Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin altherma 3 8kw  (läst 2614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse8201

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin altherma 3 8kw
« skrivet: 22 december 2020, 02:29:56 »
Nu när kylan börjar komma så tickar min elpatron därefter
10 november till 10 dec med snittgrader - 2 ute så har den behpvt 34h rumsuppvärmning o 5 timmar vatten. Detta kan ju aldrig vara okey?

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #1 skrivet: 22 december 2020, 10:56:33 »
En hel vecka eltillskott pÃ¥ en mÃ¥nad  :o, det mÃ¥ste vara nÃ¥gon inställning som är knasig eller saknar du mössa pÃ¥ huset?
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #2 skrivet: 22 december 2020, 11:26:46 »
Nu när kylan börjar komma så tickar min elpatron därefter
10 november till 10 dec med snittgrader - 2 ute så har den behpvt 34h rumsuppvärmning o 5 timmar vatten. Detta kan ju aldrig vara okey?

Vad som är OK beror på 3 saker:
1. Husets effektbehov
2. Framledningstemperatur
3. Spärr elpatron. Vid stor avvikelse av framledningstemperatur (som t.ex. efter en VV produktion) så kan systemet besluta om elpatronstillskott för att snabbare komma upp i beräknad framledning) Om så är fallet så kan blockering av elpatron sänkas till en lägre nivå, ex -10C eller däromkring.

Sedan är ju driften av patronen visad i timmar, det kan ju vara 1 kW steget som har legat på och då är 34 kWh inte så mycket att prata om.

Mvh
D

Utloggad Hasse8201

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #3 skrivet: 22 december 2020, 12:19:29 »
Ifjol hade mitt hus 11000kwh totalt med uppvärmning o hushålsel.
Jag har nu en framöedning på 42c vid minus 5grader
Kännss bara lustigt att den behöver eöpatron nu. Vad sker vid - 25?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #4 skrivet: 22 december 2020, 18:41:39 »
Jag lyfter också att det är viktigt att veta hur mycket tillskottsenergi den använder, inte hur lång tid den använder okänt tillskottsteg.

Har du något som kan säga hur mycket tillskottsenergi du använt? Ser elräkningen rimlig ut?
Alla termostater vidöppna?

Du får undersöka inställningarna lite om du hittar något att ändra. Duschar någon så får pumpen ju inte bli "stressad" av att den inte längre kan hålla framledning och du behöver tillskotta ikapp när den väl får lov att göra uppvärmning eller liknande. - Fast det egentligen inte behövs. Sänk prioritet varmvatten, startemperatur, förläng tid eller liknande.
Jag kan inte Daikin, men du får hungra lite efter problemet du ser och överskåda vad du kan göra åt det med dina tillgängliga inställningar.

Tydligaste skillnaden märker du om som tidigare nämnt att blockera tillskottet efter lägre utomhustemperatur än nu. Sänk tills det blir svårt att hålla värmen i huset, då vet du att gränsen är något passerad och sätt den något varmare. Testa -15 och se om det blir kyligt.

Jag hade inte oroat mig för -25. Jag gissar att du bara har lite onödig elpatronanvändning, inte nödvändig elpatronanvändning för att förtydliga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hasse8201

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #5 skrivet: 22 december 2020, 19:17:27 »
Tack för tipset. Jag provar leka lite med inställningarna. Spärrar eltilskott till - 15, m3n dÃ¥ kommer den varna varje helg dÃ¥ legionella ska köras?  Tror den ej klarar legjonella höjning utan elpatron.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #6 skrivet: 22 december 2020, 20:15:24 »
Legionellakörning ska vara undantaget från den spärren (generellt, märkesoberoende). Det är inte bra att köra varmvattnet så varmt. Daikin_ Kanske kan reda ut det hur det fungerar på din värmepump.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #7 skrivet: 22 december 2020, 22:26:16 »
Tack för tipset. Jag provar leka lite med inställningarna. Spärrar eltilskott till - 15, m3n dÃ¥ kommer den varna varje helg dÃ¥ legionella ska köras?  Tror den ej klarar legjonella höjning utan elpatron.
Spärren gäller endast husvärmen.

Mvh
D

Utloggad Hasse8201

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2021, 20:49:10 »
-9 idag uppdagat att utegivare sitter ej bra där de skiljer för stora grqder mellan verkligheten satt den oå bättre ställe så ok nu.
Men punpeb ger ej värme är spärraf på eltilskott tilö - 15
Kompressorn får upp 20c framledning,
Brinne in 1c
Ut 3c
Nått måste vara galet. Va tvubgen o köra igång elpatron för att huset ska bli varmare, va kan va fel?

Jonny Hilding

  • Gäst
Jonny Hilding
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #9 skrivet: 08 december 2022, 22:27:56 »
Hej.
Jag har samma bekymmer med min geo 3 panna 8kw. Att jag använder en hel massa elpatron nu idessa dagar. Men jag fick förklarat för mig från min installatör att den går in med elpatronen nu för att inte frysa marken. Jag har jordvärme skall tilläggas, men jag har bara enligt förra husägaren 325-350m slang nergrävd, vilket var mycket på den tiden då han grävde ner den för pannan som satte I huset när vi köpte det. Våran daikin geo 3 köpte vi och installerade juli 2022 på befintlig slang, men installatörer sa aldrig något om att risken är den kommer använda elpatronen en hel del om ni byter till denna utan att gräva nytt hål, vilket vi kan vara lite irriterade på nu idag efteråt om vi inte blev informerad om det.

Jag får in kb in 0° och ut kb -1.4° jag har inte gjort några inställningar alls på pannan förutom ändrat lite på kurvan. Man bör väl inte ändra på elpatronen eller stänga av den för den ska väl hoppa in och skydda kompressorn så den inte går sönder eller riskerar frysa slangen, då får du ingen effekt alls eller?


Eller är det nåt annat som kan va fel för oss? Vi har 40° framledningstemp och har 20° i huset med hjälp nudå av elpatronen tyvärr. Men vi är bara glada att vi har fast elpris I 2 år till sedan får man väl försöka borra ett nytt hål så pannan kan ta ut max effekt.

Ingemar Eriksson

  • Gäst
Ingemar Eriksson
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #10 skrivet: 28 november 2023, 19:59:15 »
Daikin har problem med styrning av elpatron på sin Geo3.
Det har dom erkänt när jag tog det till ARN.
Jag väntar än på uppdatering av styrning och har gjort så sedan december 2022.

Utloggad mEkdal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2024, 10:00:59 »
Hej
Jag skrev här om detta problem. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82061.0
Daikin påstår att en ny programvara är på gång till V10.

Dessutom provade jag att köra pumpen i "manuellt" läge där man själv bestämmer vilket temperatur man vill ha pÃ¥ värmeslingan. det pÃ¥minner om shunten som man minns frÃ¥n en gammal olje panna t.ex  ;).
Det tricket verkar fungera och då används kompressorn istället för elpatronen! Hade jag vetat det tidigare hade jag sparat en det pengar. Ha bara haft pumpen sen i januari.

Utloggad mEkdal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin altherma 3 8kw
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2024, 15:36:31 »
I fredags fick jag min Daikin Altherma 3 Geo 8 kW uppdaterad.
Sedan dess sköter den sig utmärkt och använder inte elpatronen i onödan. Normalt inte alls faktiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!