Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: XE9EKE AC Robot Fläktbyte  (läst 2849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad proffsmek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
XE9EKE AC Robot Fläktbyte
« skrivet: 25 mars 2010, 12:55:52 »
Min pump är nu precis över 3 år gammal vilket innebär att jag kan få en ny fläktmotor av citcop för endast 475 kr , men eftersom den är över 3 år får jag göra jobbet själv.
Fick en ny motor i brevlådan men instruktionen på nätet hur man byter fläktmotor är inte fullt ut applicerbar på min model med inbyggd dammsugare.
Det är just dammsugar-enheten som är problemet.
Hur demonterar man fanskapet ?
Har någon gjort detta och kan hjälpa mej ?
Citcop har inga instruktioner alls ang AC Robot.
Panasonic sverige är helt omedgjörliga vad gäller att på en pdf-fil mailad till sej , dom hänvisar bara till auktoriserad firma.

Snälla hjälp mej den som kan.
MVH Magnus
Epost :       proffsmek@gmail.com

Utloggad sers77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Arendal Norge
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: XE9EKE AC Robot Fläktbyte
« Svar #1 skrivet: 03 april 2010, 21:12:26 »
Det är jättelätt, men tar lite tid...  Sc:,h
Börja med vänstersidan och ta bort kåpan, sedan alla kontakter och skruva därefter bort själva damsugaren + lite annat och ta bort microbrytaren (ändläget för sugaren).
Sen är det bara att gå lös på högersidan och plocka bort det som behövs där (ger sig när man väl börjat).
Alla kontakter har olika färger.
Gör rent fläkt-hjulet när du endå plockat ur det.

Jag har en skruv över efter 3st byten  *roflmao*

Är du osäker sÃ¥ ta med digitalkameran  Thumbsup
/Rikard

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: XE9EKE AC Robot Fläktbyte
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2011, 21:48:46 »
Har nu åxå bytt motor på min XE12EKE och med ett stort mått tålamod med "dammsugaren" så gick allt väl. Då bilder på dammsugarvarianten saknas så bifogas några bilder som kanske hjälper några av er. (Bilderna finns i bilagan längst ned.)

Som sers77 skrev:
Citera
Börja med vänstersidan och ta bort kåpan, sedan alla kontakter och skruva därefter bort själva damsugaren + lite annat och ta bort microbrytaren (ändläget för sugaren).
Sen är det bara att gå lös på högersidan och plocka bort det som behövs där (ger sig när man väl börjat).
Alla kontakter har olika färger.
Gör rent fläkt-hjulet när du endå plockat ur det.

Jag har en skruv över efter 3st byten

Mmm, jag lydde snällt rÃ¥det och fick Ã¥xÃ¥ en skruv över efter bytet  ;D

Nåväl, allt gick väl till slut men kan ge ett gott råd:
Var väldigt försiktig med alla dessa tunna kablar! Jag vart livrädd för att de skulle gå av under hanteringen. Använd silvertejp för att säkra så att inte de lösa apparatdelarna hänger i de sköra kablarna! Låt det hänga i tejpen istället! Det gick inte att koppla isär alla småkontakter eftersom de ibland satt dumt till (alla småkontakter behövdes heller inte plockas isär, bara de på vänstra sidan).

Min apparat sitter 2,5m upp på en vägg i trapphuset och hela jobbet utfördes från en trappstege. Gott om plats runt om men det fanns inte plats för felsteg!!!

Som framgår av bilderna var min kondensor rejält full med ludd och dessutom var dammsugaren delvis igenproppad med dammludd. Tryckluft med blås från insidan av kondensorn var fantastiskt effektivt, mycket bättre än att bara suga med vanliga dammsugaren! Nu har luftflödet ökat till minst det dubbla genom innedelen och därmed har också verkningsgraden ökat något. Sen har den blivit väldigt tyst också...

Lycka till!

/Big Al
« Senast ändrad: 30 januari 2011, 03:31:55 av Allbert »
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!