Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperatur pÃ¥ luften ut  (läst 5209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bobbybanana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Temperatur på luften ut
« skrivet: 31 oktober 2006, 10:47:47 »
Hejsan

Nyfiken vad en luft luft värmepump ger för värme ut.

Är det någon som kan mäta vad den verkliga värmen ut från boxen inne i huset ger.

Jag förstår att skillnaden beror på vad ute temperaturen är.

Hur mycket luft cirkulera genom den 300 - 500 kubik meter per timma.

Tacksam om någon kan ge mig ett svar.

Utloggad macken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • värmepumpar en jäkligt god ide !
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2006, 15:21:33 »
Kollade pÃ¥ min fujitsu 14LB idag vid 10+ med värmen inställt pÃ¥ 30g var det 58g  pÃ¥ utblÃ¥stempen::)

macken
/Macken

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2006, 16:54:20 »
Kolla gärna denna länk oxÃ¥   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10102.0




//krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad dumper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har värmepump!
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #3 skrivet: 02 november 2006, 10:02:04 »
Hade -5 inatt ,då gav e9dke 42 grader ut =47 graders skillnad.Känns som lite dålig utblås temp,eller?
Småland
Nyinköpt Panasonic E9DKE-3

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #4 skrivet: 02 november 2006, 11:11:10 »
Hade -5 inatt ,då gav e9dke 42 grader ut =47 graders skillnad.Känns som lite dålig utblås temp,eller?

Du skal ikke regne temperaturdifferansen mellom utetemperatur og utblÃ¥stemperatur pÃ¥ innedelen. Det som er interessant er forskjellen pÃ¥ innsugstemperatur og utblÃ¥stemperatur  pÃ¥ innedelen, og samtidig hvor fort viften i innedelen gÃ¥r. Om viften gÃ¥r sakte fÃ¥r du høyere utblÃ¥stemperatur enn om den gÃ¥r fort.

Jeg synes tallene dine høres nokså normale ut, men kom gjerne med mer informasjon om hastighet på viften og temperatur på innsug (evt romtemperatur) så blir det lettere å vurdere.

-Øyvind

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #5 skrivet: 02 november 2006, 18:58:29 »
VP: E9DKE(-3)
Temp ca -5
Jag har ca 21 graders tempskillnad mellan in/ut innerdelen. Fan setting "5". Temp set 21C.
22C in, 43C ut.
Svårt att säga vilket varvtal iom att den reglerar det själv, tror det var 5 eller möjligtvis 4.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad dumper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har värmepump!
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #6 skrivet: 02 november 2006, 21:08:24 »
Har du varit hemma hos mig Paxmax?Identiska siffror sånär som inställd temp,här 23 ºC
Småland
Nyinköpt Panasonic E9DKE-3

Utloggad mosse31

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värme!
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #7 skrivet: 03 november 2006, 15:05:01 »
En liten undran: Hur mäter man utblåstemp. Hänga en termometer i blåsten? //mosse
Mjöbäcks-Villan 1981, 150 kvm. Västkusten, 3 mil inåt land. Focus elpanna + Sanyo 123 EHNA.
Förbrukning före värmepump: ca 18 000 kwh/år.
Förbrukning efter installation: ca 12000 kwh/år

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #8 skrivet: 03 november 2006, 15:14:47 »
när jag kollade mina pumpar använde jag frugans digitala stektermometer när jag mätte utblåstempen så stoppade fast givaren från termometern vid vingarna på pumpen och ställde bara själva termometern vid sidan av pumpen gjorde likadant när jag mätte inlufttempen.




//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #9 skrivet: 04 november 2006, 08:40:07 »
Bruker Clas O måler med ledning beregnet for å måle utetemp og innetemp . Stikker måletappen inn i utblåsgitteret og legger delen med display oppå innsugs filteret .
Raptus  _/-
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #10 skrivet: 05 november 2006, 01:35:10 »
Bruker Clas O måler med ledning beregnet for å måle utetemp og innetemp . Stikker måletappen inn i utblåsgitteret og legger delen med display oppå innsugs filteret .
Raptus  _/-
Jag också, fast modell Biltema.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad wireman

  • expert pÃ¥ att laga allt som är trasigt
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #11 skrivet: 23 november 2006, 19:59:54 »
Jag mätte utblåstemperaturen på min HE9 idag med en IR termometer med
lasersikte. Jag kan mäta direkt på innerdelens värmepaket och den visade 65 grader
efter en halvtimme med 30 grader på fjärren . förbrukning enl. julamätaren var 1308w.
Jag vet inte om det är den verkliga utblås tempen eller bara tempen på värmepaketet.
Ute temp +5 grader, innetemp 22 grader. fläkthastighet 4.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #12 skrivet: 25 november 2006, 22:05:41 »
För det första är jag allergisk mot lasertermometrar i vårt yrke, vi köpte in till våra tekniker och vi fick ofta konstiga tempraturredovisningar vilket visade sig vara felvisning/opålitlig mätning. funkar inte i våran bransh. då ska man ha ir-kamera men det blir jävligt dyrt(ca 120-150 loppor för en juste)
läser ofta på forumet att inblåsningen blir lägre vid lägre utetempratur. njaee... inte alla inverter så länge den inte går på max.
ex +7 ºC:vid maxinställd temp så lägger den sig på sitt maxtryck, detta är dock ej fullt varvtal. där reglerar den kompressoreffekten.
vid sjunkande tempratur så varvar kompressorn hårdare för att komma upp till maxtryck,vilket ger samma tryck men även varmare hetgaser.så teoretiskt så ger den till och med lite varmare inblås. baksidan av medaljen är att cop:et sjunker pga mer tillförd effekt.
till slut kommer vi till en temp som kräver fullt varvtal ,och sen stämmer resonemanget om sjunkande effekt med sjunkande utetemp

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temperatur på luften ut
« Svar #13 skrivet: 25 november 2006, 22:51:01 »
En temperaturlogger som mäter på inblåsningsluft, hetgasrör, före och efter expansionsventil, utetemp och innetemp borde ge bra koll på allt som är av vikt.
Är lite part i målet, men ändå...

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!