Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passiv frikyla utan bergvärme - effekt? minimikrav? kostnad?  (läst 874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kallDrogo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Försöker förstå mig på det här med passiv frikyla men har lite svårt att konkretisera. Ber därför att få ställa några konstiga frågor:

1. Kan man fixa passiv frikyla via borrhål/energibrunn utan att för den skull installera en bergvärmeanläggning?

2. Kan man samtidigt "förbereda" för en ev. framtida bergvärmeanläggning?

3. Hur mycket värme kan man forsla bort alt. hur mycket kan man kyla i teorin under optimala förhållanden med en enda brunn isf? T ex. hur mkt kan jag kyla en kubikmeter rumstempererat vatten med realistisk temperaturöverföring mha. passiv frikyla och t ex. en värmeväxlare?

4. Om grannen fick borra ner till 6m för sin bergvärmeanläggning, hur mkt kan det kosta att borra ett enda borrhål för passiv frikyla på min tomt?

5. Ungerfär hur mkt energi krävs för passiv frikyla? Måste man ha cirkulationspump och drar det mkt ström isf? Läste nåt om att det är i storleksordningen 2st glödlampor.

6. Hur mkt mer effekt får man med aktiv kylning?



Vi kommer förmodligen inte att satsa på någon bergvärmeanläggning inom överskådlig framtid men är däremot mkt intresserade av kylningslösningar. Målsättningen är att förbättra komforten inomhus under sommaren men jag vill kunna förstå metoden och tekniken bättre för att kunna bilda mig en uppfattning om vad det finns för möjligheter. Om det inte är snuskigt dyrt och krångligt vore det roligt att prova på :) tack på förhand - all input är guld värd.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Gräv ner ett långt ventilationsrör i trädgården, sätt en kanalfläkt, led in den kylda luften i huset. Se till att du har motsvarande avluft någonstans i huset så att du inte skapar problem.

Gör en kondensfälla så att du inte får mögel i röret.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad kallDrogo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gräv ner ett långt ventilationsrör i trädgården, sätt en kanalfläkt, led in den kylda luften i huset. Se till att du har motsvarande avluft någonstans i huset så att du inte skapar problem.

Gör en kondensfälla så att du inte får mögel i röret.

Tack, det är ocksÃ¥ en intressant strategi, men vill ff a. förstÃ¥ det här med passiv frikyla mha brine och energibrunn  :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Passiv frikyla utan bergvärme - effekt? minimikrav? kostnad?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2023, 19:46:52 »
Det gÃ¥r givetvis att borra energibrunn och förbereda bergvärme samt skaffa frikyla. I dagens läge kostar borran typ 90 tkr och sedan tillkommer det andra. Man kan fÃ¥ en ganska hög kyleffekt om man har grova rör, högt flöde och stor fläktkonvektor till frikylan men kyleffekten kan minska en del mot slutet av sommaren. Det behövs en bra cirkulationspump till frikylan men dagens pumpar är strömsnÃ¥la sÃ¥ det ska klara sig med kanske 60 W(?) Med aktiv kyla kan man i princip plocka ut den effekt man vill bara kompressorn är tillräckligt kraftigt och den hinner dumpa värmen som blir i borrhÃ¥let. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 129
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Passiv frikyla utan bergvärme - effekt? minimikrav? kostnad?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2023, 16:54:24 »
Jag tror du kan räkna med ca 20-30W kyleffekt per meter borrhål (det är ungefär de siffror jag får med mitt 100m borrhål).

Du får tänka på att temperaturen du får upp är snäppet högre än vad fläktkonvektorer brukar räkna kyleffekt på (7 in/12 ut) så du måste räkna med överdimensionering av dessa (kanske närmare dubbla). När det går som hårdast kommer du nog landa närmare 10/15.

Men borra är dyrt, så med aktiv kyla så krävs det mycket mindre hål. Dock går strömförbrukningen upp markant vid kylning, från typ 100W per pump och fläkt (oavsett kyleffekt) till ytterligare kanske 300W per kW kyleffekt (vet inte riktigt vad COP blir vid kyla).

Men en kylkompressor är inte heller gratis oh behöver sen styrning för att gå när kyla krävs, så det ökar komplexiteten något ofantligt misstänker jag.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!