Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?  (läst 5276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s19642

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« skrivet: 10 mars 2005, 12:37:55 »
Hej,

med risk för att slå in öppna dörrar då mycket säkert redan finns i forumet men jag behöver assistans.
Jag har idag en "förbrukad" CTC Master 102 (frånluftvärmepump) med GLE paket (element och fläkt på vinden), kompressorn är paj och den börjar allmänt bete sig underligt.

Som lekman börjar man läsa allt som finns som ersättning till nuvarande "skrot", Värmeväxlare med separat varvattenberedare, komplett panna (NIBE410P), Värmepumpar med separat varmvattenberedare etc etc.

Värmeväxlaren är billigare men med lägre "effekt", köp "riktig pump" nibe, köp Termovent, köp PBH, köp comfortzone.....etc

Bor i ett enplanshus från -85 på 125 m2 (Gullringehus, ordentligt isolerat) och enbart luftburen värme alltså inga radiatorer.

Vad skall jag tänka på , vad är bäst??  ???

Mvh
Kenny


Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2005, 21:18:21 »
Gör en sökning på comfortzone här på forumet eller på byggahus.se
Så kanske du får lite ideer om vad du skall ha för något.

Jag har själv en Comfortzone och efter lite injusteringar av den så är jag mycket nöjd.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2005, 21:58:13 »
Eftersom CTC 102+GLE paket består av värme i tilluft med hjälp av frånluft VP + extra el i luften och ditt hus ej har "normalt" radiatorsystem, så måste du ha ett system som kan ta över de delar som du installerat som värme distribution system. Alltså VP+ styrning av din X el efter given kurva injusterad. Du har troligen en central kontrollpanel placerad på en öppen plats i din bostad. Den stryrningen måste också ersättas.


Frågor:

Nibe 410P verkar bra men jag tror att du ej behöver ha 9Kw el tillskott. Din GLE vad jag kommer ihåg har 6kW. Din huvudsäkring kanske då ej klarar större effekter. Kablar etc detsamma. Så bli kvar med samma el tillskott.

Vad kan CTC  104 + tilluft batteri ( ditt gamla kanske duger)erbjuda som alternativ?........Eftersom du har CTC (Bentone)kanske de kan bäst ge dig ersättnings anläggning.

se länk:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F410d.asp#
http://www.mecmaster.se/doc/comfortzone.pdf

Energimyndigheterernas information: Val möjligheter, Pris jämförelse, effektivitet etc.
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET8_04.pdf/$FILE/ET8_04.pdf?OpenElement

Folksam fel problem rapport frånluft VP:
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor3.pdf

« Senast ändrad: 24 mars 2005, 22:57:02 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2005, 22:06:41 »
Det kommer inte funka med endast 410:an den har visserligen ett värmebatteri men det kan endast leverera 3500 watt å 3.5kw ut i tilluften räcker inte långt..
Vet ej riktigt hur denna burk du har funkar men man kan dra rör från radkretsen upp till ditt värmebatteri om det är så du nu har...

Och då kommer det funka fint
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad cleancut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2006, 14:52:41 »
Hur gjorde du? Jag har samma hus och samma problem. Har tänkt skaffa en nibe fighter 410p med vattenburen kanalvärmare som ersättning för min gamla ctc102+gle. Det ska bara vara att dra upp två v-vattenrör till vinden och ersätta den gamla kanalvärmaren med en ny vattenkanalvärmare. Så säger de som varit här och tittat (3 olika firmor). Kollade äver med Combizonepannan (95.000kr) men den var dubbelt så dyr som denna konfig. 410p + kanalv. (50.000kr) mont o klart.

Bara undrar?
 Magnus. javascript:void(0);
javascript:void(0);

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2018, 07:56:54 »
Undrar om någon medlem är kvar? Hur har ni löst detta?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Byte gammal CTC Master 102 GLE, till vad?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2018, 00:17:27 »
På NIBE:s hemsida finns en guide. Man går först in på frånluftvärmepumpar. Sedan byte av frånlutvärmepump. Där kan man starta en utbytesguide där master 102 finns som ett alternativ.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!