Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.  (läst 5122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ã…ngvisslan

  • Gäst
Ã…ngvisslan
Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« skrivet: 12 oktober 2012, 13:50:09 »
Har fått ett högt visslande ljud i pumpen som dyker upp lite då och då. Låter ungefär som en ångvissla. Det låter inte som ett lagerljud och fläkten som varit ett problem på dessa modeller är bytt förra året.
Undrar vad det kan vara, om det t.ex. finns någon ventil som kan haka upp sig.
Ljudet låter högt inne men kan även komma från utedelen eftersom jag aldrig hinner öppna dörren och lyssna innan ljudet försvunnit igen. Dessutom kommer det så oregelbundet att man inte ids stå och vänta på ett nytt tjut.
Skulle kunna vara så att tjutet kommer vid avfrostning men ibland kommer det ganska tätt.

Är det någon som har en aning och vet om det går att fixa själv så är jag tacksam för svar.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2012, 18:12:03 »
När "fläkten" byts så innebär det som regel motorn.
På vänster sida av fläkthjulet sitter ett glidlager som kanske är boven i detta fall.
En droppe olja där skulle nog lösa problemet i så fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Ã…ngvisslan

  • Gäst
Ã…ngvisslan
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2012, 18:40:52 »
Tack för tipset men spontant känns det inte som något lagerljud utan mer som en vissla när luft passerar igenom någon form av kanal. Får väl i värsta fall ringa installatören och fråga vad han tror men det brukar bli dyrt när de ska fixa saker och ting.

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2012, 18:42:59 »
Försök hitta ett rör, runt 10 mm i innerdiameter, och minst 30 cm långt, plugga ena örat med en hörselpropp, och sätt röret mot andra örat och sök sedan efter ljudet - med en sån "riktad" mikrofon kan det vara avsevärt lättare att höra varifrån ljudet kommer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Känner inte igen felet men kolla om det är den där syregeneratorn som för ett märkligt ljud.
Den har en tunn slang som kanske kan föra ett märkligt ljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Ã…ngvisslan

  • Gäst
Ã…ngvisslan
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2012, 14:21:41 »
Tror som sagt att det inte är glidlagret eftersom det borde låta hela tiden när fläkthjulet snurrar, har försökt lyssna nu kring lagret och det verkar inte låta någonting.
Tror inte heller det är slangen till O2 generatorn eftersom jag inte har den inkopplad. (vad tjänar/förlorar man på att köra med O2?).
Har idag plockat ner allt som går när pumpen fortfarande sitter kvar på väggen och jag rörde inte heller de svarta konsollerna med elgrejer. Hittade inget som verkar vara fel och slangen till O2 verkar ok så långt jag kunde se den, så frågan kvarstår vad är det som visslar?
Tack för hjälpen hittills!

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2012, 21:12:15 »
Hej jag hade samma problem förra vintern på min NE-12LKE starkt visslande ljud, dom bytte styrkortet dock fortsatte problemet efter det..Får se om det kommer igen nu då det blir kallare det var vid ca:-12-15gr sdom det började..enl installatören så skulle jag dokumentera om det var vid avfrostning m.m då det uppstår..
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2013, 12:27:55 »
Hej igen !!
Nu e det slut pÃ¥ tjutandet ur min LVP..   
Elkjedjan meddelade idag att Panasonic skickar upp en ny utedel.. tummenupp
Hur gick det för dig Ångvisslan,hittade dom felet på din pump?
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Janne W

  • Gäst
Janne W
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2013, 09:09:35 »
Tjo,
precis samma problem som jag nyligen fick..... Det kommer och går med ca 30s intervall och verkar ha med luftflödet att göra (och kommer från ena sidan av utblåset)....
Mvh, Janne

Ã…ngvisslan

  • Gäst
Ã…ngvisslan
SV: Visslande ljud i Panasonic CS-HE9DKE, obs inte fläktlagren.
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2013, 15:33:43 »
Hej igen !!
Nu e det slut pÃ¥ tjutandet ur min LVP..   
Elkjedjan meddelade idag att Panasonic skickar upp en ny utedel.. tummenupp
Hur gick det för dig Ångvisslan,hittade dom felet på din pump?

Det gick till sig så håller tummarna att det inte kommer tillbaka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!