Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?  (läst 2382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« skrivet: 13 mars 2013, 17:24:11 »
Ett litet problem.

Bergvärmepump IVT Greenlinte HT plus C11.

Har bytt från en ESBE VZA2 nånting... kommer inte ihåg, Kvs: 4,5 m^3/h
Till en LK 525 med Kvs 8 m^3/h.
Byte pga att ESBE-ventilen kärvade.
Den nya har vridande don.

Definitionen på Kvs är hur stort volymflöde man får genom ventilen med 1 bar tryckdifferens.
Alltså, teoretiskt så är LK525 vidare än ESBE's variant, dvs mindre tryckfall med samma flöde, eller omvänt: högre flöde med samma tryckfall.
Så systemflödet borde ha ökat, inte minskat.

Men systemflödet har sjunkit såpass att tempdiff värmebärare fram-retur gör över 13grC emellanåt.
Jag har avluftat på varenda ställe det går att avlufta, jag är helt säker på att det inte finns luft i systemet.
Alla radiatorer, ledning mot expansionstank, högpunkt i pannrummet med egen luftning, cirkpump är luftade.

Filtret på värmebärarreturen är kontrollerat och rengjort, och det var inget skräp i det.
Jag har kontrollerat att union-ventilerna vid cirkpump står rätt.
Cirkpump går på högsta hastighet, som den även gjorde innan.

Det är radiatorer, inget element har någon termostat på sig.

Vad har jag missat?

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2013, 07:40:48 »
Ok, ingen som ser någon uppenbar miss alltså...

Jag har börjat se över hela systemet nu, och på 21st radiatorer låg den sämsta på 19grC tempdiff och den "bästa" på 3,9grC tempdiff.
Ingen av dem är ju bra, däremellan var det jämn spridning.

Så min tanke är att öppna upp de mest strypta och arbeta med små steg samt notera varje ändring.

Följdfråga, hur mycket kan strypningen läcka när man tar bort huven, vad är det värsta ni varit med om.
Justerade nyss på en relativt ny, den läckte inte alls, men nästa som var av äldre modell läckte desto mer.
Jag vågade inte ens skruva av huven helt, så det blev ingen justering just där....

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2013, 09:01:20 »
När det gäller returventilerna: Jag bytte 11 returventiler i början pÃ¥ december, resten var redan nya. Tog man av täcklocket pÃ¥ dom gamla skvalade det rätt bra. Systemet är ju trycksatt  med 1-1,5 bar. Att försöka skydda golvet med handdukar var tröstlöst i.o.m. att returerna inte var injusterade alls utan i det gamla värmesystemet ströp man med handrattarna. Jag ville ju ha rattarna helt öppna och justera deltat pÃ¥ returerna.
O-ringen runt justerskruven existerade överhuvudtaget inte längre på dom flesta. Jag tömde systemet så mycket som behövdes och körde elfläktar i huset under tiden. Efteråt kunde jag plocka av täcklocken i hela huset och justera in delta utan att bära på en näve handdukar. Mina returer var från 1966 och jag har 2-rörssystem. Prio 1, försök att strypa ner dom returer som kortsluter systemet nu (3,9 är för lågt, i alla fall hos mig), anteckna vad som händer o öppna lite mer på dom som har för högt o.s.v. till det blir någorlunda OK. Byt sen ALLA gamla på en gång i vår eller sommar om du kan vänta så länge. Jag har för mig att mitt delta vid radiatorerna blev 5-6 grader när utetemp är -10 eller så, öppnar jag returerna mer räcker inte flödet till dom radiatorer som är längst bort på slingan. Innan justering låg deltat mellan kanske 1,5 och 10 grader.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2013, 18:43:27 »
Ok, då kommer jag nog inte försöka justera nåt mera nu när det är så kallt...
Risk för att man blir stående med läckage.

Jo, jag förstår att de radiatorer som har delta 3.9 kortsluter systemet.
Men samtidigt så är det dem som håller uppe flödet just nu.
BVP'n larmar ju "bara" för hög tempdiff den håller inte på och löser ut på högt tryck.
Och hellre lite kortslutet än att bvp'n löser ut.

Det skumma är dock fortfarande att systemets flöde gick ned efter byte till ny växelventil.

Har idag satt in en ny cirkpump (dock likadan, som jag hade liggandes) tyvärr så blev det ingen skillnad.
Det var alltså inte cirkpumpen som var sliten/dålig.

En ny fråga uppstod, vad är normal deltatemp när man kör varmvatten?
Det är ju ändå väldigt kort/litet system när man bara håller sig inom pumpen och gör varmvatten.

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2013, 20:23:23 »
Min sista fråga är alltså vad kondensorn har för Kvs värde, effekten har man ju, typ nästan iaf, enligt datablad... Så med kondensorns Kvs så kan jag beräkna nominellt flöde...

Anledningen till att jag undrar det, är att jag vill utesluta att kondensorn är igensatt...

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2013, 16:41:45 »
10grC dt vid varmvattenkörning med cirkpumpen i läge 3.
Lutar åt backspolning av kondensor och invändig kontroll av slangar...

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2013, 13:48:12 »
Monologen fortsätter :)

Problem löst.
Backspolat kondensorn med dricksvatten.
Det såg inte ut att komma ut så mycket stora saker, men måååånga små.

Vid varmvattenkörning så sjönk deltat från 10 C till 7 C.
Vid värmekörning så sjönk deltat från drygt 13 C till 9,5 C.

Ja, det är på håret, men det är inom IVT's tillåtna "driftområde".

Nästa fundering blir ju då om det är lönt att köra en systemrening med citronsyra alt. oxalsyra.
Vattnet här har mycket kalk... så det kanske är "trångt" i kondensorn av den anledningen med...?

Inloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2013, 20:11:34 »
Hej!

Prova att lägga lite av ditt urspolade i en bytta med varmt vatten och citronsyra. Om det löser sig så borde vara effektivt att renspola med citronsyra/varmvatten.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bytt växelventil, tempdiff värmebärare?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2013, 20:33:46 »
Tyvärr ligger det på/i snöhögen på gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!