Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut gammal bergvärme tips och rÃ¥d  (läst 4634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2021, 10:01:41 »
Borrhål 175 m och efter hjälp här på forumet bytte jag ut kompressor samt cirkpumpar kall/ varmsida och installerade expansionskärl på kallsidan för att motverka infarkt på kollektorslangen vi haft några gånger tidigare.

Om KBin är -1 och KBut -8 tycker jag det verkar som hopklämda slangar igen. Tolkar tidigare "infarkt" så.

Håller med Lexus om att bättre cirkulation på köldbäraren skulle öka värmepumpens effekt.

Hur djupt är det ner till grundvatten och ner till berg? 175 meter borrhål i Stockholmstrakten och en 105 pump borde ge högre medeltemperatur på köldbäraren än -4,5 grader. Det verkar vara betydligt färre meter aktivt hål än borrade meter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2021, 17:24:16 »
Hej Bergadde och Roland.

Nja rumbör 21 var tillfällig lösning då huset var kallt för första gången sedan inflytt 2004.
Den har annars alltid varit 20ËšC.
Vad jag försöker förstå är varför det plöstligt inte blir tillräckligt varmt i radiatorerna när vi fick 8 till 10 minusgrader häromveckan. Så har det aldrig varit tidigare. Runt 36 grader i radiatorerna endast så inte konstigt vi alla frös.

Jag vet anläggningen är underdimensionerad men den har funkat ypperligt. Tala inte om för humlan den egentligen inte borde kunna flyga...

Integralen har tak vid 880 och tror kompressorn går igång vid 60

Jag vill ogärna peta i något som funkat utan i första hand förstå vad som plötsligt inträffat.

Noterade f ö varmvattnet är inställt på 40 grader, är inte det i lägsta laget?

Status nu:
Utetemp -1ËšC
Integral ganska stadig faktiskt runt 330
Framl 41 (40)
Returl 35 (47)

Kb fr -6
Kb till -2
Fick förklarat från Wilo hur pumpen funkar (kallsidan) och satt ett värde efter deras rekommendation. Tycks funka bra



Efter Lexus råd sänkte jag cirkpumpen på varmsidan till läge 2 (Danfoss) vilket tycks ha hjälpt något, men den har alltid annars stått i läge 3 utan problem.

Infarkt igen...kanske, men jag hade hoppats installerat expansionskärl på kallsidan med 1 bars tryck skulle motverka det. Kan man utläsa det ur ovan givna värden?


Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2021, 17:28:15 »
Försvann mitt svar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2021, 18:11:37 »
Tydligen gick inte köldbärarpumpen på max då det gick att ställa den så att differensen minskade från 7 grader till 4. Fyra graders differens är inget att säga något om med tanke på pumpens effekt och borrhålets djup, några klämda slangar verkar det inte handla om.

Går köldbärarpumpen på max effekt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2021, 12:11:57 »
Nej den är inställd enligt rekommendation från Wilo.
Ökar man hastigheten på köldbäraren minskar värmeupptagningen från borrhålet, d v s vätskan flödar så fort att den inte hinner ta upp lika mycket värme ur berget.
Så har jag fått det förklarat.

Som den här pumpen är konstruerad (proportionell/ konstant tryckuppsättning) skulle jag istället pröva att sänka trycket ytterligare vilket ger mer flöde förutsatt den orkar övervinna flödesmotståndet.
Kurvan för pumpen är t ex vid max 7,0 (7 meter) 3,5 kbm/h men vid läge 4 jag har nu är det 6,0 kbm/h


Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #20 skrivet: 19 januari 2021, 12:21:53 »
Bergadde.
Hur ökar jag integralen, finns det ett maxvärde eller är nuvarande 880 max?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2021, 16:42:18 »
Ökar man hastigheten på köldbäraren minskar värmeupptagningen från borrhålet, d v s vätskan flödar så fort att den inte hinner ta upp lika mycket värme ur berget.
Så har jag fått det förklarat.

Här har du missuppfattat eller fått fel förklaring!
Ökar man flödeshastigheten kommer värmeöverföringen att öka, högre hastighet = mer tubulens = bättre överföring.
Temperaturhöjning på kb kommer att minska vilket ger större temperturskillnad mot berget och i sin tur ocskå ger högre värmeöverföring.
SÃ¥lunda:
Högre flödeshastighet ger högre uttag från borrhålet på kort sikt.
Men...
Om borrhålet är underdimensionerat kommer temperturen på lång sikt att bli lite lägre.

Rekomenderade dT på kb om 3-5°C är en kompromiss mellan ökat energiuttag och pumpenergi.

/ErikB
« Senast ändrad: 19 januari 2021, 18:57:25 av ErikB »
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2021, 18:16:32 »
Hej EricB

Det är den förklaring Wilo gav mig, borde inte dom veta bättre som tillverkar pumpar? Blev lite ställd här.


Apropå ökad turbulens har någon fördjupat sig i Energybooster ? Dom säljer luftpump och slang som ska ner 75 m varefter luft pumpas ner i röret med påstådd ökad verkningsgrad/effekt samt livslängd på borrhålet.
Bluff eller sanning?

Ställde även några frågor inledningsvis avseende kompletteringshål, köpa ny bergvärmepump och använda befintligt borrhål eller borra nytt och i så fall varför.

Tack på förhand

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2021, 19:02:05 »
Wilo kräver kanske inga betyg i värmeöverföring för sina säljare, vad vet jag.
Sen är nog ett underdimensionerad borrhål underdimensionerad hur man än vänder på det.
ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #24 skrivet: 19 januari 2021, 19:30:32 »
Hej EricB

Det är den förklaring Wilo gav mig, borde inte dom veta bättre som tillverkar pumpar? Blev lite ställd här.

I det här fallet vet uppgiftslämnaren definitivt inte bättre.

Citera
Apropå ökad turbulens har någon fördjupat sig i Energybooster ? Dom säljer luftpump och slang som ska ner 75 m varefter luft pumpas ner i röret med påstådd ökad verkningsgrad/effekt samt livslängd på borrhålet.

Har diskuterats här tidigare. Min åsikt är att elförbrukningen till luftkompressorn gör att COP totalt minskar. Jag förstår inte heller hur livslängden på borrhålet skulle kunna påverkas.

Som den här pumpen är konstruerad (proportionell/ konstant tryckuppsättning) skulle jag istället pröva att sänka trycket ytterligare vilket ger mer flöde förutsatt den orkar övervinna flödesmotståndet.
Kurvan för pumpen är t ex vid max 7,0 (7 meter) 3,5 kbm/h men vid läge 4 jag har nu är det 6,0 kbm/h

Missuppfattning här. Om tryckuppsättningen ställs in på 4 blir flödet självklart lägre än vid inställning 7. Maxflödena vid olika tryckuppsättning kan inte användas på det sätt som gjorts.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2021, 20:10:47 »
Så här skrev Wilo:


Den högra sidan om vredet visar att pumpen går i konstant tryckuppsättning. Pumpen kommer att varva upp och ner beroende på flödet, men trycket över pumpen är alltid samma oavsett hur mycket eller lite flöde pumpen ger. Det här driftsättet rekommenderar vi på system med fasta eller konstanta flöden som golvvärmesystem, ettrörs radiatorsystem och som i ditt fall med en köldbärarpump som antingen går med ett önskat flöde eller står still när inget behov finns.

Om du tittar i kurvan för din pump nedan ser du att vid maximalt tryck (7 meter) ger pumpen ca 3,5 m³/h, men om du sänker den till 4 meter ger pumpen 6 m³/h och det är flödet som behöver öka för att få ner delta-t.


Ni som kan det här, är Wilo helt ute och cyklar?
Då jag sänkt trycket ökar pumpkapaciteten, var det inte det som eftersträvades?


 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2021, 09:29:24 »
Vad är det för beteckning på pumpen? Jag hittar ingen Wilopump som jag tycker passar in på angivna prestanda.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #27 skrivet: 20 januari 2021, 10:00:15 »
Wilo Maxo 25/0,5-7
Har inget RSK nr men artikelnr är 2120639/18W-19

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2021, 12:20:31 »
Så här skrev Wilo:

Om du tittar i kurvan för din pump nedan ser du att vid maximalt tryck (7 meter) ger pumpen ca 3,5 m³/h, men om du sänker den till 4 meter ger pumpen 6 m³/h och det är flödet som behöver öka för att få ner delta-t.


Hoppsan, det verkar som om hen på Wilo inte har några betyg i pumpning av vätska heller!
Det man glömmer bort är att det finns både en systemkurva och en pumpkurva. Vilket flöde man får kan man bestämma först då systemkurvan plottas i pumpkurvan. Systemkurvan är typiskt kvadratisk och bestämmas om man känner till ett driftfall (tryckvall och flöde).
Det här ingår nog i de flesta grundkurser i pumpning.

I ditt fall skall pumpen gå på så högt tryck (varvtal) som möjligt för att maximera flödet.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2021, 13:05:58 »
Exempel på pumpkurva med systemkurva (röd) inritad från Grundfos dimensionering på webben.
Enda sättet att ändra på systemkurvan (ditt system alltså) är att ändra dimension på slangarna eller paralellkoppa dubbla borrhål etc.
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 680
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!