Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Envis luft i radiatorn  (läst 1356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Envis luft i radiatorn
« skrivet: 19 januari 2018, 22:14:29 »
Hej, har haft lite lite luft i 1-2radiatorer på övervåningen i början av mstardlingan. Tycker att ett läckage borde ge vätskeförlust men det tappar inte en droppe, inget stort problem jag är nyfiken på hur det kan bli såhär ? Vart kommer luften ifrån ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Envis luft i radiatorn
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2018, 22:21:30 »
Hej tänkbara orsaker
har du möjligen för lÃ¥gt tryck i anläggningen ?   om huset är 10 m högt ifrÃ¥n expansionskärl/mätare till högsta element. krävs 1 Bar tryck i källaren för att ha 0 (noll) i elementet pÃ¥ ovanvÃ¥ningen.

Trasig blåsa/fel tryck i expansionskärlet ger snabba tryckförändringar i systemet med luft inträde som möjlig konsekvens
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Envis luft i radiatorn
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2018, 23:01:45 »
aha tack det harjag inte tänkt pÃ¥, kör den pÃ¥ 1,1 det är rött frÃ¥n 1,5 vad är rimligt det varierar oxÃ¥ med temp pÃ¥ framledningen.  vad bör jag ha ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Envis luft i radiatorn
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2018, 23:14:21 »
Om det varier mycket skulle jag undra om expansionskärlet är helt. OBS om man ska kolla det så måste det vara loss ifrån anläggningen.

Om det är helt så skulle jag fylla till 1.4
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Envis luft i radiatorn
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2018, 10:05:53 »
du har en luft påfyllningsnippel, testa att trycka på den snabbt, kommer det vatten ur den är blåsan paj. Var dock på en anläggning i fredags som saknade blåsa helt i sitt kärl, kom inget vatten alls när vi tryckte på ventil, men så fort vi skulle fylla gick manometern till 1,5 och sprutade ur säkventilen, så testa fyll, om trycket ökar jättesnabbt, så kan blåsan också vara trasig. Man kan även prova att pumpa luft i nippeln, och höra om det bubblar i kärlet.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Envis luft i radiatorn
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2018, 15:46:57 »
Tack, skall prova när jag kommer hemÃ¥t igen.  Höjden frÃ¥n källaren till radiator pÃ¥ övervÃ¥ningen är ca 8 meter, raddarna sitter ju i golvhöjd och det är bra tryck när jag luftar.  Ã…terkommer när jag undersökt expansionskärlet.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Envis luft i radiatorn
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2018, 17:42:55 »
Vissa serier av 1245 och 1145 har vi dock märkt har haft lite sämre kvalitet på värmeväxlarna verkar det som, vi har bytat ett gäng i år.
« Senast ändrad: 22 januari 2018, 18:15:35 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 628
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!