Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min värmepump slÃ¥r av och frÃ¥n trots -400 gradminuter  (läst 7952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har är ny på detta forum, men har en fråga som jag hoppas få hjälp med.

Vi har ett hus som värms upp av Fighter 2010 och VVM 240 (Nibe).

Trots att framledningstemperaturen är låg och trots att gradminuterna oftast står på -400 så slår värmeväxlaren av och på 24 gånger per dygn. Den borde, tycker jag, vara på konstant, och jobba upp gradminuterna.

Se mer utförlig beskrivning av mitt problem på: http://problemmedvarmepump.blogspot.com/
mvh

Henrik
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Minska gradminuterna för kompressor start till kanske -100. Kolla max avvikelse från bör värde om det står för lågt hinner kompressorn inte jobba ikapp gradminuterna utan den bryter på för stor avvikelse från börvärde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2010, 12:45:26 »
Om B-steget går in först vid 400 gradminuter så är det skälet till att det ser ut som det gör för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2010, 14:37:40 »
Jag får inte ihop det, VP:n borde jobba med steg A tills gradminutersräknaren når 0. Steg B däremot ska den väl koppla in vid -400 eller nått sånt, (det står inget i manualen om vad som styr steg B mer än utetemp).

Jag misstänker att nått är fel med styrningen av steg A, VP:n verkar slå ifrån stället för att växla ner till steg A då den når över -400 gradminuter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2010, 14:46:09 »
Eller så är energibehovet så stort att den behöver mer än steg A ger.
Den går då kontinuerligt på steg A och då och då på steg B.
Om jag inte missuppfattat frågeställaren så har han inte angett om värmepumpen stannar helt eller ej, bara att "värmeväxlaren" slår av ca 1 gång/timme.
Exakt vad detta innebär vet i vart fall inte jag helt säkert.

Men visst Carl, är det så att den stannar helt så är det nåt knas, OM det inte är avfrostningar som stoppar värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hej! Tack för svar.

@smurfen72: Du skriver "Minska gradminuterna för kompressor start till kanske -100. Kolla max avvikelse från bör värde om det står för lågt hinner kompressorn inte jobba ikapp gradminuterna utan den bryter på för stor avvikelse från börvärde."

Jag ska göra den förändringen som du föreslår. Idag går VP in vid -60 gradminuter. Jag ska ändra till -100. Jag förstår dock inte vad det ska göra för skillnad . Sen säger du att jag ska kolla max avvikelse mellan är- och bör-värde. Det finns ingen sån meny där jag kan kolla det. Men din fråga antyder att VP slår av om avvikelsen är för stor. Det skulle möjligen kunna förklara mitt problem. Kanske är det så att mitt system aldrig orkar producera den energi som krävs att värma upp mitt hus, och att jag därför alltid kommer att ha en negativ avvikelse mellan är- och bör-värde. Vilket i sinom tur leder till att jag alltid har har negativa grad minuter.

Hur mäts gradminuterna? Är det skillnaden mellan är-värde och bör-värde på framledningstemperatur som mäts. Om det är så, så borde ju husets storlek inte ha någon betydelse. Att kunna värma upp framledningstemperaturen till en viss nivå borde väl inte alls bero av husets storlek?

@Rickard: Du skriver "Om B-steget går in först vid 400 gradminuter så är det skälet till att det ser ut som det gör för dig.". Mitt startvärde för värmepump står på -60 gradminuter. Ändå är det så att B-steget går ett tag, och sen lägger det av, trots att jag har -400 gradminuter. Det är just det som jag inte förstår. Varför lägger VP av. Efter 20 minuter startar den igen, för meny "tid mellan starter" är satt till 20 min. Sen går den ett tag, och lägger av igen, trots att den fortfarande står på -400 gradminuter.

@Carl: Jag har satt meny "effektstegsreglering" till 9 grader C. Det betyder att så länge temperaturen är under 9 grader kommer steg B att gå in när jag nått - 60 gradminuter. Och är det över 9 grader så kommer steg A att gå in. Så har jag i alla fall förstått det. Men i mitt fall så fungerar det ju inte, och det är därför jag ställer frågorna.

@Rickard: Här är något jag inte förstod. Jag har inte skrivit om värmepumpen stannar helt eller om bara värmeväxlaren slår av, för jag förstår inte riktigt skillnad. Hur ser jag denna skillnad? Är det så att när värmepumpen slår av, så slutar den att cikrulera vattnet i huset? Här är i alla fall en beskrivning av symptomen. Framledningstemperaturen går upp till nära börvärde (kanske ibland t.o.m. över, men det kan bero på om det är tillräckligt varmt ute eller ej, jag är inte säker). Och sen faller det ner till 20 grader. Det blir förstås kallt på elementen och i huset. Kompressorsteg "B" startar 24 gånger per dygn (åtminstone sista dygnet). Gradminuterna ligger mest på minus 400 hela tiden.
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2010, 16:47:57 »
Slår den av då den avfrostar?
Jag trodde den gick kontinuerligt och bara skiftade på 4-vägsventilen?
Annars finns inget skäl för att den ska stanna om inte gradminutersräknaren nått 0.

OK, den ska alltid köra drift B under 9 ºC ute och A om utetemp är över 9 ºC?

Det är tyvärr svårt att ställa rätt diagnos så här, jag tror nån måste komma hem till dig och kolla på grejorna.
« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 16:49:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hej! Tack för svar.

@smurfen72: Du skriver "Minska gradminuterna för kompressor start till kanske -100. Kolla max avvikelse från bör värde om det står för lågt hinner kompressorn inte jobba ikapp gradminuterna utan den bryter på för stor avvikelse från börvärde."

Jag ska göra den förändringen som du föreslår. Idag går VP in vid -60 gradminuter. Jag ska ändra till -100. Jag förstår dock inte vad det ska göra för skillnad . Sen säger du att jag ska kolla max avvikelse mellan är- och bör-värde. Det finns ingen sån meny där jag kan kolla det. Men din fråga antyder att VP slår av om avvikelsen är för stor. Det skulle möjligen kunna förklara mitt problem. Kanske är det så att mitt system aldrig orkar producera den energi som krävs att värma upp mitt hus, och att jag därför alltid kommer att ha en negativ avvikelse mellan är- och bör-värde. Vilket i sinom tur leder till att jag alltid har har negativa grad minuter.

Hur mäts gradminuterna? Är det skillnaden mellan är-värde och bör-värde på framledningstemperatur som mäts. Om det är så, så borde ju husets storlek inte ha någon betydelse. Att kunna värma upp framledningstemperaturen till en viss nivå borde väl inte alls bero av husets storlek?

@Rickard: Du skriver "Om B-steget går in först vid 400 gradminuter så är det skälet till att det ser ut som det gör för dig.". Mitt startvärde för värmepump står på -60 gradminuter. Ändå är det så att B-steget går ett tag, och sen lägger det av, trots att jag har -400 gradminuter. Det är just det som jag inte förstår. Varför lägger VP av. Efter 20 minuter startar den igen, för meny "tid mellan starter" är satt till 20 min. Sen går den ett tag, och lägger av igen, trots att den fortfarande står på -400 gradminuter.

@Carl: Jag har satt meny "effektstegsreglering" till 9 grader C. Det betyder att så länge temperaturen är under 9 grader kommer steg B att gå in när jag nått - 60 gradminuter. Och är det över 9 grader så kommer steg A att gå in. Så har jag i alla fall förstått det. Men i mitt fall så fungerar det ju inte, och det är därför jag ställer frågorna.

@Rickard: Här är något jag inte förstod. Jag har inte skrivit om värmepumpen stannar helt eller om bara värmeväxlaren slår av, för jag förstår inte riktigt skillnad. Hur ser jag denna skillnad? Är det så att när värmepumpen slår av, så slutar den att cikrulera vattnet i huset? Här är i alla fall en beskrivning av symptomen. Framledningstemperaturen går upp till nära börvärde (kanske ibland t.o.m. över, men det kan bero på om det är tillräckligt varmt ute eller ej, jag är inte säker). Och sen faller det ner till 20 grader. Det blir förstås kallt på elementen och i huset. Kompressorsteg "B" startar 24 gånger per dygn (åtminstone sista dygnet). Gradminuterna ligger mest på minus 400 hela tiden.
Om gradminuterna står på -60 ska det funka bra trodde dom stog på -400
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2010, 17:11:12 »
det är inte sÃ¥ att du har stopptemp varmvatten högt och samtidigt tillÃ¥ter en stordel av periodtiden till TVV-produktion  Sc:,h
menu: 1.1 - 1.4
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
@Carl N: Jag vet inte vad 4-vägsventilen är. Jag tror inte den frostar av en gång i timmen. Det finns en speciell symbol när den frostar av, och den är inte tänd.

Jag, den ska köra steg B under 9 grader ute.

@Ace: Det är ju så att kompressorn värmer upp också mitt varmvatten. Men den ska väl inte stänga av bara för att den använder en del av sin tid till det?

Sammantaget, ni verkar också undrande till att min kompressor stänger av så ofta, och utan att någonsin nå noll gradminuter.
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2010, 20:26:28 »
Vilken framtemp och börtemp har du när den stänger av?

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
@jonasb: Om du tittar pÃ¥ första filmen (om du orkar  :) ), den som är längst ner, i följande länk http://problemmedvarmepump.blogspot.com/, sÃ¥ ser du ett exempel pÃ¥ (efter 1:35 sekunder) när den slÃ¥r ifrÃ¥n. Framvattnets är-värde är 20 grader och bör-värdet är 40 grader. Och gradminuterna är -400, när den slÃ¥r ifrÃ¥n.

Andra gånger har jag sett att temperaturen närmat sig börvärdet, innan den slagit av. Men bara en gång har jag stått vid VP när avstängningen faktiskt sker och den är den som på dokumenterat via video.

Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2010, 21:53:14 »
Har du några larma registrerade?
Försök att återställ VP till fabriksinställning (Meny 9.3.9), jag misstänker att det
är någon inställning som är fel snarare än VP. Verkar konstigt att den ligge på
exakt 400 GM underskott, (varför inte -407 eller -396). Och varför räknas inte
GM ner från -400 när bör är 40 grader och är ligger på 20 grader.
Återigen - prova med att återställa till fabriksvärden och börja därifrån.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad a99vilpi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2010, 11:35:35 »
VVM räknar bara ner till min -400GM, därför stannar den där.

Förmodligen stannar värmepumpen på hög retur eller hög framledning.
Kolla i meny 5.2 om det står hög retur eller hög framl. när värmepumpen stannar.

Utloggad optimizer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump slår av och från trots -400 gradminuter
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2010, 14:18:07 »
Hej,
Fungerar varmvattenproduktionen som den ska?
Vad har du för tempgränser för VV?

Eller har du en extern beredare för detta?

Testa också att gå över till vinterdrift eller auto läge och se om pannan funkar som den ska med elpatron.

Det låter ju som att pannan försöker styra VP som den skulle styra behovet av tillsats. Dvs på då GM<-400 och av då GM>-400.
Misstänker fel på styrningen av VP.

Hälsningar
 Tobbe
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 14:25:48 av optimizer »
1,5 plans villa i Lerum från 1936 på 132 kvm.
Nibe Fighter 2025-8 med VVM300 installerad januari 2010. Tidigare förbrukning 2,5 m^3 olja och 6000 kWh hushållsel. VVM börjar spetsa vid ca -7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!