Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DUT eller normalmedeltemperatur  (läst 14262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DUT eller normalmedeltemperatur
« Svar #15 skrivet: 16 april 2011, 14:27:49 »
Jepp, varför tror du kyrkor är svala på sommaren och varma på vintern?

Går inte i kyrkan så har ingen aning men om det skiljer lägg in en länk till de olika dutarna så vi får se. i beräknings programmen används bara den ena i alla fall.
Använder du beräkningsprogram med så uppenbara brister att man inte tar hänsyn till byggnadens egenskaper hade jag nog valt att använda ett annat program.
Du kan hitta mer info på SMHIs hemsida eller om du söker på dimensionerande utetemperatur.


Jag använder inget kalkylprogram men hela vp branchen i övrigt gör det och dom programmen baseras på den geografiska duten men det är klart man tar hänsyn till huset men det har inte med dut att göra men du kan gärna upplysa om ett annat program eftersom du verkar känna till ett sånt. Och är jag nyfiken på länken till duten som tar hänsyn till huset är det nån omräknings tabell eller hur funkar det -22 i mitt fall är väl alltid -22 ?.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: DUT eller normalmedeltemperatur
« Svar #16 skrivet: 16 april 2011, 15:06:53 »
Jag vet inte vad du avser att uppnå med dina beräkningar, ska du göra transmisions- och energiberäkningar finns det ett flertal på marknaden. VIP+ är ett. JAg har för mig isover har ett eget, finns säker moduler till autoCAD med. Du kan använda www.google.se för att söka på programmen, det finns ett flertal.
Att hela VP-branschen använder en metod betyder inte att det är rätt eller exakt, är syftet att kränga värmepumpar, gärna stora, så spelar det kanske inte så stor roll om felmarginalerna är stora, kompeseras av spetsel.
När det gäller omräkningstabeller eller liknande så är det inte alltid så enkelt, jag skulle tipsa om lite byggnadsfysik i allmänhet.
Jag vet inte hur du fått fram din DUT, säger inte att den är fel. men med bakgrund av dina inlägg så finns det anledning att misstänka att du inte tagit hänsyn till faktorer som påverkar din DUT.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DUT eller normalmedeltemperatur
« Svar #17 skrivet: 16 april 2011, 15:07:47 »
Lanken med hansyn till husets varmetroghet:

http://www.boverket.se/Sok/?quicksearchquery=dvut
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DUT eller normalmedeltemperatur
« Svar #18 skrivet: 16 april 2011, 17:56:36 »
Jag vet inte vad du avser att uppnå med dina beräkningar, ska du göra transmisions- och energiberäkningar finns det ett flertal på marknaden. VIP+ är ett. JAg har för mig isover har ett eget, finns säker moduler till autoCAD med. Du kan använda www.google.se för att söka på programmen, det finns ett flertal.
Att hela VP-branschen använder en metod betyder inte att det är rätt eller exakt, är syftet att kränga värmepumpar, gärna stora, så spelar det kanske inte så stor roll om felmarginalerna är stora, kompeseras av spetsel.
När det gäller omräkningstabeller eller liknande så är det inte alltid så enkelt, jag skulle tipsa om lite byggnadsfysik i allmänhet.
Jag vet inte hur du fått fram din DUT, säger inte att den är fel. men med bakgrund av dina inlägg så finns det anledning att misstänka att du inte tagit hänsyn till faktorer som påverkar din DUT.


Kollade på länken skillnaden var så liten skillnad så den skulle jag strunta i normalfallet skiljer 2 grader mellan 1 dygn och 4 dygn.
Jag gör fortfarande inte kalkyler men jag vet hur kallt det brukar vara där jag bor och hur lång tid det tar innan det blir kallt inne om jag kör ut undertemp på systemet det räcker åt mej. En stor värmepump behöver mindre spetsel. Är Dvut samma som Dut ?
« Senast ändrad: 16 april 2011, 18:30:59 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DUT eller normalmedeltemperatur
« Svar #19 skrivet: 16 april 2011, 18:36:58 »


[/quote]

Kollade på länken skillnaden var så liten skillnad så den skulle jag strunta i normalfallet skiljer 2 grader mellan 1 dygn och 4 dygn.
Jag gör fortfarande inte kalkyler men jag vet hur kallt det brukar vara där jag bor och hur lång tid det tar innan det blir kallt inne om jag kör ut undertemp på systemet det räcker åt mej. En stor värmepump behöver mindre spetsel. Är Dvut samma som Dut ?
[/quote]

Javisst, normalfallet skiljer lite men det finns hus dar det skiljer 4-5 grader och da gor det en del pa berakningarna.
Ville bara hora varfor man raknar som man gor och inte mer exakt.
Formodligen ar det sa att just DVUT beroende pa hus gor sa lite att det vanligtvis inte har nagon betydelse da det ar fler faktorer som inverkar.
Kan sjalv inte rakna kalkyler men ar intresserad av parametrarna och den bakomliggande teorin.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: DUT eller normalmedeltemperatur
« Svar #20 skrivet: 16 april 2011, 21:48:42 »
Jag vill även missas att det finns flera olika sätt att definiera DUT på, beroende på hur de skall användas.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 485
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!