Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen skillnad, eller...?  (läst 5333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Ingen skillnad, eller...?
« skrivet: 09 december 2012, 21:55:28 »
Hej alla! Det var ett tag sedan jag var här. Det beror på att jag har värmepump och att allt har fungerat så bra att jag har haft tid att tänka på livet i övrigt... tummenupp
Har en NIBE Fighter 1110, installerad 2001. Går som ett spjut! Frikylan också!
En liten fundering, har jag dock nu. Om jag höjer antalet gradminuter för start tar det inte bara längre tid innan pumpen startar, det tar också längre tid (totalt sett) innan elen kickar i dess olika tre steg. Det innebär att det tar längre tid innan allt har återhämtat sig, dvs gradminuterna är återställda.
Om man nu har inställt, vilket jag brukar ha pÃ¥ sommaren/hösten, sÃ¥ att det krävs ca -200 gradminuter innan pumpen startar (för att minimera antalet starter), sÃ¥ fÃ¥r man lägga pÃ¥ sedvanligt "elunderskott" tills alla elstegen har gÃ¥tt in (om det nu är sÃ¥ kallt att det behövs).  Sedan är det alltsÃ¥ samma "lÃ¥nga sträcka" gradminuterunderskottet ska arbeta sig ner. Elen fÃ¥r dÃ¥ ligga i läääänge. 
Om jag nu jämför med default, som är att pumpen startar vid -60 gradminuter, blir det någon skillnad i ekonomi mellan dessa ytterligheter? Jag förstår att det dels kan bli för kallt innan pumpen går igång och dels att det kommer att bli väldigt varmt innan allt är "nollställt", dvs stora och kanske icke behagliga temperatursvängningar.
Men det känns som att om jag har inställningen lÃ¥gt pÃ¥ gradminuterunderskott för start pÃ¥ vintern när det är kallt & behövs eltillskott sÃ¥ kommer ocksÃ¥ elen att gÃ¥ in under kortare tidsperioder, dvs det blir billigare  totalt sett. Eller är detta ett nollsummespel?
Är det nÃ¥gon som hänger med pÃ¥ vad jag menar? Eller tror att jag menar  ::)...
« Senast ändrad: 09 december 2012, 22:21:49 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2012, 07:13:38 »
Om kompressorn har tid att stÃ¥ still ska det knappast behövas nÃ¥gon spetsvärme frÃ¥n elpatron. Varje sekund elpatron istf kompressor är ju 2/3 förlust. Eller tänker jag fel?  Sc:,h
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2012, 12:01:22 »
Betyder det att jag har rätt i tänket? Eller att jag har fel? help
 
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2012, 12:09:03 »
Vet inte hur just 1110 beter sig, men kickar eltilskottet in längre ner, så släpper det rimligen taget längre ner också.

På min 1245 kan jag exempelvis ställa in att kompressorn startar vid -100 och elpatron vid -500. När elpatron hjälpt upp gradminutrarna över de -500 så stannar elpatron och kompressorn får klara sig själv, resten av vägen upp till noll. Då kan jag ju konstatera att ju längre ner jag ställer TS start, desto mindre risk att den kickar in i onödan. Det kan ju mycket väl vara så att kompressorn hade klarat jobbet om den fått tid på sig ner till -600, exempelvis.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2012, 21:08:39 »
1110:an är sÃ¥dan som din Strip. Det gÃ¥r att ställa likadant.  PÃ¥ min är default för TS 300 gradminuter över VP:s startvärde, men det gÃ¥r som sagt att ställa. Sen gÃ¥r det -100 gradminut per elsteg, dvs vid -560 är alla 6 kw inkopplade, med den standardinställning NIBE har.   
Vad jag undrar över är inte vad som händer om elen kickar in "i onödan", utan då den verkligen behövs.
BLIR det DÅ någon skillnad?
Jag har nämligen läst nÃ¥gonstans att "elektroniska pulstermostater" inte bara ger jämnare värme pÃ¥ elelement, utan även är energisnÃ¥lare. Det är detta tankesätt jag försöker överföra/kolla med er. Det kanske är fel... 
Alltså, in lite tidigare med elen, låt den snabbt fixa så att gradminuterna kommer ikapp och sen så går elen lika snabbt ur igen. Istället för att hänga kvar för länge.
Energivinst eller nollsummespel?   
« Senast ändrad: 10 december 2012, 21:11:40 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 21:31:09 »
Blir det inte bara som att istället för en timme med eltillskott får du två halvtimmar istället?
Om du är med på hur jag menar...

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2012, 21:56:22 »
Kanske, jag vet inte. Därför skrev jag rubriken "Ingen skillnad, eller...?" Men det BÖR väl rimligen vara sÃ¥ som du säger Poor man. Eller..  dontknow
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 22:02:13 »
Jag vet inte heller, därför avslutade jag med frågetecken :)

Men OM det skulle vara samma så borde ändå längre gångtider vara marginellt positivt då pumpen får en till början lite lägre temp att höja än om tempen inte hinner/tillåts sjunka lika mycket.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #8 skrivet: 11 december 2012, 06:07:58 »
Det där med pulstermostater tror jag personligen är svammel. Möjligen räknar man med att man kan ha lägre inställd temperatur på en radiator som håller jämnare temperatur, med samma upplevda rumstemperatur. dontknow

Jag tror dock energivinsten är större ju senare man startar TS.

Ponera att start för kompressor är -100 och TS -500 (bara ett steg i mitt exempel).
VBf ligger ju under önskad temperatur (börvärde) när kompressorn startar, det är därför vi har negativa gradminuter. När kompressorn startat kommer GM fortsätta ticka nedåt ett tag, tills temperaturen på VBf passerat börvärdet. Först då kommer GM ticka uppåt, mot noll. Ligger då energibehovet nära vad kompressorn kan prestera, kommer VBf öka väldigt sakta och GM ticka iväg väldigt långt nedåt innan det vänder.

Skulle kompressorn inte klara jobbet innan GM nått -500, startar TS. Även här kommer GM fortsätta nedåt ett tag, innan VBf nått börvärdet. När GM tickar uppåt, stannar TS vid -500 och kompressorn får klara sig själv. Skulle effektbehovet fortfarande vara större än kompressorns kapacitet, kommer VBf direkt börja sjunka och vid börvärdet börjar GM ticka nedåt igen.
Det betyder ju att när det faktiskt finns ett behov för TS, kommer GM pendla mellan startpunkten för TS och nedåt, istället för mellan 0 (startpunkten för kompressor) och nedåt. All kompressortid är 2/3 vinst jämfört med TS. Alltså bör det rimligen bli mer vinst ju längre kompressorn får jobba före och efter TS. Naturligtvis på bekostnad av komfort.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2012, 07:14:58 »
På äldre Nibe tror jag att eltillskottet ligger i ändå tills gradminuterna är på 0, att fördröja tillslag av tillskott är därför viktigt om man jagar kWh.
Det är därför bra att ha så högt värde som möjligt på TS-min, då klarar du säkert vissa kalla nätter helt utan tillskott utan att det blir speciellt mycket kallare inne, och kompressorn klarar under dagen av att arbeta ikapp underskottet utan hjälp av elpatron.

På sommaren behöver du inte ha sååå högt värde på gradminuterna, försök justera gradminutvärdet så att du aldrig har fler än 30 starter/dygn, gärna runt 20 starter i normalfallet.
Det är en bra kompromiss mellan lagom många starter, bra temperaturkomfort, och rimligt långa gångtider.
Om du har onödigt få starter och långa gångtider så får du en hög sluttemperatur vilket påverkar COP negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #10 skrivet: 11 december 2012, 14:47:58 »
Nej, Rickard, elspetsen tickar faktiskt ner stegvis i samma 2kw och GM takt som den tickar upp. Ja, på höst/vår (inte sommar som jag inledningsvis skrev, då spelar det ju ingen roll - endast vv tillverkas) försöker jag ligga någonstans lagom i starter/gångtid, ungefär som du säger.

Det här med att ha ett högt startvärde för elspets innebär, som både Fattiglapp och Rickard påpekar, att Vf kommer att hinna gå upp högt i temp, kanske onödigt högt (med taskig COP som följd), innan GM-underskottet har ätits upp.

Hmmm ja, jag blir inte riktigt klok på detta. Klok skulle man bli om man kunde räkna på det (vilket jag inte är kapabel till) eller kunde göra ett fullskaligt experiment hemma.
F.n. kör jag i alla fall idag med -70 som start VP och ytterligare -300 som start TS. Det känns i alla fall bra, nu när det ligger nÃ¥gra grader under nollan i Mellansverige. 

Man kanske skulle pröva att öka TS till -350? Bara för att se vad som händer. Och kanske ännu mer sen, om det inte hinner bli kallt innan TS kickar in.  Sc:,h
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2012, 18:19:31 »
På min Nibe (ca 14år) så var det kompressorn som stoppade vid GM-avbetningen och elpatronen själv som fick jobba ned underskottet. Nu är det åtgätdat, men jag körde i tretton vintrar utan att ens veta om det. Undrar vad det kostat mig? Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #12 skrivet: 11 december 2012, 18:22:34 »
Man kan även ställa hur högt över börvärde som tillåts med hjälp av elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #13 skrivet: 11 december 2012, 18:26:11 »
Hur då?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Ingen skillnad, eller...?
« Svar #14 skrivet: 11 december 2012, 18:35:03 »
Man kan även ställa hur högt över börvärde som tillåts med hjälp av elpatron.
Hur då?
På 1245 är det Meny 5.1.3 - max diff. framl.temp.
På 1110 gissar jag att "Diff VP-TS" är motsvarande funktion
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!