Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation steg för steg? (Bergvärme)  (läst 6553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installation steg för steg? (Bergvärme)
« skrivet: 25 mars 2018, 15:36:18 »
Jag söker information om hur en installation av bergvärme går till, steg för steg.
De stegen jag hittar är ju bra - de ger en överblick om hur det går till - men jag har ej funnit någon "djupgående" information ang installationen.
Se till exempel https://www.bergvarme-pris.se/blogg/2014/06/10-steg-till-installation-av-bergvaerme

Där finns information om borrning och anslutning till fasad från punkt 1 till 5 sedan står det inte mycket mer än att allting skall på plats och kopplas på.

Det jag vill veta helst är: Måste installatören tömma vattnet i nuvarande system för att kunna fästa ledningarna till nya BVP?

Anledningen till att jag letar efter informationen är för mina element på övervåningen är tomma. Detta eftersom nuvarande CTC Total läcker och inte kan hålla trycket för att pumpa det upp 4 meter.
Är då orolig för att dem inte kommer fylla systemet/lufta och jag kommer få göra det och inte ha koll på hur luftning påverkar nya BVP.

Mvh Pontus
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2018, 20:54:33 »
om man måste tömma, beror väl på om det finns avstängare, och det är inte katastrof att tömma, bara fylla på nytt igen, är ju som sagt bara vanligt vatten i rören.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2018, 22:46:00 »
Okej. I mitt fall finns det kran på framledning men ej vid retur, bara cirkpump, så jag antar att systemet lär tömmas.

Finns det någon som sitter på länk till en mer "detaljerad" installationsdokumentation?
Kanske har fört dokumentation själv över hur arbetet fortskred?
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2018, 05:42:16 »
kolla om du kan ladda ner en installationsmanual på nibe eller någon annan tillverkares sida. Tror inte det är något svårt jobb att koppla in en vp, om alla rör finss klart, eventuellt lite justeringar, så allt passar ihop.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2018, 07:07:17 »
Okej. I mitt fall finns det kran på framledning men ej vid retur, bara cirkpump, så jag antar att systemet lär tömmas.

Finns det någon som sitter på länk till en mer "detaljerad" installationsdokumentation?
Kanske har fört dokumentation själv över hur arbetet fortskred?

Sitter inte cirkpumpen med unionskopplingar(med avstängningar)?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2018, 07:43:43 »
Kan inte tänka mig att det finns någon installatör som lämnar installationen "som färdig" utan att avlufta systemet.
Så just den frågan skulle jag i alla fall inte oroa mig över alls.
Det som är viktigt om du skall installera bergvärme är några saker:

Du måste säkerställa att du får det borrdjup du betalar för.
OM jag skulle borra för bergvärme skulle jag säga åt installatören att jag absolut ville vara med när kollektorn sätts ned i hålet.
Det finns metermärkningar på alla kollektorer så att man kan säkerställa sig att man får vad man betalat för.
Kolla alltså metermärkningen i botten av kollektorn, och vid marknivå för att säkert veta hur djup borran är.
Kontrollera även djupet ned till vatten i borran, "Aktivt borrhål" är den del av hålet som är vattenfyllt, har du väldigt långt till grundvatten så kan man behöva borra djupare för att få tillräckligt stort borrdjup.
Avluftningen av kollektorn är även den mycket viktigare än avluftningen av radiatorerna (och svårare).
Jag skulle också vilja vara med vid tryck/täthetsprovningen av kollektorn så att det inte finns något litet läckage som de negligerar.

Luft i radiatorsystemet kan du glömma, eller rättare sagt, det är något som du som husägare kommer att behöva kolla och justera då och då även när installatören åkt hem.
Det ingår i uppdraget att vara anläggningsägare.

Cirkpumpen skall inte behöva pumpa upp vatten till ovanvåningen.
Man fyller systemet med "kommunvatten" och avluftar på ovanvåningen för att få ut all luft, när systemet är fullt med vatten finns inga höjder kvar som vattnet behöver tryckas upp.
Ett vattenfyllt system har inga tryckhöjder som cirkpumpen behöver överbrygga, de enda tryckhöjder som finns i ett fullt system är det mottryck som skapas av flödesmotståndet i ledningssystemet när cirkpumpen går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2018, 10:02:47 »
Tack för alla svar.
VP samt massa andra lådor med kopplingar och rör är inburna av två starka män från firman imorse 03/26.
Containern för slammet från borrhålet lämnades på tomten i samma veva, vilket jag missade mellan bajsblöjor och frukost..

Ok, radiatorer fixar jag själv då, har ändå vanan inne med luftning. Det med cirkpump vet jag inte riktigt hur det ligger till, men som ni sade. Det är väl inte hela världen med nytt vatten i systemet en gång.
Tipset med kollektorslang och borrdjup är jag väldigt tacksam för.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2018, 10:27:05 »
För att inte framstå som en besvärlig typ skulle jag rekommendera att du så tidigt som möjligt meddelar att du vill vara med när kollektorn sätts ned, det minskar även risken för att de försöker avsluta borrningen i förtid om det börjar gå trögt för dem.
Om du först när de borrar säger att du vill kontrollera metermärkningen finns en risk att de "fuskat" och då kan det bli en väldigt knepig situation.
Alltså, om du så tidigt som möjligt säger åt dem att du ska vara med när kollektorn sätts för att du vill vara trygg med att du fått det djup du beställt på borrhålet så minskar riskerna för fusk betydligt, och även risken att du "kommer på dem" med fingrarna i kakburken, alltid en kinkig situation om det skulle uppstå.

OM de tänkt fuska, var beredd att skicka någon annan i ditt ställe som vet vad som skall kollas, om de vill ta genvägar så försöker de troligen sätta kollektorn när de vet att du är borta i något ärende.
Ge dem alltså två kontaktnummer, ett till dig och ett till din ersättare.
Eller så säger du helt enkelt att de ska vara med, även om de får vänta några timmar på dig innan de sätter kollektorn.

Det här kan framstå som onödigt misstänksamt, men vi har sååå ofta sett här i forumet att folk inte får det djup de betalar för, eller att de inte får några som helst bevis för hur djupt man borrat, och det är inget du vill ligga och grunna över om borrhålet av någon anledning blir kallare än du förväntat dig.
De skäl som brukar anges för att sluta borra i förtid är att "det är mycket vatten i borran" vilket innebär att det tar lång tid för dem att borra då kompressorn inte har kapacitet att trycka ut allt vatten som rinner till.
Andra skäl som anges kan vara sprucket berg eller liknande, och sånt kan ju kontrolleras i vart fall till viss del om man är på plats och ser hur riggen går när de borrar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2018, 23:45:41 »
Såhär ser min bergvärme installation ut från min synvinkel än sålänge.

Måndag: Borrare skall komma och börja, VP och material skall komma.

08-09.00, Container dumpas på gräsmatta utan min vetskap.

09.00, Inhyrd bärhjälp ankommer med VP samt kringgående material, rör, slangar. Vet ej om det är brine med, fick inte mycket info eftersom de inte jobbade på firman som sålde VP.
Allting bärs ned i pannrum, jag fick agera motvikt för VP nedför trappen.

Tisdag: Inväntar borrare

13.00, Borrare anländer, kör upp med larvbandare/borrmaskin på gräsmattan över markstensgången.
Lägger ut en 1Kwh värmematta över grävområden från borrhål till hussula (el från ett uttag i garaget), kopplar alla slangar med vatten och slamtömning.
Vi letar efter en Gardena koppling för vattnet från min källare, den som hittar först vinner, jag letar hus och borraren letar i arbetsbilen. Jag vann.
De har nu börjat borra och bankar ned 3meters metallrör(foderrör antar jag), de svetsas ihop i skarvarna och "slipas" med vinkelslip(?).

14.30, Jag åker på jobb.
16.30, Hemma och tomt på borrare.

Fram tills nu så har jag inte haft någon mer kontakt med bolaget jag köpte bergvärmepaketet från förutom samordnaren i förra veckoslutet.

Onsdag skall borraren vara klar. Elcentralen bör vara utbytt för att hinnas med, men jag har inte fått 100 procentig info om det ännu.
Torsdag skall VP vara helt färdig och inkörd med huset.

Kommer fortsätta uppdatera från min synvinkel kommande dagarna.
Önska mig lycka till.  :)
« Senast ändrad: 28 mars 2018, 00:25:04 av Dontis »
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2018, 09:49:58 »
Lycka till Dontis!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2018, 14:08:16 »
Jobbig natt (tisdag/onsdag) och dag igår, sov dåligt och blev rasslig i halsen, trött och kall.
Denna natt var det ganska kallt inne, elpatronen gick på 5.5 Kw och värmde nog till 17 C.

Det finns en grov sammanfattning längst ned för er som redan nu kännar att en lång post är jobbig att läsa.
Jag har försökt rada upp inlägget så gott jag kan och tagit med all information som jag känner är bra att ha för en husägare. Bilder kommer nästa vecka.

Onsdag, 07.05 öppnar jag dörren iklädd lakan för ivriga rördragare som skall demontera panna, koppla in BVP samt dra alla rör för vatten idag.
De är två arbetare från firman som sålde BVP paketet till mig.
De stänger av vattnet in till huset, drar ur alla relevanta proppar ur elcebtralen och börjar skära loss rör till pannan med en väldigt kapabel metallsåg, samt elkablar.
De lämnar tillopp och retur för radiatorsystemen intakt. Sedan tömmer dem pannan och radiator kretsen på vatten från en ventil i botten på pannan och senare med hjälp av en slang och kompressor som trycks ned i VV röret i pannan.
Alla rör, CP, expkärl och utstickande sotlucka kapas nu utan nåd bort och gamla pannan flyttas med handkraft och primalskrik cirka 2 meter bort.

07.20, Ja det gick snabbt. Undertiden den ena av killarna tömmer vattnet i pannan så har den andre genast börjat sätta kopplingar/kulventiler på KV, VV, Tillopp och Retur, i den ordningen eftersom borraren behöver KV för att kunna spola bort slam från borrhål till container.
Vattnet dras igång.

Tiden går, kopplingar sätts på plats, BVP flyttas på plats (så att man mycket bra kommer åt sotluckorna och de nya expkärlen) och de börjar dras rör, alla utom brine rören.

09.00, elektrikern ankommer. Han börjar med att fixa en ny huvudströmbrytare till BVP som också är en separat elmätare. Det blir ingen ny elcentral - det är ett separat jobb nästa vecka.
Utomhusgivare, en ny installeras utomhus på samma ställe dock med befintlig kabel.
Alla kablarna fästs snyggt längs med taket, det mäts, ritas, vattenpass används för elmätare osv. Ser ut att vara mycket seriös knegare/företag.




07.10, Borrare anländer och fortsätter borra från gårdagens avslut. Jag visste inte hur långt dem kommit och jag frågade ej heller. Gissningsvis skulle de klarat foderrör sedan 50 meter på halva tisdagen.
De var ganska tystlåtna killar och det lät så väldigt mycket, jag fick inte så mycket information från dem.
Det viktigaste ang borrningen. Det skulle vara 11 rör kvar i paketet(där rören ligger på maskinen) när dem kom ned till 160 meters borrdjup.
Detta glömde jag att kika efter, det går så himla snabbt att ta upp rören/borrdelarna jämfört med att borra och hipp som happ var brine slangen nere i hålet också.

Detta missade jag eftersom jag antingen var med rördragarna eller elektrikern, de kunde prata som folk och var väldigt hjälpsamma, svarsglada och trevliga.

13.00, Borrarna blir klara och packar sig iväg, lämnar en 25*25 cm oljefläck utanför postlådan, ganska saftigt läckage från elverket.

13.00, lunch för alla.

13.45 rördragare och elektriker återkommer. De har nu kopplat in KV, VV och tillopp, Elektrikern är klar runtomkring BVP och skall "bara" dra kablar och få upp inomhusgivare/reglerare på ett bra ställe.
Undertiden vi pratar om var den skall sitta så får jag uppgift att spola VV för att fylla ledningar och tryck i BVPens VV beredare.

Grävmaskinisten ankommer och konstaterar snabbt att tjälen i backen ligger kvar ganska mycket, han är väldigt tystlåten men hänger kvar på plats i en timme och undersöker ledningskarta, mäter grävavstånd, kollar borrhålet och vi bestämmer att jag får ännu en 1Kwh matta med hål i för borrhålet som skall värma upp tjälen ur backen ännu mer.
Vi bokar in att han skall komma på tisdag om 5 dygn och testa gräva ( i och med påsk ).

14.30, Rördragarna drar rör till nytt element i källaren, kopplar in det. Vi hjälps sedan åt att fylla vatten i radiator kretsen och "grundlufta" alla element.
Enligt min vetskap så är det mesta på plats, elpatronen ställs in på 6kw (av 9 möjliga), elementen fungerar och VV värms ok.
Det är gjort fram tills rördragarna sticker på ett möte vid 15.00.
Allt är gjort förutom rören till brine/borrhålet.

15.00 fram till 16.00, elektrikern är ensam på plats exl mig. Han sätter upp inomhusgivare/reglerare, förklarar samtidigt hur den fungerar och vi bestämmer att han byter elcentral nästa vecka.

Torsdag 07.10, en rördragare (grannen) kommer själv utan att väcka oss (som tidigare bestämt).
Det sätts upp ännu ett expkärl till brinevätskan/borrhålet, det är ett lite mindre kärl än det för radiator kretsen.
Han drar brine rör från BVP till 30cm från väggen där Grävmaskinisten skall borra hål och dra in slang.
På brine rören sätts det ett filter (tror jag), det är dem enda rören som isoleras i hela anläggningen.

11.00, vi bestämmer att dem kommer på tisdag, han visar lite hur man gör för att ändra värmen och förklarar lite runtomkring vad som är vad.
Han åker hem och jag ser fram emot nästa vända.

Sammanfattning,
Elektrikern satte upp alla kablar bra.
Rördragarna hade väldigt mycket att göra och gjorde det väldigt bra. De hade en bra och stämningsfull shargong mellan varandra och elektrikern (som dem hade arbetat med förut).
Grävare och borrare var väldigt tystlåtna, jag hade inte mycket kontakt alls med dem, så egentligen kan jag inte berätta så mycket annat än: borrningen flöt på riktigt bra och den ena verkade veta väl vad som skulle göras och vad som pågick.

Alla företag verkar vara helt okej och väl inkörd inom sina områden.
AB Storå Rör, +50 år i branchen och väldigt många anläggningar gjorda runtom i bergslagen/mälardalen samt Åland.
En av arbetarna hade iallafall runtomkring 400 anläggningar på sitt samvete.
Torstensson Elautomation AB (Nora), minst 10 år i branchen. Arbetaren verkade ha bra koll och svarade så jag förstod på mina frågor.
Magnus Pettersson brunnsborrningsfirma AB , Minst 10 år i branchen. En av arbetarna var väldigt erfaren.
Fastän att dem var tystlåtna så litar jag på att arbetet blev rätt gjort. Borrbolaget och BVP/vvs firman har sammarbetat sedan många år tillbaks.

Tack för mig så återkommer jag med en uppdatering när det är klart. Förhoppningsvis på tisdag eller onsdag.
Mvh Pontus.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #11 skrivet: 03 april 2018, 00:32:02 »
Lägger in lite bilder i väntan på slutkoppling mellan borrhål och brine rör.
De skall komma Tisdag 3e April.
« Senast ändrad: 03 april 2018, 01:02:12 av Dontis »
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #12 skrivet: 03 april 2018, 06:25:42 »
Som jag tolkar det så missade du precis det jag sagt var viktigast av allt, borrhålets djup.
Att vara tystlåten och snabb i en bransch som är rätt känd (ursäkta generaliseringen) för att inte vara världens seriösaste är nog ett bra koncept.
Bara de att de berättade för dig hur många rör som skulle vara kvar när de borrat färdigt är väl dock en liten garanti för att de i vart fall tänkt slutföra uppdraget som beställt.
De kan ju inte veta säkert om du räknat rör via en kikare innifrÃ¥n huset...  ;)
Nu finns det ett sätt till att kontrollera borrdjupet, men dÃ¥ börjar vi tala om rätt besvärliga moment, och det är att mäta exakt hur mÃ¥nga liter som gÃ¥r fylla pÃ¥ innan det är fullt, vet du det kan du räkna fram hur mÃ¥nga  meter kollektor du har.
Du kollade aldrig metermärkningen pÃ¥  kollektorn (längst ned)?
Om du gjorde det så borde det gå hitta någon märkning ovan mark innan de kapat slangarna, men det kanske är klart alltihop redan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #13 skrivet: 03 april 2018, 14:36:41 »
Kollektorn brukar man fylla när den stoppas ner annars flyter den upp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #14 skrivet: 03 april 2018, 16:08:26 »
Just det ja!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!