Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga Watt fÃ¥r det kosta att förvärma brine 1 °C innan det blir olönsamt?  (läst 5627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vilka faktorer måste man känna till innan man kan svara på det?


Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur då förvärma?
Med vilken källa skall du förvärma? El, solvärme?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag har en rejäl aerotemper ståendes, och leker lite med tanken att sätta denna i serie med jorvärmeslingan, att förvärma köldsidan innan det når pumpen då lufttemperaturen överstiger marktempen.

Just nu är min inkommande brine -1 °C, och om det skulle bli kanske 5-10 °C dagtid så skulle jag kunna boosta tempen då, beroende på om det kostar mer än det smakar osv..

Jag har vid nivåkärlet färdiga kopplingar så det vore en smal sak att koppla in detta utan större ingrepp, och en enklare on/off styrning för fläkten kan skaffas på typ Conrad, en gammal växelventil eller liknande kan nog också skaffas fram billigt.

Jag förväntar mig inte att spara jättepengar på detta, men det vore ett kul projekt, förutsatt att det inte blir sämre :)

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul idé.
Det som kostar med aerotempen är ju elen till fläkten så det är ju vad vi får utgå ifrån.
För att kunna svara på frågan om watt (=effekt) som måste vi veta vilket flöde vi pratar om.
Att värma 1 liter av brinet med en 1 °C kräver en energi av ca 4 kJ (=4kWs eller ca 1 Wh).
Flödet över kollektorn är i storleksordningen 0,5 l/s, vilket gör att en höjning med 1  °C innebär en tillförd effekt pÃ¥ runt 2000 W, utifrÃ¥n den beräkningen sÃ¥ skulle allt under 2000 W vara lönsamt.
Naturligtvis så tillkommer en del andra påverkningar, somliga arbetar för oss, som ökat COP för kompressorn, andra kan komma att kosta på lite mer, som pumpförluster etc.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om man tillsätter 2 kw till kb så kommer naturligtvis tempen in till vp stiga men även tempen ut kommer stiga om flödet är samma som tidigare vilket gör att mindre effekt tas från borran hur mycket mindre har jag tyvärr ingen aning om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Ja, ett visst ökat mottryck kommer det bli. Men någonstans vid en viss tempdiff når man över break even för stunden, och efter detta är det ytterligare en vinst då slingan inte kylts av lika mycket som den annars skulle gjort.

Jag skulle kunna mäta upp verkningsgraden på aerotempern genom att enkelt koppla på en trädgårdsslang och spola igenom till ett måttsatt kärl på tid, samt mäta ingående och utgående vattentemp vid olika flöden. Men då måste det bli varmare ute än vad mitt kallvatten är.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Smurf, det blir väl samma sak som att inte ha behövt belasta markslingan lika hårt? Det vore kul att ha plusgrader in till pumpen en längre period än till December :)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Det vore ointressant att göra detta om det endast hjälper till då det är över 20 °C i luften, men kunde det vara lönsamt ned mot en 8-10 °C så skulle jag kunna tänka mig att göra detta...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror det kommer göra ganska stor skillnad pÃ¥ brine men om det lönar sig  dontknow. Jag har installerat ett Ã¥tervinnings agg till ventluften som förvärmer brine och min brine temp ligger ca 2 grader högre nu än tidigare Ã¥r. Jag har kontinuerlig snurr pÃ¥ brine och frÃ¥nluften ligger pÃ¥ ca 21 grader men avluften ligger nästan lika som brine tempen kylaren som luften gÃ¥r igenom är liten och flödet är ca 200m3 luft i timmen och brine snurrar med ca 14 liter/min när vp stÃ¥r.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
OK, har du ingen koll alls på ökad effektivitet, minskad driftförbrukning etc.?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nej tyvärr det har jag inte och kan inte jämföra med föregående år heller eftersom jag fuskar med vedpannan ibland men 2 grader varmare brine bör göra en del och återvinningen drar inte mycket så jag går inte back i alla fall. Anledningen till agget var inte brine tempen utan att jag ville få ordning på vent men brine tempen vart en bonus för enligt vad jag läst ska inte aggregat typ Flm löna sig men det gör det om man inte räknar med att det kostar en hel del att både köpa samt installera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Smurfen för observationen om in och ut tempen till vp:n.
DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r för oss att lura ut hur det pÃ¥verkar. För att vi skall fÃ¥ ut mer effekt mÃ¥ste sÃ¥ledes  :dt: pÃ¥ brinet över VP:n öka.

Nu går jag utanför min komfortgräns och resonerar/spekulerar. Rätta mig om det är fel och fyll i där det saknas.
Om vi har ett högre :dt: över förångaren så innebär det att trycket stiger mer i den. Detta borde innebära att kompressorn måste arbeta mindre hårt för att höja trycket till önskat övertryck (=hetgastemperatur). Här är våran vinst. Hur stor är denna då? Någon som vet?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror inte det hjälper att höja deltat eftersom man tillför energi utanför borran och tar ut samma mÃ¥nga energi till vp sÃ¥ minskar uttaget ur berget vilket bör göra att tempen stiger. Men tar man ut mindre energi ur borran sÃ¥ närmar sig bergets temp och brine tempen varandra vilket gör att brine tar upp mindre energi SÃ¥ tillför man 2 kw till brine kan man inte räkna med att brine tempen höjs motsvarande 2 kw.  Nu blev det riktigt flokigt och ska nog tas med en nypa salt men det är i alla fall som jag uppfattat saken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vad för aggregat har du monterat, nytt?, beg?

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den värmeeffekt som överförs i en värmeväxlare är ju  :dt:*massflödet*specifik värmekapacitet, alltsÃ¥ om vi har samma vätska med samma flöde mÃ¥ste vi öka  :dt: pÃ¥ i detta fallet vätskesidan av växlaren för att överföra mer effekt.
Om man tillför en effekt, 2 kW, till brinet men brinet inte värms motsvarande, vart skulle då den energin och effekt man tillfört ta vägen?

Som du tidigare sa så stiger brine ut från vp och därmed kyls inte berget lika mycket och som då kommer att hamna närmare årsmedeltemperaturen, dock aldrig mer än den ynka grad som vi har tillfört brinet, troligen mindre då vi har fått värmepumpen att gå mer effektivt med det varmare brinet.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!