Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme från Mitsubishi Geodan  (läst 11175 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« skrivet: 22 mars 2020, 14:24:41 »
Har och har haft funderingar på att sälja Mitsubishi Electrics nya Geodan för utbytesmarknaden.
En lämplig produkt då ”allt nästan finns på plats redan” och slutkunden kan avgöra hur mycket man vill göra själv eller tillsammans med röris man vill ha som man tidigare anlitat och vill fortsätta med.

Effektspannet är 1,5-11kW och med 9kW elpatron som spets vid behov.
Inverter
3-fas kompressor som säkerhetställer jämn fördelning mellan faserna.
R32 som köldmedium
Låsbar med 5 eller 7kW effektuttag samt skyddsfunktion att inte plocka ut för mycket effekt vid full drift så hålet fryser om det blev förståligt .
Låg bygghöjd på 175cm och reshöjd på 187cm
Volymberedare på 170 liter och tapp profil L
Möjlighet till trådlös rumsgivare
Mm mm

Ser ut som det är jämförelsevis bra prissatt produkt från Mitsubishis sida men lite klurigt att veta vilka priser slutkunder upplever som prisvärt när det gäller att byta ut sin gamla uttjänta bergvärmepump.

Produktblad i en bilaga nedan

Tar gärna emot synpunker på prisbild på ren maskin för eget byte samt inkl allt

Mvh
Thomas
TS Comfort


« Senast ändrad: 22 mars 2020, 14:27:27 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2020, 18:22:42 »
Hur funkar det med garanti vid egen installation ? Har du manual lägg gärna in den i tråden så kan man läsa lite mera om maskin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2020, 18:27:08 »
Daikin 3 Geo 10 kW kostar 74900 SEK hos polarpumpen, den är väl jämförbar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2020, 19:19:47 »
Lägger in bruksanvisning och guide line nedan .

Tanken är enbart att sälja dom i mitt närområde så vi man kan hjälpa till med det som behövs.
Garantimässigt så är det inga konstigheter gällande produkten i sig vid eget montage då det är ett ”enhetsaggregat” och vid fel på produkten som inte beror på yttre påverkan reparerar vi garantiärenden.

Då den ska ersätta en befintlig så har nog många samlat lite kunskaper genom åren om hur man sköter dom med tex rengöring av filter .

Daikins är nog rätt jämförbar, den är 1-fas för kompressor så för dom som vill ha 3-fas kanske denna är något att fundera på istället.
« Senast ändrad: 22 mars 2020, 19:23:31 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2020, 19:33:19 »
Hoppas bilagorna går att ladda ner till er som vill kika lite.

Postorderföretagen är inte alltid lätt att matcha så vi får se  ;)
Dom tar många gånger igen ett lägre pris på tillbehören så det är inte säkert att dom är billigast i slutändan.
För en del är inte priset allt som tur är  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2020, 20:28:51 »
Lägger in bruksanvisning och guide line nedan .

Tanken är enbart att sälja dom i mitt närområde så vi man kan hjälpa till med det som behövs.
Garantimässigt så är det inga konstigheter gällande produkten i sig vid eget montage då det är ett ”enhetsaggregat” och vid fel på produkten som inte beror på yttre påverkan reparerar vi garantiärenden.

Då den ska ersätta en befintlig så har nog många samlat lite kunskaper genom åren om hur man sköter dom med tex rengöring av filter .

Daikins är nog rätt jämförbar, den är 1-fas för kompressor så för dom som vill ha 3-fas kanske denna är något att fundera på istället.

Vi valde en 1-fas kompressor därför att 3-fas kompressorer i denna effektklass har sämre SCOP, jämför gärna själv.

Sedan skall man inte låsa sig så mycket på om det är 1 eller 3-fas i detta effektspann.
Maskinen drar inte mer ström än en vanlig luft/luft i normal drift.
Om inte mer än 1 miljon användare av luft/luft har problem så ser jag inte varför man skulle ha set med en bergvärme.

Tycker att Geodan ser intressant ut som produkt.

Mvh
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2020, 20:48:30 »
Jag har samma ”problem” med Mitsubishis nya små 4 och 6KW luft/vatten med R32 som är 1-fas då kunden ibland absolut vill ha 3-fas .

Vet inte ens om Mitsubishi har någon motsvarande R32 1-fas så är svårt att jämföra , men har dom en 3-fas i denna effektklass som dom anser vara bästa alternativet så antar jag att dom har koll på läget och dom testmaskiner som varit ute rätt länge på test borde ha gett dom svar dom vill ha.
Har dom en motsvarande 1-fas så har dom säkert testat med den också.





Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2020, 07:58:33 »
Jag har samma ”problem” med Mitsubishis nya små 4 och 6KW luft/vatten med R32 som är 1-fas då kunden ibland absolut vill ha 3-fas .

Vet inte ens om Mitsubishi har någon motsvarande R32 1-fas så är svårt att jämföra , men har dom en 3-fas i denna effektklass som dom anser vara bästa alternativet så antar jag att dom har koll på läget och dom testmaskiner som varit ute rätt länge på test borde ha gett dom svar dom vill ha.
Har dom en motsvarande 1-fas så har dom säkert testat med den också.

Har ingen vetskap vad Mitsu har för kompressorer i sitt sortiment.
Kommentaren jag gav om verkningsgrad gäller Daikins nya bergvärme mot Geodan. Detta gäller även IVT och Thermia, de har också väldigt hög SCOP och kör båda med 1-fas snurror vad jag kommer ihåg.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2020, 09:00:07 »
Vi valde en 1-fas kompressor därför att 3-fas kompressorer i denna effektklass har sämre SCOP, jämför gärna själv.

Sedan skall man inte låsa sig så mycket på om det är 1 eller 3-fas i detta effektspann.
Maskinen drar inte mer ström än en vanlig luft/luft i normal drift.
Om inte mer än 1 miljon användare av luft/luft har problem så ser jag inte varför man skulle ha set med en bergvärme.

Tycker att Geodan ser intressant ut som produkt.

Mvh
D
Jag tycker nog 3 fas är en stor fördel 1 fas kompressor drar ju så pass på den fasen när den lämnar lite högre effekt att man inte kan ha tex torktumlare tvättmaskin spis motorvärmare på samma fas. Hur vet man att det inte är ett problem hos luft/luft användarna och där är väl 3 fas alternativen få gissar jag så då är det bara att leva med problemet eller säkra upp till 20 A. Skulle jag välja en inverter i dag skulle den ha 3 fas och effektvakt så den drar ner effekten vid behov det tror jag kan vara bra att ha i framtiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2020, 09:09:45 »
Jag litar på vad Mitsubishis tekniker anser vara bästa alternativet för drift och hållbarhet.
Vad som skiljer alla olika märken och modeller i SCOP i verkligheten tror jag personligen är väldigt marginellt om man jämför samma effektklass.

Man minskar  risken för snebelastning med 3-fas och hur "alla" andra gör är upp till dom.
Sen är det annat som skiljer olika märken och modeller åt som tex fasta ställbara flöden så att gå in i diskussion med vad som är bäst i alla avseenden får du nog diskutera med respektive märkes tekniker.

Smurfen hann emellan men svaret var till dig Daikin
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2020, 12:54:03 »
Har ingen vetskap vad Mitsu har för kompressorer i sitt sortiment.
Kommentaren jag gav om verkningsgrad gäller Daikins nya bergvärme mot Geodan. Detta gäller även IVT och Thermia, de har också väldigt hög SCOP och kör båda med 1-fas snurror vad jag kommer ihåg.

Tog en snabb koll på Daikin och IVT gällande SCOP
Mitsubishi har 11kW som p-design , IVT modellen verkade också ha 11kW och Daikin har 9kW

Försökte förut grotta in mig lite på detta med p-design , dimensionerad effekt och uträkningen för SCOP men tyckte det var halvknepigt.
Fanns ingen direkt standard på p-design vid snarlika modeller utan tillverkaren kunde styra detta lite själv och då borde det bli ännu svårare för gemene man att verkligen jämföra om jag tolkade det hela rätt vill säga.

Det blir väl inte riktigt rättvist att jämföra SCOP om man inte har samma avgiven effekt / P-design ?

Behövs det lite förenklat tex 11kW för fastigheten och en maskin som ger under detta så går elpatronen in för att stötta vilket den som kan leverera 11kW slipper och elpatronen har inget vidare COP.

Men som jag skrev tidigare oavsett avgivna effekter och SCOP på likvärdiga modeller så tror jag inte skillnaden är speciellt stor i ett "riktigt" hus på årsbasis.
IVT maskinen verkade vara rätt dyr i jämförelse men den kanske hade andra specifikationer på volym på tappvarmvatten eller annat som gör det eller så var IVT:s riktpris bara dyrare och dom kostar inte så mycket i verkligheten.




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2020, 14:23:06 »
Enda priset som nämnts är 75000:- på postorder.

Nog måste den väl vara värd lite mer än vad en Daikin kostar på postorder  ::)
Eller är det där dom anses prisvärda för en ren maskin ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 52meter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2020, 16:04:35 »
Tog en snabb koll på Daikin och IVT gällande SCOP
Mitsubishi har 11kW som p-design , IVT modellen verkade också ha 11kW och Daikin har 9kW

Försökte förut grotta in mig lite på detta med p-design , dimensionerad effekt och uträkningen för SCOP men tyckte det var halvknepigt.
Fanns ingen direkt standard på p-design vid snarlika modeller utan tillverkaren kunde styra detta lite själv och då borde det bli ännu svårare för gemene man att verkligen jämföra om jag tolkade det hela rätt vill säga.

Det blir väl inte riktigt rättvist att jämföra SCOP om man inte har samma avgiven effekt / P-design ?

Behövs det lite förenklat tex 11kW för fastigheten och en maskin som ger under detta så går elpatronen in för att stötta vilket den som kan leverera 11kW slipper och elpatronen har inget vidare COP.


IVT maskinen verkade vara rätt dyr i jämförelse men den kanske hade andra specifikationer på volym på tappvarmvatten eller annat som gör det eller så var IVT:s riktpris bara dyrare och dom kostar inte så mycket i verkligheten.

Kolla om originalet Bosch som motsvarar denna IVT har ett mer modest pris.
IVT-säljare försvarar prisbilden med att garantierna är olika utformade.




Villa 1 1/2-plan från 1990.
Bergvärme 52 meter borrhål, rörligt vatten.
Golvvärme 154 m2 + 20 m2 i groventré.
Färila varmgrund.
Tulikivi täljstenskamin som tillför ca. 4000 kWh/år
Tilluft genom rostfritt rör dia 200 mm, 27 meter, 120 cm under markplanet.
Ventex FTX med bortkopplad tillskottsvärme.
Väderstrecksorienterad byggnad indelad i olika temperaturzooner, rumstermostat i alla rum.

Elförbrukn: Total ca. 6000 kWh/år
Värmepump på 4,4 kW: 2250 kWh/ år i snitt.
Styrs av returtemp på golvvärme + termostat tappvarmvatten.
Utegivare bortkopplad efter haveri på originalstyrning,styrs sen ca. 20 år
med en Omron E5cs-r1px-521.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2020, 16:25:45 »
Vad kostar motsvarande med klistermärke från Bosch ni som har koll?
Minns inte vad IVT modellen heter men det var en 11 eller 12kW jag jämförde med av någon ny serie.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2020, 16:31:49 »
Enda priset som nämnts är 75000:- på postorder.

Nog måste den väl vara värd lite mer än vad en Daikin kostar på postorder  ::)
Eller är det där dom anses prisvärda för en ren maskin ?

Ser att man kan köpa en Nibe 1255-12 för 72500 på prisjakt.
De billigaste Daikin Geo3 ligger under 70000 när man söker.
Jag tror inte man kan prissätta så mycket högre...  Sc:,h
« Senast ändrad: 24 mars 2020, 16:33:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!