Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tror ni om Volvo V60?  (läst 12167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Vad tror ni om Volvo V60?
« skrivet: 15 februari 2011, 19:08:17 »
Jag behöver byta bort min gamla Audi A4 och har sneglat lite på Volvo. Vad tror ni, är Volvo V60 en bra bil? För liten om man skaffar barn? Dåligt andrahandsvärde? Andra tankar, postiva som negativa, är hjärtligt välkomna. Jag känner väl att jag har lite svårt att lämna Audi som märke, men min plånbok har absolut inga problem med det :)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2011, 19:22:08 »
Vänta på Hyundai i40 som kommer snart eller Kia Optima om 5-6 månader (kan bli försenad eftersom den säljer så bra överallt där den introducerats).
Dessa två är lika under skalet till stora delar men olika utseenden.
Kia kommer ej som kombi det gör Hyundai.

5 respektive 7 års garanti, om det var ekonomi du var ute efter och båda kommmer med supersnåla dieslar, Kian kommer även som Hybrid.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2011, 12:52:20 »
Ledsen men jag förstÃ¥r inte... Volvo? Vad är det?  ;D
Enligt min mening håller det inte vad det lovar och vad det kostar.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011, 21:41:08 »
Skippa Kia/Hyndan, känns och ser ut billigare än den kostar.! Vi köpte en Kia Ceed 2009, stolarna och ljudnivån är ej av denna värld..! Stenhårda stolar och ljudnivån är det värsta jag hört i ny bil, trots mellanklass, dieselmotorn går snyggt på tomgång, hörs knappt att det är en diesel, men orkar ej att köra på 5' an i 55-60kmh/h, bara huckrar, diesel som vill varvas, ej supersnål.

Jämfört med franskdiesel så är det långt kvar, men de har varit med länge..

V60 ser fräsch ut, och Peugeots dieselar, och körglad och bra komfort och sköna stolar, och prisvärda jämfört med konkurenterna..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2011, 22:12:29 »
Ha ha du är rolig du Apan har du ens sett hur de nya Kia och Hyundai ser ut (Optima och i40), de säljer just nu slut överallt där de introduceras, de är helt enkelt grymt bra.

Trådskaparen hade ju dessutom en A4 och för några år sedan gick den som står bakom dagens Audi-design till just Kia, Sportage var den första han hade ett finger med i spelet på och Optiman blir det fullt ut.
i40:
http://www.hyundai.se/2010/i40kombi.shtml?gclid=CM6LyqbMjacCFUww3godWCygeA
http://www.automotorsport.se/news/22230/hyundai-i40--första-bilden/

Optima:
http://www.caradvice.com.au/100315/kia-optima-review/
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 22:18:23 av Mike »

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2011, 09:20:01 »
Diesel eller bensin spelar oss nog ingen större roll, men det är klart att en bensinare är ju trevligare på vintern.

Kian är riktigt snygg Mike, men jag försöker att inte välja bil med ögat; det är arslet, fingrar och öron (och plånbok) som får bestämma. Kia, Hyundai, Mitsubishi och de där skummärkena tycker jag generellt är lite sladdrigt byggda. Dock verkar de alla vara växande märken, så jag kanske borde åka runt och rycka i lite nya modeller...
Jag inser att jag aldrig kan kliva uppåt från Audi, men jag vill åtminstone ha en hjälpligt tyst och bekväm bil. Vi har bokat en första provkörning av V60 T3 idag kl 10, ska bli spännande. Trist att gå ner 70hp och halva cylindervolymen dock, men förnuftet måste segra denna gången :(
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2011, 12:29:41 »
Intressant att Mitsubishi hamnade bland Kia och de andra "skummärkena".  :D

Det är helt klart en smaksak...och sen försvarar man sitt val med allt vad plÃ¥nboken mäktar med.  ;)
Jag har bara ägt japanskt men kört och åkt massa annat också och inser mer och mer
att bilar nästan lika laddat som politik.
Tittar man på bilprovningens statistik så är det lite småtydligt iaf avseende fel/brister på modeller/märken.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2011, 17:48:39 »
Nej ej sett nya Kia eller Hynda, men säger bara att Kia Ceeden vi hade var hemsk.! Men lågprisbil..bra garantier som köparen själv får betala! Med sviindyr service..! Och dyra reservdelar..

Kia kommer att göra en Skoda, börja med lÃ¥ga priser, och sen  höja priset och försöka bli premium..

Men klart garantierna lockar nån, och bilen måste servas på Kia verkstad!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2011, 18:44:24 »
Är ni medvetna om att Hyundai äger Kia och ade tillsammans 2010 faktiskt är större än Toyota i Europa?

Jag gillar V60, synd att de släppte conceptbilens design i fronten bara.
Baksätet är dock helt omöjligt att ta sig in och ur om man är lite större.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2011, 19:06:11 »
Jo vet det..ja bilar säljer de i massor..! Kia/Hynda säljer bra i Sverige och kommer bara att växa..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2011, 19:43:49 »
Jag behöver byta bort min gamla Audi A4 och har sneglat lite på Volvo. Vad tror ni, är Volvo V60 en bra bil? För liten om man skaffar barn? Dåligt andrahandsvärde? Andra tankar, postiva som negativa, är hjärtligt välkomna. Jag känner väl att jag har lite svårt att lämna Audi som märke, men min plånbok har absolut inga problem med det :)
Jag har funderat på att ta en V60 som tjänstebil när det blir dags för byta. Har idag en V70 -09 som går som en klocka och är (tvärt emot Kia Ceed) den tystaste och körvänliga bil jag haft. Stolarna är lite väl hårda (Momentum halvskinn) och man sitter bättre i vår andra bil XC70 -01.

Det blir intressant att se vad du tycker efter provkörningen. När det är dags för nästa service ska jag försöka få en V60 som lånebil. Då hinner man prova den ordentligt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2011, 21:06:11 »
Jag har funderat på att ta en V60 som tjänstebil när det blir dags för byta. Har idag en V70 -09 som går som en klocka och är (tvärt emot Kia Ceed) den tystaste och körvänliga bil jag haft. Stolarna är lite väl hårda (Momentum halvskinn) och man sitter bättre i vår andra bil XC70 -01.

Det blir intressant att se vad du tycker efter provkörningen. När det är dags för nästa service ska jag försöka få en V60 som lånebil. Då hinner man prova den ordentligt.

/Raptor
Jo jag har heller aldrig sagt att Ceed skulle vara ett alternativ, den är bullrig och också väldigt stötig, den kommer dessutom att bytas ut nästa år mot en helt ny modell.

Det jag har pratat är nya modeller och större som i Kias fall dessutom är designad av den som står bakom Audis framgångsrika design, att de säljer slut överallt gör tyvärr att vi får vänta i Sverige innan de kommer hit.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2011, 21:10:26 »
Inga bilder på detta underverk? Så populär kan den ej vara...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2011, 21:13:24 »
titta i mina poster högre upp repris:
http://www.caradvice.com.au/100315/kia-optima-review/

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vad tror ni om Volvo V60?
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2011, 21:20:04 »
Jag har funderat på att ta en V60 som tjänstebil när det blir dags för byta. Har idag en V70 -09 som går som en klocka och är (tvärt emot Kia Ceed) den tystaste och körvänliga bil jag haft. Stolarna är lite väl hårda (Momentum halvskinn) och man sitter bättre i vår andra bil XC70 -01.

Det blir intressant att se vad du tycker efter provkörningen. När det är dags för nästa service ska jag försöka få en V60 som lånebil. Då hinner man prova den ordentligt.

/Raptor
Jo jag har heller aldrig sagt att Ceed skulle vara ett alternativ, den är bullrig och också väldigt stötig, den kommer dessutom att bytas ut nästa år mot en helt ny modell.

Det jag har pratat är nya modeller och större som i Kias fall dessutom är designad av den som står bakom Audis framgångsrika design, att de säljer slut överallt gör tyvärr att vi får vänta i Sverige innan de kommer hit.

Varför gÃ¥ och vänta när det finns bättre alternativ pÃ¥ marknaden som man kan fÃ¥ nu direkt (läs 8V lev.tid)?  Sc:,h
Det jag menar är att trivs man i en Volvo så trivs man med stor sannolikhet i en nyare Volvo. Att byta modell kan ju vara intressant om den är likvärdig eller har föredelar som motiverar bytet.
Jag ser inga sådana fördelar med Kia i förhållande till Volvon. Varken V70 eller V60 men å andra sidan är det högst personligt.
Vissa kör ju franskt fast skiten rostar, svajjar och har ett namn man knappt kan stava till :o ;)

Ett tag, i början av min 4x4 jakt, tittade jag faktiskt på Kia Sorento. Men det var lite för mycket suv och för lite komfort så den gick bort.

Kia gör säkert bra bilar men smaken är som sagt som röven, klöven!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!