Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Appen Anywhere II har slutat fungera  (läst 4248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LuddeLill

  • Gäst
LuddeLill
Appen Anywhere II har slutat fungera
« skrivet: 20 januari 2023, 13:17:45 »
IVT Aero 607 installerades 7 december 2022. Anslutning till WiFi gick utan problem och appen fungerade i ca 2 veckor.
Sedan dess, ca 4 veckor sedan, fungerar det inte utan får meddelande i appen:
"Något är fel med en eller flera enheter".
"Enheten kan inte nås".
Den gröna WiFi-lampan på enheten lyser, och WiFi fungerar för övriga enheter i huset på 2,4 GHz.
IVT Support föreslår att man ska bryta spänningen till värmepumpen någon minut så kan den hitta tillbaka igen.
Har läst att det inte alls är bra att bryta spänningen i onödan.

Någon som har erfarenhet av detta problemet, och om det hjälper att bryta strömmen?

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2023, 14:13:42 »
Ingen fara att bryta strömmen till den.
Men stäng av den först med fjärrkontrollen, och låt den stanna.

Risken är dock stor att du har samma fel som jag har haft två gånger, det vill säga att WiFi-modulen har gett upp.
Jag är inne på min tredje modul.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 329kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2023, 16:23:59 »
Även jag fick ny IVT Aero 607 installerad i mellandagarna.
Första gången appen sluta fungera var efter ett strömavbrott, kunde see att ingen IP adress tilldelades pumpen.
Löstes genom att slå av/på ström till allt.

Nu har det hänt igen, tror inte det varit strömavbrott men bor en bit ifrån pumpen som sitter i fritidshus.
Kan dock se i min router så har pumpen ingen adress igen.
MAC adress syns men ingen giltig adress.

Någon som vet om det går att sätta fast IP adress på pumpen eller om man ska reservera den i sin router?

Ska till fritidshuset om några dagar så får jag se om ström av/på hjälper denna gång igen men vore bra att få tips av andra som haft liknande problem.
Klart störande att det sÃ¥klart slutar funka när man tänkt Ã¥ka dit och vill vrida upp värmen innan  >:(
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 16:27:14 av ironman »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2023, 11:35:34 »
I och för sig inget fel med att kunna ha koll pÃ¥ nÃ¥got pÃ¥ avstÃ¥nd, sÃ¥ inget händer med ett hus, frysning eller liknande.  Appar i all ära som ska koppla upp allt i vÃ¥r elektroniska värld i dag. Kan vi leva utan dessa, tveksamt dÃ¥ tekniken har tagit över allt och populationen i ett land växt upp med det.  Nu är det väl sÃ¥ att i det stora hela sÃ¥ sitter nog ca 95 % av alla i tillverkare och programföretags knän. Dom har fÃ¥tt som dom vill, att styra allt och inget frÃ¥n sina skrivbord.
Kanske lite skämt det som skrivs enligt ovan, men är den krassa verkligheten. En del får problem och frågar på forumet vad det kan vara, klart dom som kanske vet ska svara som hjälp om det går, när inte ens supporten för varan kan svara, då blir det knepigt.
När någon elektronik faller ut, så går många i taket och blir helt förvirrade, dom är fast och har ingen väg ut.
Jag har inga appar som styr mig och klarar mig bra ändå.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2023, 17:57:22 »
Levererar man en värmepump med säljargument att man skall kunna övervaka funktion, och öka värmen "innan man åker" så ska det också fungera.
Om det inte gör det har man inte levererat det man utlovat.
Sen kan all elektronik hänga sig, inte minst om strömmen försvinner en kort stund, eller om det blir en lång blink så att elektroniken kanske inte hinner starta om sig som den ska, men nåt i programmet ändå hinner hänga sig, det är olyckligt, men kanske för mycket att begära att det alltid ska fungera, oavsett vad som händer.

Det du skulle kunna göra är väl möjligen att komplettera med en brytare som du kan styra via SMS som slår av strömmen till värmepumpen på kommando, om leverantören inte har någon lösning på problemen.

Fel av den där typen kan ju också vara väldigt svåra att "bevisa" och få genom en reklamation på, så ibland kan det vara bättre att hitta en väg runt problemen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2023, 18:14:06 »
Levererar man en värmepump med säljargument att man skall kunna övervaka funktion, och öka värmen "innan man åker" så ska det också fungera.
Om det inte gör det har man inte levererat det man utlovat.
Sen kan all elektronik hänga sig, inte minst om strömmen försvinner en kort stund, eller om det blir en lång blink så att elektroniken kanske inte hinner starta om sig som den ska, men nåt i programmet ändå hinner hänga sig, det är olyckligt, men kanske för mycket att begära att det alltid ska fungera, oavsett vad som händer.

Det du skulle kunna göra är väl möjligen att komplettera med en brytare som du kan styra via SMS som slår av strömmen till värmepumpen på kommando, om leverantören inte har någon lösning på problemen.

Fel av den där typen kan ju också vara väldigt svåra att "bevisa" och få genom en reklamation på, så ibland kan det vara bättre att hitta en väg runt problemen.

Tack Rickard för idé om sms-brytare.
Givetvis kan elektronik krångla så därav min fråga i forumet om någon löst just denna pumps wifi-problem genom att sätta en fast ip-adress.
Tror trådstartaren har exakt samma problem som mig så därför fyllde jag på lite med idé om fast ip skulle va nåt som någon testat.
Ska testa det när jag kommer till fritidshuset till helgen.
Tidigare LVP har jag styrt med AirPatrol ( både sms och wifi ) vilket aldrig krånglat så kanske den får åka upp på väggen igen som backup-lösning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2023, 18:18:20 »
Har du bredband i stugan är det nog en säkrare lösning, men det skadar ju inte att ha två parallella system heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

carinamon

  • Gäst
carinamon
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2023, 05:30:27 »
Se till att du har en stabil internetanslutning och att du kan nå andra webbplatser eller appar utan problem. Ibland kan problem med internetanslutningen påverka funktionaliteten hos webbaserade tjänster som Appen Anywhere II.
jacksmith

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2023, 06:01:59 »
Se till att du har en stabil internetanslutning och att du kan nå andra webbplatser eller appar utan problem. Ibland kan problem med internetanslutningen påverka funktionaliteten hos webbaserade tjänster som Appen Anywhere II.
jacksmith

Internetanslutningen är stabil.
Styr belysning ute o inne via wifi och annan utrustning.
Funkar alltid oavsett om jag är på plats eller fjärrstyr.

Men efter senaste uppdateringen av LVP:en har wifi
anslutningen varit stabil så kanske det löst sig.

Panumanders

  • Gäst
Panumanders
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2023, 17:02:57 »
Har samma problem med en relativt nyinstallerad aero 800. Har brutit strömmen några gånger, sen funkar det några veckor/månad, sen samma problem igen. Vad ska man göra åt det?

Utloggad jan eb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2023, 09:21:42 »
Har fått ett liknande fel nu i höst. Har Iphone och appen säger att något är fel med enheten och att enheten inte kan nås, uppdaterar jag genom att dra ner på skärmen så kommer jag ibland åt pumpen men tidvis försvinner möjligheten i appen att schemalägga.
Ofta när tidsinställningen ska användas så hamnar jag på inloggning med SingleKey trots jag är inloggad och det går bara runt till SingleKey när jag loggat in.
Har tidigare fungerat bra men verkar börjat strula efter senaste uppdateringen av appen.
Jag har installerat om appen och brutit strömmen till pumpen men inget hjälper.
Har inga problem med Wi-Fi i övrigt. Appen fungerar bättre på min Android-platta.

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Appen Anywhere II har slutat fungera
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2023, 09:24:45 »
Har fått ett liknande fel nu i höst. Har Iphone och appen säger att något är fel med enheten och att enheten inte kan nås, uppdaterar jag genom att dra ner på skärmen så kommer jag ibland åt pumpen men tidvis försvinner möjligheten i appen att schemalägga.
Ofta när tidsinställningen ska användas så hamnar jag på inloggning med SingleKey trots jag är inloggad och det går bara runt till SingleKey när jag loggat in.
Har tidigare fungerat bra men verkar börjat strula efter senaste uppdateringen av appen.
Jag har installerat om appen och brutit strömmen till pumpen men inget hjälper.
Har inga problem med Wi-Fi i övrigt. Appen fungerar bättre på min Android-platta.

För mig har dom senaste uppdateringarna av IVT pumpen löst wifi problemet. Alltså inte uppdatering utav appen utan uppdatering av IVT pumpen som kommer ibland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!