Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tubaralo
« skrivet: 24 januari 2021, 11:04:08 »


Komplett renovering av 360P kostar nog också närmare 20 tkr med byte av kompressor, torkfilter, expansionsventil, högtryckspressostat, förångare, motorkondensatorer etc. Fläkten kan behöva nya lager men det är inte så svårt att fixa själv till en väldigt låg kostnad.
[/quote]

Vid renovering av FLVP typ 360P, IVT490  den viktigaste frågan är tankens livslängd. Kan vi förvänta oss ytterligare 20 års problemfri drift?
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 12 april 2019, 08:44:53 »

Jo precis, F2120+VVM325 kostar ca 20 tkr mer än F730 inkl installation vid byte. Energimässigt finns inte en chans att spara in den skillnaden på väldigt många år hos er om man inte t.ex. bygger ut huset eller ansluter ett garage eller Attefallshus.

Komplett renovering av 360P kostar nog också närmare 20 tkr med byte av kompressor, torkfilter, expansionsventil, högtryckspressostat, förångare, motorkondensatorer etc. Fläkten kan behöva nya lager men det är inte så svårt att fixa själv till en väldigt låg kostnad.

Kanske värt att försöka hitta en beggad 2030 om man renoverar 360P :D
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 april 2019, 13:17:16 »

Jo precis, F2120+VVM325 kostar ca 20 tkr mer än F730 inkl installation vid byte. Energimässigt finns inte en chans att spara in den skillnaden på väldigt många år hos er om man inte t.ex. bygger ut huset eller ansluter ett garage eller Attefallshus.

Komplett renovering av 360P kostar nog också närmare 20 tkr med byte av kompressor, torkfilter, expansionsventil, högtryckspressostat, förångare, motorkondensatorer etc. Fläkten kan behöva nya lager men det är inte så svårt att fixa själv till en väldigt låg kostnad.
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 10 april 2019, 12:25:10 »

Ett hus från 2009 är ju relativt nytt och Kungälv har DVUT på -13 celcius ser jag i tabellen. Från de 22000 kWh ska man dra bort några tusen kWh för spa-badet. Övrig hushålls-el kanske drygt 6000 kWh på 200 kvm. Uppvärmningsbehovet brutto blir inte särskilt stort (runt 20.000 kWh?) och skillnaden i energibesparing mellan F730/F750 och F2120/VVM325 blir bara marginell.

Sedan är det väl en väsentliga skillnad i investeringskostnad också till fördel för 730 gentemot F2120/VVM325 men med liten fördel för den senare i förbrukning...
Vid ev byte av kompressor så bör man väl även byta förångare, torkfilter också och det landar väl runt 20loppor...
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 april 2019, 11:19:30 »

Ett hus från 2009 är ju relativt nytt och Kungälv har DVUT på -13 celcius ser jag i tabellen. Från de 22000 kWh ska man dra bort några tusen kWh för spa-badet. Övrig hushålls-el kanske drygt 6000 kWh på 200 kvm. Uppvärmningsbehovet brutto blir inte särskilt stort (runt 20.000 kWh?) och skillnaden i energibesparing mellan F730/F750 och F2120/VVM325 blir bara marginell.
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 10 april 2019, 10:43:03 »

Ja när kompressorn börjar skallra och gnissla är den säkert i slutet av sin livslängd även om den kan gå ett år till. Skallrandet kan förvärras av om de mjuka kompressorfötterna blivit dåliga och metall kommer mot metall.

Ert hus är stort med 200 kvm. Det är precis den rekommenderade övre gränsen i nybyggen för F730/F750. Beror på när ert hus är byggt och vilken energiförbrukning ni har och om det finns ev framtida byggplaner. Tycker ni ska kontakta bl.a. en NIBE-återförsäljare och få energiberäkning och offert på dels F730 och dels F2120/VVM325 med kanalfläkt. F730/F750 låter mer än 360P eftersom de kan varva upp kompressorn på hög effekt. Har man sovrum intill eller ovanför kan det eventuellt ha påverkan beroende på hur man upplever ljudet. Att som med F2120 ha kompressorn utanför huset kan ibland passa bättre.   

Bytte kompressorfötter för något år sedan så dom är relativt nya.
Huset är från 2009 och är ett älvsbyhus så det är lite klen isolering i väggarna (215mm). Snedtaket är 285mm och hanbjälken på övervåningen har 410mm.
Ja nackdelen är väl att det är ett sovrum rakt ovanför tvättstugan men där går även tvättmaskin som centrifugerar, torktumlare och torkskåp redan idag ihop med mullrande kompressor.
Förbrukning idag ca 22000kwh (inkl uppvärmning av spabad) totalt.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 april 2019, 10:27:47 »

Ja när kompressorn börjar skallra och gnissla är den säkert i slutet av sin livslängd även om den kan gå ett år till. Skallrandet kan förvärras av om de mjuka kompressorfötterna blivit dåliga och metall kommer mot metall.

Ert hus är stort med 200 kvm. Det är precis den rekommenderade övre gränsen i nybyggen för F730/F750. Beror på när ert hus är byggt och vilken energiförbrukning ni har och om det finns ev framtida byggplaner. Tycker ni ska kontakta bl.a. en NIBE-återförsäljare och få energiberäkning och offert på dels F730 och dels F2120/VVM325 med kanalfläkt. F730/F750 låter mer än 360P eftersom de kan varva upp kompressorn på hög effekt. Har man sovrum intill eller ovanför kan det eventuellt ha påverkan beroende på hur man upplever ljudet. Att som med F2120 ha kompressorn utanför huset kan ibland passa bättre.   
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 09 april 2019, 15:38:53 »

När det gäller NIBE är det LVVP F2120 som gäller nu, men tyvärr ser jag att den inte har samma möjlighet till termostatstyrning som t.ex. tidigare F2030 hade. F2120 har ju en varvtalsstyrd kompressor så det är en betydande skillnad. Då behövs också NIBE styrmodul SMO20 och en del extra meck av en duktig el-tekniker, och det kanske ändå inte blir optimalt. Kan kosta en slant tillsammans och det är bäst att fråga NIBE Service först. Alternativet om man tittar på NIBE är F2120 med inomhusmodul VVM325 och att ersätta frånluften med en vanlig kanalfläkt med rätt kapacitet istället för fläkten i 360P. Men styrningen till golvvärmen behöver också uppgraderas då...

Då låter det som det kan bli en dyr historia....
Vår 360P har tuffat på i 10år nu utan problem men nu det sista så har kompressorn börjat låta lite när den slår ifrån (låter som ett gnisselljud från en fläkt som saktar av i fart) och skallrar även betydligt när den startar upp.
Att slänga ca20000kr på kompressorbyte och komplettera med en LVVP känns ju sådär egentligen. Då får det nog bli en 730 istället och dra ut frånluften med rätt isoleringen genom ytterväggen istället. Dagens kanal ligger i bjälklaget till övervåningen och jag river inte innertak alt. golv på övervåningen för att isolera om den. Alldeles för mycket jobb...
Skrivet av: Josth
« skrivet: 09 april 2019, 15:28:31 »

När det gäller NIBE är det LVVP F2120 som gäller nu, men tyvärr ser jag att den inte har samma möjlighet till termostatstyrning som t.ex. tidigare F2030 hade. F2120 har ju en varvtalsstyrd kompressor så det är en betydande skillnad. Då behövs också NIBE styrmodul SMO20 och en del extra meck av en duktig el-tekniker, och det kanske ändå inte blir optimalt. Kan kosta en slant tillsammans och det är bäst att fråga NIBE Service först. Alternativet om man tittar på NIBE är F2120 med inomhusmodul VVM325 och att ersätta frånluften med en vanlig kanalfläkt med rätt kapacitet istället för fläkten i 360P. Men styrningen till golvvärmen behöver också uppgraderas då... 
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 09 april 2019, 12:40:46 »

Ett lämpligt dockningsalternativ är att docka LVVP på returen från värmesystemet. Så länge LVVP klarar hålla värmen i huset kan 360P ha shunten stängd och bara göra varmvatten med kompressorn. När det blir kallare och LVVP inte orkar kommer shunten i 360P att öppna och tillföra den extra värme som behövs. Se bifogat dokument för 310P/360P/410P. Detta är en enkel styrning med tvåstegstermostat. Olika LVVP kan kräva väldigt olika lösningar beroende på vad de har för styrsystem med ingångar och utgångar och man kan tvingas att köpa till ganska dyra styrmoduler.

Ok där klarnade det lite. Vilken LVVP i nibeserien är lämplig att komplettera till vårt 200kvm hus?
För att krångla till det lite.... Har idag ESV 20 installerat och kör två olika värmesystem där en RG10 styr ena värmesystemet på nedervåningen. Blir det meckit att få till allt då?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 09 april 2019, 12:27:05 »

Ett lämpligt dockningsalternativ är att docka LVVP på returen från värmesystemet. Så länge LVVP klarar hålla värmen i huset kan 360P ha shunten stängd och bara göra varmvatten med kompressorn. När det blir kallare och LVVP inte orkar kommer shunten i 360P att öppna och tillföra den extra värme som behövs. Se bifogat dokument för 310P/360P/410P. Detta är en enkel styrning med tvåstegstermostat. Olika LVVP kan kräva väldigt olika lösningar beroende på vad de har för styrsystem med ingångar och utgångar och man kan tvingas att köpa till ganska dyra styrmoduler.
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 09 april 2019, 11:13:01 »

Varför docka en LVVP som enligt schemat för gaspanna??? När det blir riktigt kallt klarar normalt inte en LVVP hela värmebehovet utan det måste finnas en el-patron någonstans. Denna kopplas ju bort vid gasdockning och man missar också fördelen med flytande kondensering som ger värmepumpar betydligt bättre verkningsgrad över året eftersom framledningstemperaturen oftast inte behöver vara så hög alls.

Hur skall man docka den då? Gasdockningsprincipen har ju nämnts tidigare i tråden...
Skrivet av: Josth
« skrivet: 09 april 2019, 10:29:45 »

Varför docka en LVVP som enligt schemat för gaspanna??? När det blir riktigt kallt klarar normalt inte en LVVP hela värmebehovet utan det måste finnas en el-patron någonstans. Denna kopplas ju bort vid gasdockning och man missar också fördelen med flytande kondensering som ger värmepumpar betydligt bättre verkningsgrad över året eftersom framledningstemperaturen oftast inte behöver vara så hög alls.
Skrivet av: Fredrik Olofsson
« skrivet: 08 april 2019, 19:57:03 »

Den verkar inte säljas längre eller? Någon som har någon har kopplat en annan LVVP enligt gasdockningsdokumentationen för 360P???
Skrivet av: tubaralo
« skrivet: 05 oktober 2018, 07:44:08 »

Du kan docka vilken LVVP som helst till din 360. Boostern är bara en vanlig LVVP men deras namnval och reklam inriktar sig på FLVP marknaden.

Kan du göra mycket själv så köp en Nibe2025, CTC105 eller en IVT700.

Eftersom 360 kör med fast kondensering så är det i princip bara vatten från 360 ut till LVVP och vatten tillbaka utifrån till 360 + en cirkpump och el.

Garatin gäller fast du gör jobbet själv.

Boostern är lite för dyr i pris mot vad den gör.
FLVP är en mycket bra lösning men har ett stort problem. Värmekapaciteten är ca 2 kW i t.ex  IVT490 eller Fighter 360. Det räcker till att värma huset till ett utomhustemp + 5C. Därför slänger nya ägare ofta FLVP och satter i  bergvärmepumpar. Som du med rätta skriver kan du docka vilken  LVVP som helst. Men kanske installera en split LVVP . Så att vattnet inte kommer utanför huset och det kan frysa. Pa marknaden finns   2 steg värmepumpar som ger en liten bit vid -25C.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 28 januari 2018, 09:54:50 »

Aha den har sjunkit så pass i pris.  tummenupp

Då börjar den bli riktigt intressant tycker jag. Då kan man ju lika gärna köpa en sådan för att spetsa
frånluftsvärmepumpen istället för en luft/luft som står och lever om. Skulle vara intressant att höra några omdömen om den, samt vad den ger för uteffekt vid olika utetemperaturer.

30-40kkr är väl inte billigt? Eller var såg du priset? :)

För min egen del ser jag ingen fördel med detta system då min F750 sköter sig självt och spetsar med elpatron de få gånger det är elpatronskallt ute (kallare än -10°C).

Boostern klarar ej kallare än -15°C.

Så mellan -10 och -15°C är intervallet som boostern kan användas för mig. Man får rätt mycket elpatrontid för 35000kr och det går ej räkna hem investeringen för Booster till F730/F750.
(Ger dessutom ökad förfrysningsrisk vintertid).

En snygg, bra, smidig och tyst luft-luft-värmepump är för mig mer intressant då den även kan ge kyla på sommaren.
LLVP ger även värme snabbare och kan ofta schemaläggas, eller rörelsesensorstyras för en riktigt bra energibesparing ned till -25°C.
(Typ Mitsubishis FH25)

Skrivet av: robban63
« skrivet: 28 januari 2018, 08:48:57 »

Jag har sökt men inte funnit någon information om vad den presterar när det är kallt ute.
Hur många watt levererar den exempelvis vid 0, -5, -10, -15 grader vid 35, 45, 55grader framledningstemp och med hur mkt tillförd effekt.
Ringde till Mitsubishi idag och frågade, men de trodde inte att någon sådan testning gjorts.....
Hur tusan skall man då veta om detta är en smart grej eller ej? I mitt fall skulle jag vilja ha en större pump med BRA vinteregenskaper för liknande inkoppling.

/David
Skrivet av: pjoffen
« skrivet: 03 februari 2013, 15:05:36 »

Aha den har sjunkit så pass i pris.  tummenupp

Då börjar den bli riktigt intressant tycker jag. Då kan man ju lika gärna köpa en sådan för att spetsa
frånluftsvärmepumpen istället för en luft/luft som står och lever om. Skulle vara intressant att höra några omdömen om den, samt vad den ger för uteffekt vid olika utetemperaturer.
Skrivet av: Henke O
« skrivet: 03 februari 2013, 09:10:32 »

Jag har kollat efter lämplig mindre LV värmepump och sett att Mitsubishi flb 50i gått ner i pris. Grundpriset är nu 29000kr från Mitsubishi och sett andra annonser för 29000kr installerad och klar (med rot). Är ett klart bra alternativ då man endast behöver "toppa" befintligt system.
 Kan någon som installerat denna skriva om ni är nöjda eller har problem med den!
Skrivet av: johnflink
« skrivet: 10 mars 2012, 10:22:21 »

Jag hoppades på att det skulle finnas något bra mässerbjudande på hem&villa-mässan som var i malmö förra helgen, men fick ett pris på runt 50000kr inkl installation.
Någon som har fått ett bra pris på boostern i skåne?
Skrivet av: Bengan8
« skrivet: 04 januari 2012, 12:15:42 »

Hej, jag har tagit in några offerter på Boostern och de har landat på mellan 42,5-59 Tkr och då kan jag inte utnyttja ROT. Samtidigt har jag sett att en firma i Stockholm säljer Boostern för 29 Tkr utan installation. Jag har, precis som andra redan gjort här på forumet, kommit fram till en break-even på ca. 7 år (1,30 kr/kWh, årlig besparing 6500 kWh samt 42,5 Tkr i inköp & installation). Men om man kan köpa pumpen för 29 Tkr och installera den själv för totalt ca. 33 Tkr (då har jag alltså räknat med 4 tkr i övriga kostnader som frakt, rör, benställning etc) så hamnar breakeven istället på strax under 5 år vilket känns betydligt bättre!
Frågan är om man kan installera boostern själv (det är ju "bara" vatten i rören) samt om man står utan garantier i så fall?
Skrivet av: Tias04
« skrivet: 01 januari 2012, 18:19:23 »

Hej
Jag fick detta inkopplingsförslag av en firma.jag trodde att boostern bara gick att nyttja till uppvärmning av huset inte till tappvattnet också. Då tycker jag att den blir betydligt intressantare. se bifogat inkopplings förslag. tomte::
Skrivet av: johan le
« skrivet: 29 december 2011, 21:59:22 »

Precis. Nu när tempen pendlar vid 5 C så märks det ej så stor skillnad då ivt 490-n klarar det mesta själv. Dock har vi även haft ett uterum uppvärmt denna säsongen till ca 21 C där vi endast hade + 8 tidigare vintrar. Den enda riktiga jämförelsen var den veckan i mars vid uppstarten. Då var tempen konstant ca -5C och förbrukningen sjönk från 97 kwh/dygn till 57 kwh/dygn.
Ser fram emot lite kyla så vi får lite bättre statistik & så barnen får åka pulka.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 29 december 2011, 11:32:53 »

Citera
Förbrukningen har sjunkit ca 30-40% okt, nov, dec i år jämfört med 2010 men iofs är det ju mycket varmare nu jämfört med 2010

Det är tyvärr inte riktigt jämförbart som du själv säger, jag noterar själv ca 25-30% minskning utan några särskilda åtgärder

mvh
Skrivet av: johan le
« skrivet: 28 december 2011, 22:03:26 »

Hej.

Jag gjorde slag i saken och fick en booster monterad i mitten av mars. Förbrukningen har sjunkit ca 30-40% okt, nov, dec i år jämfört med 2010 men iofs är det ju mycket varmare nu jämfört med 2010.
När vi startade upp den i mars var det fortfarande minusgrader & dygnsförbrukningen sjönk ca 40% men det var bara under någon vecka innan värmen kom som jag kunde jämföra.
Jag tycker boostern verkar göra "sitt jobb" bättre när det är några minusgrader än när det är 5 C+. Skillnaden på förbrukningen är större då.
Maskinen fungerar helt kanon och går tyst & fint.
Jag är mycket nöjd än så länge.

Mvh Johan

Skrivet av: KompressorExperten
« skrivet: 30 november 2011, 14:32:44 »

Hej

Är det någon som använder denna Mitsubishi Electric FBL-50i Booster och har fått fram lite förbruknings siffror?
Vore väldigt intressant att få veta hur det har gått!

mvh
KompressorExperten
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 08 september 2011, 08:32:57 »

Du kan docka vilken LVVP som helst till din 360. Boostern är bara en vanlig LVVP men deras namnval och reklam inriktar sig på FLVP marknaden.

Kan du göra mycket själv så köp en Nibe2025, CTC105 eller en IVT700.

Eftersom 360 kör med fast kondensering så är det i princip bara vatten från 360 ut till LVVP och vatten tillbaka utifrån till 360 + en cirkpump och el.

Garatin gäller fast du gör jobbet själv.

Boostern är lite för dyr i pris mot vad den gör.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 08 september 2011, 07:54:07 »

Jag får inte ekvationen att gå ihop riktigt, jag har också en Nibe 360 och det blir ju dyrt på vintrarna om de är som förra årets.
Dock så räknar jag i runda slängar på att göra en besparing på max 5000kwh/år med en booster.
Inköp och montage utan rotavdrag så fick jag en offert på ca 45000:-.
Om ovan värden stämmer så behövs det ca 7år för att gå plus-minus-noll (förutom om investeringen görs med lånade pengar då blir det lite till för räntan).
Garantin är på 6år har jag för mig, så år 7 och framåt så finns det ju risk för att man råkar ut för reparationer vilka kan förstöra kalkylen.
Min slutsats är att man förmodligen inte kommer att förlora på att montera en booster, men frågan är om man kommer att tjäna så mycket?
Funderade lite på en LLVP som komplement i stället, där kan man nog räkna med att den är "intjänad" efter 3-4år, men då får man olägenheten med oljud och annat.
Jag kommer att avvakta en vinter till, skulle vintrarna bli mildare så minskar ju förmodlingen besparingen man gör med boostern med.
Skrivet av: majoa
« skrivet: 07 september 2011, 14:33:31 »

Hej,

Någon som installerat en booster och kört en tid med den? Funderar på att installera en innan vintern till Nibe 360P med golvvärme.

Skrivet av: silverräven
« skrivet: 09 mars 2011, 10:31:44 »

Jag har sökt men inte funnit någon information om vad den presterar när det är kallt ute.
Hur många watt levererar den exempelvis vid 0, -5, -10, -15 grader vid 35, 45, 55grader framledningstemp och med hur mkt tillförd effekt.
Ringde till Mitsubishi idag och frågade, men de trodde inte att någon sådan testning gjorts.....
Hur tusan skall man då veta om detta är en smart grej eller ej? I mitt fall skulle jag vilja ha en större pump med BRA vinteregenskaper för liknande inkoppling.

/David
Hej
Som du ser nedan så har jag dockat en LVVP IVT 700 på en FLVP 490 och det har fungerat bra.
 
Skrivet av: dadid
« skrivet: 03 mars 2011, 19:05:29 »

Jag har sökt men inte funnit någon information om vad den presterar när det är kallt ute.
Hur många watt levererar den exempelvis vid 0, -5, -10, -15 grader vid 35, 45, 55grader framledningstemp och med hur mkt tillförd effekt.
Ringde till Mitsubishi idag och frågade, men de trodde inte att någon sådan testning gjorts.....
Hur tusan skall man då veta om detta är en smart grej eller ej? I mitt fall skulle jag vilja ha en större pump med BRA vinteregenskaper för liknande inkoppling.

/David
Skrivet av: jaybee1
« skrivet: 01 mars 2011, 16:37:39 »

bumpar o undrar om någon tittat närmare på denna?
installerat?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 januari 2011, 09:48:30 »

Jag hittade en hemsida med info och möjlighet till egna uträkningar: www.coulomb.se

Hmm... Det ser ut som att nån har lyckats göra en webbsida som inte är kompatibel med webben...
Skrivet av: el-koll
« skrivet: 29 januari 2011, 17:40:27 »

Hej Pjoffen
Jag kopplade in min utan extra cirkpump. Bara att kapa returröret innan FLVP och skicka ut och sedan på returen igen. Så klart har jag 3 ventiler också. I huset har jag 20 mm golvslang och IVTns cirkpump klarade detta.
Boosterns framledningstempgivare sitter på utgående vatten från boostern. Man matar in samma kurva i boosterns kontroll som man har på IVTn fast någon grad högre, så tar boosten över. Det är alltså helt 2 separata system styrmässigt sätt. IVTn får ju värme in till sig så den reagerar med att ställa shunten på kallt.
Boostern har även en utetermostat som man ställer när den skall starta. I mitt fall +5 gr.
En 490 har tillräckligt utrymme för att komma åt returröret, jag såg på en 480 och där var det mer tight, men möjligt.
Jag hittade en hemsida med info och möjlighet till egna uträkningar: www.coulomb.se
Skrivet av: el-koll
« skrivet: 29 januari 2011, 17:15:03 »

Boost betyder lyfta, höja, lägga på topp, addera och är från tidigt 1800tal i USA.
Ja, det är 2 värmepumpar. Orginal en FLVP i villan och så lägger man på en till, alltså boostrar, på svengelska. Det går bra att boostra med ved, bergvärme eller annat.

Egentligen är det den mest optimala lösningen att ha 2 pumpar. Uteluften/berget ger lågtempvatten till slingorna och FLVP ger varmvatten i ganska rätt proportion. FLVP jobbar upp 21 gr luft till 55 gr vatten med den begränsade mängd energin som finns i ventilationsluften och den andra från tex -7 till +30 gr med den "oändliga" energin från uteluften, utan att skicka in och värma upp all uteluft som en kondenserande FLVP gör.

I södra sverige kan man inte skriva av kostnaden med den lilla bättre skillnaden i COP som en bergvärmepump ger, jämfört med uteluftpumpen under en människas livstid.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 29 januari 2011, 01:37:48 »

Texten ovan (det fetade) gör mig lite nervös, någon här som är expert på golvvärme ?, tål plastslangarna frekventa nedkylningsperioder typ 4-7 min när pumpen kör avisning, då skickar nämligen vvx:en ut kylt vatten i golvslingan, jag tänker alltså närmast slitagemässigt med kraftiga temp-svängningar på ett golvvärmesystem, att det knakar i golvet tyder på för snabb nedkylning som jag tyder det - men jag kan ha fel...

Slangarna är absolut inget problem, det hänger mera på kopplingarna.

Men jag tror du kan sova lugnt om natten utan att något händer.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 29 januari 2011, 00:54:27 »

Men vänta nu, pratar vi om en LVVP dockad mot en FLVP och kallar det för en Booster?

Jag kallar det för 2 värmepumpar och inget annat.
Skrivet av: Mossfeldt
« skrivet: 28 januari 2011, 22:09:25 »


Jag vet inte än, den har bara gått i 3 veckor. Den är mycket tyst, utom när den frostar av och då knakar det lite i golvslingorna, som ligger på träbjälklag och 21 mm trägolv ovanpå. 30 cm stenull isolering under.
Den frostar av sisådär ofta, vad som är normalt vet jag inte.
....................
Texten ovan (det fetade) gör mig lite nervös, någon här som är expert på golvvärme ?, tål plastslangarna frekventa nedkylningsperioder typ 4-7 min när pumpen kör avisning, då skickar nämligen vvx:en ut kylt vatten i golvslingan, jag tänker alltså närmast slitagemässigt med kraftiga temp-svängningar på ett golvvärmesystem, att det knakar i golvet tyder på för snabb nedkylning som jag tyder det - men jag kan ha fel...

Knakandet kan komma från att plastslangen måste röra sig lite vid den plötsliga nedkylningen och att den ligger utan spelrum. Det är ju inte ett normalt förfarande för golvvärme att plötsligt kylas ned och byggs därför inte för att hantera det.
Borde inte en liten volymtank direkt efter vpn förhindra detta? Den skulle då dämpa nedkylningen. Sälvklart kopplad för att blanda ut det kalla vattnet vid avfrostning.
Skrivet av: pjoffen
« skrivet: 28 januari 2011, 20:19:44 »

Intressant info om den där boostern.  Thumbsup

Skulle vara kul att se lite bilder på den, och på inkopplingen till 490'n.  studs
Skrivet av: el-koll
« skrivet: 28 januari 2011, 15:30:28 »

Så var det ett dygn med -11 och Boostern klarade huset galant utan patron. Det var +21 inne på morgonen och -14 ute i går.
Träbjälklagret håller ju ingen värme så det finns ingen tröghet som håller kvar värmen.
En betongplatta på 100 m2 innehåller samma accumulatorverkan som 7-8 m3 vatten! Å andra sidan så kan jag snabbt sänka framledningstemp då solen skiner in.

Hur mycket energi går åt till en avfrostning?
VP är ju inproduktiv dessutom under den tiden.

Kan låta hemskt, men jag inväntar och ser fram emot -13 i dygnsmedel!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 januari 2011, 10:32:06 »

de som bor långt uppe i norr betalar mycket lägre skatt på sin el.

Jo, man betalar 18 istället för 28 öre. Procentuellt sett är det ju ganska stor skillnad på skatten, men när priset är som det är dessa vintrar så spelar det inte så stor roll för totalen...
Skrivet av: Danred
« skrivet: 28 januari 2011, 08:13:36 »

"För att vi alla skall kunna jämföra med varandra oavsett var i landet vi är så borde vi ha "varaktighetskurvor" för tempen"

På tal om att vi är på olika ställen i landet. Jag vet inte exakt var gränsen går men de som bor långt uppe i norr betalar mycket lägre skatt på sin el. När vintrarna är som denna så är det väldigt orättvist. Det borde på något vis baseras på årets medeltemp för orten eller liknande.
Skrivet av: el-koll
« skrivet: 26 januari 2011, 10:13:30 »

Hej Johan-le
62000:-? Var det en etablerad seriös eller en nytillkommen lycksökare som gav den offerten?
Meningen är att man skall tjäna en slant efter några år och med 62000 och 4% ränta så blir avskrivningen 10 år för en normal förbrukare och då är det dags att köpa en ny så det blir orimligt, om inte elpriset skockhöjs mer framöver.

För att vi alla skall kunna jämföra med varandra oavsett var i landet vi är så borde vi ha "varaktighetskurvor" för tempen. Jag ville ha en för Göteborg och googlade utan resultat så jag ringde SMHI, som skulle ha 2500+moms! Jag gjorde en själv med data från temperatur.nu.  Dygnsmedeltemp för var dag under 2010 tog 1/2timma. I excel kan man sen sortera och stöka runt siffrorna.

Herr moderator, varför inte lägga upp ett bibliotek där vi alla kan skicka in våra tabeller?
Skrivet av: johan le
« skrivet: 25 januari 2011, 22:47:56 »

Hej igen el-koll.

Skriv gärna när du har lite gjort lite avläsningar på din förbrukning. Det är säkert många här som är intresserade. Själv kollade jag precis min mätare= 2300 kw hitills i Januari, och då bor vi i skåne. Blir väl 3000 innan månaden är slut...

En annan kul? sak är hur mycket det skiljer i pris på samma maskin. Jag fick det högsta budet hitills idag.
62000 kr inkl rot....
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 25 januari 2011, 21:36:10 »


Jag vet inte än, den har bara gått i 3 veckor. Den är mycket tyst, utom när den frostar av och då knakar det lite i golvslingorna, som ligger på träbjälklag och 21 mm trägolv ovanpå. 30 cm stenull isolering under.
Den frostar av sisådär ofta, vad som är normalt vet jag inte.
....................
Texten ovan (det fetade) gör mig lite nervös, någon här som är expert på golvvärme ?, tål plastslangarna frekventa nedkylningsperioder typ 4-7 min när pumpen kör avisning, då skickar nämligen vvx:en ut kylt vatten i golvslingan, jag tänker alltså närmast slitagemässigt med kraftiga temp-svängningar på ett golvvärmesystem, att det knakar i golvet tyder på för snabb nedkylning som jag tyder det - men jag kan ha fel...
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 25 januari 2011, 18:42:17 »

Nu var jag kanske på lite dåligt humör ;D, 2kw är ju också värme. Problemet är att det inte räcker till.

Du behöver ingen Ecologic för att docka på Ecoair på en IVT490.
Den har ju fast kondensering med shunt.

Alltså hade Ecoair kunnat starta när FLVP kallar på elpatron.

Sen har du ju rätt om priset, den har gått upp några tusen.
Skrivet av: el-koll
« skrivet: 25 januari 2011, 15:50:32 »

Hej TokJan
Som sagt, jag inväntar -10 för att se. Nu var det bara 14 dagar med -10 och lägre varav 8 dagar med -11 och lägre i dygnsmedeltemp under 2010 i Mölndal. Tillskott på de få dagarna kan jag leva med.

Jag körde hela dec, den kallaste månaden sedan SMHI mätstart historiskt, utan IVT-fläkt och pump.
Suga in -10 och blåsa ut +8 är ju Ebberöds bank. Det gick åt 3230 kWh till varmvatten och husvärme=104 kWh/dygn, vilket är samma som jan 2010, som inte var lika kallt.
IVTn visade mellan 3,5-4,5 kW i effekt hela tiden.
Självdrag genom ventilerna i fönstren nere och ut genom ventilerna uppe. Besökande fick uttala sig om luftens kvalite och ingen märke skillnad eller att det var kvavt. Nu kunde man sitta i soffan utan att frysa i nacken.
Det måste ju till någon form av behovsstyrd ventilation som tar hänsyn till utetemp!
Fuktstyrd på vintern och CO2 styrd på sommaren?

En Ecoair 107 kostar 35200 enl pricerunner + 7500 för styrenheten + installationen med rör, kopplingar och arbete så efter ROT blir det kanske samma peng.

IVTn såldes som villavärmare och det är inte bara jag som gått på det, Iden med frånluftåtervinning låter faktiskt bra och säljarna har munläder.

Skrivet av: el-koll
« skrivet: 25 januari 2011, 15:23:42 »

Hej Johan
Jag vet inte än, den har bara gått i 3 veckor. Den är mycket tyst, utom när den frostar av och då knakar det lite i golvslingorna, som ligger på träbjälklag och 21 mm trägolv ovanpå. 30 cm stenull isolering under.
Den frostar av sisådär ofta, vad som är normalt vet jag inte.
Januari V2 blev mycket mild med +2-4 gr, även på natten!
Priset verkar ok, jag har inte hittat någon billigare lösning.
Visst kan man snickra ihop något och jag har verkstad men det är för entusiaster med tid.
Värmeslingevattnet går ju ut till boostern och visst kan de frysa utan cirkulation, men det tar nog något dygn med den isoleringen (29mm tjock) som är runt rören av PP vid -10 gr.
Nu bor jag på elsäkert ställe utan något avbrott sedan jag flyttade hit 2003.
Skrivet av: johan le
« skrivet: 24 januari 2011, 22:50:30 »

Hej el-koll. Jag är mycket intresserad av vad du tycker om din booster då jag går i köptankar på en likadan. Jag har ungefär lika stort hus som du som drivs av en ivt 490.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 24 januari 2011, 21:35:11 »

Bered dig på att bli besviken en gång till.

Om den nu är på 5kw så kommer du att behöva elpatron vid -10 ändå.

Edit:
Dessutom så får man väl CTC:s Ecoair 5kw för runt 30000?

Edit2:
Man installerar en IVT490 för att få ventilation. Som återvinning får du gratis varmvatten men den kommer aldrig att värma huset med annat än elpatron. Tanken med en så klen pump är att ge tillbaka det du ventilerar ut.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!