Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 med radiator + golvvärme  (läst 827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alje01

  • Mr Nice Guy
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strömsholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1245 med radiator + golvvärme
« skrivet: 25 juni 2018, 17:39:42 »
Hoj!
Har sedan några år en Nibe samt två system. Golvvärmen nere i källaren vill jag ha sommarvarm men har kommit fram att shunten bör justeras då jag 1. Får värme i båda systemen när jag aktiverar kurva för system 1 Radiatorer och inget när jag vill ha värme till golv. Finns det ngt sätt att med värmepumpen ställa shuntens ändlagen mm eller ska det skötas manuellt. Har en Esbe ARA561. Har även en fundering...Om jag har två system, bör inte dessa två ha varsin tempmätning av returledning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 med radiator + golvvärme
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2018, 17:12:30 »
Tyvärr går det inte att få värme i system 2 utan att värma system 1.
System 2 (golvvärmen) tar en delström från system 1 när den värmer golven.
För att få sommarvärme i golven krävs en ombyggnad med en arbetstank som system 1 och separata värmesystem mellan golvvärme och radiatorer kopplade mot tanken.
Radiatorerna blir då fortfarande system 1 men då går det att stoppa flödet i detta system om värmepumpen kan värma en tank i stället och golvvärmen kan shuntas från tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alje01

  • Mr Nice Guy
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strömsholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 med radiator + golvvärme
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2018, 18:02:22 »
Ok, tack för din förklaring. Det hela kändes ju inte rätt. Tycker det är lite konstigt att jag inte fÃ¥tt en annan (rätt) lösning av installatören. Vem vill ha kalla källargolv/badrumsgolv...hmmm, blir ett samtal🤔

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!