motsvarande ca 8kW vid -15). En förbrukning om ca 24MWh värme+varmvatten antyder, som någon skrev tidigare, ett maxbehov idag på ca 8kW.

Är kostnaden melllan en mindre pump (tex en utedel) och den angivna liten? Att dimensionera en VP för i princip hela effektbehovet känns inte helt optimalt. Det är inte många kronor man kan spara på att fylla de sista "effektprocenten".

Så frågan är kort och gott: Varför så stor VP? Är mellanskillnaden mot en mindre försumbar, eller är det för att ta höjd för en kommande tillbyggnad av källaren?


Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #49 skrivet: 09 oktober 2006, 08:29:25 »
Hallå,

En lite fråga: I början av tråden angavs att den offererade pumpen var 11,3kW (och motsvarande ca 8kW vid -15). En förbrukning om ca 24MWh värme+varmvatten antyder, som någon skrev tidigare, ett maxbehov idag på ca 8kW.

Är kostnaden melllan en mindre pump (tex en utedel) och den angivna liten? Att dimensionera en VP för i princip hela effektbehovet känns inte helt optimalt. Det är inte många kronor man kan spara på att fylla de sista "effektprocenten".

Så frågan är kort och gott: Varför så stor VP? Är mellanskillnaden mot en mindre försumbar, eller är det för att ta höjd för en kommande tillbyggnad av källaren?



Hej!

I mitt fall så blev det än ännu större pump än den offererade 11,3 kW pumpen i början av tråden. Det blev deras största 13 kW.
Varför?
1. För att jag tycker att en inverterstyrd vp ska överdimensioneras.
2. Investerings- och kostnadsökningen var försumbar.
3. En inverter ger bättre cop ju lägre varvtal den går på.
4. Det blir ev. tillbyggnader och upprustning av källardelen i framtiden.
5. De pump alternativen med EN utedel ger för lite effekt för mitt behov, max 6.4 kW. Det ger inte mer än ungefär 4.5 kW vid - 15 ºC, med det kan jag inte värma mitt hus i alla fall.

Säg att jag hade valt att köra med en 6.4 kW vp med en utedel, spetsa med patron de kalla månaderna, kanske även måste spetsa vv vissa tider när vp går mycket? Så hade jag nog kunna spara 25'000 kr på installationen.
Det är ju dom tusenlapparna jag har försökt att räkna ut om jag någonsin kommer att få igen, o det e f*n inte lätt om man inte är proffs. Så man får fråga sig fram och tänka lite logiskt.
En mindre vp kommer att gå mera/hårdare.
Den kommer troligtvis att få en kortare livslängd.
Det kommer att bli mera tillsatsvärme, men hur mycket?
Större pump - större drifteffekt, dyrare. Men hur mycket? Den är ju varvtalsstyrd.
Det är en stor investering att byta värmekälla, 75' eller 100'.
I mitt fall ingenting att snacka om, jag valde som sagt den stora.

Spåna gärna kring mina funderingar och åsikter. Det är inte försent att ändra sig, den är inte installerad ännu.

Mvh Stefan

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #50 skrivet: 09 oktober 2006, 09:37:55 »
Är i samma sits som Stefan. Har också beställt 13kw pumpen.
Den är ju inverterstyrd så om jag har fattat det rätt(och precis som Stefan skriver) så anpassar den sig efter behovet.
En 6.4a skulle garanterat bli för lite när tempen kryper ner under -5 så då återstod ju att ta 11.3Kw, men då kunde jag lika gärna ta 13kw för 3000:- mer och på det sättet ha större max effekt(borde ligga på runt 9Kw vid -15).
Att en inverter enligt uppgift ger ett bättre COP på dellast gör ju absolut ingenting heller, när man inte behöver uttnyttja kapaciteten till fullo.

Sen har man ju förberett för framtida eventuella utbyggnader mm.

Som det känns nu så är valet helt rätt, men det går ju att ändra sig om någon kan övertyga mig att det skulle vara bättre att göra på något annat sätt...

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #51 skrivet: 09 oktober 2006, 12:46:18 »
Hallo,

Gjorde en liten beräkning med följande förutsättningar. Temperaturkurva enligt Stockholm, effektbehov 8,5kW vid DUT. 8,5kW valdes för då får jag ca 24MWh värme+varmvatten.

Två olika fall studerades. En VP som ger 9,5kW under hela förloppet (mer effekt är ju inte nödvändigt även då avfrostning tas i beaktande) och en VP som ger 6,5kW under hela förloppet. COP sattes till 3,0 under hela kurvan (vilket straffar den mindre pumpen eftersom skillnaden blir större vid tillsats).

Besparingen med den som är 9,5kW blir ca 15,5MWh och med den mindre 14,8MWh. Skillnaden är alltså under 1000kWh/år. Man får ta beräkningen med en nypa salt, men den visar i alla fall en viss tendens. Jag tror inte att du kan "räkna" hem 25000 kr större investering med en större besparing - om nu inte elpriset drar iväg ytterligare...

De andra aspekterna låter rimliga som ni skriver. Skall man bygga ut och därmed är osäker på det framtida effektbehovet, ja vad tusan, det är ju bara pengar. Köp.



Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #52 skrivet: 09 oktober 2006, 17:13:03 »



I mitt fall så blev det än ännu större pump än den offererade 11,3 kW pumpen i början av tråden. Det blev deras största 13 kW.
Varför?
1. För att jag tycker att en inverterstyrd vp ska överdimensioneras.
2. Investerings- och kostnadsökningen var försumbar.
3. En inverter ger bättre cop ju lägre varvtal den går på.

Det där är inte så säkert, ta t.ex. CE50 en flvp som är inverterstyrd så öka COP mycket riktigt när varvtalet går ner, men det är ju vid konstantfrånluftsflöde, samma sak med bergVP med inverter, det är vid konstantflöde på brinet. Konstanflödet ger ju ett större delta t när man tar mindre värme ur brinet och frånluften. Det är nog den huvudsakliga orsaken. Om jag inte kan optimera hela VP:n med variabel expansionsventil och variabelt brine/frånluftsflöde tilsammans med variabel kompressorfart, så skulle jag optimera den för en medelfart mitt i nånstans och då blir ju COP sämre både vid lägre och högre fart.

Däremot gör ju överdimensioneringen att du har reserver för att slippa köra elspets när du behöver mycket värme - under förutsättning att du har tillräckligt att pumpa värmen från (tillräckligt långt/varmt borrhål, tillräckligt med frånluft eller att man tar värmen från uteluften).


4. Det blir ev. tillbyggnader och upprustning av källardelen i framtiden.
5. De pump alternativen med EN utedel ger för lite effekt för mitt behov, max 6.4 kW. Det ger inte mer än ungefär 4.5 kW vid - 15 ºC, med det kan jag inte värma mitt hus i alla fall.

Säg att jag hade valt att köra med en 6.4 kW vp med en utedel, spetsa med patron de kalla månaderna, kanske även måste spetsa vv vissa tider när vp går mycket? Så hade jag nog kunna spara 25'000 kr på installationen.
Det är ju dom tusenlapparna jag har försökt att räkna ut om jag någonsin kommer att få igen, o det e f*n inte lätt om man inte är proffs. Så man får fråga sig fram och tänka lite logiskt.
En mindre vp kommer att gå mera/hårdare.
Den kommer troligtvis att få en kortare livslängd.
Det kommer att bli mera tillsatsvärme, men hur mycket?
Större pump - större drifteffekt, dyrare. Men hur mycket? Den är ju varvtalsstyrd.
Det är en stor investering att byta värmekälla, 75' eller 100'.
I mitt fall ingenting att snacka om, jag valde som sagt den stora.

Spåna gärna kring mina funderingar och åsikter. Det är inte försent att ändra sig, den är inte installerad ännu.

Mvh Stefan


Mina kommentarer inline i kursivt.

Lycka till nu Stefan - vill gärna höra om hur det går för dig och hur det hela funkar när det är 15-20 ºC kallt i vinter.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #53 skrivet: 10 oktober 2006, 12:17:47 »

... samma sak med bergVP med inverter, det är vid konstantflöde pÃ¥ brinet.  ...

Njae , IVT styr i alla fall Brine pumpen...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #54 skrivet: 12 oktober 2006, 16:39:06 »
Hallo,

Gjorde en liten beräkning med följande förutsättningar. Temperaturkurva enligt Stockholm, effektbehov 8,5kW vid DUT. 8,5kW valdes för då får jag ca 24MWh värme+varmvatten.

Två olika fall studerades. En VP som ger 9,5kW under hela förloppet (mer effekt är ju inte nödvändigt även då avfrostning tas i beaktande) och en VP som ger 6,5kW under hela förloppet. COP sattes till 3,0 under hela kurvan (vilket straffar den mindre pumpen eftersom skillnaden blir större vid tillsats).

Besparingen med den som är 9,5kW blir ca 15,5MWh och med den mindre 14,8MWh. Skillnaden är alltså under 1000kWh/år. Man får ta beräkningen med en nypa salt, men den visar i alla fall en viss tendens. Jag tror inte att du kan "räkna" hem 25000 kr större investering med en större besparing - om nu inte elpriset drar iväg ytterligare...

De andra aspekterna låter rimliga som ni skriver. Skall man bygga ut och därmed är osäker på det framtida effektbehovet, ja vad tusan, det är ju bara pengar. Köp.



Jag är inte riktigt med på din effektberäkning, du får hemst gärna utveckla den.

Vi jämnför en 6,4 kW med 13 kW
De förlorar ungefär lika mycket vid -15 ºC, ca 25-30 % av max kapacitet enl. tillverkaren.
Dvs. 13 kW ger som max runt 9,5 kW, 6,4 kW ger vid dessa förutsättningar inte mer än ca 4,6 kW.

Du nämner att vi ska ta uträkningen med en nypa salt. Men ändå, nog vill jag ha en bättre förklaring till din 1000 kr/år.

Mvh Stefan


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!