Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn slÃ¥r av/pÃ¥ ofta vid varmvattenproduktion, normalt?  (läst 863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WarBEERg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Första inlägget här på forumet. Jag har läst mycket här och är otroligt tacksam över all hjälp jag fått!

Jag har med hjälp av en Husdata-enhet möjlighet att se hur min bergvärmepump (   Thermia Diplomat Duo, 2010) arbetar. Just nu när det är varmt ute är pumpen satt till att endast producera varmvatten. När jag kollar pÃ¥ arbetsflödet ser jag att kompressorn ibland gÃ¥r av/pÃ¥ i drygt 2 h utan att varmvattnet blir nämnvärt varmare. Detta tycks hända kring ca 47grader. Är detta normalt? Sliter det inte onödigt mycket pÃ¥ kompressorn?

Tittar jag på 13-14 juni (då vi var bortresta) håller sig varmvattnet på ca 47 grader genom att kompressorn slår av/på i 2 minuter varje ca 20 minut.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nej, detta är inte normalt, nått i din styrning är fel.
Det ser ut som att den försöker starta men nått slår ifrån direkt, detta händer vid VV-temp under ca 48 C.
Vad är starttemp för VV-laddning?
Gissar att det är antingen driftpressostaten (som stoppar VV-laddning) glappar eller att den inte kommer igång alls på grund av nått elfel?
Kolla menyfönstret när den håller på så här, vad visar den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WarBEERg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar.

VV-starttemp ligger på 40 C. Om jag tvingar fram VV produktion genom att höja VV-starttemp till säg 52 C så sker samma problem.

Inget händer i menyfönstret. Inget felmeddelande eller sÃ¥. Finns det nÃ¥gon logg man kan kolla i? Där kanske man kan  se vilken relä som slÃ¥r ifrÃ¥n? Eller kan man mäta direkt pÃ¥ driftpressostaten för att se om den orsakar problemet?

Tacksam för hjälp!
Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser ut som att felet kräver nån duktig servicetekniker på plats tyvärr...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!