Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av fläktkonvektor  (läst 661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av fläktkonvektor
« skrivet: 02 november 2023, 22:52:10 »
Hej,

Jag håller just nu på med en totalrenovering av mitt hus där vi även bygger på en övervåning. Bifogar planlösningsbild. I samband med detta ska bergvärme och FTX installeras och jag vill även lyckas få till en anläggning för frikyla huvudsovrummet. Jag är nybörjare på samtliga områden men försöker nu läsa på så mycket jag kan.

Jag har varit i kontakt med Eveco för råd och de rekommenderade mig att placera en "Carisma CRC-ECM-IO43" i väggen till angränsande klädkammare. Jag var själv inne på att placera den i taket men att sätta den i väggen underlättar ganska mycket så detta känns som en bättre lösning. Jag har själv läst att man inte ska underdimensionera konvektorn så vad tror ni om detta förslag? Är det tillräckligt för 12 m2 sovrum. Sen undrar jag hur man ska tänka med FTX, kommer inte detta att ventilera bort all frikyla som produceras under dagen? Bör man tillfällifgt sluta tilluftsdonet i sovrummet när man kör fläktkonvektorn för at "behålla" kylan?

Har också läst att man kan ha ett vattenbatteri till FTX men det känns för komplicerat att få till för mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 03 november 2023, 10:41:40 »
Hittar inga data på kyleffekten på den sökträff jag fick när jag googlade, 1.4 kW värme vid +50 grader är lite, kyleffekten brukar vara rejält mycket lägre än värmeeffekten.
Jag rekommenderar en liten AC istället, de kostar kanske lite mer (inte säkert) men har högre effekt och går också tyst på lägsta fläkthastighet.
Du slipper köra en cirkpump, montera avstick och backventil, och isolera rören mellan pannrum och fläktradiator hela vägen.
Ett projekt som ditt kan lätt dra iväg kostnadsmässigt så det blir lika dyrt som en dedikerad AC till sovrummet.
Vi säljer en sådan med installation i Piteåområdet för 14 009 kr efter ROT, jag har loggat energiförbrukningen på vår stora värmepump i vardagsrummet i två somrar nu, den har varit igång juni, juli och augusti och förbrukar lite drygt 80 kWh/månad.
Och då kyler den ju större delen av huset, i ett sovrum så torde det bli ännu mindre, speciellt om du skulle köra den på timer bara under natten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad OZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 04 november 2023, 21:35:59 »
Hittar inga data på kyleffekten på den sökträff jag fick när jag googlade, 1.4 kW värme vid +50 grader är lite, kyleffekten brukar vara rejält mycket lägre än värmeeffekten.
Jag rekommenderar en liten AC istället, de kostar kanske lite mer (inte säkert) men har högre effekt och går också tyst på lägsta fläkthastighet.
Du slipper köra en cirkpump, montera avstick och backventil, och isolera rören mellan pannrum och fläktradiator hela vägen.
Ett projekt som ditt kan lätt dra iväg kostnadsmässigt så det blir lika dyrt som en dedikerad AC till sovrummet.
Vi säljer en sådan med installation i Piteåområdet för 14 009 kr efter ROT, jag har loggat energiförbrukningen på vår stora värmepump i vardagsrummet i två somrar nu, den har varit igång juni, juli och augusti och förbrukar lite drygt 80 kWh/månad.
Och då kyler den ju större delen av huset, i ett sovrum så torde det bli ännu mindre, speciellt om du skulle köra den på timer bara under natten.

Tack för svar!

Om du, som vad jag förstår, verkar sitta på väldigt mycket erfarenhet ger detta råd bör jag lyssna på det. Att kunna köra med frikyla är en stor anledning till varför jag varit insnöad på bergvärme. Om det faller bort så börjar jag nu svänga mot att köra på en luft/vattenvärmepump då vårt hus blir på endast" 145 kvm, välisolerat och i sthlmsområdet. Mycket pengar som ska läggas i detta projekt och att kunna spara in 100K för att slippa borra är lockande.

En följdfråga blir då, finns det vettiga luft/vattenvärmepumpar som även kan producera kyla via en separat fläktkonvektor eller är det bäst att köra på två separata system (luft/luftvärmepump för kyla och luft/vattenvärmepump för värme)? Medveten om att frågan nu kanske ligger i fel del av forumet men det kanske är ok.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 05 november 2023, 08:27:30 »
I nya hus sätter man nästan uteslutande in frånluftsvärmepump, så det kan också vara värt att titta på.
Det finns nog luft/vatten som kan kyla också, men det är samma utmaningar med rördragningen där.
Jag satte själv in en fläktkonvektor för både värme och kyla i taket när vi byggde ut huset, den är nu tagen ur drift, primärt p.g.a. att den bullrar, men dessutom varken värmer den, eller kyler, så mycket som behövs om jag inte kör den på max fläkthastighet.
Visst, jag hade kunnat köpa en större, men det kostade redan med den jag köpte 13 000 kr (för många år sedan), jag tyckte helt enkelt att det blev för dyrt.
Svårt att rekommendera något specifikt, jag ger dig bara lite olika synsätt som du själv får grunna vidare på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!