0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Där ser man - då är det kanske inte växelventilen ändå! Jag tror för övrigt att de bytte "insatsten" - kan det stämma?Och vi har ju inte problem med att det blir onormalt varmt inne, mer att det blir kyligt eftersom pumpen gör VV mer än 50% av dygnet - men frågan är ju om det kanske inte är nåt fel då? Det jag tycker känns konstigt är ju bara att för mig tar det över halva dan att värma upp varmvattnet medans andra med samma VPA gör det på 20 minuter.
Men en 15kW pump bör ju värma varmvatten i ett nafs.Jag stängde av semesterläget pÃ¥ min F1245-12 igÃ¥r, och det tog ca 40 minuter att värma varmvattnet frÃ¥n ca 15⁰ tills elpatronen tog över (det sker ju en legionellakörning när man stänger av semesterläget), vilket händer runt 52⁰ eller sÃ¥. Nu är ju den beredaren bara pÃ¥ 180l, men det ger ju en fingervisning om hur lÃ¥ng tid man kan räkna med att det skall ta.
Stämmer bra med "bytte insatsen" men har du kollat så alla stegen fungerar på din 9kw el-patron så du inte har tappat en fas där.
Är du säker på att du får ut rätt effekt från pumpen, så att du inte har gasbrist med dålig effekt som följd? Ligger elförbrukningen på en normal nivå?
Om du inte har arbetstank, och har golvvärme (eller klimatsystem med separat cirkpump) kommer vattnet att cirkulera åt fel håll i radiatorsystemet när VP:n gör varmvatten, och det beror inte på trasig växelventil.Testa att stänga golvvärmeshunten/shuntarna när den gör VV och kolla om framledningen till radiatorerna då blir varm. I så fall läcker växelventilen.
Jag ser ju att patronen går in i tre steg (antar att den kopplar in den fas för fas) men några 9kW ger den ju iof inte (nu kanske inte det är nåt problem eftersom det ändå är så sällan det behövar kopplas in)Bifogar en bild.
Varmvattenberedaren kan ta emot max 200 liter och en 15 kw kan leverera det på ett nafs (några minuter) men varmvattnet inne i beredaren cirkulerar inte så det tar inte emot värmen därför bryter den nästan direkt. Sedan börjar den om igen. Troligen därför en mindre värmepump laddar en mantelberedare snabbare.
Lite skillnad kanske, men antagligen knappt märkbar. Däremot så tycker jag att det borde gå att hitta en inställning som gör att tanken laddas på max 2-4 körningar.
Dom kan ha ställt brine cp i kontinuerlig drift om dom gjort ingrepp i vp så att luften ska försvinna lättare men låter kanske högt med 450 watt men en kraftig cp drar en hel del.
En kurskamrat här har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var så ringa så det kunde lika gärna bero påatt barnen flyttat hemifrån. Jag bad honom om hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer på stopp 60 grader. Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade då att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod på min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills sedan oktober jämfört med föregående år och det har ändå varit kallare denna vintern än förra.
Hej, de gamle modellerna fixade inte så höga temperaturer på varmvatten. STopptemp 47-48 grader, då håller det runt 51-52 i tanken. Även dagens luftvattenskall ha en stopptemp på 50 grader max. Vill man ha högre temp är det bättre att komplettera med en extra spetsberedare som sista positioni slingan. Läser till kyl och värmepumpstekniker förnärvarande men har jobbat som säljare etc i 10 år m värmepumpar och andra värmesystem. En kurskamrat här har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var så ringa så det kunde lika gärna bero påatt barnen flyttat hemifrån. Jag bad honom om hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer på stopp 60 grader. Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade då att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod på min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills sedan oktober jämfört med föregående år och det har ändå varit kallare denna vintern än förra. Så sänk varmvattentemperaturen så har du en bättre anläggning. Inga värmepumpar skall behöva gå över 50/55 grader. Det är lågtemperatursystem och kommer alltid att vara. Varmvattnet är tom så det är lönsammare att göra med en elpatron än med värmepumpen när det är under 0 grader. Dagens markvärmesegment klarar högre temperaturer men på bekostnad av besparingen och sitt copvärde. Dessutom knaprar det på dess livslängd. Köp en 100 liters beredare på jula och smäll in, sänk temp till 47 grader, så håller din 00-pump länge.
jo man kan ställa varmvattentemperaturen, stopp och start. Iallafall i 1215 och vidare, ja även 1210
jo man kan ställa varmvattentemperaturen, stopp och start. Iallafall i 1215 och vidare, ja även 1210 hp och lpPressostaterna skyddar, men pumpen skall helst stanna innan. pumparna prioriterar varmvatten så de tuggar på tills de är nöjda. Oavsett vilket så har denna vansinniga marknadsföring om temperaturer gjort att vi idag ser haverier till både höger och vänster. Bästa är att inte göra vv alls med sin värmepump, ha ett bra värmesystem med max 45 grader vid dut, då hållerkompressorn i många år. Scrollen är lite mer hållbarare men även där tjurar dem vid höga temperaturer. Sedan är det köldmediat 407 c som är en s.k. glide, en blandning av olika köldmedier. Troligtvis ommer vi att se en ny konverteringsvåg om några år eftersom den har för högt gwp. Vid påfyllning av köldmedia måste man fylla på i vätskeform, för att ha kontroll över att det blir rätt blandning. De förångas vid olika temperaturer. Och så måste man tömma anläggningen först och vacuumsuga den för att vara säker på att det blir rätt blandning. Många gör inte detta förman har inte rätt kunskaper om blandningen. Det tragiska i sammanhanget är att fabrikanterna fortfarande fortsätter pumpa in 407 c i sina nya pumpar.