Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor diff pÃ¥ VB-ut och VB-in.  (läst 19568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2011, 09:41:36 »
Trycket ligger på ca 0,6 bar och jag har nu under värmeproduktion ställt tillbaka yttre Cpump till det ursprungliga läget. Jag har GT8 48,3° och GT9 25,4° känner jag då på bypassröret så är detta inget varmare än returen från värmesystemet. Jag ställde ned yttre Cpump till lägsta hastighet men ingen skillnad.Jag har känt på elementen och de är marginellt varmare upptill än nedtill.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2011, 09:54:35 »
Lite lågt tryck tycker jag... Hur högt är det mellan manometern och värmesystemets högsta punkt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #17 skrivet: 14 oktober 2011, 09:59:00 »
Lite lågt tryck tycker jag... Hur högt är det mellan manometern och värmesystemets högsta punkt?
Trycket ligger på 0,7 och det är ca 4,6 m från kärlets botten upp till övervåningen och övre kant på element.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #18 skrivet: 14 oktober 2011, 10:07:39 »
Ok. Då ligger du ganska nära gränsen. Man brukar rekommendera 0,1 bar per meter + 0,5 bar i marginal.
Om mätaren visar ett par tiondels bar fel så kan du ju teoretiskt sett ha luft på de högsta punkterna vilket stoppar upp flödet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #19 skrivet: 14 oktober 2011, 10:08:35 »
Jag gissar att det finns luft i systemet.

Har du den externa cirkpumpen liggande eller stående?

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2011, 10:13:36 »
Jag gissar att det finns luft i systemet.

Har du den externa cirkpumpen liggande eller stående?
Ovanför VP stående, och den vid slingorna till golvärmen liggande.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2011, 10:22:59 »
Ovanför VP stående, och den vid slingorna till golvärmen liggande.

Då känns det som att det inte finns någon möjlighet att det samlats luft i värmepumpens närhet. Möjligtvis i beredaren, men det påverkar inte värmedriften.

Har du kollat så att ingen har dragit igen alla termostater i bott?
Stäng ner alla cirkpumpar, och lufta där det går att lufta.


Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #22 skrivet: 14 oktober 2011, 10:38:55 »
Då känns det som att det inte finns någon möjlighet att det samlats luft i värmepumpens närhet. Möjligtvis i beredaren, men det påverkar inte värmedriften.

Har du kollat så att ingen har dragit igen alla termostater i bott?
Stäng ner alla cirkpumpar, och lufta där det går att lufta.
Har inga termostater på mina element dom är borttagna. Har nu luftat alla element, men jag kan inte påstå att det var luft i dom. Får se vi nästa Värme körning.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2011, 10:52:03 »
Oavsett ditt problem behöver du nog ha i mer vatten så trycket kommer upp i ca 0.9-1.0 när systemet är kallt. Har du minus grader ute och lite varma element och som Purjo skrev ev lite felvisning på manometern så kanske upp mot 1.1 bar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #24 skrivet: 14 oktober 2011, 11:22:13 »
Oavsett ditt problem behöver du nog ha i mer vatten så trycket kommer upp i ca 0.9-1.0 när systemet är kallt. Har du minus grader ute och lite varma element och som Purjo skrev ev lite felvisning på manometern så kanske upp mot 1.1 bar.

Bör du inte samtidigt öka trycket i bälgen till samma tryck?

Kärlen har som oftast ett förtryck på 0,5 bar, vilket räcker till de flesta villor.

I GJ:s fall så räcker det med ett statiskt tryck på 0,5 bar för att övervinna höjden d.v.s. samma tryck på bägge sidor om membranet.
Använd med fördel kvävgas för tryckökning i bälgen.

Flexcon rekommenderar höjden + 0,3 bar.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #25 skrivet: 14 oktober 2011, 14:16:09 »
Trycket ligger på ca 0,6 bar och jag har nu under värmeproduktion ställt tillbaka yttre Cpump till det ursprungliga läget. Jag har GT8 48,3° och GT9 25,4° känner jag då på bypassröret så är detta inget varmare än returen från värmesystemet. Jag ställde ned yttre Cpump till lägsta hastighet men ingen skillnad.Jag har känt på elementen och de är marginellt varmare upptill än nedtill.

Ok, så med inre pumpen på full fart, och yttre på lägsta så har du fortfarande större flöde i den yttre kretsen. Du har nåt problem i den inre kretsen, om problemet hade varit i den yttre kretsen skulle bypassröret blivit varmt.

Du behöver nog ta hem någon och kolla upp anläggningen.

Min okvalificerade gissning är att inre pumpen är kass.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hakan_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2011, 19:25:36 »
Vp pumparna från 2000-2002 har problemet med att flex slangarna som sitter inne i vp sätter igen sig med skräp från systemet. Dvs. Flödet blir väldigt lite.

Känner du på dem och de är stumma o knakar när du böjer dem så är det igensatta. Byte av båda slangar och eventuellt cirk. Pump. Jobbar med ivt pumpar dagligen och kan säga att det är ett ganska vanligt problem.

SÃ¥ det e dags o ringa dit ivt service.


Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #27 skrivet: 16 oktober 2011, 13:50:08 »
Vp pumparna från 2000-2002 har problemet med att flex slangarna som sitter inne i vp sätter igen sig med skräp från systemet. Dvs. Flödet blir väldigt lite.

Känner du på dem och de är stumma o knakar när du böjer dem så är det igensatta. Byte av båda slangar och eventuellt cirk. Pump. Jobbar med ivt pumpar dagligen och kan säga att det är ett ganska vanligt problem.

SÃ¥ det e dags o ringa dit ivt service.
Har provat att tvångsköra innre Cpump och den verkar ju fungera.. det låter när man tvångskör den. Har även provat att "böja" lite på flexslangarna inuti VP och de är stela och knastrar när man vrider/böjer dem.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #28 skrivet: 16 oktober 2011, 16:52:33 »
hakan_p:
Vilket härligt forum att hämta kunskap från!
På min IVT C7 från 2002 har jag bytt den inre cirkulationspumpen till en mycket starkare (115W mot 65W) och har fortfarande "för stor" temperaturdiff VBut-VBin.

Vid en koll av dessa flexslangar finner jag följande.
Slangen som går i en tvär böj och den raka slangen före elpatronen kan jag inte trycka ihop med fingrarna och den raka slangen efter elpatronen knastrar när jag trycker ihop den!

Skall man byta alla tre slangarna eller bara den som går i en tvär böj?
Byter man till nya likadana slangar eller finns det någon bättre lösning?

Per L
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 17:08:10 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #29 skrivet: 20 oktober 2011, 22:04:23 »
hakan_p:
Vilket härligt forum att hämta kunskap från!
På min IVT C7 från 2002 har jag bytt den inre cirkulationspumpen till en mycket starkare (115W mot 65W) och har fortfarande "för stor" temperaturdiff VBut-VBin.

Vid en koll av dessa flexslangar finner jag följande.
Slangen som går i en tvär böj och den raka slangen före elpatronen kan jag inte trycka ihop med fingrarna och den raka slangen efter elpatronen knastrar när jag trycker ihop den!

Skall man byta alla tre slangarna eller bara den som går i en tvär böj?
Byter man till nya likadana slangar eller finns det någon bättre lösning?

Per L
Har ikväll tagit lös den flexslang som gick från den inre Cirkpumpen och till elpatronen. Den var full i svart smörja, så jag böjde den fram och tillbaka och sköljde ur den. Nu har jag en diff på 8-9 ° mellan GT8 och GT9. Så mitt problem berodde helt på skit i flexslangen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!