Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats  (läst 633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SerJor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats
« skrivet: 22 december 2022, 10:34:11 »
Vi satte in en ny F730 i somras och den har tuffat på bra. Sänkt våran elförbrukning rätt rejält mot gamla 360p

Men till saken, den senaste veckan så har den bettet sig märkligt ett par gånger och jag förstår inte varför.
Märkte att den helst plötsligt gick på endast tillsats trots att den är blockerad, kompressorn gick inte.
Tyckte det var märkligt så började hålla koll på den. Kompressorn kom igång och den rulla på som vanligt.

Efter ett tag så märker jag hur den jobbar på väldigt höga Hz ( i onödan ) för att sedan plötsligt stängas av och
byter endast till tillsats drift ( tillsats fortfarande blockerad ).
Jag stänger då av den och sätter på direkt igen, GM är då återställt till 0 och när det kommer upp i -200 ( min inställning ) så går kompressorn igång
och den jobbar på som vanligt.
Värt att säga att det är så pass varmt ute nu att kompressorn klarar utan problem att hålla värme och vatten varmt utan att behöva jobba på höga Hz.

Samma sak händer igen ett dygn senare. Jag testar att begränsa tillsatsen till 0kw, se vad som händer.
Ett dygn senare märker jag att varken kompressorn eller tillsatsen är igång ( förståeligt ).

Tittar man på statusen så är det -300GM, beräknad framledning temp är 30 medan framledningstemp är 40+. Värmebärarpumpshastighet är på 0%.
Jag låter den vara i 30min för att se vad som händer, ingenting, alla värden likadana 30min senare då jag startar om och den rullar på som vanligt igen.
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats
« Svar #1 skrivet: 22 december 2022, 11:21:14 »
Regleringen är lite knepig på Nibes invertrar tyvärr, och parametrarna är inte åtkomliga.
Det du kan göra är att följa alla råd om att ha alla termostater på max och reglera innetemp på kurvan på värmepumpen, då borde den få jämnare belastning.
Men om du redan gjort detta och den fortfarande reglerar konstigt sÃ¥ vet jag inte riktigt.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SerJor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats
« Svar #2 skrivet: 22 december 2022, 12:21:03 »
Alla termostater är helt öppna, har varit det sen vi köpte huset 2012  tummenupp

Det jag inte kan förstå mig på är varför tillsatsen går in trots att den är blockerad, trots att jag nu har ställt ner den till "max inställd eleffekt" 0.0kW ( för att testa ) och trots att kompressorn klarar att hålla värme och vatten varmt utan några problem då det är +5c nu. ( ventilation är på 68% så luft är inga problem )
On top of det så stängs värmebärarpumpen av så ingen värme cirkulerar i huset.

Jag har en tanke om att det kan vara något med varmvatten produktionen att göra, att något blir fel där när den slår över för att producera varmvatten, jag se vad den gör när det är dags för det, vatten tempen behöver falla 2c först.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats
« Svar #3 skrivet: 22 december 2022, 18:52:34 »
Vet inte om det är så på en F730 men ofta är det väl precis så det blir när värmepumpen gör periodisk höjning för varmvatten: att den kör kompressorn så länge den kan, men den sista biten görs med eltillsats för att komma upp i nog hög temperatur.

Eller är du säker på att den producerade Värme när du såg beteendet?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad SerJor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats
« Svar #4 skrivet: 22 december 2022, 20:33:09 »
Precis Erik, du har rätt om den periodiska höjningen, efter 52c så går elpatronen in och fixar resten.

I mitt märkliga beteende så har den inte kört den periodiska höjningen, det är planerat först om ett par dagar. Har den inställd på 14 dagar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ny F730, märkligt beteende, endast tillsats
« Svar #5 skrivet: 23 december 2022, 05:01:31 »
Ditt fel är start kompressor -200, om du har en beräknad framledning på 30, och den kör 40 på framledningen, så stannar pumpen på för hög diff framledning (10 grader över beräknad) och nollar gm. Ställ komopressor på start -60, du vinner absolut inget på att ha start -200, eftersom pumpen ändå slår av kompressor vid avfrostningar. Bättre den får starta på låga gm, och jobba sakta igen det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!