Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsstörningar - Sharp AY-XP12ER  (läst 4278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Driftsstörningar - Sharp AY-XP12ER
« skrivet: 09 februari 2006, 08:49:34 »
Hej,

Köpte en Sharp i november 2005, och all fungerade lysande tills i slutet av januari 2006, då den med vissa mellanrum tjyvstannar och avger kod 0-9.

Såg i Värmepumpsgrossen-forumet att någon annan råkat ut för detta, samt läste ett tips om hur man åtgärdar (gå över i kylläge),
Se vidare detta forum.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2196.0.html

Men jag skulle vara mycket intresserad av att höra om fler haft denna erfarnhet, och i så fall hur det löstes. (med eller utan service på plats av installatör/leverantör).

Tacksam för tips!
« Senast ändrad: 09 februari 2006, 08:51:49 av baker »

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Driftsstörningar - Sharp AY-XP12ER
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2006, 07:05:02 »
Detta hände mig 5-6 ggr under de första veckorna, jag vände pÃ¥ driften dÃ¥ detta inträffade och den blev bra till slut. Den har gÃ¥tt ett Ã¥r nu utan problem, det var nÃ¥gon kärvning i fyrvägs ventilen.                                           Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad baker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsstörningar - Sharp AY-XP12ER
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 15:34:36 »
Detta hände mig 5-6 ggr under de första veckorna, jag vände pÃ¥ driften dÃ¥ detta inträffade och den blev bra till slut. Den har gÃ¥tt ett Ã¥r nu utan problem, det var nÃ¥gon kärvning i fyrvägs ventilen.                                           Mvh  Joakar

Lyllos dig.

För min del fortsätter följetongen. Senaste nytt är:

Efter upprepade stopp med kod 0-9, varav de två senaste (tror jag, har tappat räkningen) med stopp nattetid med kallt hus på morgonen som följd, beställde jag igår service via av VPGR utsedd servicekille. Vi har nu avtalat tid till den 28 feb. (dvs. om typ två veckor).

Scenariet jag har är:

Kör i värmeläge med högsta fläkthastighet. (den gängse uppfattningen här pÃ¥ forumet verkar vara att det är mest energieffektivt.) 
1. Maskinen går först normalt, utblåstemp ligger mellan 38 och 47 ºC.
2. Avfrostning inträffar med, som jag uppfattar, normala intervall, dvs. fläkten stannar, maskinen gurglar och avfrostar utedelen under 5-10 min.
3. Startar igen efter avfrostning, men kommer ofta inte riktigt upp i temp.
4. punkt 2 och 3 kan fortgå i bästa fall några timmar, men sen stannar maskinen plötsligt på kod 0-9.
5. Jag stänger då av, varpå de två vingarna sluter sig så att utblåsområdet är stängt.
6. Jag väntar nÃ¥gra minuter, och startar sedan igen.  (I detta läge har jag emellanÃ¥t valt att först starta i kylläge enl. tidigare rek. )
7. Då ställer sig vingarna så att uppskattningsvis 90% av luften går rakt ned i golvet, nedanför innedelen. Den är alltså ganska stängd, vilket också gör att utblåstemp är relativt hög. runt 38-39 ºC,
8. Jag har då vid ett flertal tillfällen vridit den nedre vingen manuellt, för att åstadkomma en bättre spridning av värmen i huset.

Har ett flertal ggr kört kylläge efter tjyvstopp, för att enl. tips, få 4-vägsventilen att komma i rätt läge igen. Har även kört
extra CLEAN-cykler, oftast med det resultatet att den stannar på kod 0-9 innan de stipulerade 40 minutrarna avverkats.

Börvärde på maskinen har jag f.n. satt till 22 ºC.
Innetemp omedelart nedanför maskinen: 23 ºC
Innetemp i resten av huset (delen med öppen planlösning) 19 ºC
Utetemp f.n. på 0 ºC.

Är det någon som har några fler tips baserat på denna beskrivning??

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Driftsstörningar - Sharp AY-XP12ER
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2006, 00:19:56 »
Har du fÃ¥tt den fixad?                                 
                                                             Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!