Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ottohans
« skrivet: 01 maj 2011, 19:05:26 »

Thermia har denna lösning med mellanväxlare som är betydligt billigare än NIBEs HPAC....

Nackdelen är att värme och kylsystem antas köra på samma krets men jag ser inget problem med att separera dessa och dessutom skippa yttre mellanväxlare (2).



Vad tror ni om detta.

StefanP, eller någon annan, har du motsvarande bild för Thermias passiva kylmodul  ?
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 05 september 2010, 13:29:37 »

Thermia har denna lösning med mellanväxlare som är betydligt billigare än NIBEs HPAC....

Nackdelen är att värme och kylsystem antas köra på samma krets men jag ser inget problem med att separera dessa och dessutom skippa yttre mellanväxlare (2).



Vad tror ni om detta.
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 05 september 2010, 13:25:50 »

(Lexus:

I natt gick växelventilen sönder..... vaknade av att det var protester att det var dåligt med varmvatten och märkte att det var ovanligt varmt på golven.

Så nu funderar på om man ska sänka börvärdet på vv till någon form av fast värde tills ny vvx är på plats och låta termostaterna jobba... om det går att sänka så lågt. kul.

edit: nej hade otur när jag tänkte så :) nu är ny ventil på plats iaf..
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 31 augusti 2010, 16:48:15 »

Pratade med nibe angående en HPAC.... han sa att den kostade ca 25 tuss.... tyckte det lät dyrt med tanke på innehållet : några ventiler med styrning.

OCh då var det inte ens mellanväxlare för att få bort brine från varma sidan.

Tyckte de va sådär...

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 28 augusti 2010, 18:19:20 »


Jag skrattade verkligen inte åt cougar eller någon annan.


Att du inte skrattade åt Cougar, är jag väl medveten om. Du skrattade åt det han sa, som jag uppfattar ett hån mot oss som lagt ner tid för att hjälpa dig. Att Oraklet hamnade mellan cougars påstående om medlemmars upprördhet och ditt skratt, måste vara en ren tillfällighet ifall du inte håller med cougars uppfattning.

Kan i och för sig köpa din förklaring, om din morbror har en "normalvilla". Trodde grejerna satt i ett hotell eller liknande. Ser ett kylbatteri på tilluftskanalen. Kör han 16° till den och anser att kylan är tillräcklig? Ja, det förklarar storleken på aggregatet och dimension på ljuddämparna. Han triggar ventilationsflödet på sommaren. Men det kan inte bli mycket effekt i alla fall.

Men varför har han termostater på golvslingefördelaren?

Är jag irriterad? Har backat tillbaka och läst tråden, men hittar bara dina inlägg om "humbo jumbo" och "perverst". Inget om att jag visar irritation.

Kollar även när jag hjälpte dig i din tidigare villa, men kan inte heller där hitta några irriterande kommentarer. Ja, det ska vara det här i så fall, som jag lite blev irriterad på Nisse.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174418#msg174418

Är du irriterad på mig, för att jag upptäckte att ditt förra hus hade ett felaktigt konstruerat värmesystem?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174064#msg174064

Är förvånad att du väljer design före komfort.....
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174078#msg174078
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174203#msg174203
när du nu är beredd att installera överstora fläktkonvektorer.

Du bör nog ringa de nya ägarna och tala om att växlingsventilen läcker.
De hade 32 vv-laddnigar igår.
14 st. redan idag.



Okej är det såhär du känner så känns det verkligen tokigt för mig.

Men låt mig försöka förklara igen.

1. Som sagt, villan är på ca 170 kvadrat och när man kliver upp på vinden och ser den bär bjässen till ventilation till att jämfört med den frånluftsfläkt vi har nu och lite spirorör på max 125mm i ett betydligt större hus så tappade jag hakan. Och när cougar pratade om överdimensionering så kunde man inte annat att instämma och flina lite för det var verkligen överdimensionerat. Jag förstår faktiskt inte hur det skulle kunna vara ett hån mot dig eller någon annan här.

2. Varför han har termostater har jag ingen aning om. Jag kollade inte så noga vad gällande värme. Men han sa själv att han själv inte hade hunnit sätta in sig i driften eller optimeringen eftersom han flytta in för ett år sen men skulle ta tag i det nu.

3. Nej jag sa aldrig att du är irriterad men jag sa att det finns tendenser som pekar på det. Vad jag menade är att ibland har det känts som att du har blivit irriterad för att jag inte har antagit dina idéer. T.ex. det med att förlägga en slang väldigt djupt för att hämta kyla tyckte jag egentligen var en bra idé men att den var för mig väldigt svår att genomföra som jag försökte förklara. Men det kändes som att du bara tyckte att jag var negativ trots jag försökte förklara väldigt ingående. Hade det här bygget inte blivit så himla snabbt påkommet så kanske jag kanske hunnit planera in det i schaktarbetet bättre. Och mina ordval vad gällande perverst och humbo jumbo var ju med glimten i ögat och aldrig något negativt menat med det.

4. När du hjälpte mig det så kan jag inte minnas att jag upplevde dig irriterad alls men det var ju ett tag MEN det jag minns var att du var mycket hjälpsam och det är jag fortfarande tacksam för.

5. Jag är verkligen inte irriterad på dig. Jag blir bara ledsen när du tror att jag inte uppskattar din och alla andras kunskap och dessutom tror jag hånar någon på något sätt. Så är det verkligen inte. Vad gällande just det värmesystemet så är jag glad att du och andra hjälpte mig förstå att det var felaktigt på många sätt. Nu fungerar det dock bra komfortmässigt och ekonomin är inte på något sätt dålig även om det kunde ha varit bättre.

Och det är dessutom därför jag inte tänker lita på någon extern leverantör vid detta husbygge.

6.
Inget är spikat än. Tanken är att jag ska ha återcirkulerande aggregat i dolda utrymmen, t.ex. under trapp, klädkammare och dylikt. Alltså ingen synlig installation i rummen man vistas i förutom luftdon. Sen om det är möjligt rent flödesmässigt vet jag ju inte än. Och just det inlägget du hänvisar till där gäller en el-radiator i ett vardagsrum där alla väggar är "upptagna" och resten är glas.. Det hade såklart varit möjligt att klämma in ett element men nu i vintras så lyckades vi hålla 21 grader i det rummet... när det var bortåt -30 så gled det dock ner till 18-19 grader. Ur en komfortaspekt så tycker jag att det är acceptabelt faktiskt.

7. Vad kul att du håller koll på webbsidan. Jag har faktiskt sett fenomenet själv men jag misstänker att det har med VVC att göra. På sommaren stänger vi av den efterpåkopplade el-vvb (och kopplar förbi den rent vattenmässigt) som annars är inställd på en temperatur som gör att returen på VVC är tillräckligt hög för att inte sänka temperaturen i den inbyggda varmvattenberedaren i VPn. Detta eftersom att VPn är så klent dimensionerad att den skall få fokusera på värmedrift under kall-perioden.

Det är två VVC-ledningar till varsin del av huset... den ena är ca 25 meter och den andra 15 meter och är av typen plusprisolrör. När VP går i sommarläge på sommaren så stänger VVC-pumpen av. Då går värmepumpen betydligt mindre för det var klagomål i huset att det tog alldeles för lång tid för varmvattnet att komma så jag tvingade igång VVC-pump och då ökade drifttiden på värmepumpen en hel del.

Jag vet dock inte om min teori är rätt men det är under undersökning men det är mycket som ska ha uppmärksamhet nu.

Men åter igen:

Mycket tacksam för all input från alla som engagerar sig och tro inget annat.

Mvh

Stefan

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 augusti 2010, 18:00:14 »



Puh, Lexus, inbland är du bara för mycket....

Jag menade verkligen inte mitt inlägg som ett hån mot någon som försöker hjälpa till, det tror jag alla förstår.
 


Jättebra att det är så.

Tycker mig se dubbla budskap i dina två sista inlägg, varför du lämnar öppet för besökare och medlemmar att göra egna tolkningar.

Skrivet av: cougar
« skrivet: 28 augusti 2010, 17:02:40 »


Jag skrattade verkligen inte åt cougar eller någon annan.


Att du inte skrattade åt Cougar, är jag väl medveten om. Du skrattade åt det han sa, som jag uppfattar ett hån mot oss som lagt ner tid för att hjälpa dig. Att Oraklet hamnade mellan cougars påstående om medlemmars upprördhet och ditt skratt, måste vara en ren tillfällighet ifall du inte håller med cougars uppfattning.

Kan i och för sig köpa din förklaring, om din morbror har en "normalvilla". Trodde grejerna satt i ett hotell eller liknande. Ser ett kylbatteri på tilluftskanalen. Kör han 16° till den och anser att kylan är tillräcklig? Ja, det förklarar storleken på aggregatet och dimension på ljuddämparna. Han triggar ventilationsflödet på sommaren. Men det kan inte bli mycket effekt i alla fall.

Men varför har han termostater på golvslingefördelaren?

Är jag irriterad? Har backat tillbaka och läst tråden, men hittar bara dina inlägg om "humbo jumbo" och "perverst". Inget om att jag visar irritation.

Kollar även när jag hjälpte dig i din tidigare villa, men kan inte heller där hitta några irriterande kommentarer. Ja, det ska vara det här i så fall, som jag lite blev irriterad på Nisse.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174418#msg174418

Är du irriterad på mig, för att jag upptäckte att ditt förra hus hade ett felaktigt konstruerat värmesystem?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174064#msg174064

Är förvånad att du väljer design före komfort.....
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174078#msg174078
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174203#msg174203
när du nu är beredd att installera överstora fläktkonvektorer.

Du bör nog ringa de nya ägarna och tala om att växlingsventilen läcker.
De hade 32 vv-laddnigar igår.
14 st. redan idag.



Puh, Lexus, inbland är du bara för mycket....

Jag menade verkligen inte mitt inlägg som ett hån mot någon som försöker hjälpa till, det tror jag alla förstår.
 

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 augusti 2010, 11:21:04 »


Jag skrattade verkligen inte åt cougar eller någon annan.


Att du inte skrattade åt Cougar, är jag väl medveten om. Du skrattade åt det han sa, som jag uppfattar ett hån mot oss som lagt ner tid för att hjälpa dig. Att Oraklet hamnade mellan cougars påstående om medlemmars upprördhet och ditt skratt, måste vara en ren tillfällighet ifall du inte håller med cougars uppfattning.

Kan i och för sig köpa din förklaring, om din morbror har en "normalvilla". Trodde grejerna satt i ett hotell eller liknande. Ser ett kylbatteri på tilluftskanalen. Kör han 16° till den och anser att kylan är tillräcklig? Ja, det förklarar storleken på aggregatet och dimension på ljuddämparna. Han triggar ventilationsflödet på sommaren. Men det kan inte bli mycket effekt i alla fall.

Men varför har han termostater på golvslingefördelaren?

Är jag irriterad? Har backat tillbaka och läst tråden, men hittar bara dina inlägg om "humbo jumbo" och "perverst". Inget om att jag visar irritation.

Kollar även när jag hjälpte dig i din tidigare villa, men kan inte heller där hitta några irriterande kommentarer. Ja, det ska vara det här i så fall, som jag lite blev irriterad på Nisse.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174418#msg174418

Är du irriterad på mig, för att jag upptäckte att ditt förra hus hade ett felaktigt konstruerat värmesystem?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174064#msg174064

Är förvånad att du väljer design före komfort.....
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174078#msg174078
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174203#msg174203
när du nu är beredd att installera överstora fläktkonvektorer.

Du bör nog ringa de nya ägarna och tala om att växlingsventilen läcker.
De hade 32 vv-laddnigar igår.
14 st. redan idag.

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 28 augusti 2010, 02:25:21 »


Hehe ja det verkar ju så

Hur tänker du.....när du skrattar åt de som försöker ge dig information som du så väl behöver?




God afton

Jag skrattade verkligen inte åt cougar eller någon annan. I just det fallet så instämde jag snarare med ett "hehe" vad gällande den installation jag visade som cougar gav tummen upp för och sa att det går om man överdimensionerar. Det komiska var just överdimensioneringen i det här fallet och cougars reaktion

Jag är mycket tacksam för all input och det har jag sagt tidigare.

Men gällande detta som med mycket annat så finns det ingen perfekt lösning som går att adaptera på alla situationer så man måste försöka göra en bedömning om vad som passar just denna fastighet och mig och långsiktigt.

Och det finns alltid en miljon lösningar och uppfattningar om hur man ska göra och inte göra. Som sagt, min morbror kör frikyla via ytjordvärme klockrent men enligt han jag pratade med på nibe så skulle det verkligen inte gå längre än till midsommar. Och bara på forumet här finns det säkert 20 olika uppfattningar om det här också. Och hur ska jag kunna veta vad man egentligen kan räkna med. Därför väljer jag inte bara första bästa lösning utan försöker resonera logiskt om vad som är bra just här. Sen vill jag tillägga att jag är beredd på en hög initial kostnad bara jag vet att den fungerar bra och bra i 30 år till. Jag har ombesörjt så stor del av bygget själv och pressat materialpriser så därför känns det okej så länge man vet att man kan hålla driftskostnader så låga som möjligt och då tror jag att den dagen kåken säljs och om den erbjuder mycket komfort till just låga kostnader så tror jag att man förhoppningsvis kan få tillbaka åtminstone delar av investeringskostnaden.

Och till Lexus vill jag bara säga att jag har sett tendenser i dina texter tidigare som visat på irritation. Jag tror du måste tagga av lite och inte misstänka att folk inte menar annat än väl. Slappna av och ha lite kul här på forumet istället :-)

Nu ska jag sova men återkommer så snart jag har najjat klart armeringen imorgon bitti.

Mvh

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 augusti 2010, 10:46:32 »

En aktiv kylmodul  kostar till thermia 17000 plus moms sen tankar och diverse styr och delar.  Det kommer bli en dyr historia.Kanske kan man slippa en tank och räkna omvänt integral, men det funkar nog bäst med en tank.Eftersom VP:n kommer ge mer effekt än du behöver.  Förmodar att det kostar det samma ungefär till de andra.  Gillar Lexus 5m slang idé i teorin men den kanske blir tung att utföra i praktiken.

Frikylan kostar väl samma ungefär som en LL pump av bättre märke att installera.  Den är vad jag skulle köpt.
Då har man dessutom en back-up värmemässigt om VP:n skulle strejka.  Kostar småsmulor att köra den i kyldrift på sommaren, smulor som man gärna betalar för att slippa den infernaliska värmen.
 *vinkar*
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 augusti 2010, 10:29:31 »


Hehe ja det verkar ju så

Hur tänker du.....när du skrattar åt de som försöker ge dig information som du så väl behöver?


Han skrattade väl åt att Cougar blev lite road  *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 augusti 2010, 10:19:17 »


Hehe ja det verkar ju så

Hur tänker du.....när du skrattar åt de som försöker ge dig information som du så väl behöver?


Skrivet av: StefanP
« skrivet: 27 augusti 2010, 08:45:23 »

Kul att se Thumbsup, bara man överdimensionerar så SKA det fungera med frikyla.

Jag kommer också att montera stick och förbereda för värmedump, men prova med enbart frikyla först.

Jag måste säga att jag blir lite road av att folk blir så upprörda av att man funderar på aktiv kyla för komfort i sitt hus när dom flesta inte tänker två gånger på att bygga enorma badrum för flera hundratusen tex.

Hehe ja det verkar ju så, har kollat  specen på ett kylbatteri från systemair -> http://www.systemair.com/web/Produktkatalog_2_2/Ventilationstillbehor/Varme-_och_kylbatterier/CWK/CWK_100-3-2_5_Duct_cooler_circ-320569.aspx

Är det inte klena effekter? Känns som man måste ha jättestora grejjer och det vid 6/12 grader eller missförstår jag specen?

Nej precis. Finns ju dom som lägger förmögenheter på exklusiva ytskikt utan att blinka och tycker det är jätte välinvesterade pengar.

Men vi får väl se hur det blir med aktiv kyla... men nu finns det ju rör och förutsättningar att köra det utan större ingrepp i framtiden och det kan få kosta några kronor tycker jag.

well nu ska ut och fortsätta med grunden. gjutning på tisdag..  Thumbsup
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 augusti 2010, 08:29:00 »

aktiv kyla är bra. Jag kör det i form av panasonic.  Blir tokdyrt att VP ska göra kylan. Ialla fall min Thermia pump
Skrivet av: cougar
« skrivet: 27 augusti 2010, 06:47:30 »

Kul att se Thumbsup, bara man överdimensionerar så SKA det fungera med frikyla.

Jag kommer också att montera stick och förbereda för värmedump, men prova med enbart frikyla först.

Jag måste säga att jag blir lite road av att folk blir så upprörda av att man funderar på aktiv kyla för komfort i sitt hus när dom flesta inte tänker två gånger på att bygga enorma badrum för flera hundratusen tex.
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 26 augusti 2010, 22:55:09 »

Hej igen gött folk.

Jag kände mig lagom smart när jag kom på att min morbror byggde ny kåk för 1-2 år sedan och då snackade om frikyla via ytjordvärmeslingan och att jag inte alls har tänkt på att kolla hur det verkligen blev.

Så jag ringde honom igår och frågade hur det fungerade i sommar, eftersom han på NIBE sa att frikylan i ytkollektor är slut till midsommar så blev man ju extra nyfiken Jodå han hade haft 22 grader i hela huset hela sommaren. Han har ett hus på ca 170 kvm om jag minns rätt så jag tyckte det lät alldeles för bra för att vara sant. Och eftersom gubben inte har så himla stor koll så tänkte jag att han har säkert HPAC eller motsvarande eftersom min kusin sa att det såg ut som rena kärnkraftverket i pannrummet.

Nåväl, han var iaf riktigt nöjd med det och att det var gratis. Fast han undrade om det inte var mer ekonomiskt att köpa små A/C på hjul typ för han tyckte det var ganska dyrt med ventilationsutrustningen. Jag hummade lite tyst för mig själv och tänkte på driftkostnaderna istället :-)

Nåväl var på studiebesök idag. Han bor ju bara tio minuter bort.

Han har alltså en garagebyggnad med pannrum som ni kommer se på bild nedan. Sedan är det ett fristående gästhus på andra sidan tomten och mellan fast förskjutet så är bostadsbyggnaden.

Han har alltså två 4-ledningskulvertar, en till varje hus plus en 2-ledningskulvert för kyla till kylbatteriet på vinden som sitter på centralventilationen (FTX)... och jag har då aldrig sett något liknande i en villa i vanlig storlek.



Ja vad säger man.... lyxigt att ha vind :-)
Förstår att han tyckte att det var en dyr installation.



Förutom gardenaslangen så är det ju ganska bra ordning... dock så är en del av grejjerna dricksvattenledning och tillhörande rening.

Men i vilket fall så har han verkligen frikyla via ytjordvärmen.

Han hade 22 grader i somras trots att det var 30 grader i 3 veckor typ. Jag kollade på KB-temp och det var 16 grader idag...  JAg tycker att om man håller sig under 25 grader med frikyla så kan man vara nöjd.

Eftersom vi har ungefär samma typ av mark. dvs väldigt lerig och våt sådan så kanske det är optimala förutsättningar just för detta här? JAg vet ju när jag schaktade för ledningar när det var varmt för några veckor sen så gick man ju och frös i schakten och det blev vatten i botten på bara någon timma.

Och då är min slutsats idag att jag provar med bara frikyla och ser hur det fungerar. Jag förbereder dock för att kunda köra VP som kylare. Hur jag nu förbereder för det.

Sen så kan man ju konstatera att det är en mindre yta jag ska kyla... ca 70 kvm.

Sen har jag läst att kyla huset med samma borra som man har till vatten med återdumpning i hålet är möjligt även fast att alla verkar avråda från det, men vad är problemet egentligen om man har en pålitlig mellanväxlare? :)

Hej hopp!




Skrivet av: StefanP
« skrivet: 26 augusti 2010, 22:17:15 »

@ StefanP: Vilken sorts beräkning vill du göra? Kyla kan man göra på många sätt.

Köra kyla i golvslingor skulle få åtminstone min fru att flytta ut, din kanske är annorlunda :-) !

Slingor är väl att föredra i taket isåfall.. men passa kondenseringen... den är svår att bedöma.

Hejsan,

jag har tänkt att köra luftkyla. Alltså återcirkulerande fläktaggregat med kylbatteri.

Slingor i taket hade varit intressant men eftersom jag har mellanbjälklag i betong måste jag ha isolering under värmeslingorna och de hade jag tänkt att placera som en tilläggsisolering på undersida med ett reglat undertak. och då måste jag ju ha kylslingorna under denna isolering... och nä... luftkylning känns enklare, billigare och säkrare. Eller kanske inte billigare hehe.

Äsch nu har jag förberett för det så jag orkar inte ändra mig.


Kommer ju ha FTX-ventilation på ett totalflöde på nära 80 liter men jag har alltid tänkt att köra kylan separat men efter ha sett min morbrors installation (kommer en separat inlägg om det) så funderar man kanske på att sätta ett ett kylbatteri på tilluften så länge man kan hålla tempen daggfr(?) eftersom jag inte har isolerat spirorören i betongplattan. Men nu är jag mest ute å svamlar.

men alltså, kylbehovet vid luftkyla? sen räknar man väl fram vad man behöver för flöden och kylbatteri?

Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 25 augusti 2010, 09:10:20 »

@ StefanP: Vilken sorts beräkning vill du göra? Kyla kan man göra på många sätt.

Köra kyla i golvslingor skulle få åtminstone min fru att flytta ut, din kanske är annorlunda :-) !

Slingor är väl att föredra i taket isåfall.. men passa kondenseringen... den är svår att bedöma.
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 24 augusti 2010, 21:21:35 »

Hejsan.

ursäkta min frånvaro, har varit på mini-semester och direkt när man kom hem så insåg hur mycket man låg efter redan när man åkte  huvuddunk

Ska försöka hålla mig kortfattad:

1. Någon här som vet hur man räknar på kyla och kan bara slänga ur sig "formeln"? Eller om någon kan hjälpa?
Eller ska jag kolla med en konsult?

2. Har pratat med Nibe om hpac. Just HPAC 40 är avsedd för en krets för både kyla & värme. De menade att karaktären på värme/ och kylsystem ser annorlunda ut nere vid medelhavet. Jag talade om att jag hade för avsikt att ha ett separat system för kyla med återcirkulerande luftaggregat vilket han jag pratade med tyckte det verka vettigast.

Dock så innan så verkade det som att han mena att man kan köra kyla likväl i golvvärmeslingorna, problemet var väl snarare att man får kalla golv, inte jättekalla men så pass kallt man kan ha utan att det kondenserar antar jag.... största problemet verkade vara komforten med fötterna lät det som enligt honom.

Han verkade också rätt övertygad om att att frikylan i ytjordvärme skulle räcka fram till midsommar ungefär, dvs inte så långt. Det var väl förvisso i kombination med luftkylning.... borde räcka längre om man kör ut kylan i golvet istället.

Så då blev man ju lite mer konfunderad igen.

Men han tyckte att jag skulle köra samma krets i jordvärmen som i kylslingan i huset... sen när man vill köra aktiv kyla så kör man igång värmepumpen och sätter en luftburen vätskekylare för varma sidan på husväggen.

och sedan kyla huset och sen jordslingan... det låter ju enkelt men frågan om det är bäst....

Verka som att han mena att effekten skulle bli större än behovet i huset och därför skulle man jämna ut det via jorden? Men om jag ändå ska dumpa kylan i jorden är det väl roligare att kyla ännu större del av huset och försöka köra varma sidan i jorden?

ah snurrig blir man... vad tycker ni om det?  :o
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 augusti 2010, 22:50:46 »

Nej, glykol är en alkohol...  *vinkar*
Skrivet av: cougar
« skrivet: 18 augusti 2010, 16:29:38 »

Jo precis, "25 % propylenglykol" säger nibe. Ska kolla vad miljönissarna på kommunen säger om det.
Jag läste något om saltvatten men det låter inte alls kul.
Vad är pottaska?

propylenglygol ska inte vara något problem, bara man dimensionerar för att den är lite mer trögflytande,  och en skvätt dyrare förståss ;)

pottaska har vi kört med i våra anläggningar sedan 90-talet och har väldigt sällan haft några problem.
men inhibitorn verkar fungera dåligt i varma system, tex. i solfångare har den inte funkat alls och det måste utredas vid vilken temp som inhibitorn blir overkasam innan jag bygger om mitt system..

Thermera kan vara intressant, jag vet att det experimenterades med sockerlösningar för länge sedan, men dom fick problem med avlagringar vill jag minnas.
det kanske dom har styrt upp nu.

Glykol är väl ifs en slags sockerprodukt?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 augusti 2010, 07:29:05 »

Vad är pottaska?

Kaliumkarbonat, man blandar med vatten och får en brine som förutom att den får lägre fryspunkt även får högre specifik värme. Nackdelen är att det är korrosivt. Jag har för mig om att man tillsätter inhibitor som bryts ner och måste fyllas på med jämna mellanrum.
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 17 augusti 2010, 21:46:09 »

Har ni sett den här produkten -> http://www.thermera.com/ ?

mvh
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 17 augusti 2010, 21:19:22 »

Jo precis, "25 % propylenglykol" säger nibe. Ska kolla vad miljönissarna på kommunen säger om det.

Jag läste något om saltvatten men det låter inte alls kul.

Vad är pottaska?

Edit: Hade tydligen PDF-dokumentet från kommunen redan öppen sedan en vecka och det går bra med propylenglykol, det var Etylenglykol dom inte var så förtjusta i.  Thumbsup

Mvh

Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 augusti 2010, 18:58:42 »


[Jo...fast du har väl inte 95% sprit i ledningen ;) uppblandad till 29% så blir flampunkten högre

Tala om vilken temp flampunkten är vid 29%, så kan jag ändra uppgiften 16° i inlägget.


http://www.engineeringtoolbox.com/ethanol-water-d_989.html

Köldbäraretanolen innehåller också isopropanol och butanol men det kan man säkert bortse från
Skrivet av: cougar
« skrivet: 17 augusti 2010, 18:57:02 »


Tala om vilken temp flampunkten är vid 29%, så kan jag ändra uppgiften 16° i inlägget.

Det skiljer lite mellan olika fabrikat, men brukar ligga runt +30 ºC har jag för mig.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 augusti 2010, 18:19:26 »


[Jo...fast du har väl inte 95% sprit i ledningen ;) uppblandad till 29% så blir flampunkten högre

Tala om vilken temp flampunkten är vid 29%, så kan jag ändra uppgiften 16° i inlägget.


Skrivet av: cougar
« skrivet: 17 augusti 2010, 16:21:16 »


http://www.dahl.se/vd/9105109.pdf


Jo...fast du har väl inte 95% sprit i ledningen ;) uppblandad till 29% så blir flampunkten högre och vätskan blir inte instabil så fort, men det går fortfarande inte att använda i ett värmedumpningssystem.
det är nog bäst att blanda i glykol som Nibe rekomenderar (eller pottaska, det kör jag med)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 augusti 2010, 06:54:52 »

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 17 augusti 2010, 00:59:04 »

Det låter både logiskt och rimligt :-)...

frågan är hur löser det med växelventiler och det... ska man försöka köra nibes HPAC (+mellanväxlare) eller försöka med något annat.... det är ju det där med styrningen också.

och/eller kan man göra på något sätt att man kör dubbla slingor till frikyla, sen när det inte finns tillräcklig kyla i backen så använder man båda till värmedumpning istället?

Det är klart, då kan man ju inte kör det samtidigt. men för att det ska fungera att köra samtidigt så måste ju returen från kylbatterierna vara varmare än inkommande brine.... är det nära temperaturmässigt eller kallare så ger det ju väldigt lite eller inget. Och petar du ut 6 grader och håller lågt flöde så du får hög retur.. typ 20-22 låter högt i mina öron... sen mitt i sommaren så kanske du får 18-20 grader... då ger det väl inte så mycket ändå liksom? Jag har liksom 16-17 grader i brine nu och då har jag inte kört in en droppe brine över 15 grader i backen.

Förresten, om det stämmer det... lexus sa tidigare så borde min brine vara labil nu? Låter lite konstigt.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 16 augusti 2010, 20:07:04 »


Ja det låter vettigt... men jag ringde uponor och frågade om den 40x2.6 slang som jag har i backen och tydligen tål den inte mer än 40 grader  så man får väl kompensera med flöde men frågan är hur mycket värme jorden tar åt sig i slutändan?

Jo.. PEM är ju lite känslig för värme, men det kommer inte att behöva bli varmare än ca +30 ºC.
som du skriver, det borde man kunna justera med flöden.
Värmepumpen/kylmaskinen kommer att få en vettig drift med +35 ºC i kondensering och +3 ºC i förångning om man kör ut ca +6 ºC ut.
Växlingeffekten i jorden borde bli mycket större för värmedumpning än för värmeskörd eftersom det blir mycket större tempskillnadskillnad vid dumpning (antar jag, har igentligen inga belägg för det)
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 16 augusti 2010, 18:52:12 »


Cougar: ta en kik på den här http://www.nibeonline.com/pdf/031470-1.pdf


Precis, det är funktionen fast med en mellanväxlare för att slippa fylla radiatorkretsen med glykol.
jag lurar ändå på att bara ansluta den ena slingan för värmedumpning och köra den andra enbart för frikyla, jag tror man kan tjäna några grader på så sätt(om man har dubbla slingor dvs) det här blir intressant Thumbsup

Ja det låter vettigt... men jag ringde uponor och frågade om den 40x2.6 slang som jag har i backen och tydligen tål den inte mer än 40 grader  så man får väl kompensera med flöde men frågan är hur mycket värme jorden tar åt sig i slutändan?

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 augusti 2010, 20:13:33 »


Då blir det jobbigt naturligtvis.

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 15 augusti 2010, 19:38:08 »

Okej en liten förklaring för att nöta vidare på det här

 har kanske en plats på tomten som man rent teoretiskt skulle kunna få plats med den yta som krävs....  men det blir i hörnet på tomten och därför måste jag lägga alla massor åt två av fyra möjliga riktningar... därför måste jag ha en stor maskin... tror bestämt att en ewc/b 14 inte har tillräcklig räckvidd.


Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 augusti 2010, 13:27:25 »

Så det är inte det att jag är negativ

Bra bra

Citera
behöver flytta massorna

Roterar du maskin 180° mellan skopfyllning och tömning, så har du yta att lagra massorna

Citera
20  ton +..

En 14 tons Volvo EWC har räckvidd för jobbet

Citera
jordvärme nästan överallt

Ja, jag har förstått att du har 800 meter på en villatomt

Citera
"behöver flytta massorna", "20  ton +", "Det är därför jag inte ens vill försöka", "jordvärme nästan överallt"

Hur ska jag tolka dig? Du skriver att du "inte ens vill försöka" på grund av schaktmassor och storlek på grävmaskin, och samtidigt berättar du att jordvärmeslangarna täcker hela tomten.


Skrivet av: cougar
« skrivet: 13 augusti 2010, 19:52:31 »


Cougar: ta en kik på den här http://www.nibeonline.com/pdf/031470-1.pdf


Precis, det är funktionen fast med en mellanväxlare för att slippa fylla radiatorkretsen med glykol.
jag lurar ändå på att bara ansluta den ena slingan för värmedumpning och köra den andra enbart för frikyla, jag tror man kan tjäna några grader på så sätt(om man har dubbla slingor dvs) det här blir intressant Thumbsup
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 13 augusti 2010, 15:44:38 »

Hejsan hejsan

Jag är ingen grävmaskinist men jag har mellan 200-300 timmar bakom spakarna på olika grävmaskiner. Gick precis ner från en äldre 12-tonsmaskin till en nyare 8-tonsmaskin som jag kanske har kört ca 50 timmar hittils (detta husbygge, sluttningshus). Kör alltså nästan uteslutande för internt bruk.

Jag tror du (Lexus) missförstod mig, jag menade inte att man ska luckra upp massorna, jag menar att när man gräver ett hål på 1x1x1 meter så är massan innan jag gräver upp det just EN kubikmeter. När massan är uppgrävd och ligger på marken så är den närmare 2 kubikmeter volymmässigt.

Vilket innebär att det blir väldans mycket massor och det är helt omöjligt att placera maskinen så man inte behöver flytta massorna utan jag behöver en maskin med betydligt längre räckvidd.... typ 20  ton +..

Det är därför jag inte ens vill försöka.

Och då blir alternativet att ta in en externt vilket kostar en hel pengar i de storlekarna.. 
Dessutom så har jag ingen tomtyta för detta då det är jordvärme nästan överallt.

Så sammanvägt känns det mer genomförbart att borra ett hål som dessutom kan bidra med värme de kalla dagarna.

Så det är inte det att jag är negativ, jag är bara realist.

Cougar: ta en kik på den här http://www.nibeonline.com/pdf/031470-1.pdf


Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 augusti 2010, 12:04:10 »


nä, jag försöker att se möjligheter ;)
Jag vet inte mycket om grävning, men killen som brukar gräva åt mig sa att det inte var helt enkelt på dom djupen och dessutom farligt att vistas i hålet pga rasrisk.
när jag inte vet själv så får jag lita på dom som kan...

IVT's kompaktmarkollektor är en helt annan sak, den är för det första bara 2 meter djup och förläggs på en meter = totalt 3 meter.
dessutom är dom konstruerade så att ingen behöver befinna sig på botten av hålet, alla kopplingar sker i det grunda diket.


Det går utmärkt att bygga slingkollektorn på markytan, och bogsera ner tåget med rep. Men rasrisken minimeras ju naturligtvis med att slänta schaktet. Ser inget problem med det.

Nu skrev jag "samma djup" d.v.s. 5 meter för kompaktkollektorn d.v.s. 3 meter under markytan. Samma teknik d.v.s. bygg ihop grejerna med svetsprodukter, samt fira ner grejerna med rep.



Skrivet av: cougar
« skrivet: 13 augusti 2010, 11:28:46 »


Om ni endast ser problem, så ska naturligtvis inte idén praktiseras.

Hur stora problem ser ni med IVT:s kompaktkollektor på samma djup?
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Kompaktkollektor.pdf


nä, jag försöker att se möjligheter ;)
Jag vet inte mycket om grävning, men killen som brukar gräva åt mig sa att det inte var helt enkelt på dom djupen och dessutom farligt att vistas i hålet pga rasrisk.
när jag inte vet själv så får jag lita på dom som kan...

IVT's kompaktmarkollektor är en helt annan sak, den är för det första bara 2 meter djup och förläggs på en meter = totalt 3 meter.
dessutom är dom konstruerade så att ingen behöver befinna sig på botten av hålet, alla kopplingar sker i det grunda diket.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 augusti 2010, 09:26:58 »


men är inte praktiskt genomförbart på ett enkelt sätt

Anser ni att massor måste flyttas, placeras inte grävaren rätt.
Anser ni att jorden ska luckras upp innan uppgrävning, så är det också en anledning att låta bli.
Anser ni att en för ändamålet anpassad grävmaskin inte är lämplig att anlitas, ska jobbet inte genomföras.
Om ni endast ser problem, så ska naturligtvis inte idén praktiseras.

Hur stora problem ser ni med IVT:s kompaktkollektor på samma djup?
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Kompaktkollektor.pdf

Skrivet av: cougar
« skrivet: 13 augusti 2010, 07:24:49 »

jo..gräva 5 meter djupt skulle helt säkert fungera, men är inte praktiskt genomförbart på ett enkelt sätt.

Jag skissade lite på att reversera en värmepump och det är ju helt klart genomförbart, men det ramlar ju iväg några sköna tusenlappar förstås.(har inte tagit hänsyn till spritens jobbiga egenskaper vid uppvämning dock)

 Jag tycker du ska prova med ren frikyla först och se hur långt det räcker, du kan ju alltid hänga på värmeväxlare för att få reverseringsfunktionen senare om man förbereder lite vid installationen.

Det är lite kul att se att folk blir så upprörda av att man vill spendera pengar på komfortkyla, för det är ju just det, KOMFORT... det går aldrig att räkna hem en få någon pay-off tid på utan det kommer bara att kosta pengar.
Jag är av den inställningen att det är bättre att spendera en slant vid installationstillfället, och få billig drift, än att snåla i början och betala resten av livet *vinkar*
Skrivet av: StefanP
« skrivet: 13 augusti 2010, 00:07:58 »

Jag förstår hur du menar  men jag ska resonera nedan varför jag inte kommer att göra det.

Först och främst så ligger jordvärmeslangen redan på plats, hela tomten ser ut som en åker :-)

4x12x5 = 192 m3 x 2 = ca 380 kubik massor i lös form (dubbel volym ungefär när man gräver upp jordleran)

Eftersom jag kör grävmaskinen själv så vet jag hur marken är. Ponera att jag har en omkrets på 35 meter på schakbotten, sen vill jag ha en schaktvinkling mot ytan på 45 grader för att ta bort rasrisken så behöver jag 5 meter på varje sida. då blir det 18x36 meter... men ja det är lite väl mycket safety kanske men har fått såna otroliga skyfall senaste tiden. Ja det blir iaf ca 600 m2 tomtyta jag behöver till det projektet.

Sen så är min 8-tonare lite för liten för jobbet. Även om den skulle orka det så är skopvolymen på grävskopan för liten, räckvidden är alldeles för kort. Det kommer innebära att det krävs väldans många skoptag, dessutom måste jag antingen lasta på flak eller flytta massorna vartefter

För att få studs i det hela så måste jag ta hit någon som gör jobbet åt mig och det blir nog en hel del slantar och då undrar jag inte om ett borrhål är roligare i slutändan som kan leverera lite mer värme på vintern också.

Dessutom kommer det ta för mycket tid. Lägga i ytjordvärmen tog 3 dagar för grävning, slangutrullning och återfyllning och det var inte svårt att motivera kostnadsmässigt kontra borrhål.

Just nu känns det som man ska försöka klara sig så långt man kan på den kyla ytjorden kan ge mig.

Sen kolla skillnad i pris på en typ nibe hpac eller kylmaskin kontra ett till borrhål.

Där är jag idag.

Mvh




Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 augusti 2010, 21:37:04 »


Nu kan jag tänka mig att schaktet ligger under de ordinarie jordvärmeslangarna, så någon ytterligare markyta behöver du inte....om inte slangarna redan ligger där.

Här är väl nästan en kopia av det schakt du behöver, förutom att den är för lång och ett par meter för grund. Tre slingor i bredd är perfekt.
http://www.youtube.com/watch?v=way5AvYpnR4&feature=related

Kan man tro att ytan blir 4 x 12 meter räcker....typ 250-300m³ schaktmassor?
Någon i branchen som kan uppskatta ett pris inklusive återfyllning och komprimering?

Problem med djupet och eventuell rasrisk kan du överlåta till maskinföraren.

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 12 augusti 2010, 20:23:53 »

För det första vill jag poängtera att jag inte kritiserade något du skrev, det känns som jag eller du missförstod lite.

Att göra en schakt på 5 meter för att lägga i en kortare slinga går inte pga. flera anledningar.

För det första har jag dåligt med tomtyta för att genomföra det.

För det andra så tror jag inte grävmaskinen går så djupt, eller den kanske gör det men det känns ändå som jag behöver en större maskin :-)

För det tredje om man gräver så djupt så måste man nog sätta in "väggar" som ser till att det inte rasar.

Jag tror jag hellre borrar än att försöker mig på en sådan schakt :)  Men jag är övertygad om att det skulle fungera som du säger.

Jag visste inte att det fanns sånna moduler klara men nibe hpac 40 finns tydligen. Hur den dumpar all värme förstår jag inte vid skrivande stund. Ska läsa om den när jag har postat detta.


Det jag menade som var "perverst" var ju att ha 700 meter ytjordslinga och en borra till att värma 240 kvadrat, speciellt om man jämför med de 500 metrarna för 300 kvm som jag är van med. :) Jag menade inte att det var på något sätt dåligt eller otänkbart.

Tanken från första början var att borra hål för färskvatten. ...... sedan köra frikyla från ytjordvärmeslingan i den utsträckning det går för att ha möjligheten att höja kyleffekten något genom att haka på ett kylaggregat, typ en nordic inverter från ivt som kostade ca 21kkr i installation fast istället för en innerdel a la konvektor så tänkte jag plattvärme(kyle)växlare.  Och tänkte väl kostnaden skulle bli ungefär den samma. Men det kanske blir dyrare än så.

Men det är klart, kan jag borra ett hål på ca 100 meter som kan täcka kylbehovet så måste jag naturligtvis kolla om det är ett alternativ rent ekonomiskt, och nu vet jag ju hur långt jag har till berget, dvs 16 meter.

Jag försöker bara resonera vad som är bäst för mina förutsättningar, tanken att jag ska ha några alternativ för att sedan kunna göra ekonomiska kalkyler, men just nu känns det viktigast att jag får ner rör och sånt i botteplattan och mellan huskropparna.

mvh



Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 augusti 2010, 10:29:24 »

Vilken teknik fastnar jag för? Det var väl din idé dessutom?

Du skrev "jäkligt intressant" angående att köra värmepumpen som kylmaskin. Den del jag hade i det "förslaget" var att jag tyckte det var onödigt att köpa en kylmaskin, när du har en i din värmepump.

Mitt förslag var att lägga ner en slang på 5 meters djup, som du tar ner till ett par minusgrader strax innan sommaren.

Citera
Hur menar du att höga grundvattentemperaturer skulle göra det vanligare? Att man slipper spriten och det där som du nämner nedan?

Med höga bergtemperaturer finns det inte möjlighet att köra passiv kyla d.v.s. det vi kallar frikyla. De måste köra aktiv kyla t.ex. en bergpump med Nibes HPAC.

Citera
Jag förstår, när blir den labil egentligen?

Flampunkten är +29° d.v.s. den temperatur då den börjar avge explosiva gaser.

Citera
Men ponera att jag skiter i allt humbo jumbo

humbo jumbo?

Citera

Eller menar du att jag ska borra ett hål för t.ex. 60 tuss

Du verkar vara beredd att kasta ut 30 000 på en kylmaskin, som dessutom förbrukar energi. Men att lägga ner 30 000 extra på din färskvattenbrunn, eller för den delen på en separat brunn.....tycker du är perverst. Hur tänker du?

Citera
Hur djupt hål måste jag ha för det?

För att dimensionera borrdjup, så måste kylbehovet uppskattas.

Citera
Jag kanske tänker fel men jag gillar att bolla idéer iaf  

Ser inte att du bollar idén om jordlinga på 5 meters djup. Bedömer du att det inte ger den funktion du söker?

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 12 augusti 2010, 00:29:28 »

Stefan, visst är det du som har ett hus som ser ut som en banan? Gissar att det huset har betydande kylbehov, på grund av de stora glasytorna?


Japp fast nu snackar jag om ett nytt hus vars platta ska gjutas v. 35 och saknar vind och mellanbjälklag i betong därför måste jag veta vart jag ska ledningar, vilken dimension de ska vara och typ rätt så snart.

Detta hus har inte lika mycket fönster och är mindre. Så kylbehovet är lite mindre också :-)

Citera
Tråkigt bara att du fastnar för den tekniken, som dumpar kompressorenergin d.v.s den tillförda el-effekten bidrar inte till komfortökning på sommarhalvåret.

Vilken teknik fastnar jag för? Det var väl din idé dessutom? :)

 Jag har inte fastnat för någon teknik, jag försöker bara tänka lite fritt, logiskt och även  långsiktigt ekonomiskt.

I min värld har jag till en viss del kyla i backen gratis, när kommunalt vatten kommer så har jag även ett mindre borrhål som borde kunna bidra på något sätt. Jag vill till stor del använda denna kyla genom att dra ledningar till luftkylare som har ett återcirkulerande flöde i önskade rum. Skulle jag stå där nästa sommar och tycka att de här ger väldigt dåligt eller bra men vill ha lite mer kyla så vill jag ha möjligheten att häkta på något som trycker ner temperaturen något mera.

Jag kanske tänker fel men jag gillar att bolla idéer iaf  studs

Citera
Det finns grejer för det ändamålet, men är inte så vanligt i villamiljö i sverige. Kommer du ner till sydeuropa, så är det betydligt vanligare på grund av höga grundvattentemperaturer.
Hur menar du att höga grundvattentemperaturer skulle göra det vanligare? Att man slipper spriten och det där som du nämner nedan?


Citera
När etanolen kommer över en viss temperatur, så blir den plötsligt labil. Värmepumpen gillar dessutom inte höga temperaturer, när den ska göra varmvatten. Går iofs att shunta ner, men allt påhäng är snart i pris med en borra......varför den bör väljas istället.

Du behöver nämligen en volymtank till den aktiva kylan också. Vill du inte ha 200 liter spritlösning inomhus, så måste du ha en separat värmeväxlare med en extra cirkulationspump.

Jag förstår, när blir den labil egentligen?

Men ponera att jag skiter i allt humbo jumbo... kör bara ytjordslingan... men att brine inte levererar tillräckligt låg temperatur, kan jag inte bara komplettera med ett kylaggregat som en helt vanlig IVT nordic inverter fast för kyla (har ännu inte förstått om det är någon skillnad på dem, typ annan gas eller något som gör att de producerar mer kyla än en apparat avsedd för värmeproduktion?)  på denna manic så istället för en klassisk innedel så har jag en värmeväxlare, eller ja, kylväxlare som har brine inkopplad innan de går till kylbatterier?

Eller menar du att jag ska borra ett hål för t.ex. 60 tuss och klara mig helt på det istället för el till en kylaggregat och låt oss säga 20-30 tuss i investering? Och dessutom få lite mer värme på vintern? Blir ju perverst med mina 755 meter jordvärme också :-)

Hur djupt hål måste jag ha för det?



Humm borrarn stack ju precis  huvuddunk
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 augusti 2010, 16:55:47 »

Stefan, visst är det du som har ett hus som ser ut som en banan? Gissar att det huset har betydande kylbehov, på grund av de stora glasytorna?

Citera
Okej nu fattar jag..... jäkligt intressant

Tråkigt bara att du fastnar för den tekniken, som dumpar kompressorenergin d.v.s den tillförda el-effekten bidrar inte till komfortökning på sommarhalvåret.

Citera
Känns som det måste finnas en anledning till varför inte typ nibe eller ivt erbjuder en mer färdig lösning?

Det finns grejer för det ändamålet, men är inte så vanligt i villamiljö i sverige. Kommer du ner till sydeuropa, så är det betydligt vanligare på grund av höga grundvattentemperaturer.

Citera
Och kan man inte köra ut varma i backen via en växlare och KB-sidan in i kylbatterier? Eller blir det för varmt?

När etanolen kommer över en viss temperatur, så blir den plötsligt labil. Värmepumpen gillar dessutom inte höga temperaturer, när den ska göra varmvatten. Går iofs att shunta ner, men allt påhäng är snart i pris med en borra......varför den bör väljas istället.

Du behöver nämligen en volymtank till den aktiva kylan också. Vill du inte ha 200 liter spritlösning inomhus, så måste du ha en separat värmeväxlare med en extra cirkulationspump.

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 10 augusti 2010, 21:38:07 »

Okej nu måste jag tänka lite på hur ni menar med att kyla vpn..... tar en dusch å återkommer senare ikväll :-)

Edit:

Okej nu fattar jag..... jäkligt intressant, hur "effektiv" skulle den vara kontra en dedikerad vätskekylare? Samma?

Hur skall man styra systemet?

Och skulle det fungera öht?

Och kan man inte köra ut varma i backen via en växlare och KB-sidan in i kylbatterier? Eller blir det för varmt?

Känns som det måste finnas en anledning till varför inte typ nibe eller ivt erbjuder en mer färdig lösning?

Skrivet av: cougar
« skrivet: 10 augusti 2010, 15:16:36 »


Ja precis, vätskekyld vätskekylare, finns det? :) Och vad kostar de ungefär?

dom är ganska dyra tyvärr, bygger ju på samma princip som en värmepump med två värmeväxlare osv. en 5KW ca 30.000kr

annars hade ju Lexus en intressant ide där om att växla bort överskottsvärmen från värmepumpen via ett fläktbatteri och shunta om brinen till kylbatteriet, då kan man ju också delvis använda frikylan vid vissa driftfall....
hmmm.. det där måste jag fila lite på.. Sc:,h
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 augusti 2010, 13:13:15 »


Lexus: Menar du slang på 4-5 meter djup??

Ja, 4-5 meters djup och 300 meters slang på 100m². Ta ner tempen till ett par minusgrader, så bör du ha kyla som räcker hela sommaren.

Längd och yta hittade jag på när jag skrev inlägget, men det går säkert med kortare slang och mindre yta. Någon kan säkert räkna på det. Roland vet jag har kunskaper för det.

Solen värmer ytterst lite på 5 meters djup. Geotermisk energi bidrar med ~0,07 W/m².


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!