Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥verkar varmvattnet styrningen av golvvärmen?  (läst 1631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag är ny på forumet och nybliven husägare och därmed även värmepumps-ägare. Här verkar det inte vara ont om tekniska detaljer att gotta in sig i!

Jag har läst på en del om hur styrningen av golvvärmen fungerar. Jag har en Nibe F730 och vattenburen golvvärme. I våras hade jag lite strul med att braskaminen lurade värmestyrningen som var inställd att styra på inomhusgivaren. Vi fick betydligt jämnare och behagligare klimat genom att styra enbart på utomhusgivaren.

Värmestyrningen, som jag förstår det, fungerar nu på följande sätt:
Utomhustemperaturen + värmekurvan ger ett bör-värde för framledningstemperaturen.
Diffen mellan bör- och är-värde på framledningstemperaturen accumulerars upp i gradminuter.
Gradminutrarna styr hur mycket värmepumpen och ev tillsatsen jobbar.

Ev är det något förenklat, men visst har jag de grundläggande bitarna rätt?

Vi har nu haft ett par veckor av hög värme ute, så det har inte behövts någon uppvärmning alls att tala om. Nu de senaste dygnen har det dock börjat krypa ner lite lägre igen och jag har börjat snegla på graferna jag loggar från Nibeuplink.

Jag ser att framledningstemperatren varierar kring antingen 23 grader eller 55 grader. Jag förmodar att 23 grader är när pumpen jobbar mot golvvärmen och 55 är mot varmvattnet. Gradminutrarna sjunker något när framledningstempen är låg. Detta stämmer eftersom framledningetempen är något lägre än den beräknade (24-25 grader). Det jag dock inte begriper är att gradminutrarna snappt nollställs när framledningstempen skjuter upp kring 55 grader (och förmodligen jobbar mot varmvattnet). Man borde väl inte ta hänsyn till att framledningstempen vid varmvattendrift (55 grader) är högre än den beräknade framledningstempen till golvvärmen?
Har jag fått något om bakfoten?


Vidare undrar jag vad det är som styr golvvärmepumpens hastighet i auto-läge. Jag testade att vrida upp värmekurvan rejält. Framlednings-bör-värde sattes till 35 grader. Värmepumpen började jobba och jag ser hur framledningstemperaturen växer. Dock så puttrar pumpen på endast 20%. Retur-tempen ligger kvar på 23 grader. Borde inte pumpen köra igång mer? Jag väntade dock bara ca 30 min. Kanske behöver den mer tid innan den ökar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Påverkar varmvattnet styrningen av golvvärmen?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2018, 16:42:56 »
Det där att gradminutrarna nollas efter en varmvattenkörning är en liten bugg, det finns en parameter som ska nolla gradminutrarna om tempdiffen mellan ärvärde och börvärde blir för högt, men den borde ha en liten fördröjning direkt efter en VV-körning.
Nu spelar detta inte så stor roll i det hela, värmebehovet är troligen väldigt lågt i alla fall.

Sen ska den reglera upp farten på cirkpumpen när kompressorn ökar och tempdiffen mellan framledning och retur ökar, men det kanske tar lite tid?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad martinf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Påverkar varmvattnet styrningen av golvvärmen?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2018, 10:01:59 »
Tack för ditt svar!

Det kom en uppdatering till värmepumpen nu i somras och det ser ut som att buggen är fixad.

Värmepumpen drar igån tre gånger i den bifogade grafen. Först gången är golvvärme. Andra gången är golvvärme direkt följt av varmvatten. Tredje gången är varmvatten direkt följt av golvvärme.

I den trdje körningen syns hur gradminutrarna inte påverkas av att varmvattnet körs. Så var det inte innan. Skönt!

Natten består vanligvis av ett antal cykler likt den första. Gradminutrarna sjuker ned till 50 för att sedan ganska direkt återställas till noll då utgående lätt värms upp till önskad temp. Det händer dock inte mycket på inkommande. Begriper inte riktigt varför pumpen sänker sig under de 30% som den ligger på i viloläge. Är det villoläget som är satt onödigt högt tro?

Hoppas graferna och mitt resonemang kan hjälpa andra nyblivna pump-nördar att förstå hur allt hänger ihop!
« Senast ändrad: 30 augusti 2018, 15:09:32 av martinf »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Påverkar varmvattnet styrningen av golvvärmen?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2018, 21:23:06 »
De är väl gjorda så de nyare pumparna, att de kollar om värme eller vv behövs, efter en av dessa körningar, istället för att stänga av, och en minut senare starta igen. jag styr mitt på utegivaren, med mycket liten påverkan av innegivaren, och det funkar bra.

Utloggad martinf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Påverkar varmvattnet styrningen av golvvärmen?
« Svar #4 skrivet: 03 september 2018, 09:57:05 »
Ja precis.

I början körde jag med innomhusgivaren. Men det fungerade inte alls bra med trögheten i ett system med 215 m2 golvvärme. Innetemperaturen släpar hopplöst lÃ¥ngt efter. Systemet kunde stÃ¥ med pumpen avstängd en hel iskall natt innan lufttempen sjunkit nog att det var dags att starta. DÃ¥ är golvet märkbart kallt pÃ¥ morgonen och systemet fÃ¥r jobba pÃ¥ högvarv fram till lunch, dÃ¥ solen kommer och värmer upp och kurvorna skjuter över. Resultatet blev att pumpen nästan körde helt inverterat mot vad jag önskade!  :P

Värst var om man eldade med kaminen under eftermiddagen en kall dag. Då blev resultatet ett riktigt kallt golv på morgonen efter.

Nu kör jag helt på utegivaren. Då reagerar systemet åtskilliga timmar tidigare och innetemperaturen blir mycket jämnare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!