Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥nlufts booster frÃ¥n Mitsubishi Electric  (läst 60067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #30 skrivet: 08 oktober 2010, 11:27:33 »
Hela denna idé handlar om att huset/konsumenten har ett lågtemperatur-system för uppvärmningen och denna booster ska enbart kopplas mot rad-kretsen, om det nu är radiatorer eller golvvärme, där man då kopplar in denna booster på returen.
Reklamen att den skulle klara upp till c:a +60 ºC anser jag är oseriöst, då andra modeller i deras serie har maxgräns och stopp vid +55 ºC, och ju högre temp desto sämre COP, och ju kallare desto uslare blir COP-värdena.

Att docka en Nibe eller annan pump som går på 407-soppa är bortkastade pengar, på Nordenberedaren finns det inget kvar att hämta vid c:a -13 ºC som Gano har gett utmärkta rapporter om. En pump med R410-soppa går ned till runt -20 beroende på teknik men dess effekt rasar betydligt efter c:a -7 och vid -15 ºC brukar det vara runt 1/3 av dess fulla effekt.

Som andra skrivit är den billigaste lösningen en L/L med R410 för att hjälpa till och värma kåken, ska man slabba med vatten mot radkrets får man ju förluster i omvandlingen till vatten. Skillnaden mellan denna pump och t.ex Julas L/V är att Jula-modellen har kappilärrör istället för elektronisk expansionsventil, vilket för vissa har gett huvudvärk med igenisade utedelar.

Har man runt 40k att leka med skulle nog jag fundera på att ha en bra braskamin istället, blir det ett längre elavbrott kan man hålla värmen uppe och slippa frysskador, skaffar man sig en burk till sitter man ändå på pottan om elen drar. Ska man spara pengar på elpatron tycker jag vedkamin eller Nocrian som L/L, då kan man ju också få kyla på sommaren.

 SÃ¥ för oss som har FLVP samt bÃ¥de Luft-luft och en rejäl accumulerande spis skall glömma allt vad Luft-vatten heter . Bra att man ej satsat fel  dÃ¥  !   Thumbsup 

       :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #31 skrivet: 08 oktober 2010, 11:32:59 »
Ja, Art Deco, man har nog ignorerat betydelsen av att förse FLVP med billig varmluft.
För mig är DET den rätta "boostningen".
Och detta gör man givetvis med en bra LL. Eller flera.
Sen är det en annan sak att just jag bara har en gammal IVT480 (sommarkåk) men det
lär ju finnas FLVP med kraftigare system, bättre COOP och högre maxeffekt.

Vad kostade då min total-lösning?
En Atlas LL för halva priset -2008 (Rusta) ca 3000 kr.
Installerade helt själv (aldrig pysslat med sånt förut) och har tuffat på helt felfritt.
Även gett en massa bra kyla på sommaren.
(Installatör jag ringde först sa "den skulle jag aldrig montera"  -"ger inget" (Gävlefirma))
En beg. IVT480 , utslängd och utbytt, 2000 kr hemkörd till mig.
Delar från Jula och Biltema ca 1000 kr.

summarum   6000 kr

(Inkl finemang ventilation, killen som var så glad att få något för IVT:n kom plötsligt hem till mig med en massa gratis spiro-rör han fått över, de räckte precis..)

2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #32 skrivet: 08 oktober 2010, 12:20:57 »
Ska man spara pengar på elpatron tycker jag vedkamin eller Nocrian som L/L, då kan man ju också få kyla på sommaren.

Jo självklart är det billigaste att kapa elpatrondriften genom att sätta in en en luft/luft-värmepump, men dÃ¥ förlorar man ju ocksÃ¥ komforten som ett vattenburet system ger (tycker jag iaf). Det var synd bara att den där boostern skulle vara sÃ¥ fasligt dyr.  :'(
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #33 skrivet: 08 oktober 2010, 15:13:23 »
Ska man spara pengar på elpatron tycker jag vedkamin eller Nocrian som L/L, då kan man ju också få kyla på sommaren.

Jo självklart är det billigaste att kapa elpatrondriften genom att sätta in en en luft/luft-värmepump, men dÃ¥ förlorar man ju ocksÃ¥ komforten som ett vattenburet system ger (tycker jag iaf). Det var synd bara att den där boostern skulle vara sÃ¥ fasligt dyr.  :'(


Som Pjoffen säger, visst är det enklare med en luft/luft men många med vattenburet vill inte sätta in en sådan (tyvärr sätter många "kärringar" stop för en väsande innedel på väggen), särskilt om man har ett nyare hus med golvvärme. Då finns det inte så många andra lösningar. Sen tycker jag inte att priset är så extremt dyrt. Med ROT hamnar du under 40.000kr samtidigt som du får en kanonbra komfort med ditt vattenburna system. Denna utedel tillhör PAC (Packaged Air Conditioner) klassen och är en nivå upp tekniskt jmf med en RAC (Room Air Conditioner) dvs. en vanlig luft/luft

mvh
KompressorExperten

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #34 skrivet: 08 oktober 2010, 16:46:08 »
Det skulle vara roligt om någon med en FLVP tog och mätte i vad som händer om man börjar blåsa in varmluft i den.
Av de data jag sett så suger dessa returluft med c:a 100 till 200m3/tim, det räcker för att ventilera c:a 150m2 yta, jämför detta med att en innerdel till en L/L omsätter från 600 - 850m3/tim. Faktum så borde det räcka att köra en dammsugare varm och koppla dess utblås med slang in i en av insugsventilerna och sen mäta hur stor ev "boostning" skulle bli, en hårtork bör ge samma "boostning" (nu menar jag bara för att mäta alltså...)

Skulle resultaten bli bra är det ju bara att kolla upp hur man på ett smart och billigt sett sen lyfter temp på returluften från +18 till +25 på spirot in till FLVP.

Kanske en förslagstråd - bygg din egen booster...
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #35 skrivet: 08 oktober 2010, 19:57:04 »
Det skulle vara roligt om någon med en FLVP tog och mätte i vad som händer om man börjar blåsa in varmluft i den.
Av de data jag sett så suger dessa returluft med c:a 100 till 200m3/tim, det räcker för att ventilera c:a 150m2 yta, jämför detta med att en innerdel till en L/L omsätter från 600 - 850m3/tim. Faktum så borde det räcka att köra en dammsugare varm och koppla dess utblås med slang in i en av insugsventilerna och sen mäta hur stor ev "boostning" skulle bli, en hårtork bör ge samma "boostning" (nu menar jag bara för att mäta alltså...)

Skulle resultaten bli bra är det ju bara att kolla upp hur man på ett smart och billigt sett sen lyfter temp på returluften från +18 till +25 på spirot in till FLVP.

Kanske en förslagstråd - bygg din egen booster...

Intressant idé!  Thumbsup

Det där med temperaturen på frånluften har jag också funderat på, om det gör någon skillnad om man har några grader varmare frånluft som går in i frånluftsvärmepumpen.
Hos mig blir det tyvärr så att jag har lite svalare i två av de fyra rum där frånluftsutsugen sitter (klädkammare och tvättstuga) beroende på att värmen från luftvärmepumpen inte når dessa ställen så bra. Vet inte vad det blir för "medeltemperatur" in till frånluftsvärmepumpen dock.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #36 skrivet: 08 oktober 2010, 22:42:44 »

  Har noterat att när kompressor ej gÃ¥r sÃ¥ är det vanligt att avluftstemp är 24-25 grader fastän innetemp är 20-22 grader . Den varma luften stiger förstÃ¥s till taket . 
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #37 skrivet: 08 oktober 2010, 22:57:38 »
Har noterat att när kompressor ej gÃ¥r sÃ¥ är det vanligt att avluftstemp är 24-25 grader fastän innetemp är 20-22 grader . Den varma luften stiger förstÃ¥s till taket . 

Menar du att fläkten går konstant oavsett om kompressorn går ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #38 skrivet: 08 oktober 2010, 23:02:49 »

  JA , fläkten gÃ¥r alltid , Kompressor gÃ¥r vid behov . SÃ¥ funkkar dessa Flvp .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #39 skrivet: 08 oktober 2010, 23:38:00 »

  JA , fläkten gÃ¥r alltid , Kompressor gÃ¥r vid behov . SÃ¥ funkkar dessa Flvp .

Då blir ju första åtgärd att antingen varvtalsstyra fläkten eller koppla ett relä så när enbart fläkt går regleras den ned till 50%.
Direkt korkat att vädra ut delar av energin. Om man räknar så ska ju det vara halva luftomsättningen per timme.
Har vi ett hus på 150m2 boyta med 2.30 i takhöjd blir volymen 345m3, delar med 2 = 172,5m3 som då ska vädras ut
Så om vi då har en FLVP som är inställd på 200m3/tim för att uppfylla vädringskravet låter man den köra kanske 50m3 eller vara helt avstängd, när sen kompressorn drar igång får den då gå upp på högre varvtal så den kör högre luftomsättning där då slutsumman per timme då matchar c:a 200m3/tim beroende på antalet starter etc, alltså en behovsstyrd ventilation.



« Senast ändrad: 09 oktober 2010, 00:05:45 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #40 skrivet: 09 oktober 2010, 09:37:48 »

  JA , fläkten gÃ¥r alltid , Kompressor gÃ¥r vid behov . SÃ¥ funkkar dessa Flvp .

Då blir ju första åtgärd att antingen varvtalsstyra fläkten eller koppla ett relä så när enbart fläkt går regleras den ned till 50%.
Direkt korkat att vädra ut delar av energin. Om man räknar så ska ju det vara halva luftomsättningen per timme.
Har vi ett hus på 150m2 boyta med 2.30 i takhöjd blir volymen 345m3, delar med 2 = 172,5m3 som då ska vädras ut
Så om vi då har en FLVP som är inställd på 200m3/tim för att uppfylla vädringskravet låter man den köra kanske 50m3 eller vara helt avstängd, när sen kompressorn drar igång får den då gå upp på högre varvtal så den kör högre luftomsättning där då slutsumman per timme då matchar c:a 200m3/tim beroende på antalet starter etc, alltså en behovsstyrd ventilation.





Iden är bra , givetvis !    Det där borde väl Nibes ingenjörer ha tänkt pÃ¥ .  Men för de som enbart värmer med Flvp sÃ¥ gÃ¥r nog kompressor hela tiden frÃ¥n kanske +5-10 grader o kallare ?
  För vÃ¥r del kan den dÃ¥ stÃ¥ still fastän det är -4 till -5 grader ute ungefär .  Däremot sÃ¥ sänker jag fläkthast till 1 under vinterhalvÃ¥ret. Vilket blir nu snart !  Nu gÃ¥r den ännu pÃ¥ 2:an.

     Thumbsup       :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #41 skrivet: 09 oktober 2010, 11:24:42 »
Nu förstår jag varför många FLVP:ägare klagar på kallras i sina hus, ju kallare ute med en fläkt som går konstant, ju mer kallras, speciellt när endast golvvärme används. Och då sänker folk fläkthastigheten för komfortens skull för att sänka kallraset och då sänker man pumpens effektuttag av returluften samtidigt som det pga lägre utetemp ger mindre returenergi ut, snacka om ond cirkel.

Jag är mycket nyfiken på hur mycket som pumpen tar tillvara, någon som kan ge siffror på vilken temp luften har före/efter passagen i växlarbatteriet, alltså hur mycket kyls luften ner när kompressorn går resp när luften enbart går rakt igenom, samt hur dessa temp följer utomhustemp.

Här är faktiskt behovsstyrd frånluftsreglering i princip nödvändig, att bara reglera hastigheten i olika steg genom att flytta en sladd i pumpen förvärrar ju effektuttaget som jag ser det, patronen kommer att kicka in alldeles för tidigt. Några jula-termostat och motortstyrning borde fixa till problemet, avsevärt billigare än att docka på en pump till för 40-50k på ett system som redan är mer än svajigt.

Googla på "behovsstyrd ventilation" och ni kommer att finna en massa godis som borde passa att "boosta" FLVP.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #42 skrivet: 09 oktober 2010, 11:33:57 »
Frånluften hos mig håller runt 22-23grader och avluften ligger runt 4-5 grader + som jag kör pumpen nu. Sänkte frånluftsfläkten förra vintern så avluften legade runt nollan men då gick elpatronerna konstant känndes det som. Pumpen är en Nibe 360P har inte möjlighet att logga den tyvärr.
Bollade lite med iden att sänka fläkten förra vÃ¥ren här pÃ¥ forumet men har inte kommit till skott att prova ännu (beställde mig en L/L pump i stället) men besparing finns att göra i det helt klart. Styrningen borde inte vara nÃ¥gra problem att lösa med ett växlande relä som triggas av kompressorn. Sommartid fÃ¥r fläkten gÃ¥ för fullt dÃ¥ det är skönt med luftväxling dÃ¥  :)
« Senast ändrad: 09 oktober 2010, 11:38:47 av V70tdi »
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #43 skrivet: 09 oktober 2010, 11:44:34 »
Hittade inlägget med lite siffror:
Jag gjorde bort mig genom att strypa ventilationen då jag fick för mig att det var att elda för kråkorna med så stor luftväxling.
Har svurit över hur dåligt pumpen fungerat i vinter då elpatronerna gått för jämnan och önskat min fd Nibe Twin tillbaka.
Nu var jag riktigt förbannad över skiten och skulle nästan kasta ut den dÃ¥ den inte ens klarade att hÃ¥lla tempen uppe nu under vÃ¥ren i VÃ¥r/Höst läget   Tittade pÃ¥ avluftstempen som pendlade mellan -1,8 till -2,2 grader och frÃ¥nluften legade pÃ¥ 20-22 grader.
Kom dÃ¥ att tänka pÃ¥ min snÃ¥lhet och öppnade upp ventilationen till det den stod i förut. Efter det sÃ¥ ligger panntempen pÃ¥ 50-55 grader och det gÃ¥r att duscha flera pÃ¥ rad utan behöva frysa pÃ¥ slutet. Hämtar lätt hem tempen under dagen efter stora vattenuttag av morgonduschar   Jo dumsnÃ¥lheten har nog fÃ¥tt betala sig i vinter med strypt frÃ¥nluft   trotts att jag upplevt det som att ventilatonen är tillräcklig med kallras frÃ¥n tilluftsdonen ovan fönstren.

360 verkar ge mer effekt med en lite högre avluftstemp. Ligger kanske högt nu med +4till5 grader men törs inte sänka ännu.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #44 skrivet: 09 oktober 2010, 13:47:45 »


  Hur är det mÃ¥nne med den nya/moderna/dyra  Nibe 750 som anses sÃ¥ bra ? Har den intelligent varvtalsreglering av fläkten ?  ?   --/
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!