Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varvtalsstyrd Cirkulations pump  (läst 2046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Varvtalsstyrd Cirkulations pump
« skrivet: 28 januari 2007, 14:53:46 »
Är det någon i detta förnämliga forum som har en lösning på styrning av diff temp över värmeväxlaren. Beroende på utetemp och effekt steg så beskriver Nibe olika temperaturer.

En enkel styrning av cirkulation pumpens motor, en 220v elmotor, på en signal från en regulator 0-10V eller 4 - 20 mA.

Väntar med intresse på tips.

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varvtalsstyrd Cirkulations pump
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 15:05:36 »
Om pengar inte är nÃ¥gra problem, sÃ¥ skaffa en Grundfos Magna med Genie-modul.  DÃ¥ fÃ¥r du en analog-ingÃ¥ng där du kan variera varvtalet med en lÃ¥gspänning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrd Cirkulations pump
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2007, 15:11:37 »
tack för tipset men jag tänkte "enkel" = billig.

Jag skall kolla ditt förslag i alla fall.

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varvtalsstyrd Cirkulations pump
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2007, 19:56:56 »
Enkelt och billigt?
En strypventil!

Fast du vill kanske ha något som reglerar per automatik?
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 20:01:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrd Cirkulations pump
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2007, 20:43:47 »
Ja, precis en regulator som mäter diff temp. En Eurotherm 92e som ligger hemma på hyllan och två typ K kabel som korskopplas så subtraheras temperaturen. Sedan bara att konfigurera en egen kurva, bara och bara men det ska nog gå.

hela grejen är att med varierande utetemp så varierar också diff temp på fram och retur ledningen.

Lars 
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!