Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: braskaminsplacering? *bild*  (läst 4109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
braskaminsplacering? *bild*
« skrivet: 06 januari 2010, 16:25:54 »
Är kluven om jag skulle ta och taner väggen mellan kök och vardagsrum, men hade jag gjort det och vunnit på lotto samt köpt en braskamin och ställt däremellan så borde ju den kunna värma halva huset; kök, vardag och ovanvåningen tillvissdel.

fast ni som har koll, har jag rätt i min teori, kan jag vinna något på detta, den hamnar ju dumt så man kan ju inte sitta och stirra på den direkt, såvida om inte hittar en med glas på sidorna osv..

*glömde rita ut var väggen är idag men ni kan nog ana det själva; i mitten av kaminen..
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 16:27:56 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 18:40:39 »
Är kluven om jag skulle ta och taner väggen mellan kök och vardagsrum, men hade jag gjort det och vunnit på lotto samt köpt en braskamin och ställt däremellan så borde ju den kunna värma halva huset; kök, vardag och ovanvåningen tillvissdel.

fast ni som har koll, har jag rätt i min teori, kan jag vinna något på detta, den hamnar ju dumt så man kan ju inte sitta och stirra på den direkt, såvida om inte hittar en med glas på sidorna osv..

*glömde rita ut var väggen är idag men ni kan nog ana det själva; i mitten av kaminen..


Det du säger lÃ¥ter rimligt.  En kamin med glassidor blir stämningsfullt i sÃ¥väl köksdelen som i vardagsrum. Nu vet jag inte vad du har för uppvärmning i övrigt men har du direktverkande el kan du med fördel komplettera med en L/L i närheten av kaminen.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 18:51:17 »
skit också, glömde ju att jag har två fönster där på ovanvåningen och denna blir ju inte helt i centrum på djupet.

Helst tror jag att jag vill dra röret direkt på utsidan och upp, för slippa ha ett rör i rummet ovanför, fast och andra sidan går man väl miste om värme då men...

Vad brukar det vara för diameterar på sånna skorstenar samt vad medför detta för årsutgifter, såsom sotaren?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2010, 12:12:55 »
hej
skulle sätta kaminen är den röda plutten är på min bild,sen skulle jag även göra hålet i golvet till övervåningen rejält typ 15-20 cm vidare än murpipan för att ev få luft snurr mellan botten våningen och övervåningen.(typ som en brandmans stång)
tricket är att få kaminen så centralt i huset som det går,man får jämnare värme och klarar av att värma i princip hela huset med sin kamin

samt köra en helt oisolerad stålpipa hela vägen från kaminen å tills du går genom yttertaket
blir stålpipan 3-4m ger den nått jävulskt med värme,du klarar dig lätt med den minsta kaminen du hittar typ 4-5kw då stålpipan lämnar lika mycket,om inte mer värme än kaminen

jag har ca 1m stålrör på min lilla kamin å den är inte att leka med en liten brasa ökar tempen med 3-4 grader inne,vid underhålls eldning så får jag lägga in 2 klabbar i taget annars blir det bastu inne...

« Senast ändrad: 07 januari 2010, 12:15:19 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2010, 12:57:33 »
hej
skulle sätta kaminen är den röda plutten är på min bild,sen skulle jag även göra hålet i golvet till övervåningen rejält typ 15-20 cm vidare än murpipan för att ev få luft snurr mellan botten våningen och övervåningen.(typ som en brandmans stång)
tricket är att få kaminen så centralt i huset som det går,man får jämnare värme och klarar av att värma i princip hela huset med sin kamin

samt köra en helt oisolerad stålpipa hela vägen från kaminen å tills du går genom yttertaket
blir stålpipan 3-4m ger den nått jävulskt med värme,du klarar dig lätt med den minsta kaminen du hittar typ 4-5kw då stålpipan lämnar lika mycket,om inte mer värme än kaminen

jag har ca 1m stålrör på min lilla kamin å den är inte att leka med en liten brasa ökar tempen med 3-4 grader inne,vid underhålls eldning så får jag lägga in 2 klabbar i taget annars blir det bastu inne...



Håller med föregående talare angående placeringen. Om det är genomförbart vill säga.
Diametern beror på effekten. Kolla på någon kamin på nätet som motvarar den du har tänkt dej så ser du vad den har för anslutningsdimension. Jag har 21 kW och jag tror att det är 150 eller 160mm kanal.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2010, 13:44:30 »
Hej
fortsätter och utvecklar lite....
iomed du har ett trapphus upp så tror jag att du kommer att få bra luftväxling mellan under och över våning om du gör ett lite stort hål.
trappen kommer att funka som värme kanal i kåken om du har ett annat in/ut släpp mellan planen
annars så kommer hålet att transportera värmen runt i huset...iomed att värmen stiger runt din
oisolerade pipa.

"standard" diam på rökröret brukar va 150mm...vilket jag tycker är överkill

då jag köpte min stålskorsten fanns det 125mm med,jag ville ha en sån men dom låg inte med det i lager ....grrr (återförsäljaren påstod att 125mm murpipan klarade av ca 40kw)

sotaren påstår att det va "tur" att jag tog 150mm pipan..för annars skulle jag inte få nått drag i kaminen....svammel

jag har problem med att det är för BRA drag ,har alldrig än kört med öppna spjäll,gör jag det så eldas en brasa upp på 4 min å kaminen glöder,vad jag har i rökgas temp en sån gång vill jag inte veta...

Nu kör jag med knappt öppna spjäll för att hålla tillbaks eldnings hastigheten till en normal nivå
sÃ¥ jag slipper rödglöggad  kamin Ã¥ 599grader i rökgas temp.

sen kan du gärna se till att kaminen är vattenmantlad,väldigt trevligt att få varmvattnet då man lixs eldar,har du sen tankar på en solfångare så passar det som hand i hanske mot kaminen
sässongs mässigt löser dom av varandra väldigt bra....sommaren sol varmt vatten vinter
ved värmt  smidigt som rackarn

« Senast ändrad: 07 januari 2010, 13:55:02 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2010, 17:50:06 »
Min kamin är vattenmantlad. Kom då bara ihåg att du inte får börja använda den förrän den är fylld med vatten och ansluten till systemet.

Har man problem med för bra drag så komplettera med en draglucka. Då kan du bibehålla det bra draget medn inte ta all luft genom kaminen.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2010, 23:26:20 »
nja då hamnar nog röret nästan där soffan är tänkt att stå för hemmabion, vore ju som att sitta bakom en pelare i biografen.. :)

I första drömmarna hade jag inte tänkt öppna den där väggen, ingen braskamin förutom på ovanvåningen, över badrummet.
-SÃ¥ man antingen satt i biosoffan och sÃ¥g pÃ¥ fin öppen kamin, eller rullade ner duken och sÃ¥g pÃ¥ film...  bling bling... :)

Har varit inne på om man kan ha två kaminer på samma skorsten vilket folk var tveksamma till, annars kanske jag kunde tänktom och haft den undre så som ni mena, och satt en till på samma rör däruppe... fast.. är iofs inte gjord av pengar, men drömma får man väl.. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2010, 09:07:16 »
hej
placeringen du har ritat skälv är inte så tokig är rummet stort och öppet funkar det
skulle va skoj å veta hur övervåningen ser ut om det går att släppa upp murpipan dit

men sen det är bättre att ha kaminen på nedervåningen å inte uppe,värmen går uppåt helt av sig skälv
men inte neråt,har skälv prövat i mitt garage
värmde jag källaren så for värmen upp till övre plan i garaget skilljde typ 2grader mellan planen....värma uppe å få ner värmen gick f-n inte,trots att jag hadde en fet fläkt o en kanal som jag skulle trycka ner värmen i
min slutsats blev att låt naturlagarna jobba skälv så funkar det bäst = värme stiger
ska jag sätta en uvärme pump i garaget hammnar den i källaren

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: braskaminsplacering? *bild*
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 17:35:48 »


ritade ut en 40cm pelare är i mitten på den väggen, ungefär såsom ni punka ut med rött...

Förvisso skulle det väl kunna gå för biljardbordet får nog inte plats iaf och hela kalaset kan flyttas åt sidan.. fast känns ju inte så lockande kanske..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!