Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av golvvärme vid renovering?  (läst 2853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Dimensionering av golvvärme vid renovering?
« skrivet: 02 mars 2009, 22:12:01 »
Mitt hus har i dagsläget vattenburen värme i en gammal del och direktverkade el i en tillbyggnad och tillbyggnadens källare. Det vattenburna systemet är i huvudsak gamla högtempradiatorer + någon gammaldags (60-tal) golvvärme vid entrén.

I höstas installerade vi en Daikin Altherma och under vintern har det gått bra att köra det vattenburna på den utan att det blivit kallt.

Till saken:
Vi ska nu mer eller mindre totalrenovera huset och då är tanken att ha golvvärme i hela huset. Förhoppningsvis får vi fixat golvvärme överallt innan det blir kallt till hösten igen och därför är tanken att inte köra blandat golvvärme och radiatorer.

Vad som oroar mig något är dimensioneringen av golvvärmen, alltså: hur vet jag att det kommer att räcka till för att hålla värmen när det är kallt ute?

Jag menar, om jag läger 16-17 mm slang med 20 mm cc i hela huset - kan jag vara säker på att det räcker?

Tänker jag fel? Värmepumpen är dimensionerad för hela husets uppvärmingsbehov och mer därtill (jag ska även installera ett FTX-system och tilläggsisolera vinden) så värmepumpens kapcitet bör inte vara något problem.
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av golvvärme vid renovering?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2009, 22:48:05 »
Ett trögt (ingjutet i betong) golvvärmesystem blir lite dyrare i drift än ett lättbyggt, typ flytande som inte binder sÃ¥ mycket energi. Har ni bara bra fönster, dragfritt runt fönstrena och golvlisterna, inte alltför kalla ytterväggar, skapligt isolerat under slingorna sÃ¥ tror jag att det skall funka bra. Blir det en 10-15 minus ute sÃ¥ tror jag nog att ni kommer att ligga pÃ¥ högre golvtemp än 27gr. som är max för vissa golvytor som det skrivits om. Blir golvtempen för hög är det inte skönt för fötterna heller. 

Det kommer nog mera utförliga inlägg snart.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av golvvärme vid renovering?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2009, 22:58:24 »

Hmmm, OK. Fönstren ska bytas ut också och i och med det hoppas jag att det även blir dragfritt runt dem.

Grunden är ett kapitel för sig:
Gamla delen av huset, byggt -65:
Delvis platta på mark, jag antar att den är oisolerad. Delvis något som liknar en väldigt grund torpargrund, det är nog inte mer än 20 cm nånstans gissar jag, men det enda jag kunnat inspektera är ett litet utrymme. Det var lite isolering där nere (typ glasull), men jag skulle nog kalla det oisolerat egentligen. Det var snustorrt där nere, men om jag inte isolerar så lär det bli enorma förluster neråt - men om jag isolerar så får jag kanske andra problem. Jag ska försöka få tag på rätt typ av fackman för att gå igenom vad jag bör göra för att undvika fuktproblem...

Nya delen:
Källare med gjuten platta (vad annars...), antar även här att det är oisolerat. Oisolerade murar av leca.


Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Dimensionering av golvvärme vid renovering?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2009, 23:10:21 »
PÃ¥ mitt betonggolv med plattor har jag max 26 grader under en matta vid -25...
Att ett betonggolv är trögt att starta upp kan jag gå med på, men det hinner då enkelt med i tempsvängningarna så att kalla det negativt trögt tycker jag är lite att ta i. Däremot behöver jag inte frysa vid längre strömavbrott då tempen sjunker några grader å stannar sedan där i månader..(lite överdrivet)
Förmodligen sänker du tempen pÃ¥ utgÃ¥ende värme med golvv i hela huset och dÃ¥ ökar dessutom din vp i effekt rätt rejält. Med minskad tillförd energi dessutom. SÃ¥ fungerar det i dag sÃ¥ blir det ännu mera pusch i pumpen när du är klar. 
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av golvvärme vid renovering?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2009, 23:35:28 »
Negativt trögt? Trögheten har sina positiva sidor med som du skriver. Ett "lättbyggt" golvvärme är snabbare i svängarna än ett gjutet, så enkelt är det tycker jag. Det innebär att minimalt med tid med lite för varmt golv när solen tittar fram, du får främmande, lagar mat osv. Som du skrev själv " Däremot behöver jag inte frysa vid längre strömavbrott då tempen sjunker några grader å stannar sedan där i månader..(lite överdrivet)". Är man orolig för att frysa vid strömavbrott så finns det bot för det med. Det är just det jag menar, man lagrar onödigt mycket energi i det gjutna, det blir trögare. Inte otroligt mycket, men lite, det är det som gör "lättbyggt" mera driftsekonomiskt. Lättbyggt "reagerar" snabbare på "extern, yttre" värmetillförsel. Gör nog skaplig skillnad på 15-20 år eller längre. Man måste givetvis ha bra styrning.

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Dimensionering av golvvärme vid renovering?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2009, 00:05:49 »
Leifa.k  I alla hus blir det varmare dÃ¥ solen ligger pÃ¥,och jag har inte märkt att detta skulle vara extra varmt trots rejäla tempsvängningar. Men snackar vi tempsvängningar frÃ¥n-25 till +25 fÃ¥r jag nog hÃ¥lla med om att det förmodligen skulle upplevas lite varmt inne. Men du som har golvvärme borde väl insett att det inte handlar om sÃ¥ mÃ¥nga grader i övertemp vid kyla. Dessutom biter du dig lite i rumpan med energikalkylen, för jag ligger lägre i arbetstemp än ett lättbyggt. Och det största delen av Ã¥ret. Och sÃ¥ länge huset hinner med tempsvängningar kan det inte vara nÃ¥gon fördel med en formel 1 reaktion. Man kan väl säga att det slirar bara.
Så mitt är mera ecodrive så att säga.

Sedan är detta med matlagning,främmande mm ett problem som de flesta har men inte upplever eftersom alla har utegivare men få har innegivare som kompenserar detta. Sedan att injusteringen kräver mer av husägaren så antar jag att jag har jämnare värme än många som springer och rattar vartefter termometern ändrar.

Men nu handlade inte denna tråd om vilken golvtyp som prosit ska ha. Det var slangar och dragningar. Och nu ska jag sova. Katten väntar otåligt på mig!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!