Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 3800i Framledningstemp pendlar upp och ner ca 30 grader  (läst 8472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Okej, då kanske du behöver 50 W/m² vid DUT, som i sin tur med deltaT 5° kräver ett flöde över shunten på 0,19 l/s. Då är det en shunt med kvs-värde 2,5 du ska ha.

Jag skulle inte bli förvånad om det sitter en med kvs-värde 6,3 där nu.

Shuntens montering ser ut att vara rätt.

 

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite fundersam över vad som är vad på din bild.
Kan du rita in vad som är fram och retur från pannan. De vita rören, lite grövre går de till radiatorerna?
Varför har du då iså fall två VK inställt på pannan?
Man kan ställa in att tillskott ska bryta innan värmepumpen når sitt önskade värde.
Om du inte har manual så finns det att ladda ner på nätet.
 tummenupp

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det andra alternativet känns troligt då shunten öppnar fullt, stänger sen ganska hastigt när tillskottet kopplas på

Golvvärme på ca 80kvm,installerades för 2år sedan
Bifogar en bild, när bilden togs är framledningstemperaturen nere på 26grader och snart kommer den dra iväg uppåt och shunten stängs fram tills allt slår av och den sjunker igen

Har ingen ftx men en luft luft installeras imorgon
Vilka rör är varma, det från vänster varmast och röret upp ska till till GV/raddar , nerifrån är returen.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fått igång luft pumpen och har äntligen ett bra inomhusklimat då värmepumpen inte kunde hålla huset varmt pga att den stängde av konstant, har nu ställt ner framledningen för att dra ner på tillskottet men pumpen beter sig likadant fortfarande, har stängt av 6kw tillskottet så pumpen bara kan använda 3kw tillsammans med kompressorn vilket gör att framledningen stannar nu på ca 38 grader innan allt stängs av, med 6kw så kör den fortfarande upp värmen till 50 grader trots att börvärdet just nu är 28grader

Golvvärmen har en framledning nu på 23 grader och är 22,5 grad på golvytan när jag mäter med en laser. Verkar knappt tappa någon värme. Detta funkar då framledningen på värmepumpen sällan sjunker under 23 grader innan den får spel och gasar 100% igen.

lägger upp två bilder på dagens inställningar som är fabriksinställningarna förutom fläkten som jag ställde ner igår, den var tidigare på 50% men är ingen skillnad förutom mindre kallras i huset, någon här på forumet kanske har något förslag på ändringar i inställningar som kan funka

ända inställningen jag har pillat på tidigare är "kopplingsdiff värme" och ändrade den till 120 i några dagar utan resultat.


Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite fundersam över vad som är vad på din bild.
Kan du rita in vad som är fram och retur från pannan. De vita rören, lite grövre går de till radiatorerna?
Varför har du då iså fall två VK inställt på pannan?
Man kan ställa in att tillskott ska bryta innan värmepumpen når sitt önskade värde.
Om du inte har manual så finns det att ladda ner på nätet.
 tummenupp

Jag gissar att det är tillskottsgräns som nu står på 15 grader som du menar? la upp lite bilder, försökte hitta det i manualen men noll info om just tillskottsgräns och vad det betyder i detta fall. amatör som jag är tänkte jag att det betyder att tillskottet kopplar bort när utomhustempen är över 15grader

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Prova att sänka värmekurvan för krets 1 så den blir lika låg som kurvan för krets 2.

För att säkra upp så inte shunten stänger, kan du dra ut vredet på shuntmotorn och ställa den på fullt öppen. Lämna vredet i läge utdraget.

Med den manövern bör du heller inte ha något missljud i värmekretsen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen, har du tid någon timma
PÃ¥ fotot sÃ¥ är shunten  till vänster och ska ge  full värme  enligt markeringen,  nu är det dax att vara lite mekaniker. Ratten pÃ¥ shunten gÃ¥r att dra rakt ut och i mitten sÃ¥ sitter det en skruv, ta bort den och dra ut motorn ,  pÃ¥ axeln sitter det en taggig plastbit , ta bort den med, pÃ¥ axeln är en fasning ( markering var kläppen stÃ¥r i shunten ) ta ett foto pÃ¥ den. Detta för att säkerställa att shunten inte är felställd. Sen tar vi resten

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen, har du tid någon timma
PÃ¥ fotot sÃ¥ är shunten  till vänster och ska ge  full värme  enligt markeringen,  nu är det dax att vara lite mekaniker. Ratten pÃ¥ shunten gÃ¥r att dra rakt ut och i mitten sÃ¥ sitter det en skruv, ta bort den och dra ut motorn ,  pÃ¥ axeln sitter det en taggig plastbit , ta bort den med, pÃ¥ axeln är en fasning ( markering var kläppen stÃ¥r i shunten ) ta ett foto pÃ¥ den. Detta för att säkerställa att shunten inte är felställd. Sen tar vi resten

Hej, lite över min kunskapsnivå men kan försöka. Värmepumpen agerade likadant innan den shunten kom på plats, körde golvvärme och radiatorer på samma framledning från början men valde att shunta golvvärmen då jag behövde få högre framledning på radiatorerna och hade väl en tro att pumpen kanske skulle börja agera annorlunda men det gjorde den inte.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Prova att sänka värmekurvan för krets 1 så den blir lika låg som kurvan för krets 2.

För att säkra upp så inte shunten stänger, kan du dra ut vredet på shuntmotorn och ställa den på fullt öppen. Lämna vredet i läge utdraget.

Med den manövern bör du heller inte ha något missljud i värmekretsen.

Då känns det som att jag går tillbaka till som det var från början när allt gick på samma framledningstemp men pumpen agerade likadant då vilket ibland gjorde golvvärmen riktigt varm och jag var rädd att trägolvet skulle gå sönder

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

I så fall har du något ytterligare som stryper flödet till värmepumpen. Har du aktiva termostater på golvslingor och radiatorer, så är det en fördel om de ställs fullt öppna när du ska trimma in värmekurvorna.

Jag gissar att du klarar dig bra med endast golvvärmekurva som kurva 1 d.v.s. shunt fullt öppen och termostater fullt öppna, och därifrån anpassa rumstemperaturen med värmekurvan för krets 1.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, lite över min kunskapsnivå men kan försöka. Värmepumpen agerade likadant innan den shunten kom på plats, körde golvvärme och radiatorer på samma framledning från början men valde att shunta golvvärmen då jag behövde få högre framledning på radiatorerna och hade väl en tro att pumpen kanske skulle börja agera annorlunda men det gjorde den inte.
Du har monterat själv .Viktigt att shunten är i läge och lätt den fel. OM jag tänker rätt så kommer värmen i innersta röret till vänster och returen på det utanför. Andra från höger är till GV och en givare på , den sitter helt fel , den ska vara min 40 cm upp ovanför pumpen som nu är får shunten hicka. Men det med shuntens läge måste kollas det med.

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar att det är tillskottsgräns som nu står på 15 grader som du menar? la upp lite bilder, försökte hitta det i manualen men noll info om just tillskottsgräns och vad det betyder i detta fall. amatör som jag är tänkte jag att det betyder att tillskottet kopplar bort när utomhustempen är över 15grader
I inställningar för tillskott finns "Hyst. till komp. stopp.
Klicka ur [Inte aktiv] för att aktivera. Ställ in hur
många grader under kompressorns maximala temperatur
som tillskottet ska börja stega ner. Denna
funktion ger möjlighet att använda kompressorn så
mycket som möjligt.
Med funktionen inaktiv stegar tillskottet inte ur, utan
används upp till tillskottets maximala temperatur.
Kompressorn stängs då av vid kompressorns maximala
temperatur."
Ju högre värde desto tidigare stegar tillskottet ur.
Då du säger att det var problem redan innan det blev monterat extra shunt och cirkpump för golvvärmen så verkar det som att drifttagningen av pannan inte är rätt inställd eller så är rördragningen fel.
Om du sänker fläkten för lågt kommer pumpen troligen att frosta av ofta.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då känns det som att jag går tillbaka till som det var från början när allt gick på samma framledningstemp men pumpen agerade likadant då vilket ibland gjorde golvvärmen riktigt varm och jag var rädd att trägolvet skulle gå sönder
Det finns en tjuv där, om du tänker dig att cirkpumpen i VP har ett flöde på 10 och din GV vill ha 10 så finns det inget kvar till annat.
Ger VP 10 och GV tar 5 sÃ¥ finns det 5 kvar till annat, detta är vad som händer vid element och GV när dom är kopplade pÃ¥ samma stam som dina verkar vara och GV vill ha max för att fÃ¥ den temp som behövs. Har du flyttat givaren ?  där den nu är sÃ¥ känner den att det blir kallt och dÃ¥ öppnar shunten fullt , dÃ¥ kommer det varmt fort och värmer upp allt ( gÃ¥r för snabbt ) det finns dÃ¥ en del restvärme kvar och den känner , nu mÃ¥sta jag stänga. fram och retur mÃ¥ste hinna blanda sig och det gör dom inte pÃ¥ den korta biten , efter pumpen sÃ¥ är det 100% blandat till rätt temp som ska ut. Samtidigt när shunten stänger sÃ¥ avtar även flödet frÃ¥n stammen Du har en vinkarkabba med din shunt, kolla vad som händer samtidigt som du känner pÃ¥ röret som gÃ¥r till GV. Dra även ner pÃ¥ farten pÃ¥ GV-pumpen nÃ¥gra snäpp och kanske öka pÃ¥ den i VP , det mÃ¥ste gÃ¥ ut en total som överstiger behovet av flödet frÃ¥n VP.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Tack för alla tips!

Har följt era råd och nu har faktiskt framledningstempen lugnat ner sig, pendlar ca 6 grader över och under börvärdet nu men stannar still en längre stund runt börvärdet

Men viktigast av allt så har förbrukningen minskat dramatiskt med ca 0 grader utomhus drog pumpen 5,3kwh på ett dygn för värme och varmvatten(2 duschar), luft luft drog 13kwh så totalt 18,3kwh på ett dygn med 23 grader innetemp och golvet är 23grader när jag mäter ytan med laser

önskar bara att detta gjorts innan december då den räkningen var tuff
« Senast ändrad: 25 januari 2022, 20:31:59 av Martin8585 »

Kim_

  • Gäst
Kim_
SV: Bosch Compress 3800i Framledningstemp pendlar upp och ner ca 30 grader
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2023, 12:21:50 »
Hejsan
Har samma utmaningar med min Bosch som du hade förut,
vad exakt har du ändrat i din VP för att få det resultatet? ¨

Tack på förhand

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!