Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*  (läst 32938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #60 skrivet: 21 december 2007, 18:36:47 »
Allt vatten ut till garaget är avstängt med "handtag's" ventiler.
Så här på kvällskvisten när vi mäter elförbrukningen så har vi förbrukat mindre el idag, och då har vi ändå lagat mat tvättat o badat.
Så jag tror nog att täppa igen rökluckan med minull har haft viss verkan ändå.
Vi har gjort den observationen under Ã¥ret att varmvattnets mängd i pannan verkar krympa  -ja mindre varmt vatten i pannan, tappade upp badvatten  fick kanske 1/3 badkar normal storlek  sen va de slut.
 VÃ¥ra träväggar är bara ett skal  som döljer betongväggar.
Isolerings mängd,typ o volym är för mig okänd.
Golvet runt pannan är torrt o kallt, står ej nära en vägg ca 4dm från skorstenen.
Radiatorerna är lite ojämna mot varandra i tempen med samma inställning.

En ändring i förra ägarens driftkostnad. Ska inte säga med säkerhet då jag ej har pappren hemma just nu, men vill ha det till 24000kr/år inte 28000 kwh. (han eldade med olja)
NÃ¥gon frÃ¥gade om vattnets temp frÃ¥n pannan till radiatorerna,  Jag vet inte  har ingen temp mätare till det bara en ratt med 1-5  och den stÃ¥r pÃ¥ 3 nu.

Ps detta är "gubben" i huset  ;D
« Senast ändrad: 21 december 2007, 18:47:34 av bejbi »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #61 skrivet: 21 december 2007, 18:58:41 »
Kolla trycket i radiatorsystemet, om trycket är lågt så måste ni fylla på vatten, lite vatten i systemet kan även ge mindre tappvarmvattenmängd - så den teorin är inte otänkbar.
Trycket skall ligga på ca 0.5 bar om huset är enplans, med två våningar, ca 0.8 bar, och om pannan står i källare och huset har två plan, ca 1.2 bar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #62 skrivet: 21 december 2007, 19:31:09 »
Ta en annan storförbrukare där du vet exakta förbrukningen på typ dammsugare eller hårtork (förbrukningen står angiven på typskylten).
Ingen förbrukare drar exakt det som står på märkskylten. För det första är den inte speciellt exakt angiven, sedan beror det också mycket på belastning och nätspänning. Effekten minskar med kvadraten på späningen dvs minskar spänningen med 9% så sjunker effekten med 18%, För en 6kW elpatron betyder det att den bara ger 5kW.

Jag förstår inte heller vad det skulle ha för betydelse om pannan går hela tiden eller inte, menar du att den höga förbrukningen skulle bero på att termostaten skulle ha hängt sig?

Enda sättet att kolla mätare är att koppla in en annan mätare och jämföra eller byta den. Borde inte EON ställa upp och kolla sin mätare om man misstänker att den visar fel? Vi bor också i skåne och nu ligger vi på strax över 6kW i snitt men så har vi dubbelt så gammalt och dubbelt så stort hus som bejbi.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #63 skrivet: 21 december 2007, 19:42:04 »
Kolla trycket i radiatorsystemet, om trycket är lågt så måste ni fylla på vatten, lite vatten i systemet kan även ge mindre tappvarmvattenmängd - så den teorin är inte otänkbar.
Trycket skall ligga på ca 0.5 bar om huset är enplans, med två våningar, ca 0.8 bar, och om pannan står i källare och huset har två plan, ca 1.2 bar.

Vet ej hur jag kollar det trycket   har vatten upp mot acumelatortanken pÃ¥ vinden  mätaren säger ca 7m, ganska nyligen pÃ¥fylld.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #64 skrivet: 21 december 2007, 19:42:58 »
Hos min mor som också har ett femtiotalshus hade man draget rätt mycket värme i källargolvet som var betong direkt på marken (nu omdraget) har ni samma typ av dragning så lär det försvinna rätt mycket värme den vägen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #65 skrivet: 21 december 2007, 19:44:07 »
Kolla trycket i radiatorsystemet, om trycket är lågt så måste ni fylla på vatten, lite vatten i systemet kan även ge mindre tappvarmvattenmängd - så den teorin är inte otänkbar.
Trycket skall ligga på ca 0.5 bar om huset är enplans, med två våningar, ca 0.8 bar, och om pannan står i källare och huset har två plan, ca 1.2 bar.
Jag frågade nisse-gurra tidigare vad trycket skulle ha med förbrukningen att göra men fick inget svar.

Grundproblemet är den höga förbrukningen. Den kan väl ändå inte orsakas av ett dåligt fyllt system. Då skulle det bli problem att få ut energin i huset och förbrukningen skulle istället minska. Jag tror tvärtom att det är den höga förbrukningen som gör att elpatronen inte orkar få upp pannan i tillräcklig temp. Jag kan inte hitta något om vad det är för pannan mer än att det är en kombipanna från -74. För det första kan man vara rätt säker på att den har stora förluster och värmer troligtvis pannrummet och angränsande rum bara på spillvärmen. Att plugga rökröret minskar förlusterna en del men det är högst 50mm glasull på utsidan. För det andra så är elpatronen troligtvis bara på 6kW stämmer med mätningarna också) och det räcker inte till den förbrukningen. För det tredje så är vv-beredaren eller slingan dimensinerad efter en panntemp på 75-80oC, kör man lägre temp så minskar vv-mängden.

bejbi;
Vad har ni för temp på pannan?
Hur stor är elpatronen?
Har ni funderat på pellets?
Vad har ni för innetemp?

mvh
« Senast ändrad: 21 december 2007, 19:46:46 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #66 skrivet: 21 december 2007, 20:07:59 »

bejbi;
Vad har ni för temp på pannan?
Hur stor är elpatronen?
Har ni funderat på pellets?
Vad har ni för innetemp?

mvh

Pannan är ställd på 60 grader, säger gubben.
Elpatronen är på 90 kW.
Jo, vi har haft funderingar på pellets, men då vi har hört oss för på olika håll, så har alla rekommenderat just luft/vatten.
Innetempen ligger på 19-20 grader nu.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #67 skrivet: 21 december 2007, 20:11:36 »
Här är för övrigt en bild pÃ¥ Ã¥bäket  ;D


Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #68 skrivet: 21 december 2007, 21:05:46 »
Vattenförbrukningen blir ungefär 250 m3/år. Det låter mycket för 3 personer. Fast om 100 m3/år varmvatten läcker till avloppet borde det märkas. Men det kan vara idé att kolla om vattenmätaren rör sig när ingen i huset använder vatten.

Jag håller med Ace, elförbrukningen är helt orimlig för ett hus på 115 m2. Hur pass noga tittade installatören på pannan, märkte han inget konstigt med den?

100 m3/år borde bli drygt 11 liter i timmen om läckaget fördelas jämt.
Hur fungerar det med öppna expansionskärl - har man dränering till avlopp fall de "svämmar över"?
Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?

Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:
Vet ej hur jag kollar det trycket   har vatten upp mot acumelatortanken pÃ¥ vinden  mätaren säger ca 7m, ganska nyligen pÃ¥fylld.
« Senast ändrad: 21 december 2007, 21:08:25 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #69 skrivet: 21 december 2007, 21:27:49 »

bejbi;
Vad har ni för temp på pannan?
Hur stor är elpatronen?
Har ni funderat på pellets?
Vad har ni för innetemp?

mvh


Pannan är ställd på 60 grader, säger gubben.
Elpatronen är på 90 kW.
Jo, vi har haft funderingar på pellets, men då vi har hört oss för på olika håll, så har alla rekommenderat just luft/vatten.
Innetempen ligger på 19-20 grader nu.

Hoppas att du menar 9kw och INTE 90kw......  ;)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #70 skrivet: 21 december 2007, 21:34:17 »
isåfall förstår jag förbrukningen ;D
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #71 skrivet: 21 december 2007, 21:40:57 »

den tar inte vägen nån stans för tillfället....jag menar:
det försvinner ju inte i den omfattningen för tillfället !
mvh. ACE

Nej, för tillfället är förbrukningen lite hög med tanke på boendeytan men inte alls sådan att den förklarar 55000 - 60000 kWh under året.

Elpatronen är på 9 kW. Om huset drar 6 kW nu borde 9 kW klara huset ner till -10. Man tycker att den tidigare ägaren skulle ha stoppat in 3 kW om han hade bott där en längre tid, i annat fall borde det ha varit kallt inomhus några gånger.

Hos min mor som också har ett femtiotalshus hade man draget rätt mycket värme i källargolvet som var betong direkt på marken (nu omdraget) har ni samma typ av dragning så lär det försvinna rätt mycket värme den vägen.

Det var nog matningen till radiatorerna i källaren som brukade läggas så för att självcirkulationen skulle fungera. I och med att de radiatorerna är avstängda bör det inte vara orsaken till den höga förbrukningen.

24000 kr/år för oljan och det måste ha varit för några år sedan. 2004 kostade oljan ungefär 8000 kr/m3. 3 m3 låter rimligt med tanke på husets storlek och skulle betyda ett värmebehov på ca 22 000 kWh/år. 2003 kostade oljan ca 6600 kr/m3 vilket blir 27000 kWh till huset.

Har ni tittat inuti pannan och undersökt att den är torr? Ett läckage där borde tömma radiatorsystemet så småningom så det är en långsökt teori.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #72 skrivet: 21 december 2007, 21:48:41 »
Pannan är ställd på 60 grader, säger gubben.
Det är väl rätt lagom om man kör el. Under 60 grader fick vi dåligt med varmvatten på vår oljepanna.

Elpatronen är på 90 kW.
Antar också att det är 9kW. Då gissade jag fel.

Jo, vi har haft funderingar på pellets, men då vi har hört oss för på olika håll, så har alla rekommenderat just luft/vatten.
Först måste ni få koll på förbrukningen, annars kan man inte dimensionera rätt.
Undertiden tycker jag ni ska skaffa en termometer och kontrollera framledningstemperaturen.  Ni kanske behöver uppÃ¥t 60 grader och dÃ¥ är inte l/v sÃ¥ bra om ni inte samtidigt vill byta till större radiatorer. Klarar ni er med 50 ºC sÃ¥ hÃ¥ller jag helt klart med om att det mÃ¥ste vara bästa alternativet. Men storleken beror pÃ¥ hur stor förbrukning ni egentligen har.

Innetempen ligger på 19-20 grader nu.
Brrr! :)

Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?

Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:
Vet ej hur jag kollar det trycket   har vatten upp mot acumelatortanken pÃ¥ vinden  mätaren säger ca 7m, ganska nyligen pÃ¥fylld.
Det kan det väl vara ändå? Jag tycker det är ett bra förslag och det har väl varit uppe tidigare?
Med öppet system brukar det gå ett överloppsrör. Trycket blir inte högre än vattentrycket upp till detta. Borde vara ganska enkelt att kolla, antingen genom att följa rören, eller stänga av vattnet och se om det påverkar förbrukningen.

mvh
« Senast ändrad: 21 december 2007, 21:53:05 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #73 skrivet: 21 december 2007, 21:57:50 »
Har ni tittat inuti pannan och undersökt att den är torr? Ett läckage där borde tömma radiatorsystemet så småningom så det är en långsökt teori.
Nu är du nummer tre som föreslår att det kanske beror på lite vatten i systemet. Alla tre är stora profeter här så jag ber er ödmjukt att förklara hur lågt systemtryck kan få förbrukningen att öka.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #74 skrivet: 21 december 2007, 22:06:23 »
Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?

Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:
Vet ej hur jag kollar det trycket   har vatten upp mot acumelatortanken pÃ¥ vinden  mätaren säger ca 7m, ganska nyligen pÃ¥fylld.
Det kan det väl vara ändå? Jag tycker det är ett bra förslag och det har väl varit uppe tidigare?
Med öppet system brukar det gå ett överloppsrör. Trycket blir inte högre än vattentrycket upp till detta. Borde vara ganska enkelt att kolla, antingen genom att följa rören, eller stänga av vattnet och se om det påverkar förbrukningen.

mvh
Jo men dÃ¥ hade de väl inte behövt fylla pÃ¥  Sc:,h
I och för sig är det ju ett enkelt test att göra:
- stänga av huvudkran för inkommande vatten
- mäta elförbrukningen i gång per timme i några timmar
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!