Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är bulten till vevaxeldrevet höger eller vänster-gängat?  (läst 27586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Skulle byta främre vevaxel-packbox på en golf 4. Då måste drevet av. Reservdelsbutikerna säljer inte nya bultar ( enligt boken måste man ha ny bult när man monterar), varför de då säljer packbox är en gåta.
Någon som säkert kan säga om det är höger eller vänstergängad bult?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Vet ej säkert, men den brukar vara "rätt" gängad...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Måste veta säkert. Har provat lossa den på vanligt håll vilket resulterade i att drevet sprack där jag fäst hållverktyget (Haynes ritning) så nu har jag två friska gängor kvar i drevet, går det där också vet jag inte vad jag ska hålla i.
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Måste veta säkert. Har provat lossa den på vanligt håll vilket resulterade i att drevet sprack där jag fäst hållverktyget (Haynes ritning) så nu har jag två friska gängor kvar i drevet, går det där också vet jag inte vad jag ska hålla i.
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Kanske bulten sitter med loctite kan vara så illa så du måste värma till minst 100 grader för att det ska gå att lossa den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Jo gasverket är en lösning som brukar duga. Men H eller V det måste jag veta. Skulle motorns rotation bestämma skulle det vara vänstergänga då blir bulten självspännande, men med kil i axeln så går det lika bra med högergänga.
Hur tänker ni om att byta hela paketet? Priset blir detsamma om man anlitar verkstad.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Bytt verkstad. Och bilmärke. 15 papp för en packbox???
Slutade med VW-Audi träsket efter att ha tröttnat på deras verkstäder.
Skulle byta kamrem på en Multivan. Eftersom VAG hade kö och dessutom var dyra och hade dåligt rykte så lämnade jag den till annan verkstad. Denne ignorerade att byta vattenpump. Som skar efter 40 mil.
Håhåjaja.
Gängan? Varför inte fråga på http://www.vwgolf.se lr http://www.gtiklubben.nu/forum/
« Senast ändrad: 23 april 2011, 16:22:48 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
1,9tdi 1Z och 2,5tdi AEL har vanlig högergänga men dom är rejält Ã¥tdragna. Är det samma konstruktion pÃ¥ din sÃ¥ MÃ…STE du byta bulten sen annars är det stor risk för haveri  >:( Ruskigt dÃ¥lig konstruktion pÃ¥ 1Z där den stackars bulten fÃ¥r slita hÃ¥rt  huvuddunk

Har du ingen möjlighet att hålla emot på svänghjuls sidan när du drar loss bulten? Min AEL fick toppen renoverad efter att verktyget som håller fast drevet släppte vid åtdragning på verkstad efter kamremsbyte.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Bytt verkstad. Och bilmärke. 15 papp för en packbox???
Slutade med VW-Audi träsket efter att ha tröttnat på deras verkstäder.
Skulle byta kamrem på en Multivan. Eftersom VAG hade kö och dessutom var dyra och hade dåligt rykte så lämnade jag den till annan verkstad. Denne ignorerade att byta vattenpump. Som skar efter 40 mil.
Håhåjaja.
Gängan? Varför inte fråga på http://www.vwgolf.se lr http://www.gtiklubben.nu/forum/

Fan va jag kan vara otydlig! huvuddunk
Jobbet gällde byte kamrem, packbox och topplockspackning.
Enbart kamrem samt div hjul o vattenpump gick på ca 11000, dock ej packbox, fattar nu varför inte.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Fan va jag kan vara otydlig! huvuddunk
Jobbet gällde byte kamrem, packbox och topplockspackning.
Enbart kamrem samt div hjul o vattenpump gick på ca 11000, dock ej packbox, fattar nu varför inte.

Fortfarande för mycket  8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Att betala dessa tusenlappar du talar om skulle jag utesluta direkt, om jag skulle misslyckats med alltihop så återstår att borra ur den gamla bulten och göra en ny gängång, och säkra helheten med loctite. Men jag tror säkert du hittar hur du skall släppa den. Lycka till Thumbsup

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Släppa den,,ja just det, avlasta bultens spänning. Thumbsup
Om jag slipar en skåra, se pil, så måste spänningen bli avlastad och då kan det inte vara så svårt att lossa den och jag har ju fortfarande något att hålla emot i. Gasverket får vänta lite till.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Släppa den,,ja just det, avlasta bultens spänning. Thumbsup
Om jag slipar en skåra, se pil, så måste spänningen bli avlastad och då kan det inte vara så svårt att lossa den och jag har ju fortfarande något att hålla emot i. Gasverket får vänta lite till.

Om den skulle vara loctitad hjälper det inte att släppa trycket blir nog gasen ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Bytt verkstad. Och bilmärke. 15 papp för en packbox???
Slutade med VW-Audi träsket efter att ha tröttnat på deras verkstäder.
Skulle byta kamrem på en Multivan. Eftersom VAG hade kö och dessutom var dyra och hade dåligt rykte så lämnade jag den till annan verkstad. Denne ignorerade att byta vattenpump. Som skar efter 40 mil.
Håhåjaja.
Gängan? Varför inte fråga på http://www.vwgolf.se lr http://www.gtiklubben.nu/forum/

Kanske skulle låtit VAG verkstan gjort jobbet ändå dom kanske inte är så dåliga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Skulle lämna in den, samt stämpel i boken att det är gjort, kamremsbyte är bra och ha i boken, köper aldrig bil med kamremsbyte gjort på egen hand, men skillnad om jag ska ha bilen kvar.

Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
En sjujävla muttermaskin fixar detta.

Panteran har lite speciella muttrar till stubbaxlarna bak, och när jag skulle byta hjullager på ena sidan för några år sedan fick jag plocka bort uprighten och åka till en maskinverkstad där vi värmde muttern med gassvets och sedan hängde smeden (100+ kg) sig på ett 3/4"-skaft innan det släppte.

För några veckor sedan fick jag lov att ta bort dem på båda sidorna och då använde jag en muttermaskin som nominellt drar 600Nm vid ca 6 bar, och med 1/2" slang och 8 bar så släppde de så fint på båda sidorna. Med 3/8"-slangen hade det aldrig funkat.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!