Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av fläktkonvektor  (läst 661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av fläktkonvektor
« skrivet: 02 november 2023, 22:52:10 »
Hej,

Jag håller just nu på med en totalrenovering av mitt hus där vi även bygger på en övervåning. Bifogar planlösningsbild. I samband med detta ska bergvärme och FTX installeras och jag vill även lyckas få till en anläggning för frikyla huvudsovrummet. Jag är nybörjare på samtliga områden men försöker nu läsa på så mycket jag kan.

Jag har varit i kontakt med Eveco för råd och de rekommenderade mig att placera en "Carisma CRC-ECM-IO43" i väggen till angränsande klädkammare. Jag var själv inne på att placera den i taket men att sätta den i väggen underlättar ganska mycket så detta känns som en bättre lösning. Jag har själv läst att man inte ska underdimensionera konvektorn så vad tror ni om detta förslag? Är det tillräckligt för 12 m2 sovrum. Sen undrar jag hur man ska tänka med FTX, kommer inte detta att ventilera bort all frikyla som produceras under dagen? Bör man tillfällifgt sluta tilluftsdonet i sovrummet när man kör fläktkonvektorn för at "behålla" kylan?

Har också läst att man kan ha ett vattenbatteri till FTX men det känns för komplicerat att få till för mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 03 november 2023, 10:41:40 »
Hittar inga data på kyleffekten på den sökträff jag fick när jag googlade, 1.4 kW värme vid +50 grader är lite, kyleffekten brukar vara rejält mycket lägre än värmeeffekten.