Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konkurs  (läst 6373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Konkurs
« Svar #15 skrivet: 04 november 2007, 19:49:55 »
Hej

Nja nästan, det som skiljer är väl att ett företag som håller på att gå i konkurs har ju ingen möjlighet att fullfölja avtalet eftersom man inte kan stå för Garantier och reklamationer.
Firman existerar ju inte efter konkursen.

Men va vet jag, nu har vi kanske spårat ur lite grand men hoppas svlg haft lite nytta av det hela.

MVH
Messer

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konkurs
« Svar #16 skrivet: 07 november 2007, 19:09:54 »
konkursförvaltaren driver ofta vidare företaget ett antal månader tills de rett ut alla papper. Under den tiden får anstälda jobba vidare som vanligt men med lön från konkursbot.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad svlg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konkurs
« Svar #17 skrivet: 21 november 2007, 11:35:49 »
Tack alla hjälpsamma!
Storyn är ganska lång och invecklad, men efter några (alltså många) veckor i ovisshet jobbar killarna idag hos oss.
Nu (halv tolv mitt på dagen) är den gamla pannan och oljecisternen borta och ett otroligt gäng (3 installatörer) jobbar med att installera vår nya anläggning. Det blir klart idag!
Ett stort tack för det trevliga bemötandet och servicen från Everöds Elbyrå!
Idag kvart över sju på morgonen kom gänget för att riva det gamla och strax efter nio var panrummet tomt. Snabbt gjort. Under tiden anlände Everödskillarna och förberedde delarna.
Det flyter på nu. Offertpriset, dvs det ursprungliga gäller. Fakturan kommer senare. Ännu så länge har inte ett enda öre överfört och vi tackar för förtroendet.
Jag bilddokumenterar arbetet som inom en snar framtid lägger jag ut här på forumet.
Återigen tack alla här på forumet för hjälpen och ha en bra dag!
Hälsningar från Svedala
Hus 2 plan + inredd källare, byggd 1949 nya treglasfönster runt om, uppvärmd yta ca 130 kvm. Gammla oljepannan frÃ¥n ´76 är utbytt 01.11.2007 mot IVT  Optima 900 + 290 A/W. 2 vuxna + 2 tonÃ¥rsbarn i Svedala.
Naturen värmer... såååå gött.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Konkurs
« Svar #18 skrivet: 21 november 2007, 21:33:15 »
Läste att din installation äntligen är på gång! Kul!

Jag har fått min IVT 600 med 290 A/W installerad i ett hus på 127kvm, ungefär lika stort som ditt. Jag gick på några fallgropar.

Jag fick en 290 A/W med 13,5KW. Det kräver 20A och det är vad huset är avsäkrat för. Just nu är pannan avsäkrad med 16A och även om jag ställer ned toppeffekten till 9KW snedlastas en av faserna så en av pannsäkringarna sticka ibland vid eltillskott >4kW. Åtgärden blir att installatören byter en elpatron i pannan så att toppeffekten blir sänkt till 9KW. Konstaterande 1: kolla avsäkringningen innan du godkänner installationen.

Jag har ettrörsystem i huset (en slinga på över- och en slinga på undervåningen) och eftersom huset är relativt litet är vattenmängden i systemet inte så stor. Konsekvensen blir att tempen på elementen åker berg-o-dalbana. Korta gångtider på pumpen eftersom det gick snabbt att komma upp i temperatur. Och sedan faller tempen snabbt. Pumpen startar inte förrän tidigast efter 15 min efter ett stopp vilket innebär att temperaturen minskar ännu mer, förbi startvärdet.
Detta medförde att jag installerade en volymtank (beggad varmvattenberedare som inte är inkopplad på elnätet i serie med utgående framledning på pannan) på ca 100liter och det gjorde en stor skillnad. Nu blir även elementen längst bort i slingan på övre våningen också varma eftersom det tar längre tid för VP att höja temperaturen. Likaså sjunker inte tempen på elementen lika snabbt. Konstaterande 2: Kolla noga om du har samma fenomen och flagga till leverantören tidigt. Hade jag beställt idag hade jag nog beställt en IVT 200 istället för 290. 200:an har inbyggd volymtank på 80 liter.

Manualerna till anläggningen är inte speciellt bra om man vill ha fördjupad kunskap om anläggningen. Om installatörshandledningen är tillgänglig, tillse att du får behålla den! Det står rätt mycket trevlig info där, kanske inte allt, men mycket. Resten kan man fråga om här på forumet. Kunskapen här är fantastisk!

Efterhand som tiden går, kontrollera ditt delta T över pumpen, dvs T9-T8. Jämför med det som står i installatörsmanualen. Kolla extra noga vid kall väderlek och justera farten på cirkpumpen som pumpar vattnet genom VP. Om delta T är för lågt kan man tydligen minska flödet ute vid pumpen. Detta fick jag höra idag av min installatör.

Lycka till och hoppas din anläggning motsvarar dina förväntningar.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!