Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Glöm inte att man skall ha respekt för el.  (läst 11514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« skrivet: 11 november 2011, 10:07:51 »
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-elbrander

Är man osäker så brukar det löna sig i längden att fråga nån som vet...
(Nej, jag jobbar inte i branchen...)

 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #1 skrivet: 11 november 2011, 11:55:31 »
"Elbränder börjar ofta genom överhettning orsakad av överbelastning på elnätet eller av en glappkontakt. Den allra vanligaste elbrandorsaken i bostäder är att någon glömt eller av misstag slagit på en elektrisk spisplatta."

"Bästa sättet att skydda sig på är att anlita yrkesmän då något ska göras om i hemmet."

Yrkesmän som kommer och kollar att man inte glömt plattan på?
Timer på spisen kanske vore smidigare...

Vore intressant att jämföra statistik mellan elfel och glömda stearinljus...


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 12:19:52 »
En induktionsspis löser det problemet.
En relativt billig försäkring, både bättre, mer effekt, och säkrare.  Thumbsup

OM man inte glömmer en panna på spisen alltså.
Utan panna på spisen stänger den av sig rätt fort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 12:52:01 »
En induktionsspis löser det problemet.
Men inte om man torrkoker eller liknande
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #4 skrivet: 11 november 2011, 13:15:55 »
Timer på spisen kanske vore smidigare...

Som typ denna, kan man installera själv dessutom.
http://www.timer.nu/produkt.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #5 skrivet: 11 november 2011, 13:56:06 »
Men inte om man torrkoker eller liknande

Åtminstone på en del induktionsspisar finns det överhettningsskydd, plattan stängs av när det blir för varmt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #6 skrivet: 11 november 2011, 15:36:42 »
Som typ denna, kan man installera själv dessutom.
http://www.timer.nu/produkt.html

Perfekt! Letade efter en dylik till min gamla farmor, som klagade på att hon glömde kastrullen titt o tätt. Nu kokar hon tyvärr inte längre potatis.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #7 skrivet: 11 november 2011, 15:53:53 »
Så lät det inte på nyheterna, ökning av elbränder pga nyrenoveringar, tex halogenlampor infällda utan "pottor"..och utan kunskap eller.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #8 skrivet: 11 november 2011, 16:39:21 »
Som typ denna, kan man installera själv dessutom.
http://www.timer.nu/produkt.html
Perfekt ! Vad kan en sån kosta ?

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #9 skrivet: 11 november 2011, 17:34:36 »
Det finns en mängd varianter, skulle tro att den enklaste ligger på 4 - 4.500:- och dom lite mer avancerade uppåt 10 000:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #10 skrivet: 11 november 2011, 17:55:48 »
*Nej, man ska ha respekt för el.... men kollar man igenom rapporten så framgår det ju inte att speciellt många hemmafixare har orsakat bränder, utan mer spisar, lysrör, tv, DVD mm. mm. det är ju bara några enstaka fall där felet har varit från installationen.
Kanske är det allt billigt skit från typ Rusta som är boven?

Sedan att fler privatpersoner har dött på senare tid beror på att folk klänger i elledningarna för att sno koppar, dom hamnar ju också i statistiken som privatpersoner som dör eldöden...

Jag har inte läst rapporten från pärm till pärm så jag kan ha missat något, men jag tyckte inte det verkade så anmärkningsvärt, mer att elbranchen kanske ser en möjlighet att tighta till lagen lite till sin fördel?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #11 skrivet: 11 november 2011, 18:20:15 »
Halogenbelysning är nog en ganska stor anledning till bränder. kan man värma ett helt hus med halogenspottar går det nog ganska bra att sätta eld på det också. Men jag ser inget tydligt i statistiken att detta skule vara anledningen. Konstigt.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #12 skrivet: 11 november 2011, 18:27:17 »
Det finns en mängd varianter, skulle tro att den enklaste ligger på 4 - 4.500:- och dom lite mer avancerade uppåt 10 000:-
Hej  *vinkar*
Lika mkt som en ny spis mao.
Finns det måhända spisar med inbyggd timer ?
Tacksam för svar.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #13 skrivet: 11 november 2011, 18:51:27 »
Inte kan vä en spistimer kosta 5-10':-??

Tycker el är svår att installera på ett sätt som kan skapa brand? Uttag och kontakter mm, men dessa halogenspottar som fälls in i tak med för lågt djup, samt utan värmepottor, och brinner lång tid, vi övervägde led i toan när vi byggde huset, men halogen vart det, väldigt få brinntimmar på toalettens 9st 20w spots.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glöm inte att man skall ha respekt för el.
« Svar #14 skrivet: 11 november 2011, 19:20:25 »
Själv undviker jag infällda halogenspottar på WC, även om jag själv bara skiter eller duschar i några minuter så är ungarna där och glömmer ljuset på.  >:(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!