Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme  (läst 41880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #90 skrivet: 25 februari 2013, 22:47:35 »
 tummenupp Då är jag med igen!
Tack för att du tar dig tid Xxargs!! Återkommer säkert med lite följdfrågor när jag kommit längre..
OK, och gängan är typ 1/4" UNC?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #91 skrivet: 25 februari 2013, 23:03:01 »
kvarttumsanslutningar aka 'kylgänga' brukar vara  UNF 7/16 - 20 och dina manometerställslangar passar med största sannolikt direkt till dessa om inte manometerstället med slangar är avsedda för att handha R410A-anläggningar då dessa har annan mått på sina anslutningar för att inte kunna förväxlas pga. de jobbar med högre tryck. 


fundera nu inte på varför 1/4-tumsanslutning har 7/16-gänga med 20 varv per tum - på sedvanligt amerikansk sätt så är det här med mått på olika saker utav helvete rörigt...
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 23:05:39 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #92 skrivet: 26 februari 2013, 08:01:47 »
1/4" = 7/16" ! Ja, det borde jag kommit ihåg,  *roflmao*
Mmmm Bosse bildoktorns mediala genombrott var väl hans genomgång av alla de olika gängsystemen, ofta utgående från den anglosaxiska kulturen...
Vi låter tysken reda ut detta..:
7/16" - 20 UNF, är väl vad som i dagligt tal avses med 7/16" - UNF tror jag:
http://www.gewinde-normen.de/en/unified-fine-thread.html
Får bli en sån biltemasats då, är ju bra att ha sådana gängrensningsmuttrar för svåråtkomliga ställen som detta.
« Senast ändrad: 26 februari 2013, 08:09:12 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Gasbrist?
« Svar #93 skrivet: 02 mars 2013, 19:04:35 »
OK, UNF 7/16 - 20 var precis vad som ingick i satsen så nu går det fint att skruva på manometerslangarna på tryck och sugsidan av kompressorn. Kan verkligen rekommendera att skaffa en gängrensningssats, den kommer jag att ha god nytta av till div bilrep dessutom.
Jag såg de vanliga ynkliga temperaturerna och bestämde mig för att börja skruva på expansionsventilen när jag ändå höll på.
Kompressorn blir inte glödhet uppepå, men rätt varm iaf.

Jag bifogar en sammanställning av uppmätta temperaturer och tryck(temp på manometrarna för R22)

Ser ut ungefär så här (men öppna hellre pdf:en):
CTH   130302                        Mätning med manometerställ   
                           Temperaturer enligt R22-skala   
   Kanal, logger   3   5   4   6   7   8   9      
Tid   Mätställe                             vbin    vbut    efter expventil   suggas   hetgas   kbin   kbut     LP   HP
                              
Start                                       30,90   31,00    6,00          8,40        49,00         4,0   4,0   -25,00 25,00
                              
2 min                                       30,80   32,40     8,00           5,40        75,60        4,10   4,20   -20,00 30,00
                              
5 min                                       29,50   31,80          8,40         5,00          87,00         4,00   4,20    -20,0 30,00
                              
10 min                               29,40     31,90   8,50        4,80         94,30         3,90   4,00   -20,00 29,00
                              
Öppnat expvent ca 1 varv      29,10    31,10    6,40        5,80         105,60         3,60   4,80   -30,00   27,00
                              
öppnat ca 2 varv                       28,80   30,30    5,80        6,50         112,40         3,50    4,80     -32,00   27,00
                              
öppnat “max” ca 4 varv              28,50    30,80           7,80        6,20        116,60      3,40   5,00   -25,00   27,00
                              
Tillbaka halvvägs, ca 2 varv      28,60    30,80          7,50         6,10        114,80        3,40   5,10   -26,00   27,00
                              
Vb-cp på ca halva flödet (shuntat)   28,40    32,80    7,30         6,10         114,70         3,40   5,10   -26,00   27,00
                              
                              
                              
                              
Solklart fall av gasbrist eller? Nådde som bäst +5,8  °C efter expansionsventilen, borde ju fått ned den till iaf +1  °C eller så enligt vad jag förstått. Ser ungefär likdant ut i siktglaset hela tiden, ett nästan helt bubbelfritt flöde av vätska. (tror inte det bara är lite på glaset som flödar som jag skrivit tidigare men kan ha helt fel förstås..)
« Senast ändrad: 02 mars 2013, 19:20:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #94 skrivet: 19 mars 2013, 19:32:35 »
Ok, nu är det påfyllt mer än ett kg Propan, R290. ::)
Inga bubblor alls nu i princip i siktglaset, oavsett läge på expansionsventilen.
Dock är det fortfarande väldigt låga tryck, just på motsv ca -15 på lågtryckssidan, och som synes -23 efter expansionsventilen. Verkar vara svårt att ändra detta oavsett hur mkt man öppnar expansionsventilen.
Och hetgasen närmar sig 104 °C.
Kyler brine bra nu iaf  :dt:6 och ungefär detsamma på varma sidan.
Har inte lyckats göra ett sånt där fint diagram som ni andra i loggersoft än, det får bli diagramen sida vid sida tills vidare..
Loggen visar från en kompressorstart efter avsvalning någon timme.
Pendlingarna, är det hunting, eller ska det se ut så där?
« Senast ändrad: 19 mars 2013, 19:34:41 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #95 skrivet: 19 mars 2013, 20:44:20 »
-20 - -23 grader efter expansionsventilen och -5 - -7 på sugledningen från evaporatorn säger att du får in alldeles för lite kölmedie in i evaporatorn.  svängningarna är hunting och det är alldeles för stora svängningar  - svängningar under 1 grad är svårt att få till men här har du  - 3-4 grader och det är inte bra.

Med så varm utlopp som du har nu så borde den inte svänga alls utan låta det flöda på maximalt tills deltat mellan expansionsventilen och utgången på evaporatorn är nere på några grader differens.

ser faktiskt ut som att du har för lite gas i bulben till expansionsventilen  och gör att systemet tror att bulben är kall och vill reglera - sjunker trycket i bulben så stänger det ventilen...

att du fick peta i ~1 kg gasol tyder på att det fattades mycket gas...


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #96 skrivet: 19 mars 2013, 21:15:55 »
Mmmm, det känns inte helt optimalt. Japp, var förvånad själv men det krävdes 3 engångsflaskor a 370g innan bubblandet stoppade.
Bulben, hur kan den fyllas på? Omöjligt? Har kollat och kapillären är iaf inte klämd eller fult böjd ngnstans.
Egelhof som gjort ventilen har avyttrat dessa ventiler till Honeywell (vilket de glömt att förklara på hemsidan..), men var snälla och mailade mig databladet.

Är det läge att stänga av pumpen nu, innan jag fått bort huntingen, kan det skada ngt?
« Senast ändrad: 19 mars 2013, 23:58:21 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #97 skrivet: 20 mars 2013, 00:49:31 »
Har väl provats redan - men om du håller bulben varmare på något sätt - närmar sig tempen efter exp-ventilen och utgående evaporatorrör/sugledning och slutar det att jaga ??? (var beredd att stänga av om graddtalet mellan temperaturen på utgången av expansionsventilen och temperaturen på sugledningen närmar sig till 2-3 grader ifrån varandra för att undvika att kompressorn suger vätska ur evaporatorn)

bulben - har den en kort kapillärör som på pdf-filen och hur är den igeneldad i ändan - mjuklod eller hårdslött??


Det finns en variant med ganska mycket köldmedie i och det finns alltid vätska kvar i bulben även om det är fyllt hela vägen i kapillären och 'hatten' och en annan variant där fyllningen är väldigt liten och det sistnämda kräver att expansionsventilen alltid arbetar varmare än sugledningen under drift och mängden köldmedie är väldigt liten att det knappt fuktar väggarna i bulben.  Den varianten med väldigt lite köldmedie kallas oftast 'MOP' och dess syfte är att om bulben blir varmare för att värmelasten är stor kokar all köldmedie upp i bulben och trycket höjs inte även om den blir varmare och när trycket i evaporatorn stiger för att värmelasten är hög så får den verkan att den stänger expansionsventilen ju varmare evaporatorn är.

Primärt var denna funktion till för att kompressorn inte skulle bli överlastad med suggas vid hög tryck vid stor värmelast och är en slags begränsning så att evaporatorn stryper sig själv vid varm evaporator, MOP-expansionsventil har mycket liten laddning vilket innebär att den är extremt känslig för läcka även på diffusionsnivå...


En variant man kan överväga om expansionsventilen ändå anses kass och alternativet är ändå att byta, är att såga av lödningen på toppen av lilla kapillären på bulben  och kanske lite gas pyser ut - löda på ett lite tjockare rör med ventil insatt (kanske köpa kylventil med schraderinsats)  - vakumsuga denna och sedan fylla på med propan med en smula kondensat insuget in i bulben (högst någon droppe eller två)  - du får ingen ventil med MOC-verkan men troligen har du inte en sådan som orginal heller.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #98 skrivet: 20 mars 2013, 12:03:13 »
OK, får kolla på vad som händer om man värmer bulben.
Till dess, kan jag köra kompressorn, eller är det risk att jag skadar kompressorn eller ngt annat? (Är ju kallt ute... ???)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #99 skrivet: 20 mars 2013, 21:07:02 »
OK, detta var ju intressant... ^-^
När jag först testkörde idag vad det gasbrist igen så jag fick börja med att fylla på en flaska eller så med Propan..
Som man förstår av vbtemp och yttertemp så är det lite kallt här hemma nu, nordan har än en gång kylt ned huset en aning när vp har vilat sedan i midnatt...

Kl 19 startade jag vp.
Tog bort bulben och höll den först i handen men tröttande förstås och lade den mot vbcp så att den blev i närheten av tempen på vb, iaf kanske +20 °C.
När jag tyckte att påfyllningen var färdig var det nu ett lite annat flöde i siktglaset, ett snabbare och mer häftigt sjudande, troligen är det mer så det ska se ut även om det är rätt svårt att få samma akvariekänsla idag som igår pga av alla små sjudningar hela tiden.

Iaf, till sist drog jag på expansionsventilen igen och nu äntligen ville inte lågtrycket ned så fasligt längre, det stannar på -9, -10 °C och samtidigt hamnar suggasen stabilt på -8,5 °C, således med en skillnad på mindre än 3 grader. 8)

Vätsketemp är idag ca 25 °C, samtidigt som HP ligger på ca 32 °C, en bra underkylning således.
Det bästa av allt är som synes att hetgasen nu parkerat sig stadigt i regionen av 50 °C, alltså hälften av det vanliga på denna pump!
Effektuttaget är inte lika häftigt längre, brine  :dt: är nu bara ca 2,5 gr.
Får räkna på COP senare men kompressorn arbetat mkt mjukare nu också så det känns rätt att köra så här.
Framförallt är huntingen borta som synes, ingen snabb återkoppling längre till expansionsventilen förstås, men samtidigt är ju bulben i en miljö ca 30 grader varmare än den är designad för så tänker jag rätt när jag tror att det saknas köldmedium i kappilär o bulb?
Kan detta även ha orsakat huntingen, eller kan det ha att göra med att bulben satt på ett vertikalt rör och jag bör flytta den till efter suggasfiltret, precis dit där suggastemp-givaren sitter nu, på det horisontella röret?
« Senast ändrad: 20 mars 2013, 21:14:22 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #100 skrivet: 23 mars 2013, 10:57:06 »
Jag ber om ursäkt för att hoppa mellan de två trådarna...:-\
Fortsätter här nu!:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51299.msg525704#new
« Senast ändrad: 23 mars 2013, 18:19:27 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #101 skrivet: 04 januari 2023, 16:22:31 »
 :'(
Gammal tråd, och min egenbyggda värmepump verkar blivit ledsen slutligen efter nästan 10 års drift. (i tillägg till de år den gått sedan 1985)
Upptäckte idag att den plötsligt stannat och löst ut en säkring på en fas.

Mätte resistans och på den fasen är det 2 Ohm till jord, på övriga ca 4.6 Ohm.
(Mellan alla faser är det typ 4.5 Ohm. Ska vara 2,39 Ohm i en lindning enligt datablad, antar man ska multiplicera det med två så det blir ju ca 4,8 Ohm isåfall, vilket verkar OK.)
Har kopplat bort allt och mätt direkt på stiften på kompressorn.

Det lustiga är att den går på de två övriga faserna om än med lite annorlunda ljud.
När man sätter dit en ny säkring löser antingen den eller en annan modern huvusäkring jag har efter.
Är detta sista sucken nu, typisk kortslutning till jord från en lindning?
« Senast ändrad: 04 januari 2023, 16:37:17 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #102 skrivet: 05 januari 2023, 08:06:02 »
Så verkar ju vara fallet utifrån din beskrivning, men jag är ingen expert på sånt där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #103 skrivet: 05 januari 2023, 20:16:49 »
Ok. R.I.P. gamle Manuerop... Du funkade utan knot i nästan 40 år. (Kanske med vila i 20 men ändå! )

Så. Med tanke på det noga utvalda vvx och fina elektroniska expansionsventilen, nedlagd kompetensuppbyggnad mha folk här inne mm mm,
så kan ersättaren inte bli något annat än det som saknades i vp, dvs en toppmodern, effektiv inverter-scroll.
Ska bli gött att få upp COP från 2 till 4-5.

Har hört att Copeland är bra grejor, såg att de har invertermodeller avsedda för R290 , finns det bättre alternativ idag? Värmeeffekt typ 3-12 kW.

Gällande Copeland såg jag att det finns sånt på Aliexpress "China made".
Är dessa fake eller äkta vara? Alla tillverkare har ju fabriker i Kina numera...
« Senast ändrad: 06 januari 2023, 08:53:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #104 skrivet: 05 januari 2023, 20:54:38 »
Ja du allt har sin livslängd. Om jag inte tänker fel så är det en kolvis du har nu och funderar på en scroll med varvtal. Det med scroll är inget fel i det, men att varva upp som dom nu,  gör upp mot 120 Hz är  nog att ta i. Det är nog i intervallet mellan 40 - 60 Hz som dom är effektivast. Om man ser hur dom ser ut inuti på bild, så måste det bli enorma förluster vid höga varv, mediat hinner inte att komprimeras utan ger ett motstånd som ska övervinnas i snurran och kanske gå bredvid/krypa förbi. Är ingen kylis men försöker tänka till lite om komprimering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!