Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kaputt kompressor  (läst 990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alfredo

  • Gäst
Alfredo
Kaputt kompressor
« skrivet: 02 november 2023, 17:25:16 »
Ber om ursäkt för en väldig massa text.

Jag upptäckte för några dagar sedan att min ecodan-pump behövde stötta med elvärme. Och det hade den säkert gjort ett tag då den i oktober förbrukade drygt 1500kWh.
Utedelen gick länge och det kändes som att den inte gjorde någon nytta utan mest drog ännu mer el, så i väntan på tekniker stängde jag av pumpdriften och körde bara på el. Switchade ner effekten från 9 till 3kW på elen och stängde av värmningen av varmvatten då det kändes onödigt för stunden. Varmvattentanken stod då på 66 grader, så varmvatten hade den onekligen värmt.
Valde att sätta rumstempen på 18 grader för att spara lite på elen, och radiatorerna var lite varma. Det funkade helt okej liksom med sockor och en extra tröja.
Så. Idag hade jag en tekniker här som konstaterade två fel. För det första har tydligen en ventil gått åt pipan. ESBE- ventilen har fastnat så jag inte får nåt varmvatten, eller om det var värme, han mindes inte riktigt.
Att den ventilen gått sönder hade sedan gjort att utedelen fått jobba för hårt och då hade kompressorn gått varm och den var också bara att byta. Runt 57.000 lär slutnotan bli.
Han bytte direkt ESBE ventilen mot en ny, men kompressorn i utedelen blir givetvis ett framtida projekt. Nu är hemförsäkringen inkopplad, får se vad dom säger.

Pumpen köptes via polarpumpen och installerades dec 2018. Tyvärr gjorde jag inte service efter 3 år, så jag har inte 5 års garanti, annars hade ju allt varit frid och fröjd.

MEN, det jag tycker är konstigt är att jag ju kunde styra om jag ville ha värme eller varmvatten på pumpen, då tycker ju jag som lekman att ventilen borde fungerat?
Dessutom har teknikern ställt rumstemp på 22grader, men det är ändock 17 grader inne nu 6 timmar senare (ja värmaren är fortfarande nedswitchad till 3kW, så det kanske inte är så konstigt? 50kvm hus, 6 grader ute)
Den har dock fokuserat helt på värme, för varmvattnet var fortfarande avstängt, vilket jag tycker är konstigt att han inte slagit på igen.

Jag vill inte misstänkliggöra teknikern, vill bara inte att man ska betala en jäkla massa och blanda in försäkringsbolag, och sen visar det sig att det fortsätter jävlas när allt är bytt och "klart"
LÃ¥ter hans utredning rimlig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kaputt kompressor
« Svar #1 skrivet: 04 november 2023, 09:15:07 »
Kompressorn ska ju skyddas av en högtryckspressostat?
Jag skulle testa att köra igång kompressorn och att låta den värma både hus och varmvatten och se om det funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaputt kompressor
« Svar #2 skrivet: 05 november 2023, 08:20:23 »
Du har inte gasläckage?

Då får du också dålig effekt från värmepumpen..
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Kaputt kompressor
« Svar #3 skrivet: 06 november 2023, 20:47:18 »
Har felsökt såna en del (kyltekniker och rörmokare). Den bör normalt inte gå sönder av att jobba hårt. Tänk en normal hård vinter i Norrland, det klarar dom normalt utan problem.

Har du dålig effekt är det värt att kolla upp med en kyltekniker så att den inte har snålt med gas. Man kan se överhettningen i menyn "Information" med speciella koder så man behöver inte ens koppla upp manometerstället.

Du kan även känna på kylrören, ska inte vara kallt på tunna och svinvarmt (100+°) på tjocka.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Alfredo

  • Gäst
Alfredo
SV: Kaputt kompressor
« Svar #4 skrivet: 10 november 2023, 22:23:49 »
Kompressorn ska ju skyddas av en högtryckspressostat?
Jag skulle testa att köra igång kompressorn och att låta den värma både hus och varmvatten och se om det funkar?

Ja jag tycker också att det borde finnas något skydd som löser ut. Ingenting sånt har skett och inga felkoder, bara en utedel som står och blåser men inte lyckas skapa något. Nu har jag haft två tekniker här, båda konstaterar felet men ingen verkar kunna säga varför det blivit så här. Kompressorbyte verkar vara melodin. 50k.
Hoppas nästa kompressor håller bättre..

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaputt kompressor
« Svar #5 skrivet: 11 november 2023, 10:17:45 »
Har felsökt såna en del (kyltekniker och rörmokare). Den bör normalt inte gå sönder av att jobba hårt. Tänk en normal hård vinter i Norrland, det klarar dom normalt utan problem.

Har du dålig effekt är det värt att kolla upp med en kyltekniker så att den inte har snålt med gas. Man kan se överhettningen i menyn "Information" med speciella koder så man behöver inte ens koppla upp manometerstället.

Du kan även känna på kylrören, ska inte vara kallt på tunna och svinvarmt (100+°) på tjocka.

För oss andra som inte är kyltekniker så kanske vi kan få veta Vilka värden som är normala samt vilka som direkt avslöjar ett fel då det gäller överhettning och underkylning. Bra hjälp för oss alla

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!